Alfa Romeo SZ. «Il mostro» (βίντεο)

Post date:

Author:

Category:

H πισωκίνητη Alfa Romeo SZ, ένα μοντέλο περιορισμένης παραγωγής, που σε κάνει να αναρωτιέσαι πόσο όμορφο μπορεί να είναι το άσχημο

Στο Rimini της Ιταλίας το 2010, δίπλα στην Alfa Romeo SZ, ένα σχέδιο που διχάζει alfisti και μη. Συνειδητοποιείς πόσο επιβλητική είναι, μόνο όταν βρεθείς δίπλα της και μείνεις να την χαζεύεις


Τέλη των `80s και η Alfa Romeo ζητά από τον οίκο Zagato, το Centro Stile αλλά και από το σχεδιαστικό τμήμα της «μαμάς», πλέον, FIAT να προτείνουν τα σχέδιά τους για ένα μοντέλο περιορισμένης παραγωγής

Η παραγωγή

Τελικά, το πράσινο φως της περιορισμένης παραγωγής παίρνει το σχέδιο του Ρόμπερτ Οπρόν (γνωστός από τις Citroen SM & Alpine A310) και τον Μάρτιο του 1988 παρουσιάζεται στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης.

Το όνομα αυτής, ES-30 (Experimental Sportscar 3.0 litre) ή, όπως έγινε μετέπειτα γνωστή, «Il mostro». Ελληνιστί, «το τέρας».

Τελικά, πέρα από το «χαϊδευτικό» της, το επίσημο όνομα ήταν Alfa Romeo SZ, ως φόρος τιμής στην Giulietta Sprint Zagato του 1960.


Giulietta SZ barnfind

Τα specs

Η Alfa Romeo SZ βασίστηκε στο πάτωμα της Alfa 75 3.0 V6 Quadrifoglio Verde, το οποίο και μίκρυνε.

Από πάνω μπήκε ένα αμάξωμα από συνδυασμό θερμοπλαστικής ρυτίνης (γνωστή με τον όρο «modar») ενισχυμένης με υαλοβάμβακα, τα οποία προσκολλούνταν σε ένα χαλύβδινο πλαίσιο με ειδικές κόλλες.

«Ελαφριά» θα σκέφτεσαι αμέσως. Συγγνώμη, αλλά όχι. H 75άρα ήταν δέκα κιλά ελαφρύτερη.


Οι φήμες λένε ότι η Alfa Romeo SZ μπορεί να παράξει πλευρική επιτάχυνση πάνω από 1,4g κατά τη διάρκεια της στροφής. Αν μη τι άλλο, εντυπωσιακό, δεδομένης της χρονολογίας κατασκευής και της αντίστοιχης εξέλιξης στα ελαστικά, έστω κι αν αυτά ήταν οι ειδικές γόμες της Pirelli PZero, αντίστοιχες με της Ferrari F40 (αλλά σε μικρότερη διάσταση)

Παρόλο που βλέποντάς την μπορεί να σου θυμίσει έντονα εκείνο το κουτί από παπούτσια που έχεις στην ντουλάπα, οι αεροδυναμιστές στην σήραγγα της FIAT, πέτυχαν αεροδυναμικό συντελεστή (Cd) 0.30


Alfa Romeo 75 δοκιμή

Στα μηχανικά μέρη, η ανάρτηση είναι προδιαγραφών Group A / IMSA. Οι ράβδοι στρέψης εμπρός αντικαταστάθηκαν από coil-over της Koni, ειδικά σχεδιασμένα για την SZ, όπως και τα πίσω.

Λόγω του χαμηλού αμαξώματος, τα αμορτισέρ είχαν επιλογή που ανασήκωνε όλο το αυτοκίνητο κατά 5 cm, για να αποφεύγονται οι ανεπιθύμητες επαφές σε αστικό περιβάλλον.

Φρένα, φυσικά μεγαλύτερης διαμέτρου, κιβώτιο με ανεξάρτητο σύστημα ψύξης και διαιρούμενες ζάντες Speedline, ειδική παραγγελία για την Alfa Romeo SZ. Όπως και τα ασύμμετρα ελαστικά P-Zero της Pirelli ακολουθώντας τα χνάρια της μεγάλης ξαδέλφης, της F40

Ο κινητήρας

Ο 3.0 V6 της Alfa 75 (ομόφωνα ένας από τους καλύτερους V6 που έχουν παραχθεί, ever) απέκτησε υψηλότερη συμπίεση, επανασχεδιασμένη εξαγωγή, ενώ βελτιώθηκαν βελτιωμένα όλα σχεδόν τα κινούμενα μέρη του. 

Απόδοση 210 ίπποι στις 6.200 σ.α.λ., με τις κακές γλώσσες, όπως πάντα, να μιλούν για κάμποσα παραπάνω στις δυναμομετρήσεις.

Η ταχύτερη Alfa Romeo SZ παραγωγής πάντως, έχει καταγράψει τελική 275χλμ/ώρα. Διόλου άσχημα για ένα κουτί από παπούτσια

Οι αριθμοί παραγωγής

Η Alfa ανακοίνωσε 1.000 αυτοκίνητα, όλα σε κόκκινο χρώμα με γκρι οροφή και μπεζ εσωτερικό. Rosso Alfa 130 Duo Tone / Grigio Scuro AR 633, για τους λάτρεις της λεπτομέρειας. Ο Andrea Zagato ήθελε να ξεχωρίζει με την προσωπική του SZ να είναι ολόμαυρη.

Συνολικά παρήχθησαν 1.036 Alfa Romeo SZ ως το 1991, με 38 από αυτές να είναι πρωτότυπα και «μουλάρια» (αυτοκίνητα δοκιμών εξέλιξης). Το 1992 παρουσιάστηκε και η ανοιχτή έκδοση με την ονομασία RZ (Roadster Zagato), με 278 τέτοιες να βλέπουν το φως της παραγωγής.

Ένα ξεχωριστό πρωτότυπο

Υπάρχει και ένα πρωτότυπο όχι και τόσο γνωστό στο κοινό. Ο λόγος για την Castagna Vittoria του οίκου Carrozzeria Castagna που τις δεκαετίες του `20 και `30 έφτιαχνε αμαξώματα για τις Alfa Romeo και Lancia.

Το 1995 ο Ουμπέρτο Πιέτρο αναβίωσε το όνομα με την Vittoria (από το όνομα της κόρης του), με το αυτοκίνητο να σχεδιάζεται από τον Τζοακίνο Ακαμπόρα. Παρουσιάστηκε στην έκθεση της Γενεύης το 1995 και επανεμφανίστηκε το 2010 πλήρως ανακατασκευασμένη.


H Vittoria βασίστηκε στο πάτωμα της Alfa Romeo 75 και στα μηχανικά της Alfa Romeo SZ, με τον κινητήρα ακόμα πιο βελτιωμένο στους 320 ίππους στις 7.000 σαλ, σύμφωνα με το Sports Car International που πραγματοποίησε δοκιμή το Δεκέμβριο του 1996

Αν η SZ μοιάζει με κουτί από παπούτσια, η Vittoria θυμίζει υβρίδιο από σαλάχι και τη μάσκα της ταινίας Scream, σε αυτό το καταπληκτικό Alfa Romeo Bianco Spino χρώμα της.


Love or hate, μικρή σημασία έχει. Το σίγουρο είναι ότι η Alfa Romeo SZ είναι ένα ιδιαίτερο κλασικό από γεννησιμιού της που μόνο αδιάφορο δεν σε αφήνει στο πέρασμά της.

Ας αφήσουμε όμως τον ειδικό σε αυτά, Χάρι Μέτκαλφ, να μας τα πει όπως μόνο αυτός ξέρει.



Photo: Γιώργος Δημόπουλος, Google

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει