Τι ανεβαίνει, τι κατεβαίνει και ποιες είναι οι βασικές τάσεις στο χρηματιστήριο των κλασικών και vintage αυτοκινήτων;
Τα πρόσφατα χρόνια η αγορά και πώληση κλασικών και vintage αυτοκινήτων έχει εξελιχθεί ως μία πολύ σημαντική πλευρά στη διεθνή σκηνή.
Είναι μία αγορά που σε μεγάλο βαθμό έχει χαρακτηριστικά χρηματιστηρίου. Δεν υπάρχουν απόλυτοι κανόνες, οι τιμές κάποιων αυτοκινήτων μπορεί να φτάσουν τα ύψη ενώ δεν λείπουν και οι «φούσκες» – υπερτιμημένα trends που συνήθως χάνουν την αξία τους γρήγορα.
Ταυτόχρονα, όμως, είναι σημαντικό το ότι έμπειροι άνθρωποι του «χώρου» διατηρούν την κληρονομιά της αυτοκίνησης.
Σύμφωνα με το έγκυρο Classic Driver, οι περισσότεροι έμπειροι συλλέκτες συμφωνούν πως για το 2019 οι τιμές θα προσγειωθούν σε πιο ρεαλιστικά επίπεδα.
Σημειώνεται πως αρκετοί πωλητές κλασικών αυτοκινήτων αναγκάζονται να προσαρμόσουν τους στόχους τους αισθητά χαμηλότερα καθώς η νέα τάση είναι μόνο τα εξαιρετικά αυτοκίνητα, τα «the best of the best», να είναι ικανά να διατηρήσουν το ανοδικό τους μομέντουμ.
Παρόλα αυτά υπάρχουν μερικές περιπτώσεις που θεωρείται πως τη χρονιά που διανύουμε θα κεντρίσουν το εμπορικό ενδιαφέρον.
Για παράδειγμα, οι δίθυρες Bentley Continental απ΄τα ’90s, οι προσεγμένες Porsche 911 Carrera 2.7 RS που, εξ όσων φαίνεται, θα διατηρήσουν τις τιμές τους στην περιοχή των €600.000 αλλά και η εμβληματική McLaren F1, του 1993, η οποία παραμένει στρατοσφαιρικά ακριβή. Mία, με ελάχιστα χιλιόμετρα, πουλήθηκε έναντι €21 εκατομμυρίων, το 2018.
Την ίδια στιγμή, είναι ξεκάθαρη η τάση ανόδου τιμών των προσιτών, κλασικών αυτοκινήτων. Για παράδειγμα, τα VW Beetle σημειώνουν μία αύξηση τιμών μεταξύ του 17-25% ενώ τα Ford Fiesta XR2 MkII «βλέπουν» άνοδο της τάξης του 34% με τιμές που αγγίζουν τα €11.000 για τα καλά δείγματα. Σημαντική η ζήτηση και για το διαφορετικό Fiat Panda 4×4
Δεν σημαίνει πως οτιδήποτε σχετικά παλιό θα «ανεβαίνει». Καλό είναι οι όποιες αγορές, από επίδοξους αγοραστές που αποβλέπουν σε γρήγορο κέρδος, να γίνονται με προσοχή.
Eνδεικτικά, από τα 50 πιο περιζήτητα κλασικά αυτοκίνητα στη Μ. Βρετανία, μόνο τα μισά εξ αυτών είδαν μια μικρή αύξηση τιμών. Τα υπόλοιπα είχαν πτώση, με κυριότερα παραδείγματα τις Aston Martin αλλά και τις Ferrari της δεκαετίας του ’80.
Η γοητεία του κλασικού παραμένει. Και θα ανθεί όσο ζούμε σε μια παγκοσμιοποιημένη αγορά με, συχνά, «κλωνοποιημένα» αυτοκίνητα. Long live the classics.
Photo: Νίκος Χρυσικάκης / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.