Fiat 124 Spider. Το κλασικό, το deal με τη Mazda και οι μνήμες

Post date:

Author:

Category:

Το Fiat 124 Spider ήταν όμορφο, με αναλογίες του κλασικού roadster και με ιταλική ψυχή. Ο οίκος Pinfarina είχε κέφια την ημέρα που το σχεδίαζε. Γι’ αυτό ίσως, αν τύχει να μιλήσει κανείς αυτό, ενστικτωδώς το μυαλό δεν πάει στη σύγχρονη μετενσάρκωσή του αλλά στο παλιό, το αρχετυπικό

Fiat 124 Spider

Σύνδεση με το παρελθόν: το πίσω, το κλασικό Fiat 124 Spider. Mπροστά το προϊόν συνεργασίας με τη Mazda. Όπως συμβαίνει και με τα καλά τραγούδια, το ορίτζιναλ «κρατάει» περισσότερο


Είναι να μη σκαλίζεις μνήμες; Το 124 Sport Spider ήταν βγαλμένο από τις καλές δεκαετίες της Fiat, 1960 και 1970, τότε που η ιταλική εταιρεία αποφάσισε να ανέβει επίπεδο με ένα αυτοκίνητο αρρενωπό, κλασικά πισωκίνητο, οδηγοκεντρικό και με χαρακτήρα

Για την ακρίβεια, είχε και ψωμοτύρι το παντιλίκι, όλα αυτά σε μια εποχή που δεν υπήρχαν ηλεκτρονικά, ένα εκατομμύριο ντιρεκτίβες και προστατευτισμοί.

Μερικά εκατοστά παραπάνω πίεσης της δεξιάς σου πατούσας στο πεντάλ του γκαζιού ξαμολούσαν στην ατμόσφαιρα ωραίο, μπρούτο ήχο από τα διπλά καρμπιρατέρ της Weber και, αν ήξερες την τέχνη, μπορούσες να κάνεις και θεαματική είσοδο στο πλατειάκι της γειτονιάς σου υπερστρέφοντας. Κοινώς, «γυρισμένος» από πριν.

Τη σχεδίαση του Fiat 124 την είχε αναλάβει ο οίκος Pininfarina. Από τα «χέρια» του ήδη ζωγραφίζονταν οι Ferrari της εποχής, οπότε η ιδέα ενός διθέσιου roadster που θα ήταν αντίπαλος στη βρετανική σχολή των «ξεσκούφωτων» θα μπορούσες να πεις ότι ήταν εύκολος στόχος, δεδομένων των κανταριών ταλέντου που διέθετε

Η ρετρό διαφημιστική φωτό του Fiat 124 Spider. Σε πορτοκαλί, ασορτί με το κορίτσι. Το διθέσιο πισωκίνητο roadster έκαιγε καρδιές από τις 3 Νοεμβρίου του 1966 που πρωτοπαρουσιάστηκε


Ολίγη μηχανολογία

Κάτω από το 124 Spider (που έβγαινε και σε κουπέ εκδοχή), στα σωθικά του δηλαδή, υπήρχε η βάση εκείνου του σεντάν που είχε κουβαλήσει γενιές και γενιές οδηγών στην Ελλάδα, το τετράθυρο 124.

Στην περίπτωση του Fiat 124 Spider είχε χρησιμοποιηθεί το ίδιο σασί αλλά με πιο κοντό μεταξόνιο, ενώ οι κινητήρες ξεκίνησαν από τον ταπεινό, 1,4 λίτρων, και κάθε λίγα χρόνια τσίμπαγαν επιπλέον κυβικά: το τετρακύλινδρο μοτέρ με τους διπλούς εκκεντροφόρους ανέβηκε στα 1.600 κυβικά εκατοστά το 1970, στα 1.800 το 1974 και, τελικά, σε δίλιτρη μορφή το 1979.

Ωραίο, δυνατό και αξιόπιστο το ατμοσφαιρικό σύνολο.

Προς το τέλος της καριέρας του εμφανίστηκε και η υπερτροφοδοτούμενη έκδοση, η περιβόητη «Volumex», η οποία πουλήθηκε μόνο στην ευρωπαϊκή αγορά και κόστιζε κατά περίπου 35% περισσότερο από τις άλλες


Fiat 131 Abarth

Ολα αυτά μέχρι τον Οκτώβριο του ’81

Στη συνέχεια, η «μαμά» εγκατέλειψε το «μωρό» και ήταν η ευκαιρία για την καροσερία Pininfarina να πάρει τη σκυτάλη.

Δηλαδή να το περιποιηθεί με ένα facelift και να αρχίσει να το πουλάει στην αμερικανική, κυρίως, αγορά, αλλά και στην Ευρώπη, με ελαφρώς διαφοροποιημένο βαφτιστικό.

Ως Spider Azzura για την άλλη όχθη του Ατλαντικού και ως Spidereuropa για τη Γηραιά Ηπειρο.

Η αμερικανική αγορά, συνηθισμένη σε γνωστές καμπριολέ μαούνες, διψούσε για κάτι εναλλακτικά διαφορετικό, ωραίο σε αναλογίες και με ιταλικό άρωμα. Αλλά και στην Ευρώπη, με ένα Mazda MX-5 να αρχίζει να κυριαρχεί στα roadsters, κρίθηκε πως θα μπορούσε να υπάρξει μια τελική ζήτηση. Τα «ψωμιά» του είχαν αρχίσει να τελειώνουν, άλλωστε το βλέπαμε από το 1966 –πόσο ακόμη, δηλαδή;–, ωστόσο κατάφερε να επιβιώσει μέχρι και το 1985, που έκσπασε αμετακλήτως το καλούπι

To deal με τη Mazda

Η οικονομική δυσπραγία της Fiat να βγάλει καθαρά δικό της αυτοκίνητο, μπορεί και οι συγκυρίες, το έφεραν, πολλά χρόνια αργότερα, στην τρέχουσα γενιά του MX-5, στο λεγόμενο «ND», να δώσει η Mazda έτοιμο αυτοκίνητο στους Ιταλούς.

Fiat 124 Spider δοοκιμή
Fiat 124 Spider

Η Fiat έβαλε έναν τούρμπο κινητήρα 1,4 λίτρων, κιβώτιο από την προηγούμενη γενιά του Mazda, το NC, του άλλαξε τις επιφανειακές λεπτομέρεις, κράτησε το (ανθεκτικότερο) κιβώτιο από το NC, έβαλε το σήμα της Fiat και άρχισε να το πουλάει στις εκθέσεις της

Αλήθεια, δεν ξέρω πόσα χρήματα έδωσαν οι Ιταλοί στους Γιαπωνέζους ώστε να δανειστούν ένα έτοιμο και τρελά επιτυχημένο αυτοκίνητο και να το πουλάνε ως Fiat. Ομως το όνομα «124 Spider» βρήκε, έστω ετεροχρονισμένα, μια σύγχρονη μετενσάρκωσή του. Πετυχημένη; Χμμμ… αμφίβολο, αν κρίνει κανείς από ότι ο «γάμος» δεν απέδωσε τα αναμενόμενα

Το μυαλό πάει στο κλασικό

Αν τύχει να μιλήσεις για κάποιο Fiat 124 Spider, μοιραία και ενστικτωδώς το μυαλό σου δεν πάει στο καινούργιο, αλλά στο παλιό, το αρχετυπικό.

Εκείνο το σέξι διθέσιο με τα εξογκώματα στο καπό, το ξύλινο ταμπλό, τον κεκλιμμένο λεβιέ, το τιμόνι με τις δύο ακτίνες, αλλά και στην αγωνιστική του εκδοχή, αυτή με τον κωδικό της Abarth.

Fiat 124 Spider Rally

Δεν του πολυφαινόταν, αλλά το αγωνιστικό κουκλί είχε κερδίσει το 1972 μέχρι και το Ράλλυ Ακρόπολις, ενώ είχε πλασαριστεί σε καλές θέσεις στις χιονισμένες 1.000 Λίμνες, στη Φινλανδία και στο Μόντε Κάρλο


Τελικά, οι ημέρες των αγώνων έδωσαν τη θέση τους στο επόμενο, υπέροχο Fiat της εποχής, το Abarth 131, που ήταν πλέον μία γενιά μπροστά.

Αυτή, όμως, είναι μια άλλη ιταλική ιστορία αγάπης.

Photo: fiat.gr / 4Drivers


Lancia Stratos «Μπουμπού»

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει