Το νέο εξαγώγιμο προϊόν βρίσκεται σ’ ένα παλιό εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας, στη Νέα Ιωνία. Λέγεται αναπαλαίωση κλασικών αυτοκινήτων Κ άτι μαγικό συμβαίνει στην πόλη. Και λέγεται Italian Garage
Είμαι δίπλα σ’ ένα παρατημένο στο χρόνο. Κάποτε ήταν αυτοκίνητο. Ένας αμύητος δεν θα το λογάριαζε ούτε για σκραπ.
Bρέθηκε θαμμένο σ’ ένα αγρόκτημα, κάπου στο Μιζούρι της Αμερικής (σ.σ. γιατί; Υπάρχει κι αλλού Μιζούρι…;). Ο νόμος της εντροπίας, η νομοτέλεια της φθοράς των υλικών, και ημών των ιδίων, στην απόλυτη επιβεβαίωσή του.
Watch, this, που θα ‘λεγε και η Oprah….
Με μια διαφορά. Είναι ένα σπάνιο Moretti. Κάποιος, κάποτε, κάπου, το είχε επειδή ήξερε το όχημα το σωστό, στην Αμερική του Sergio Leone
Αλλά, πες μου αλήθεια, ποιος redneck θα το ‘βλεπε χρόνια και χρόνια αφημένο στη φάρμα και δεν θα χαράμιζε ούτε μισό dime για να του δώσει σημασία;
”Έχουμε τους κατάλληλους ανθρώπους σε διάφορες γωνιές του πλανήτη και μας ενημερώνουν όταν βρεθεί κάτι ενδιαφέρον….
…Προφανώς, δεν θα μας πάρουν τηλέφωνο για μια Corvette τελευταίας εσοδείας αλλά το Moretti Special μας ενδιαφέρει”.
Μπροστά μου έχω τον κ. Αντώνη Κούρο, τον ιθύνοντα -ψυχή τε και σώματι- νου του χώρου στον οποίο βρίσκομαι.
Βσκομαι στο Italian Garage. Και αισθάνομαι τυχερός. Είναι, όπως προαναφέρθηκε, στη Νέα Ιωνία.
Μόνο που αυτή, σαν ένα διαφορετικό Μιζούρι, γίνεται ακόμα πιο ”Νέα” εν αγνοία της χάρη στη μαγική, στα όρια της ιεροτελεστίας, δουλειά που γίνεται εδώ.
”Και, συγγνώμη, δηλαδή;”, σκέφτομαι δυνατά. ”Αυτό εδώ το πράγμα θα γίνει ξανά αυτοκίνητο; Τα διαλυμένα πρώην καθίσματα; Το ξερό τιμόνι που οι ξύλινες ίνες του ξεφλουδίζονται σαν ώριμο φρούτο; Τι να πρωτοδώ;”
”Ναι”, μου λέει.
Χαμογελά και με πάει πιο ‘κει για να μου δείξει με πιο απτό τρόπο ”πόσο αυτοκίνητο” θα γίνει ξανά το Moretti.
Είναι μια Alfa Romeo Τouring 2000 του ’59. Γυαλίζει εκτυφλωτικά μέσα στο Grigio Fumo που είναι τελειοθηρικά βαμμένη. Σπάνια το βλέπεις πιο εντυπωσιακό. Άσε που ακούγεται πιο μελωδικά απ’ το Smoke Grey…
Η Alfa ήταν, επίσης, κάποτε χάλια. Και δεν το πιστεύεις βλέποντας το επίπεδο του restoration.
Και τώρα, είναι πανέτοιμη ως βιβλική αμόλυντη νύφη για τον νυμφίο. Σε λίγες μέρες θα είναι στο εξωτερικό. Έχει ήδη ”κλειστεί”.
Ίσα-ίσα έχουμε μια-δυο μέρες για τη φωτογράφιση.
Ο κ. Κούρος ανοιγοκλείνει τις πόρτες με προσοχή, δεν πιάνει με το χέρι το μέταλλο (αφήνει ”λίπος”, όπως μου λέει) αλλά με μαλακό πανί, μου εξηγεί για τον ιταλικό οίκο που έχει ακόμα τα original πατρόν και προμηθεύει την κουκούλα, πώς έγινε σαν να βγαίνει μόλις τώρα απ΄την πύλη του εργοστασίου.
”Για παράδειγμα, όταν ψάχναμε τους χρωματικούς κωδικούς”, μου εξηγεί, είδαμε πως υπήρχαν, ουσιαστικά, τρεις αποχρώσεις του Grizio Fumo. Έπεσε πολλή έρευνα για να εντοπίσουμε τη σωστή. Τον πιστεύω.
Φαίνεται καθαρά πως το Italian Garage δεν λειτουργεί με νόμους και ήθη συμβατικής προσέγγισης. Για την ακρίβεια, δεν ολοκληρώνονται περισσότερα από μόλις δύο με τρία project ετησίως
Ο στόχος είναι η απόλαυση, η γοητεία του να ξαναφέρνεις στη ζωή ένα κομμάτι του πολιτισμού, μια ανακάλυψη που σε δένει μαζί του, να είσαι υπερήφανος για τη δουλειά σου και αυτή για σένα. Και μετά θα βρει το δρόμο της.
Η Touring, όπως προδίδει το όνομά της, είναι ένα γνήσιο τέκνο της Carozzeria Touring που άνθισε ως κατασκευαστής custom αμαξωμάτων απ΄το 1928.
Ο όρος ”Superleggera” (δηλαδή, πολύ ελαφριά) πατενταρίστηκε το ’36 και χρησιμοποιώντας πολύ λεπτούς ατσάλινους σωλήνες πάνω στους οποίους καρφώνονταν μέρη από αλουμίνιο έθεσε τη δική της επανάσταση από μέταλλο.
Ο οίκος Touring έδωσε τα ”φώτα” του σε παραδείγματα όπως η Lancia Flaminia Coupe, η Aston Martin DB5, η Maserati 3500 GT και σε άλλες μεγάλες στιγμές. Τα ξέρουν καλά εδώ αυτά. Εγώ πρέπει να ψάξω στο ίντερνετ.
Η κούκλα που ‘χω μπροστά μου πέρασε, λοιπόν, απ’ όλα τα στάδια μιας πιστής και σεβάσμιας αναπαλαίωσης, όπως ένας συντηρητής θα μεταχειριζόταν με μπαμπάκι και προδέρμ μια άγια εικόνα
Θα γράψουμε περισσότερα στο 4Drivers για τη συγκεκριμένη Alfa Romeo Touring τις προσεχείς μέρες μαζί με επιπλέον φωτογραφικό υλικό. Μείνετε συντονισμένοι.
Θα είναι ένα δείγμα του πώς επαναφέρεις στη ζωή ένα έργο τέχνης με ελληνικά χέρια, γνώση που ανταγωνίζεται τα κορυφαία restoration center του εξωτερικού και που βέβαια ελκύει γνώστες που ψάχνουν κάτι το ιδιαίτερο. Εξ ου και η αναφορά για ”εξαγώγιμο προϊόν” στον πρόλογο.
Μέχρι τότε, απλώς, μεταφέρω την αίσθηση ενός petrolhead σε ένα χώρο που τον αποστόμωσε μ’ ένα ”χαστούκι” υψηλής αισθητικής, βαθιάς γνώσης για το αντικείμενο και φετιχιστικής οργάνωσης
Γύρω μου συνυπάρχουν, μεταξύ άλλων, ένα σκάφος της Riva, μια Aprilia, μια Rolls, ένα Simca, μια Integrale με ελάχιστα χιλιόμετρα, μια Porsche 912 Targa, διάσπαρτα memorabilia που σε κάνουν να τα χαζεύεις για ώρες, μπλοκ από μοτέρ και ράφια με σπάνια ανταλλακτικά.
Πιο ‘κει το βλέμμα μου πέφτει σε μια βαλίτσα. Έχει τις ηλεκτρικές ασφάλειες – μνήμες από τον κινηματογράφο που ανήκει στον έναν εκ των συνδιοκτητών του Italian Garage.
Στο βάθος, μερικά σκαλοπάτια σε οδηγούν σ΄ ένα lobby που μπορείς να κάθεσαι για ώρες και να χαλαρώνεις υπό τους ήχους της Ζοζεφίνας του Chris Rea. Ορκισμένος petrolhead και του λόγου του…
Τι είναι όμως πιο ιδιαίτερο σ΄όλο το περιβάλλον;
Λοιπόν. Ξεχωρίζει το ανόθευτο φέρεσθαι του κ. Κούρου και των συνεργατών του Italian Garage.
Χαμόγελο, επαγγελματισμός, πουθενά ίχνος comme il faut μέχρι που καταλήξαμε στο πιο ιδιαίτερο, ίσως, υπόγειο της πόλης όπου είδαμε κι άλλα απίστευτα κοσμήματα, καλά προφυλαγμένα από αδιάκριτα βλέμματα (ευχαριστούμε, Αντώνη).
Οι άνθρωποι δουλεύουν, ψάχνονται συνεχώς, δεν κοιτάζουν ρολόι, έχουν στόχο την κορυφή, έχουν πάθος. Και δεν γίνεται κι αλλιώς.
Γιατί μόνο έτσι μπορείς να εκτιμήσεις μια παλιά Alfa, μια Maserati, κάτι που φτιάχτηκε με χαρακτήρα με σκοπό για να μείνει. Το Moretti στο Μιζούρι.
Ναι, υπάρχει προτίμηση στο ιταλικό, δεν το κρύβουν, όμως ξέρουν να εκτιμούν τα ιδιαίτερα ”αλλόθρησκα”.
Αναλαμβάνουν να βρουν, αναπαλαιώσουν σε επίπεδα Concours -όπως λέγονται οι διεθνείς και ιδιαίτερα αυστηροί διαγωνισμοί που κρίνουν την πιστότητα, αισθητική και τελειότητα κλασικών και vintage αυτοκινήτων- ή να συντηρήσουν ανάλογες κατασκευές.
Ακριβέστερα; Ζουν για αυτό. Αλλά και κάτι ακόμα που προκύπτει με τη συζήτηση.
Με μια ιδιαίτερη ατζέντα ανθρώπων inside the business, συνεχή έρευνα και διάβασμα που δεν σταματά, γνωριμίες σε καίριες θέσεις και τον τρόπο του να οργανώνουν τα project με μαεστρία και ανθρώπινη επικοινωνία, είναι ήδη ”στόχος” μεγάλων οίκων δημοπρασίας του εξωτερικού.
Δεν υπάρχει βιασύνη, δεν υπάρχει λόγος για τίποτα λιγότερο. Τελειότητα μόνο.
Και τώρα που το ταξίδι της Touring έφτασε στο τέλος του, ένα μικρό, διάφανο αυτοκόλλητο με το λογότυπο του Italian Garage μπήκε σε μια γωνιά του παρμπρίζ. Οι connaisseur, εντός και, κυρίως, εκτός Ελλάδας το ξέρουν ήδη
Για να το “κλείνω”, λοιπόν. Δεν ξέρω πόσο δύσκολο συναισθηματικά είναι να αποχαιρετάς ένα ”παιδί” που κυριολεκτικά ανέστησες με τα χέρια και το μυαλό σου αλλά ξέρω κάτι άλλο.
Χμμμ…ναι, όντως. Κάτι μαγικό συμβαίνει στην πόλη.
YΓ1. Κάντε Like στη σελίδα του Italian Garage στο Facebook και μπείτε στην ατμόσφαιρα της mama Italia. Join us!
ΥΓ2. Δείτε περισσότερες φωτό απ’ το backstage της φωτογράφισης εδώ.
Photo: Γιώργος Κούτος / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.