Μπρουτάλ και σπάνια: η ιστορία της Lamborghini Miura Jota

Post date:

Author:

Category:

Αυτό ήταν το προσωπικό «παιχνίδι» του Bob Wallace, πάλαι ποτέ δοκιμαστή τη φίρμας από τη Sant`Agata. H Miura Jota (προφέρεται «γιώτα»), η ατίθαση θηλυκιά, ήταν μια και μόνη

O Bob Wallace στο τιμόνι της αγαπημένης του Miura


O Ferrucio Lamborghini, δεν ενδιαφερόταν και τόσο για τους αγώνες. Ήθελε να κατασκευάζει τα ταχύτερα και καλύτερα αυτοκίνητα δρόμου, θέλωντας να αποδείξει στον «Commendatore» Enzo Ferrari, ότι τα αυτοκίνητα της Automobili Lamborghini είναι καλύτερα από αυτά της Scuderia Ferrari.

To background

Όντας άνθρωπος με πείσμα και όραμα, το κατάφερε και με το παραπάνω στα μέσα της δεκαετίας του `60. O Marcelo Gandini, ο σχεδιαστής του οίκου Bertone, με τη μαγική του πένα, σχεδίασε ένα από τα πιο καλλίγραμμα και διαχρονικά όμορφα σχέδια στην αυτοκινητική ιστορία, το οποίο συνδυάστηκε με τη μηχανολογική ιδιοφυΐα των ingegnere Paolo Stanzani και Gian Paolo Dallara. Και εγένετο η εκπάγλου κάλους μορφή της Lamborghini Miura.

Η ιδέα και η γέννηση

- Διαφήμιση-

Ο Bob Wallace, τρίτος των μηχανικών της Lamborghini αλλά και δοκιμαστής, ήταν αυτός που είχε τα πιο «άγρια» σχέδια για τη Miura. Μετά το πέρας εργασίας, αλλά και τα σαββατοκύριακα, δούλευε στο τμήμα πειραματισμών (Reparto Sperimentale) και πάνω στο πλαίσιο της Miura, «έχτισε» το όνειρό του. Τη Miura Jota.

Για να μειωθεί το βάρος, χρησιμοποιήθηκε ένα κράμα αλουμινίου, μαγγανίου, μαγνησίου και σιλικόνης, γνωστό και ως Avional. Η ήδη εξωτική εμφάνιση της Miura έγινε πιο brutal, με αεραγωγούς πίσω από τους εμπρός τροχούς, πλαστικά αγωνιστικά παράθυρα και σπόιλερ εμπρός (οι ιταλοί μηχανικοί τα ονόμαζαν «baffi», που σημαίνει μουστάκι) για καλύτερη αεροδυναμική ευστάθεια στις μεγάλες ταχύτητες.


Ίσως, η μοναδική φωτογραφία του δημιουργού με το δημιούργημα. Bob Wallace και Miura «Privata», όπως ήταν μια από τις ονομασίες της Miura Jota

Η επιτομή της απλότητας. Τριάκτινο τιμόνι εποχής, ένα μπάκετ, πυροσβεστήρας, τα απολύτως απαραίτητα. Η θέση εργασίας του Wallace ή αλλιώς, το τέλειο «γραφείο»


Φανάρια με κάλυμμα από πλέξιγκλας, δύο ρεζερβουάρ 60 λίτρων (εμπρός για καλύτερη κατανομή βάρους), ενώ το «πάτημα» ήταν θηριώδες για την εποχή. 9×15 εμπρός και 12×15 πίσω, με τις χάρμα οφθαλμών Campagnolo μαγνησίου. Το κόκπιτ έγινε «σπαρτιάτικο» και στην ανάρτηση εφαρμόστηκαν αγωνιστικές λύσεις, ενω ο ήδη macho για την εποχή V12, αγρίεψε κι άλλο.

Τα specs

Συμπίεση 11,5:1, πιο «άγριος» χρονισμός εκκεντροφόρων, τέσσερα τριπλά «πειραγμένα» καρμπυρατέρ Weber 46 IDL, ηλεκτρονική ανάφλεξη, ξηρό κάρτερ, ξεχωριστή λίπανση κιβωτίου-κινητήρα με δύο αντλίες και ξεχωριστό ψυγείο λαδιού. Οι εξατμίσεις δεν θα μπορούσαν να είναι κάτι άλλο, παρά «ελεύθερες».


Η «Sperimentale», «Elaborata» ή «Muleta», όπως αποκαλούσαν τη Miura Jota οι μηχανικοί της, απέδιδε 440 bhp DIN στις 8.800 rpm, κι όλα αυτά σε ένα αυτοκίνητο μόλις 900 κιλά

100% carporn: η γυμνή οπίσθια όψη της Miura Jota. Οι μηχανικοί του τότε, λένε πως οι ελεύθερες εξατμίσεις την έκαναν να ακούγεται σχεδόν από δύο χιλιόμετρα μακριά


Αυτοσκοπός δεν ήταν οι αγώνες, παρά την επιμονή και θέληση του Wallace, αλλά η εξέλιξη εξαρτημάτων και οι δοκιμές θεωρητικών λύσεων, ώστε αυτές να εφαρμοστούν στα μοντέλα παραγωγής. Ουσιαστικά, η Miura Jota, αποτέλεσε το test bench από το οποίο εξάχθηκαν τα lessons learned για τις επόμενες Miura.


O Bob Wallace κάλυψε περί τα 20.000 χλμ δοκιμών στους επαρχιακούς δρόμους γύρω από το εργοστάσιο, αλλά και στην Autostrada. Ο τοπικός μύθος, λέει, πως οι δοκιμαστές της Ferrari άλλαζαν δρόμο όταν τον αντίκρυζαν με το θηρίο, τη Miura Jota…

Πιο μπρουτάλ γίνεται; Η Miura Jota έδειχνε έτοιμη να σε καταπιεί. Δε μας φαίνεται περίεργο που οι δοκιμαστές της Ferrari την απέφευγαν στο δρόμο


Το άδοξο τέλος

Παρόλες τις προσπάθειες του Wallace για εμπλοκή της Miura Jota στους αγώνες, ο Ferrucio δεν πείστηκε. Έτσι, το μοναδικό αυτοκίνητο πουλήθηκε, έναντι ενός διόλου ευκαταφρόνητου ποσού, αρχικά στον ντίλερ αυτοκινήτων Gerino Gerini και έπειτα στον οδηγό αγώνων Enrico Pasolini για λογαριασμό του Alfredo Belponer, ιδιοκτήτη της αγωνιστικής ομάδας Scuderia Brescia Corse.

Ο Pasolini έχοντας τη Miura Jota στα χέρια του, υπέπεσε στο αμάρτημα της αλαζονείας απέναντί της, πιστεύοντας ότι μπορούσε να την τιθασεύσει όπως ο Wallace, και κατά τη διάρκεια μιας νυχτερινής κόντρας ενεπλάκει σε ατύχημα. Ο ίδιος και ο συνοδηγός, βγήκαν αλώβητοι, αλλά το κακό είχε γίνει. Η Miura Jota πήρε φωτιά και καταστράφηκε ολοσχερώς.


Ό,τι απέμεινε από τη Miura Jota υπό το βλέμμα ενός carabiniero. Άδοξο τέλος για μια σπάνια και ιδιαίτερη κυρία


Η παρακαταθήκη

Μετά την καταστροφή, ο θρύλος που είχε δημιουργηθεί γύρω απο τη Miura Jota, ήταν ο λόγος που ορισμένοι ευκατάστατοι κύριοι θέλησαν να έχουν υπό την κατοχή τους μια Miura που να της μοιάζει.

Οι ομοιότητες περιορίστηκαν στην εξωτερική εμφάνιση και οι συγκεκριμένες Miura ονομάστηκαν «SV / J» (Spinto Veloce / Jota). Γνωστοί ιδιοκτήτες αυτών των ιδιαίτερων Miura, υπήρξαν οι Mohammad Reza Pahlavi, τον οποίο οι περισσότεροι θα τον ξέρετε σαν Σάχη του Ιράν, ο Jean Claude Mimram αλλά και ο γνωστός σε όλους ηθοποιός Nicolas Cage.


Η καλύτερη replica της Miura Jota ανήκει στον Piet Pulford. Βασισμένη σε μια Miura S με αριθμό σασί #3033. H εξονυχιστική έρευνα και η ανακατασκευή της κράτησε 15 ολόκληρα χρόνια. Τον κινητήρα έχει επιμεληθεί ο ίδιος ο Wallace, δηλώνοντας ότι είναι καλύτερα κατασκευασμένη απ`τη δική του…

Valentino Balboni. O άνθρωπος που ξέρει τις Lamborghini όσο λίγοι, o επί χρόνια αρχιδοκιμαστής της εταιρίας, με την #5090, μια από τις SV / J


Περιττό να πούμε ότι οι τιμές τους, πλέον, κυμαίνονται σε αστρονομικά επίπεδα, έστω κι αν δεν είναι πραγματικές Miura Jota.

Respect.

Tips

To παρακάτω βίντεο, από τον γνωστό ιταλό petrolhead Davide Cironi, είναι ενδεικτικό της ιστορίας πίσω από τη Miura Jota και «δένει» το πληροφοριακό υλικό.



Τέλος, να σημειώσουμε ότι υπάρχει αρκετή ίντριγκα γύρω από τη Miura Jota, τις SV / J, αλλά και τις Miura γενικότερα, σε ό,τι αφορά το θέμα των αριθμών πλαισίου και τους κινητήρες, όπως και τα αυτοκίνητα που ήταν ειδικές παραγγελίες. Ταυτόχρονα, είναι διάχυτη η άποψη ότι, ίσως, το μυστήριο έχει προκληθεί από την ίδια τη Lamborghini για λόγους prestige.


Photo: Joe Sackey «The Miura Bible» / Google

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει