Il mostro. Το «τέρας» της Alfa Romeo

Post date:

Author:

Category:

Alfa Romeo sz

 

H πισωκίνητη Alfa περιορισμένης παραγωγής, η SZ, αυτή που σε κάνει να αναρωτιέσαι πόσο όμορφο μπορεί να είναι το άσχημο

Τέλη των `80s και η Alfa Romeo ζητά από τον οίκο Zagato, το Alfa Romeo Centro Stile και το σχεδιαστικό τμήμα της «μαμάς» FIAT  να προτείνουν τα σχέδιά τους για ένα μοντέλο περιορισμένης παραγωγής.

Το πράσινο φως παίρνει το σχέδιο του Robert Opron (γνωστός από τις Citroen SM & Alpine A310) και τον Μάρτιο του 1988 παρουσιάζεται στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης.

Το όνομα αυτής ES-30 (Experimental Sportscar 3.0 litre) ή, όπως έγινε μετέπειτα γνωστή, «Il Mostro». Ελληνιστί, «το τέρας».

Τελικά, πέρα από το χαϊδευτικό της, ονομάστηκε SZ, ως φόρος τιμής στην Sprint Zagato του 1960. Παρόλο που βλέποντάς την σου θυμίζει έντονα εκείνο το κουτί από παπούτσια που έχεις στην ντουλάπα, οι αεροδυναμιστές στην σήραγγα της FIAT, πέτυχαν Cd 0.30

Οι φήμες λένε ότι η SZ μπορεί να παράξει περισσότερα από 1,4 g πλευρικής επιτάχυνσης κατά τη διάρκεια της στροφής, τιμή εντυπωσιακή δεδομένης της χρονολογίας κατασκευής και της αντίστοιχης εξέλιξης στα ελαστικά, έστω κι αν ήταν οι ειδικές γόμες της Pirelli PZero, αντίστοιχες με της Ferrari F40 (αλλά σε μικρότερη διάσταση). 

Η Alfa «πάτησε» στην 75 3.0 V6 QV, με το πάτωμα να μικραίνει, με ένα αμάξωμα από συνδυασμό θερμοπλαστικής ρυτίνης (γνωστό με τον όρο «modar») ενισχυμένης με υαλοβάμβακα, τα οποία προσκολλούνταν σε ένα χαλύβδινο πλαίσιο με ειδικές κόλλες.

«Ελαφριά» θα σκέφτεσαι αμέσως. Συγγνώμη, αλλά όχι. H 75άρα ήταν δέκα κιλά ελαφρύτερη.

Στα μηχανικά μέρη, η ανάρτηση είναι προδιαγραφών Group A / IMSA. Οι ράβδοι στρέψης εμπρός αντικαταστάθηκαν από coil-over της Koni, ειδικά σχεδιασμένα για την SZ, όπως και τα πίσω. Λόγω του χαμηλού αμαξώματος, τα αμορτισέρ είχαν επιλογή που ανασήκωνε όλο το αυτοκίνητο κατά 5 cm, για να αποφεύγονται οι ανεπιθύμητες επαφές σε αστικό περιβάλλον.

Φρένα, φυσικά μεγαλύτερης διαμέτρου, κιβώτιο με ανεξάρτητο σύστημα ψύξης και διαιρούμενες Speedline ειδική παραγγελία για την SZ. Όπως και τα ασύμμετρα Pirelli P-Zero στα χνάρια της μεγάλης ξαδέλφης, F-40…

Ο 3.0 V6 της 75 (ομόφωνα ένας από τους καλύτερους V6 που έχουν παραχθεί, ever) απέκτησε υψηλότερη συμπίεση, επανασχεδιασμένη εξαγωγή και βελτιωμένα όλα σχεδόν τα κινούμενα μέρη του. Απόδοση 210 ίπποι στις 6.200 σ.α.λ., με τις κακές γλώσσες, όπως πάντα, να μιλούν για κάμποσα παραπάνω στις δυναμομετρήσεις.

Η ταχύτερη SZ παραγωγής πάντως, έχει καταγράψει τελική 275χλμ/ώρα. Διόλου άσχημα για ένα κουτί από παπούτσια

Tell me more
#Στην κεντρική φωτό, στο Rimini της Ιταλίας το 2010. Συνειδητοποιείς πόσο επιβλητική είναι η SZ, μόνο όταν βρεθείς δίπλα της και μείνεις να την χαζεύεις

Alfa Romeo sz

Η Alfa ανακοίνωσε 1.000 αυτοκίνητα, όλα σε κόκκινο χρώμα με γκρι οροφή και μπεζ εσωτερικό. Rosso Alfa 130 Duo Tone / Grigio Scuro AR 633, για τους λάτρεις της λεπτομέρειας. Ο Andrea Zagato ήθελε να ξεχωρίζει με την προσωπική του SZ να είναι ολόμαυρη.

#Συνολικά παρήχθησαν 1.036 SZ ως το 1991, με 38 από αυτές πρωτότυπα και «μουλάρια». Το 1992 παρουσιάστηκε και η ανοιχτή έκδοση με την ονομασία RZ (Roadster Zagato), με 278 τέτοιες να βλέπουν το φως της παραγωγής. 

#Υπάρχει και ένα πρωτότυπο όχι και τόσο γνωστό στο κοινόΟ λόγος για την Castagna Vittoria του οίκου Castagna Milano που τις δεκαετίες του `20 και `30 έφτιαχνε αμαξώματα για τις Alfa Romeo και Lancia. Το 1995 ο Uberto Pietro αναβίωσε το όνομα με την Vittoria (από το όνομα της κόρης του), με το αυτοκίνητο να σχεδιάζεται από τον Gioacchino Acampora. Παρουσιάστηκε στην έκθεση της Γενεύης το 1995 και επανεμφανίστηκε το 2010 πλήρως ανακατασκευασμένη. 

H Vittoria βασίστηκε στο πάτωμα της 75 και στα μηχανικά της SZ, με τον κινητήρα ακόμα πιο βελτιωμένο στους 320 ίππους στις 7.000 σαλ, σύμφωνα με το Sports Car International που πραγματοποίησε δοκιμή το Δεκέμβριο του 1996

#Αν η SZ μοιάζει με κουτί από παπούτσια, η Vittoria θυμίζει υβρίδιο από σαλάχι και τη μάσκα της ταινίας Scream, σε αυτό το καταπληκτικό Alfa Romeo Bianco Spino χρώμα της. Love or hate, μικρή σημασία έχει. Το σίγουρο είναι ότι η SZ είναι ένα ιδιαίτερο κλασικό από γεννησιμιού της που μόνο αδιάφορο δεν σε αφήνει στο πέρασμά της.

Photo:  v27photography / Alfa Romeo

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει