Υπήρξε ένα και μόνο κομμάτι, επηρέασε σχεδιαστικά ένα κάρο αυτοκίνητα που ξέρουμε, είναι cult και δεκαετίες μπροστά από την εποχή του. Αυτό είναι το ιστορικό μπούμερανγκ του Maserati Boomerang. Μαζί και μία τιμητική συνάντηση με τον Μεγάλο Τζορτζέτο Τζουτζάρο
Υπερβολικά χαμηλό, με συνολικό ύψος μόλις 1.070 χιλιοστά, σχεδιασμένo σε μια ευθεία γραμμή, κάτι σαν προφητική αιχμή στον άνεμο
Ηταν ακριβώς στις 9 Μαρτίου του 1972. Διεθνές Σαλόνι Γενεύης. Τότε που εκεί γινόταν της τρελής – το λέω κομψά. Ενας «ιπτάμενος δίσκος» είχε μόλις προσγειωθεί στην κεντρική θέση της έκθεσης
Το Maserati Boomerang έμοιαζε να έχει σκάσει από ένα φουτουριστικό σύμπαν, κάτι σαν την Μπαρμπαρέλα σε τροχούς. Σε ένα και μόνο αντίτυπο, αυτό που βλέπετε στις φωτογραφίες. Έργο χειρός του μεγάλου Τζορτζέτο Τζουτζάρο.
Πολλά χρόνια αργότερα, γύρω στο 2004, αν θυμάμαι καλά, τον γνώρισα από κοντά στην έδρα της εταιρείας του, την ItalDesign, στο Τορίνο, με αφορμή συνέντευξη και οδήγηση ενός άλλου Maserati.
Εκείνο το πρωινό αντίκρισα έναν πολύ ωραίο, ανοιχτό και ακομπλεξάριστο άνθρωπο.
Από το ευφυές μυαλό του έχουν βγει μερικά από τα πιο σημαντικά αυτοκίνητα.
Υπάρχει μια τεράστια λίστα, υπεύθυνος της οποίας ήταν ο σχεδιαστής του 20ού αιώνα – ναι, με αυτόν τον τίτλο έχει βραβευτεί ο Τζουτζάρο. Πολλά Alfa Romeo, το Audi 80, το BMW M1, το Bugatti EB 112, το Fiat Punto, το Ferrari 250 GT, το Renault 21, το Saab 900, το Seat Ibiza και το VW Scirocco του ’74. Ενδεικτικά τα παραπάνω
Ο Τζουτζάρο έχει σχεδιάσει από ρολόγια και μπάλες του μπάσκετ μέχρι ζυμαρικά. Η λίστα είναι μεγάλη. Mέχρι και στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Ν. Υόρκης, το γνωστό MoMA, βρίσκονται δημιουργίες του
Στο θέμα μας
Το Boomerang έκανε το μυαλό όσων την αντίκρισαν να στριφογυρίσει ελικοειδώς. Δεν έμοιαζε με τίποτα άλλο.
Σχεδιασμένο με μία ευθεία γραμμή. Φαίνεται, ειδικά, αν το παρατηρήσετε από το πλάι, με ξεκάθαρα επίπεδες αναλογίες. Στεκόταν ακίνητο εκείνη τη μέρα στη Γενεύη. Συνειρμικώς ήταν σα να πήγαινε με τρακόσια χιλιόμετρα την ώρα. Μπορεί και το λεπτό
Μέσα στο κόκπιτ είχε προκληθεί αισθητική επανάσταση
Το τιμόνι δεν είχε «μπράτσα». Εξείχε ως μονοκόμματη προέκταση του ταμπλό προς τον οδηγό.
Τα ίδια τα όργανα ελέγχου ήταν ενσωματωμένα μέσα σε αυτό. Σα δορυφόροι του στροφόμετρου.
Τα δύο καθίσματα, πολύ χαμηλά τοποθετημένα στο πάτωμα, ήταν μονοκόμματα και σέξι. Θα μπορούσαν να ήταν ιδανικό ντεκόρ στο Στούντιο 54
Πάνω από τους επιβάτες υπήρχε ένα διάφανο κρύσταλλο. Τότε, αρχές του ’70, δεν υπήρχε ακόμη ο όρος «πανοραμική οροφή». Τώρα την ξέρει κι η κουτσή Μαρία – χωρίς παρεξήγηση στις Μαρίες. Ήταν και σ’ αυτό πρωτοποριακό το Maserati Boomerang. Με ευήλια καμπίνα, λουσμένη στο φως
Λειτουργικό concept. Όχι ακίνητο μόνο για μόστρα
Συχνά τέτοια concept car (όπως είναι ο όρος για τα πρωτότυπα αυτοκίνητα που παρουσιάζονται σε εκθέσεις) είναι ακίνητες καλλονές. Χωρίς μηχανολογικά σωθικά.
Είναι κάτι σα ρούχα υψηλής, μπορεί και πανύψηλης, ραπτικής: τα βλέπεις αλλά δεν τα φοράς έξω.
Το Boomerang, ωστόσο, λειτουργούσε κανονικά. Πίσω από το κόκπιτ βρισκόταν ένας οκτακύλινδρος 4,7 λίτρων απόδοσης 310 ίππων.
Θεωρητικά, η τελική ταχύτητα πλησίαζε τα 300 χλμ./ώ. Εννοείται ήταν πισωκίνητο και τη μετάδοση την αναλάμβανε ένα 5άρι κιβώτιο.
Βασικά, από κάτω ήταν ένα Maserati Bora, εκείνο το supercar της εποχής, το οποίο ακριβώς ένα χρόνο πριν είχε βγει στην παραγωγή. Μάλιστα, για να τα λέμε όλα, το Bora ήταν εκείνο που φίμωσε τις κακές γλώσσες που κατηγορούσαν τη Maserati ότι έβγαζε γρήγορα μεν αυτοκίνητα ξεπερασμένα δε μηχανολογικά
Για παράδειγμα, το Bora ήταν το πρώτο μοντέλο της Maserati με ανεξάρτητη ανάρτηση και στους τέσσερις τροχούς. H Lamborghini χρησιμοποιούσε αυτή τη διάταξη ήδη από το 1964…
Στα δικά μου μάτια
Το Boomerang ήταν μία σουρεαλιστική εκδοχή του Bora. Με τα εξαρτήματά του αλλά σε φαντασιακό κορμί.
Τα μετέπειτα χρόνια, το ένα και μόνο κομμάτι που βλέπετε αρχικά πουλήθηκε σε κάποιον εύπορο συλλέκτη, μετά, γύρω στο ’90, σε έναν άλλον και στη συνέχεια έκανε επιλεγμένες εμφανίσεις.
Όπως στο Pepple Beach της Καλιφόρνια, μετά όταν βραβεύτηκε «Best of Show», το 2012, στο Μόντε Κάρλο, ενώ η πιο πρόσφατη εμφάνιση ήταν στο Παρίσι, το 2014.
Για την ιστορία, τότε ήταν που ο γνωστός οίκος Louis Vuitton το χρησιμοποίησε σε μια σειρά διαφημίσεών του. Μιλάμε για σταριλίκι.
Πρόκειται για έργο τέχνης
Το Boomerang επηρέασε στιλιστικά αυτοκίνητα που ήρθαν χρόνια αργότερα.
Έδειξε, για μια ακόμα φορά, τι ήταν ικανή να σχεδιάσει η μεγάλη ιταλική Σχολή και υπενθύμισε σε τι επίπεδο μπορεί να φτάσει το μυαλό ενός μεγάλου σχεδιαστή, αν αφήσει τη δημιουργικότητά του αχαλίνωτη.
Ο Μεγάλος Τζουτζάρο ήταν μόλις 33 ετών όταν το σχεδίασε. Τον Αύγουστο που μας έρχεται ο Τζουτζάρο κλείνει τα 85 του. Τον ευχαριστούμε. Η αυτοκίνηση επιστρέφει σαν μπούμερανγκ γύρω από τις δημιουργίες του
Photo: maserati.com
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.