Τόσο πολύτιμη. Για τη μοναδική Chevrolet Testudo

Post date:

Author:

Category:

Γίνεται μια χελώνα να είναι πανέμορφη; Γίνεται. Αν είναι η εκπάγλου καλλονής Chevrolet Testudo που σχεδιάστηκε από τον «μάγο» Giorgetto Giugiaro, το 1963. Αυτή είναι η μοναδική της ιστορία

Chevrolet Testudo

Η Chevrolet Corvair Testudo δανείστηκε το όνομά της από τη λέξη «χελώνα» στα λατινικά. Δύο επίπεδα «μάτια», ένα διάφανο κέλυφος και ο θρίαμβος της απλότητας. Εμβληματικό concept του design. Κυκλοφορεί και σε σκίτσο υπογεγραμμένο από τον μαέστρο Giugiaro


Ήταν τα χρόνια, αρχές δεκαετίας ’60, όταν η General Motors ήθελε να ενισχύσει την παρουσία της στην Ευρώπη. Απευθύνθηκε στον οίκο Bertone που διένυε περίοδο ισχύος

Στο μυαλό του Giugiaro

Ο Giorgetto Giugiaro, νεαρός ακόμη, σχεδίαζε για τον Bertone. Η Italdesign, η δική του εταιρεία, ήρθε αργότερα όταν αποφάσισε να προχωρήσει μόνος του. Έπραξε ορθώς.

- Διαφήμιση-

Ο Giugiaro, όμως, πρόλαβε να ζωγραφίσει ένα από τα πιο σημαντικά concpets που μέχρι και σήμερα καταχωρούνται στον οίκο Bertone.


Η Chevrolet Corvair Testudo ήταν ένα και μόνο κομμάτι. Μπροστά από την εποχή του. μινιμαλιστικό, γνήσια ιταλικά εξωτικό, με ορατότητα βεράντας. Ήταν όταν οι καροσερίστες και οι σχεδιαστές της γείτονος χώρας μεταλαμπάδευαν όλη την ιταλική Αναγέννηση και τον προοδευτικό βιομηχανικό σχεδιασμό στη λαμαρίνα. Μιλάμε για πολύ μπροστά

Chevrolet Testudo pop-up lights

Με τη Chevrolet Testudo ο Giugiaro ήθελε να κάνει κάτι επαναστατικό. Όπως είχε δηλώσει σε μια συνέντευξή του στο περιοδικό Automobile Quarterly, θέλησε να «ανακατέψει την πλαϊνή όψη του αυτοκινήτου με αυτήν της οροφής, να συνδέεται η μία με την άλλη». Όπως είχε τονίσει, «θεωρεί πως με τη Chevrolet Testudo συνέβαλε στη σχεδίαση των αυτοκινήτων». Είναι βέβαιο


Το project και τα μηχανολογικά

Ο μαέστρος ολοκλήρωσε το σχεδιασμό της Testudo σε δύο μόλις μήνες. Το κόστος της ήταν μεγάλο για τον Bertone. Κάποιες 15,000 εργατοώρες, όπως ο ίδιος ομολόγησε μεταγενέστερα.

Κάτω από το στιλπνό αμάξωμα βρισκόταν μια πιο κοντή μορφή του σασί της Corvair Monza, με μεταξόνιο 2,400 mm. Ο δε κινητήρας των 2,372 κ.εκ. ήταν αερόψυκτος, 6κύλινδρος, boxer. Σας θυμίζει «Πορσικές» καταβολές, ε; Σύμπτωση.

Το κονσεπτικό αριστούργημα συμπλήρωνε ένα 4άρι χειροκίνητο, ανεξάρτητη ανάρτηση με ψαλίδια και αντιστρεπτική ράβδο (εμπρός) και ημι-υστερούντες βραχίονες (πίσω).

Το αυτοκίνητο ήταν έτοιμο. Όχι ως στατικό concept, αλλά κανονικό. Το οδήγησε ο ίδιος ο Nuccio Bertone σ’ όλη τη διαδρομή, από Ιταλία μέχρι Ελβετία, για να εκτεθεί στο Διεθνές Σαλόνι του 1963. Το κοινό νόμισε πως προσγειώθηκε ιπτάμενος δίσκος.


Η Testudo ήταν «αλλού». Όταν ολοκληρώθηκε η Έκθεση, τη γύρισε πίσω στο Τορίνο ο ίδιος Giugiaro. O Henry Manney του αμερικανικού Road & Track, έγραψε πως στη διαδρομή τον ακολουθούσαν από παντού τρελαμένοι φωτογράφοι

1963 Chevrolet Testudo

Όμως, αργότερα, σε μια ιδιαίτερα ατυχή στιγμή, κάνοντας κάποια διαφημιστικά γυρίσματα για λογαριασμό της Shell, η Testudo τράκαρε στο πίσω μέρος. Έμεινε για χρόνια έτσι.

Φεύγοντας ο Giugiaro από τον Bertone, ζήτησε να την πάρει. Ο Bertone αρνήθηκε. Σκληρό αφεντικό.

Πέρασαν χρόνια μέχρι να αποφασιστεί η αποκατάσταση της «χελώνας», στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Μετά από απουσία τριών δεκαετιών, η Testudo έκανε ξανά τη θριαμβευτική της επάνοδο σε ένα event αντάξιο του βιογραφικού της, στο Pebble Beach Concours d’Elegance, το 1996.

Η συνάντηση με τον Giugiaro

Έτυχε να βρεθώ στην Italdesign γύρω στις αρχές του 2000, σε μια αποστολή της τότε ελληνικής έκδοσης του βρετανικού περιοδικού car. Η ατζέντα για το ραντεβού με τον Giugiaro προέβλεπε μισή ώρα συνέντευξης. Η κουβέντα όμως με τον μαέστρο κύλησε ωραία και μεσογειακά. Η μισή ώρα έγινε μιάμισυ. Στο τέλος της συνάντησης, τον βλέπω να πηγαίνει σε ένα συρτάρι και να βγάζει ένα μεγάλο χάρτινο ρολό. Το απλώνει στο γραφείο του.

Ήταν ένα μεγάλων διαστάσεων σκίτσο της Chevrolet Testudo. Τότε δεν ήξερα καν τι αυτοκίνητο ήταν αυτό. Θυμάμαι να λέει πως «ξέρεις, σ΄αυτό εδώ το concept, ένα απ΄τα πρώτα μου σημαντικά σχέδια, είχα απόλυτη ελευθερία. Και νομίζω επηρέασε σημαντικά την αυτοκίνηση».


Του ζήτησα να μου υπογράψει το δώρο. Το έκανε πρόθυμα. μαζί με την αφιέρωση που βλέπετε. Εντάξει, περιττό να πω το συναίσθημα

Chevrolet Testudo πίνακας
Chevrolet Testudo signature

1963 Chevrolet Testudo

Οι επιρροές στην αυτοκίνηση

Ο Giuigiaro είχε δίκιο. Δεν ήταν καβαλημένο καλάμι όταν έλεγε τα παραπάνω. Επηρέασε την αυτοκίνηση. Είναι αποδεκτό πλέον πως ο Lamborghini μαγεύτηκε από τη Testudo και ζήτησε να υπάρξουν επιρροές στη Miura. Το ίδιο και ο Anatole Lapine, ο σχεδιαστής της Porsche, αναγνώρισε πως στοιχεία της Testudo υπήρξαν στην Porsche 928. Και πολλοί άλλοι για άλλες επιρροές.

Για την ιστορία, το 2011, στη μαγευτική Villa d’Este, εκεί όπου γίνεται το περίφημο Concours, η μοναδική Chevrolet Testudo πουλήθηκε έναντι €336,000.

Ήτα μία και μόνη. Και κάθε φορά που την κοιτάζω, έστω στο σκίτσο, θαυμάζω τα μεγάλα μυαλά μιας άλλης, ιταλικής αναγέννησης.


Photo: Bertone / RM Sotheby’s / Creative 4Drivers

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει