Τέτοια μέρα, ακριβώς μισό αιώνα πριν, ξεκίνησε η παραγωγή του VW Golf. Με αυτοκινητικά δεδομένα το λες και ιστορικό γεγονός
Το Golf γιορτάζει. Το αυτοκίνητο που διαμόφωσε και ηγήθηκε εμπορικά μιας ολόκλησης κλάσης; Εννοείται
Θα ξαναγράψω αυτό που είχα πληκτρολογήσει πριν μερικά χρόνια: Το Golf είναι ένα διαχρονικό, σοβαρό, χωρίς εκκεντρικότητες, αισθητικό διαβατήριο. Με μία οδική συμπεριφορά που χτίζει εμπιστοσύνη ακόμα κι αν είσαι αυτόχειρας
Εκφράζει μία ολιστική προσέγγιση στο πώς αντιλαμβάνεται ο μέσος άνθρωπος την ποιότητα της μετακίνησης στο δυτικό κόσμο.
Ο χαρακτήρας του, ως το ασφαλές, σίγουρο, ποιοτικό, με εγγύηση καλής μεταπώλησης και στάνταρ άσσος σε άπειρα ευρωπαϊκά σπιτικά, χτίστηκε μεθοδικά από τη «μαμά» εταιρεία. Και είχε απήχηση. Μεγάλη.
Δύσκολο να μην έχεις κάποιο φίλο, γνωστό, συγγενή που να μην είχε ένα Golf.
Με 37 εκατομμύρια πωλήσεις σε 50 χρόνια, το VW Golf είναι το πιο επιτυχημένο ευρωπαϊκό αυτοκίνητο
Σε παγκόσμιο επίπεδο; Έρχεται δεύτερο μόνο δίπλα στην Toyota Corolla που έχει 39 εκ. Ακόμα κι ο «σκαραβαίος», που έβγαινε αειθαλής απ΄ το 1938 ως το 2006, έχει μείνει πίσω του.
Το όνομα είναι πιασάρικο απ΄τα αποδυτήρια. Κάτι σαν την Κόκα-Κόλα σε τροχούς. Πώς να αλλάξεις τη συνταγή, εύκολο είναι; Μιας και το ΄φερε η κουβέντα για τα αναψυκτικά, ίσως θυμάστε την κατακραυγή και την κάθετη πτώση στις πωλήσεις που είχε η Κόκα Κόλα όταν, κάποτε, είχε τολμήσει να αλλάξει κάπως τη γεύση της. Χαμός, παν-αμερικανικό μείζων θέμα
Αντίστοιχα, σήμερα, το πιο διάσημο hatchback του τελευταίου μισού αιώνα αλλάζει. Ριζικά.
Οι επικεφαλής της VW έχουν ήδη δηλώσει πως το τρέχον Golf είναι και το τελευταίο όπως το ξέραμε, δηλαδή με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Το επόμενο θα ακολουθήσει κι αυτό την ηλεκτρική οδό. Σάμπως το γερμανικό γκρουπ δεν είναι αυτό που κινεί να νήματα στα ευρωπαϊκά πράγματα; Ρητορική η ερώτηση.
H βαριά «φανέλα» του Golf
Ωστόσο, παρόλη την ηγετική θέση που κατέχει η VW στη σύγχρονη αυτοκίνηση, η απόφαση και, κυρίως, η στρατηγική της επόμενης μέρας δεν είναι και τόσο εύκολη υπόθεση. Βλέπετε, από τη μία υπάρχει η βαριά φανέλα του «Γκόλφινες».
Όταν ένα όνομα μετράει τόσες δεκαετίες επιτυχίας δεν το αφήνεις εύκολα. Μήπως το ίδιο δεν κάνει η Toyota με την Corolla ή η Honda με το Civic; Η Volkswagen προφανώς δεν θα βγάλει τα μάτια της και θα συνεχίσει να βγάζει το Golf. Με όποια μετάλλαξή του
Από την άλλη, οι πωλήσεις του Golf δεν είναι πια αυτές που ήταν κάποτε. Για παράδειγμα, στη βρετανική αγορά, ένα από τα προπύργια της ευρωπαϊκής του αυτοκρατορίας, οι ταξινομήσεις του είναι σε κάθετη πτώση.
Γιατί; Ένας λόγος είναι ότι πλέον ο κόσμος σκίζεται να αγοράζει SUV. Ακόμα και το παντοδύναμο (αλλά και εξαιρετικό) Fiesta, το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο στη Βρετανία, έχει ήδη τελειώσει οριστικά.
Από την άλλη, υπάρχει όλη αυτή η στροφή προς τα ηλεκτρικά
Κανείς δεν ξέρει ακόμη να πει με σιγουριά πώς θα κάτσει η μπίλια.
Επίσης, για παράδειγμα, ο Κάρλος Ταβάρες, το μεγάλο αφεντικό του ομίλου Stellantis, πρόσφατα διατύπωσε τις σοβαρές του αμφιβολίες στο κατά πόσον η παραγωγή του λιθίου, του βασικού συστατικού παραγωγής μπαταριών, αρκεί για όλη αυτή την αλλαγή προς τα EV.
Παρόλα αυτά το γενικότερο πλάνο, για τα επόμενα χρόνια, παραμένει να κοιτάζει την πρίζα.
Μιας και μιλάμε για τη VW, ο προγραμματισμός της λέει πως θέλει, μέχρι το 2030, το 80% των πωλήσεών της να είναι ηλεκτρικά στην Ευρώπη και, αντίστοιχα, το 55% στην αμερικανική αγορά.
Στο σύνολο του παγκόσμιου χάρτη, ο στόχος της είναι τα μισά αυτοκίνητα που θα πουλάει στον πλανήτη, το 50% δηλαδή, να είναι ηλεκτρικά.
Με αυτά υπόψιν, η VW θα κρατήσει στον αφρό βαφτιστικά όπως ‘’Golf’’, ‘’Tiguan’’ και ‘’GTi’’. Πάνω τους έχτισε μέρος του βασιλείου της. Τώρα, το πώς θα μπορέσει το επόμενο Golf να μην το μπερδεύεις, ας πούμε, με το ID.4 που, εδώ που τα λέμε, μοιάζει ήδη με ηλεκτρικό Golf είναι ένα άλλο ζήτημα. Σχεδιασμού; Τοποθέτησης στην αγορά; Δεν ξέρω, θα δείξει
Το Golf Mk8 είναι πολυτελές, ψηφιακό και με ωραία θέση οδήγησης. Ωστόσο τα παράπονα από την πλήρη απουσία μπουτόν και της αντικατάστασής τους από σημεία αφής στην οθόνη δημιούργησαν αρνητικές αντιδράσεις. Τώρα η VW σχεδιάζει την επιλεκτική επαναφορά τους
Ταυτόχρονα, βέβαια, κανείς δεν ξέρει τι θα θυσιαστεί στην πορεία για να μπορέσει το επόμενο Golf να συνεχίζει, με τη νέα του μορφή, να παίρνει μεγάλο μερίδιο της πίτας.
Το βέβαιο είναι πως διενεργούνται διάφορες δυνάμεις εντός των τοιχών του Βόλφσμπουργκ, του επιχειρησιακού κέντρου του «αυτοκινήτου του λαού», όπως verbatim σημαίνει το ‘’volks wagen’’.
Το μέλλον θα δείξει, ο δε Τόμας Σάφερ, το μεγάλο αφεντικό της ατζέντας της VW, είπε πρόσφατα πως «θα δούμε πώς θα εξελιχθεί η κατηγορία μέχρι το 2026 με 2027. Αν φανεί ότι παίρνει άλλο δρόμο από αυτόν που φαίνεται τώρα, ίσως δημιουργήσουμε ένα τελείως νέο μοντέλο»
Κοινώς, η αγορά αποφασίζει. Κυρίες και κύριοι, αποφασίστε, λοιπόν, τι θέλετε και ακόμα και οι μεγάλοι θα ακολουθήσουν.
Για σήμερα, πάντως, το Golf γιορτάζει. Απολύτως δικαιολογημένα. Η κατηγορία των hatchback δεν θα ήταν ίδια χωρίς αυτό.
Επτά γενιές του Volkswagen Golg. Αναμφιβήτητα ήταν η σπονδυλική στήλη της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας
Photo: volkswagen.gr
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.