Ακόμα κι αν κάποτε το Mini θα κινείται μόνο με αστρική σκόνη, αυτό θα παραμένει στο πάνθεον των θρυλικών αυτοκινήτων. Όλα τα χρωστάμε σε έναν Έλληνα ο οποίος το σχεδίασε… σε χαρτοπετσέτα. Αυτή είναι η δική μας επέτειος για τα 60 χρόνια Mini
Μια τεράστια ιστορία, ένα κεφάλαιο στην αυτοκίνηση ξεκίνησε να γράφεται στις 26 Αυγούστου 1959. Το Mini, ταραρά-ραράμ, παρουσιάστηκε επίσημα στο κοινό και, στην πρώτη δεκαετία του, άρχισε να γράφει χιλιόμετρα στους δρόμους με τα εμπορικά σήματα Morris και Austin στο κορμί του
Από τότε μέχρι σήμερα πέρασαν εξήντα χρόνια. Wow! Μισός αιώνας και μια δεκαετία σε λεπτομέρειες που έκαναν τη διαφορά, οι οποίες συνέχισαν και θα συνεχίσουν να γράφουν τη μάξι ιστορία του Mini, να την αποτυπώνουν με χρυσά γράμματα
Αρχικά, ένας τετρακύλινδρος κινητήρας… 34 ίππων. Έναν χρόνο αργότερα, το 1960, η έκδοση Van. Λίγο αργότερα, ήρθαν το Morris Mini-Traveler, το Austin Seven Countryman. Το 1961 βγήκε στην παραγωγή το Mini Pick-Up και ακολούθησε το Cooper S. Η επανάσταση είχε ήδη ξεκινήσει. Ο αντάρτης πόλεων (αλλά και εξοχών) λεγόταν Mini Cooper, δια χειρός Τζον Κούπερ.
Δείτε στο video του National Geographic το υλικό για την ιστορία του Mini
Μία Mini γοητευτική ιστορία
Όλα, όμως, άρχισαν από τον Sir Alec Issigonis, τον Έλληνα Αλέξανδρο Αρνόλδο Κωνσταντίνο -όπως ήταν το πλήρες όνομά του- ο οποίος λέγεται πως έφτιαξε το πρώτο σκίτσο αυτού του (επαναστατικού) αυτοκινήτου πάνω σε μία… χαρτοπετσέτα, Βρισκόταν στο κυλικείο της British Motor Corporation (BMC). Αστικός μύθος ή όχι, πια, δεν έχει καμία σημασία. Το βέβαιο είναι πως εκείνος δημιούργησε έναν τέτοιον. Το Mini του δεν κάηκε σαν χαρτί και κυκλοφορεί ανάμεσά μας μέχρι σήμερα.
Το Mini ήταν ένας μύθος με πάμπολλα highlights. Ένα αυτοκίνητο με μεγάλους εσωτερικούς χώρους και μικρές εξωτερικές διαστάσεις, με -αρχικά- τέσσερις θέσεις επιβατών, χαμηλή κατανάλωση βενζίνης και χαμηλή τιμή αγοράς. «Με μήκος μόλις 3,05 μέτρα και λιανική τιμή 496 £ το πήραμε, dear!»
Ένας μύθος μικρός το δέμας, με τέσσερις τροχούς (10 ιντσών) στα άκρα του αμαξώματος και τον κινητήρα εγκάρσια. What? Με ανάρτηση κώνων από καουτσούκ αντί για ελατήρια – καλησπέρα, go kart. O Σερ Άλεκ Ισιγόνης έγραψε τη δική του ιστορία. Ίσως και το σκίτσο που βλέπετε. Μία υπενθύμιση για τα 60 χρόνια Mini
Η μετά-BMW εποχή
Το 1994, το εμπορικό σήμα αποκτήθηκε από το BMW Group, το οποίο διατήρησε το κλασικό Mini μέχρι το 2000 -όταν σταμάτησε η παραγωγή του. Το 2001 παρουσιάστηκε η νέα γενιά του – δημιουργία σε λευκό χαρτί.
Μέχρι τότε, περισσότερα από 5,3 εκατομμύρια κόμπακτ αυτοκινητάκια βγήκαν από τις γραμμές παραγωγής πολλών εργοστασίων ανά τον κόσμο. Εκατομμύρια άνθρωποι μπήκαν μέσα τους και έγραψαν τη δική τους ιστορία – από τους Beatles μέχρι κάποιον υπάλληλο στο Λονδίνο ή στα Πατήσια.
Το ηλεκτρικό Mini E
Τώρα, στις αρχές του 2020 το δημοφιλές αυτοκίνητο θα ξεκινήσει να γράφει ένα νέο κεφάλαιο στην αυτοκίνηση, αφού τότε θα κυκλοφορήσει το αμιγώς ηλεκτροκίνητο E-Mini – υπάρχουν, ήδη, περισσότερες από 45.000 προπαραγγελίες.
Ναι, το Mini θα μπει στην πρίζα, αλλά το έμβλημά του έτσι κι αλλιώς δημιούργησε το δικό του ρεύμα επί εξήντα χρόνια, δημιουργώντας μια μοναδική τάση, ένα διαρκές και αξεπέραστο trend, φτιάχνοντας για τους επιβάτες του ιστορίες, σε αυτό το σασί το οποίο αποτελεί ένα από τα τοτέμ στην κοιλάδα με τα αυτοκίνητα. 60 χρόνια Mini
Σερ Άλεκ, σε ευχαριστούμε
Ακόμα κι αν κάποτε το Mini θα κινείται μόνο με… αστρική σκόνη, αφού η ανθρωπότητα θα έχει μετοικίσει σε άλλους πλανήτες, αυτό θα παραμένει στο πάνθεον των θρυλικών αυτοκινήτων, ως ένας αγέραστος μύθος της παγκόσμιας αυτοκίνησης.
Και σίγουρα ο Ισιγόνης, όπου κι αν είναι, θα κοιτά την αέναη γλυκιά υστερία που δημιούργησε στον πλανήτη -με αυτές τις σμιλευμένες λαμαρίνες τις οποίες ο ίδιος σχεδίασε- και θα χαμογελά γοητευτικά, ανακατεύοντας το Dry Martini του.
Αυτή είναι η δική μας επέτειος για τα 60 χρόνια Mini. Σερ Άλεκ, είμαστε υπερήφανοι για σένα και ευχαριστούμε για όλα.
Υ.Γ. Το κλασικό Mini γραφόταν με τα πεζοκεφαλαία που μόλις διαβάσατε. Το νεότερο; Μόνο κεφαλαία. MINI. Η αλλαγή στη γραμματοσειρά σηματοδότησε τη σκυτάλη της ιστορίας του. Αλλά και μία αύξηση στις διαστάσεις. Που σε μερικές εκδόσεις δεν είναι και τόσο μίνι. Ναι, είναι αλήθεια πως ο δυτικός άνθρωπος παχαίνει. Εντάξει, υπάρχουν και όλα τα γνωστά θέματα εξοπλισμού, παθητικής ασφάλειας, μπλα-μπλα. Το 4D, πάντως, συστήνει δίαιτα ανεξαρτήτως.
- Διάβασέ το: Πόσο μίνι είναι πλέον το MINi;
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.