Ανανεωμένο και με καλπάζουσα εμπορική πορεία, το πιο επιτυχημένο crossover στην Ευρώπη αλλά και μοντέλο γενικά στην 83χρονη ιστορία της ιαπωνικής εταιρείας, ξεκίνησε τη νέα του πορεία στη χώρα μας από τον ιππικό όμιλο Αμαρουσίου με τιμές από 19.190 (1.2 βενζίνης) και 21.790 (1.5 Diesel). Ευπειθώς αναφέρουμε όσα είδαμε και ακούσαμε στη στατική παρουσίαση
Μοιάζει σαν να το περίμενε καιρό αυτό το C-SUV ο ευρωπαίος. Το Nissan Qashqai ξεκίνησε την πορεία του πριν από μία δεκαετία ως το απόλυτο αντίδοτο στα «Golf» της εποχής και εκ του αποτελέσματος η ιδέα έμοιαζε ώριμη πριν καν το τελικό δημιούργημα περάσει από τη γραμμή παραγωγής
Την εποχή που η Nissan δεν είχε πλέον στη φαρέτρα της Almera και Primera, τα «πόνταρε» όλα σε ένα compact όχημα «τα πάντα όλα» και χτύπησε στην κυριολεξία φλέβα χρυσού (έβαλε και αρκετά τότε στο GT-R για να ακριβολογούμε)! Ένα όχημα που είχε… ανάστημα μικρομεσαίου και συνδύαζε στοιχεία από SUV και MPV ήρθε ως απάντηση για τα κλασικά hatchback στην κατηγορία C.
Εν πολλοίς, αποτέλεσε μάλιστα μία κατηγορία από μόνο του (την ταχύτερα αναπτυσσόμενη των compact crossover) και παρότι πλέον υπάρχουν περισσότεροι από 20 ανταγωνιστές συνεχίζει να κατέχει μερίδιο μεγαλύτερο του 10%. Αξιοσημείωτο ότι από την αρχική του έκδοση το 2007 πλησιάζει πλέον τα 2,3 εκατομμύρια πωλήσεις!
Οι εξωτερικές αλλαγές και το νέο «πρόσωπο» του Qashqai έχουν αυξήσει το συνολικό μήκος κατά 17mm (από 4.377 σε 4.394 mm), ενώ το πλάτος (1,806 mm) και το ύψος (1,595 mm) παραμένουν αμετάβλητα
Στο μπροστινό μέρος ο νέος προφυλακτήρας διαθέτει αεραγωγούς στα πλαϊνά και γυαλιστερό φινίρισμα στο κάτω μέρος και οι προβολείς ομίχλης βρίσκονται σε χαμηλότερη θέση. Την προσοχή τραβάει η νέα μάσκα «V-motion» η οποία πλαισιώνει το νέο σήμα, το οποίο από την έκδοση N-Connecta και πάνω έχει ένα εντελώς επίπεδο φινίρισμα. Αυτό διότι ενσωματώνει το αναβαθμισμένο ραντάρ και βοηθάει στην πιο απρόσκοπτη λειτουργία του, το οποίο φυσικά αποτελεί μέρος του συστήματος Intelligent Emergency Braking (IEB).
Στο χρωμιομένο περίγραμμα της γρίλιας είναι τοποθετημένη και η εμπρός κάμερα του συστήματος Intelligent Around View Monitor του Qashqai. Νέας σχεδίασης είναι και τα φωτιστικά σώματα με ξεκάθαρη διαφοροποίηση αυτών του αλογόνου στις εκδόσεις Energy, Acenta και N-Connecta και των αντίστοιχων full LED στις Techna και Techna+.
Ανασχεδιασμένο είναι και το εμπρός καπό, ενώ στο πίσω μέρος έχουμε νέο προφυλακτήρα (με διαφορετική σχεδίαση στις εκδόσεις N-Connecta και πάνω) και επανασχεδιασμένα είναι και τα φωτιστικά σώματα τύπου LED με μεγαλύτερο «μπούμερανγκ» στο εσωτερικό. Η νέα κεραία τύπου «πτερυγίου καρχαρία» στην οροφή και οι ζάντες 17, 18 και 19 ιντσών συμπληρώνουν την εικόνα του facelift μαζί με δύο νέα χρώματα αμαξώματος (Vivid Blue και Chestnut Bronze).
Για να προσεγγίσει και το πιο premium κοινό η Nissan πρόσθεσε ακόμα μία έκδοση εξοπλισμμού την κορυφαία Techna+ (Energy, Acenta, N-Connecta και Techna οι υπάρχουσες). Εκτός όλων των άλλων διατίθενται νέα καθίσματα με δέρμα nappa (ηλεκτρικό με μνήμες του οδηγού και με ηλεκτρικά ελεγχόμενη πνευματική οσφυϊκή υποστήριξη τεσσάρων κατευθύνσεων) και συμπεριλαμβάνεται και το ηχοσύστημα BOSE Premium οκτώ ηχείων.
Η πρώτη αλλαγή που αντιλαμβάνεσαι στην αναβαθμισμένη ποιοτικά καμπίνα είναι το νέο τιμόνι (που είδαμε και στο Micra) με την πιο… χορταστική στεφάνη (από 34 στα 37,5 mm το πλάτος) με μεγαλύτερο κατά 17% επάνω μέρος για καλύτερη ορατότητα του πίνακα οργάνων. Υπάρχουν νέα καθίσματα, νέες επενδύσεις, όλα τα ηλεκτρικά παράθυρα είναι πλέον αυτόματα και τα χειρίζεσαι από το κλειδί, ενώ βελτιωμένα είναι και τα δύο συστημάτων infotainment.
Το ψηφιακό ραδιόφωνο (DAB) είναι βασικό στοιχείο τους και υπάρχει και νέο πιο φιλικό user interface τόσο στο σύστημα όσο και στην πλοήγηση (NissanConnect με οθόνη αφής στάνταρ στις εκδόσεις N-Connecta και άνω, προαιρετική στην Acenta).
Σύμφωνα με τη Nissan το εσωτερικό του Qashqai μπορεί να φιλοξενήσει έως πέντε επιβάτες ενώ ο χώρος αποσκευών φτάνει από τα 430 στα 860 λίτρα με την αναδίπλωση (60:40) των πίσω καθισμάτων. Με το Flexible Luggage Board υπάρχει μάλιστα η δυνατότητα διαμόρφωσης των διαχωριστικών σε 18 διαφορετικούς συνδυασμούς.
Σημαντικότερες όμως για εμάς είναι οι αλλαγές σε ανάρτηση και σύστημα διεύθυνσης που βελτιώνουν τα οδικά χαρακτηριστικά. Επανατοποθέτηση αποσβεστήρων, μείωση διαδρομής ελατηρίων, μεγαλύτερη ακαμψία της αντιστρεπτικής και αλλαγές στο Active Ride Control. Ο άξονας διεύθυνσης είναι πιο παχύς και το τιμόνι είναι πιο ακριβές ενώ το Active Return Control το βοηθάει να επιστρέφει στο κέντρο πιο φυσικά, με βελτιωμένη ακρίβεια. Υπάρχει και νέος αποσβεστήρα στην κολόνα για μείωση των κραδασμών.
Βελτιώσεις έχουν γίνει και στο NVH (Noise, Vibration, Harshness) με καλύτερα ηχομονωτικά υλικά τόσο στις εμπρός θύρες, όσο και πίσω από τους θόλους των πίσω τροχών, ενώ πιο παχύ είναι και το κρύσταλλο στην πίσω θύρα (από 3,15 mm σε 3,85 mm). Παράλληλα, η νέα βαθμονόμηση του κινητήρα πετρελαίου 1.6 λίτρων με τους 130 ίππους, τον καθιστά ακόμα πιο αθόρυβο και ομαλό στη λειτουργία του.
Όλα αυτά φυσικά συμβάλλουν στην καλύτερη οδηγική εμπειρία που αποκομίζει ο οδηγός σύμφωνα με τη Nissan, αλλά αυτό μένει να το δούμε και στο άμεσο μέλλον που θα το έχουμε στα χέρια μας καθώς η πολύ όμορφη παρουσίαση στον ιππικό όμιλο Αμαρουσίου δεν περιλάμβανε test drive.
Η πολύ καλή αεροδυναμική (συντελεστής οπισθέλκουσας Cd 0,32) ενισχύεται και από μία νέα καινοτόμα τεχνολογία που η Nissan αποκαλεί «vortex generator». Στην κάτω πλευρά του μπροστινού προφυλακτήρα υπάρχουν μικρά ανυψωμένα τμήματα στην μαλακή επιφάνειά του που διασπούν τη ροή του αέρα κάτω από το αυτοκίνητο και συμβάλουν στη μείωση του συντελεστή οπισθέλκουσας.
Μιλώντας για νέες τεχνολογίες θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρουμε ότι από την άνοιξη του 2018 θα είναι διαθέσιμο και το σύστημα ημι-αυτόνομης οδήγησης ProPILOT. Το ProPILOT ελέγχει το σύστημα διεύθυνσης, την επιτάχυνση και το φρενάρισμα σε μια λωρίδα κυκλοφορίας σε αυτοκινητόδρομους, τόσο σε συνθήκες βεβαρημένης κυκλοφορίας όσο και στις υψηλές ταχύτητες.
Αποτελεί μέρος του Nissan Intelligent Mobility που περιλαμβάνει τεχνολογίες όπως το Cross Traffic Alert, που έρχεται να μετριάσει τον κίνδυνο πρόσκρουσης στις χαμηλές ταχύτητας κατά την αναστροφή σε έναν χώρο στάθμευσης, το Σύστημα Πέδησης Έκτακτης Ανάγκης (Intelligent Emergency Braking με αναγνώριση πεζών), Blind Spot Warning, Traffic Sign Recognition (Αναγνώριση Πινακίδων Κυκλοφορίας), Intelligent Driver Alertness (Ευφυής Ειδοποίηση Οδηγού), Intelligent Park Assist (Eυφυής Υποβοήθηση Στάθμευσης), Intelligent Around View Monitor (Ευφυές Σύστημα Πανοραμικής Θέασης) και Lane Departure Warning (Προειδοποίηση Απόκλισης από την Λωρίδα Κυκλοφορίας). Προσθέστε σε αυτά και το Stand Still Assist (SSA), το οποίο συμπληρώνει το Hill Start Assist (HSA).
Στα υπερτροφοδοτούμενα μηχανικά μέρη δεν υπάρχει αλλαγή με αυτούς της βενζίνης να ξεκινάνε από τα 1.2 λίτρα (DIG) με 115 ίππους και στην κορυφή να υπάρχει ο 1.6 με τους 163. Η πιο… πράσινη έκδοση παραμένει αυτή με τον κινητήρα πετρελαίου των 1,5 λίτρων με τους 110 ίππους με τις εκπομπές CO2 να είναι μόλις στα 99 g/km και την μέση κατανάλωση στα 3,8 lt/100 km. Ο diesel των 1,6 λίτρων με τους 130 ίππους παραμένει ο μόνος που συνδυάζεται και με τετρακίνηση ενώ προαιρετικά (και στον 1.2 βενζίνης) διατίθεται και με αυτόματο κιβώτιο CVT (Xtronic χωρίς τετρακίνηση όμως).
Από αριστερά: οι κ.κ. Βασίλης και Τάκης Θεοχαράκης μαζί με τον marketing manager της Νικ. Ι. Θεοχαράκης, Θάνο Μπάφα
Ο εμπορικός διευθυντής της Nissan, Μάριος Μπαρκής, σε μία αναλυτική παρουσίαση των δύο μοντέλων αλλά και της γενικότερης κατάστασης της ελληνικής αγοράς.
Παρόμοιες αλλαγές και στο Nissan X-Trail
Ο μεγαλύτερος αδερφός του Qashqai δεν θα μπορούσε να μείνει έξω από το χορό της ανανέωσης. Το X-Trail που διατίθεται και ως επταθέσιο έχει ανάλογες αλλαγές τόσο σχεδιαστικά όσο και τεχνολογικά με το νέο εξοπλισμός του Qashqai να υπάρχει και στην προκειμένη περίπτωση. Φυσικά η διάθεση του ProPILOT και εδώ θα ξεκινήσει από την άνοιξη του 2018.
Σημαντικότερο στοιχείο του facelift η προσθήκη ενός νέου diesel (εκτός από τον 1.6 των 130 ίππων). Πλέον το X-Trail διατίθεται και με το νέο δίλιτρο turbodiesel των 177 ίππων και στην προκειμένη περίπτωση μπορεί να συνδυαστεί με τετρακίνηση και κιβώτιο Xtronic ταυτόχρονα.
Photo: Nissan
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.