Η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται στο χείλος μιας τεχνολογικής επανάστασης. Το αυτοκίνητο αναμένεται να αλλάξει τα προσεχή 10 χρόνια πιο δραστικά από όσο έχει συμβεί συνολικά τα προηγούμενα 30 χρόνια. Αυτές είναι οι τελευταίες λεπτομέρειες που λάβαμε απ΄το BMW Group.
Τα τελευταία χρόνια, το BMW Group έχει ήδη παρουσιάσει σε διάφορες περιπτώσεις όλα τα απαραίτητα συστατικά της αυτόνομης οδήγησης.
Το 2006, μία BMW Σειρά 3 ήδη κινούνταν αυτόνομα στο σιρκουί του Hockenheim, ενώ αυτοματοποιημένα πρωτότυπα του BMW Group ξεκίνησαν τις δοκιμές δρόμου στον αυτοκινητόδρομο A9 μεταξύ Μονάχου και Νυρεμβέργης το 2011.
Από το 2014, πιο πολλά προηγμένα πρωτότυπα του BMW Group εφοδιάζονται με τεχνολογία αναγνώρισης περιβάλλοντος 360°, που τους προσφέρει τη δυνατότητα αποφυγής ατυχημάτων.
Το 2014 ήταν επίσης η χρονιά που ένα αυτοματοποιημένο πρωτότυπο του BMW Group έτρεξε στην πίστα του Las Vegas Speedway για πρώτη φορά, αποδεικνύοντας ότι η οδήγηση ακόμα και στο όριο είναι εφικτή. Τα αυτοματοποιημένα οχήματα μπορούν τώρα ακόμα και να παρκάρουν μόνα τους εάν χρειαστεί, με σύστημα αναγνώρισης χειρονομιών (automated valet parking).
Το BMW Vision Next 100 είναι ένα φουτουριστικό όχημα που ενσωματώνει όλες αυτές τις λειτουργίες, βοηθώντας παράλληλα τους ιδιοκτήτες να διαχειριστούν την καθημερινή τους ρουτίνα.
Στο μεταξύ, το BMW Group έχει προχωρήσει κατά ένα ακόμα βήμα: με την εξαγορά ενός ποσοστού της HERE το 2014 και τις συνεργασίες του με τις Intel, Mobileye (από το 2016) και άλλους εταίρους, το BMW Group έδωσε το πράσινο φως για την εξέλιξη του BMW iNext σε επίπεδο μαζικής παραγωγής.
Πώς ακριβώς θα είναι η Αυτόνομη Οδήγηση;
Αντίθετα με τα προηγούμενα επίπεδα* που τείνουν στην αυτόνομη οδήγηση (όπως το επίπεδο 2 στο οποίο βρισκόμαστε σήμερα όπου έχουμε τα συστήματα υποστήριξης του οδηγού) στο τελικό επίπεδο 5, δεν χρειάζονται ούτε ικανότητες ούτε άδεια οδήγησης για αυτόνομη οδήγηση, καθιστώντας μη απαραίτητα το τιμόνι και τα πεντάλ.
Το όχημα αναλαμβάνει τον έλεγχο όλων των λειτουργιών. Αυτό είναι ιδιαιτέρως περίπλοκο, γι’ αυτό και οι απαιτήσεις που υπάρχουν για τις τεχνικές λύσεις είναι εξαιρετικά υψηλές. Τα αυτοοδηγούμενα οχήματα, αρχικά, θα λειτουργούν με χαμηλές ταχύτητες σε συνθήκες κυκλοφορίας πόλης.
Επομένως, σε προκαταρτικό στάδιο, θα χρησιμοποιούνται σε κέντρα πόλεων και συγκεκριμένα σε οριοθετημένες περιοχές.
Πιθανολογείται ότι τα πρώτα αυτοοδηγούμενα οχήματα θα κυκλοφορήσουν παράλληλα με προηγμένα αυτοματοποιημένα οχήματα το χρονικό διάστημα μεταξύ 2020 και 2030.
Αναμένεται τα πρώτα πιλοτικά projects με αυτόνομα οχήματα να λανσαριστούν σε επιλεγμένα κέντρα πόλεων μέσα στη δεκαετία που διανύουμε. Ωστόσο, προς το παρόν, μόνο υποθετικά μπορούμε να μιλήσουμε για την ημερομηνία που θα συμβεί αυτό. Κατά συνέπεια, προηγμένα αυτοματοποιημένα οχήματα θα κάνουν πρώτα την εμφάνισή τους στους αυτοκινητόδρομους, ενώ τα πλήρως αυτόνομα θα ξεκινήσουν από κέντρα πόλεων, στο πλαίσιο πιλοτικών προγραμμάτων που θα τρέξουν παράλληλα.
* Τα επίπεδα αυτοματοποίησης
Επίπεδο 1: 2006, το πρώτο αυτοοδηγούμενο Track Trainer (BMW Σειρά 3) τρέχει στο Hockenheim ακολουθώντας την αγωνιστική γραμμή
Επίπεδο 2: 2017, Συστήματα Υποστήριξης Οδηγού
Επίπεδο 3: από το 2021 και μετά, με BMW iNext (που θα είναι μια νέα γενιά μοντέλων) όπουο οδηγός και το όχημα θα μπορούν να μοιράζονται την ευθύνη για τον έλεγχο του οχήματος για πρώτη φορά.
Σε περιπτώσεις προηγμένης αυτοματοποιημένης οδήγησης, όταν ένα όχημα κινείται σε δρόμο με νησίδα στη μέση, ο ρόλος του οδηγού θα περιορίζεται σε δευτερεύουσες δραστηριότητες για μεγαλύτερες χρονικές περιόδους ή θα μπορεί ο ίδιος να ξεκουράζεται (eyes off). Ωστόσο θα πρέπει να είναι σε θέση να αναλαμβάνει ανά πάσα στιγμή τον πλήρη έλεγχο σε εύλογο χρονικό διάστημα (μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα) όταν υπαγορεύει το σύστημα.
Επίπεδο 4: από το 2021 με τεχνικές ρήτρες.
Πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση σε περιβάλλον πόλης και –σε μία έκδοση με εκτεταμένη λειτουργικότητα –σε δρόμο με νησίδα στη μέση. Ο οδηγός μπορεί να κοιμάται σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων, εάν το επιθυμεί. Η βασική διαφορά από το επίπεδο 3: το χρονικό διάστημα ανάκτησης του ελέγχου είναι πολύ μεγαλύτερο (“mind off”).
Επίπεδο 5: (εξελίξεις παράλληλα με τα επίπεδα 3 και 4 πιθανόν μετά το 2020 με τη μορφή πιλοτικών project). Αυτόνομη οδήγηση, το τιμόνι και τα πεντάλ δεν είναι απαραίτητα, οι επιβάτες κάθονται στο όχημα χωρίς εμπλοκή στην οδήγηση, δεν χρειάζεται άδεια οδήγησης (“driver off”). Αν υποθέσουμε ότι το όχημα διαθέτει τιμόνι και πεντάλ, ο οδηγός θα μπορεί να οδηγήσει μόνον εάν το επιθυμεί, χωρίς να είναι υποχρεωμένος.
Info/Photo: BMW
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.