Το μέτρο της απόσυρσης συζητιέται εδώ και καιρό στα ενδότερα του Υπουργείου Οικονομικών. Όμως τόσο γι’ αυτό όσο και για τη νέα φημολογία σχετικά με τα τέλη κυκλοφορίας υπάρχει αρκετό υλικό που αποτυπώνει μια κατάσταση «μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα». Κύριοι της Κυβέρνησης, αποφασίστε τι θέλετε
Τι συζητιέται, τι αναμένεται και ποιο είναι το δίλημμα της φορολογικής παράνοιας που επικρατεί εδώ και χρόνια στο χώρο του αυτοκινήτου;
Οι πιέσεις και οι αρνητικές εντυπώσεις για το γερασμένο στόλο αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι δεδομένες. Όμως παρά το γεγονός ότι είχε ανακοινωθεί επισήμως ότι το μέτρο της απόσυρσης συζητιέται σοβαρά να επανέλθει, αφορώντας κίνητρα αντικατάστασης παλαιών αυτοκινήτων, άνω των 20 ετών, και μπόνους αγοράς καινούργιου, τελικά φαίνεται πως δε θα εφαρμοστεί μέσα στο 2024
Σύμφωνα με «ΤΑ ΝΕΑ», το οικονομικό επιτελείο «δεν ήθελε να διαταράξει τη βελτίωση» που παρουσιάζει το εξωτερικό ισοζύγιο.
Η λογική εξίσωση είναι απλή: καθώς τα αυτοκίνητα είναι ακριβά και εισαγόμενα, το μέτρο της απόσυρσης θα αυξήσει το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου περιορίζοντας τη θετική επίπτωση της αύξησης των εξαγωγών στην ανάπτυξη και κάνοντας τη χώρα πιο ευάλωτη στον εισαγόμενο πληθωρισμό.
Ερώτηση 1η
Αν ενδιαφέρει τόσο πολύ το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως συχνά και σταθερά επαναλαμβάνεται, είναι όντως περισσότερο σημαντικό από την εικόνα που μεθοδευμένα εμφανίζει στους δείκτες η χώρα;
Απάντηση: Όχι
Το περιβάλλον, όσο κι αν πανηγυρικά διατυμπανίζεται δεξιά και αριστερά, ενδιαφέρει λιγότερο. Crystal clear.
Σημασία έχει η πλασματική εικόνα. Τι κι αν η χώρα είναι, σύμφωνα με τους Financial Times, η δεύτερη φτωχότερη στην Ευρώπη μετά τη Βουλγαρία;
Illustration: Financial Times
Ερώτηση 2η
Εφόσον ο στόλος είναι γερασμένος και εφόσον όντως μας ενδιαφέρει να έχουμε νεότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα που ρυπαίνουν λιγότερο, δεν είναι αυτό σημαντικότερο από την αγωνία των εσόδων;
Απάντηση: Και πάλι όχι
Συγκεκριμένα, από την κυβέρνηση υπάρχει ένας δημοσιονομικός στόχος που προβλέπει να έρχονται στα ταμεία του κράτους ετησίως από την καταβολή των τελών κυκλοφορίας περίπου 1,2 δις.
Ελάτε όμως που τα νεότερης τεχνολογίας αυτοκίνητα πληρώνουν πολύ χαμηλά τέλη κυκλοφορίας βασιζόμενα σε ρύπους και οι φωστήρες δεν είχαν υπολογίσει ότι θα έρθουν λιγότερα χρήματα στο τέλος της χρονιάς στα κρατικά ταμεία
Ερώτηση 3η
Εφόσον, σύμφωνα με τα παραπάνω, θέλουμε ΚΑΙ νεότερο στόλο και θέλουμε ΚΑΙ τα ίδια χρήματα να έρχονται στα ταμεία από τα τέλη κυκλοφορίας, πώς θα έρθει η πολυπόθητη ισορροπία;
Απάντηση: Με άλλο ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο που θα προσπαθήσει να τετραγωνίσει τον κύκλο.
Δηλαδή ΚΑΙ να έχουμε νεότερο στόλο ΚΑΙ να μη μειωθούν τα έσοδα αλλά ΚΑΙ να μην εφαρμοστεί άμεσα το μέτρο της απόσυρσης, όπως είχε προτείνει με πολλαπλούς τρόπους η αγορά.
Όπως σημειώνεται, η εξίσωση με βάση το σημερινό τρόπο υπολογισμού δε «βγαίνει» και αναμένεται πως μεσοπρόθεσμα θα υπάρξει «τρύπα» στα έσοδα.
Συμπέρασμα
Για άλλη μια φορά αναμένονται ανακατατάξεις, με την αγορά να μην ξέρει πού θα κάτσει μπίλια.
Όταν από το Νοέμβριο του 2010 μέχρι σήμερα οι ιδιοκτήτες νέων τεχνολογιών αυτοκινήτων καταβάλουν λιγότερα τέλη κυκλοφορίας, κάποιοι στο Υπουργείο Οικονομικών ψάχνουν να βρουν τα χαμένα έσοδα.
Βρείτε τα από αλλού, κύριοι. Ακόμα καλύτερα, δημιουργήστε τα. Με ουσιαστική ανάπτυξη, επενδύσεις στον πρωτογενή τομέα και εξαγωγές
Αλλά μη βυσσοδομείτε στο πτώμα της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου.
Photo: 4Drivers / Financial Times
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.