Η ζήτηση για diesel αυτοκίνητα είναι ακόμα ζωντανή. Τόσο που σε μερικές ευρωπαϊκές αγορές ξεπέρασε κι αυτήν των ηλεκτρικών κατά το μήνα Σεπτέμβριο. Και δε μιλάμε για φορτηγά…
Alive and kicking. Το diesel ανθίσταται, έστω κι αν δεν αποτελεί πλέον την πρώτη επιλογή των καταναλωτών στην κεντρική Ευρώπη όπως άλλοτε
Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε φάση ραγδαίων αλλαγών και διαφοροποιήσεων τα τελευταία χρόνια, καθώς νέες τεχνολογίες και περιβαλλοντικοί κανονισμοί οδηγούν τους καταναλωτές να αναπροσαρμόσουν τις προτιμήσεις τους
Η διαμάχη μεταξύ της χρήσης πετρελαίου κίνησης, του diesel, και της ηλεκτρικής ενέργειας είναι πιο έντονη από ποτέ, με τους καταναλωτές να αναζητούν την καλύτερη λύση που να καλύπτει τις ανάγκες τους.
Ωστόσο παρά την προώθηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, παρατηρείται αυξανόμενη τάση για αγορά πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στην Ευρώπη
Προ και μετά Dieselgate
Το νεότερο ιστορικό παρελθόν έχει καταγράψει ότι τα diesel αυτοκίνητα είχαν για δεκαετίες την υπεροχή στην ευρωπαϊκή αγορά, κυρίως λόγω της οικονομίας καυσίμου και της ανθεκτικότητάς τους, ειδικά για μεγάλα ταξίδια και επαγγελματική χρήση.
Ωστόσο, μετά το σκάνδαλο Dieselgate το 2015, το οποίο αποκαλύψε τις πρακτικές χειραγώγησης εκπομπών από μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, η φήμη των πετρελαιοκίνητων οχημάτων δέχτηκε σημαντικό πλήγμα.
Οι eστιασμένες πολιτικές στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και η υποστήριξη «καθαρότερων» τεχνολογιών έφεραν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο προσκήνιο
Τυχαίο ότι ακόμη και τώρα μεγάλοι γερμανοί κατασκευαστές διαθέτουν diesel εκδόσεις σε σύγχρονα μοντέλα τους; Ενδεικτικό παράδειγμα το νέο BMW 220d Coupe
Τα στοιχεία Σεπτεμβρίου στη Μ. Βρετανία
Παρόλα αυτά, παρά την αρχική αυτή πτώση, τα diesel φαίνεται να επιστρέφουν σταδιακά, κερδίζοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών.
Αυτό αποτυπώθηκε σε πρόσφατο άρθρο του έγκυρου γενικώς βρετανικού Autocar που κατέγραψε στο μήνα Σεπτέμβριο ένα ηχηρό ”come back” των diesel σε ποσοστό 17,3% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023.
Την ίδια στιγμή, τα EV αυξήθηκαν μόνο κατά 3,6%.
Είναι η μάλλον άβολη στιγμή που ανάγκασε τον εκπρόσωπο εισαγωγέων και εμπόρων (κάτι αντίστοιχο με τον «δικό» μας Σύνδεσμο Εισαγωγέων και Αντιπροσώπων / ΣΕΕΑ) να δηλώσει ότι «πρέπει να δούμε τις εξελίξεις κάτω από το ”καπό” καθώς υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες πως η αγορά των EV δεν αναπτύσσεται αρκετά γρήγορα ώστε να επιτευχθούν οι καθορισμένοι στόχοι»
Γιατί το diesel ξανακερδίζει χαμένο έδαφος
Στην πράξη φαίνεται πως εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαροί λόγοι που έχουν αναζωπυρώσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών για τα ντίζελ αυτοκίνητα.
Για παράδειγμα, τα πετρελαιοκίνητα έχουν μικρότερη κατανάλωση καυσίμου και μεγαλύτερη αυτονομία σε σχέση με τα βενζινοκίνητα ή ακόμα και τα ηλεκτρικά σε ορισμένες περιπτώσεις.
Αυτό τα καθιστά πιο ελκυστικά για οδηγούς που διανύουν μεγάλες αποστάσεις, όπως για επαγγελματίες που πραγματοποιούν συχνά ταξίδια ή για εκείνους που ταξιδεύουν για αναψυχή.
Ταυτόχρονα, οι υποδομές για φόρτιση δεν είναι επαρκώς ανεπτυγμένες σε ορισμένες περιοχές της Ευρώπης, κάτι που αποτρέπει πολλούς αγοραστές από την απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος.
Επίσης οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν επενδύσει στη βελτίωση των diesel κινητήρων, μειώνοντας σημαντικά τις εκπομπές NOx (οξείδια του αζώτου) με τα σύγχρονα πετρελαιοκίνητα να είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον και να συμμορφώνονται με τις αυστηρές ευρωπαϊκές προδιαγραφές Euro 6d. Αυτό προσφέρει περισσότερη εμπιστοσύνη σε κάποιους καταναλωτές ότι ένα diesel μπορεί να αποτελεί (και) οικολογική επιλογή
Συμπέρασμα
Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση συνεχίζει να προωθεί την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων, παρέχοντας κίνητρα και θέτοντας περιορισμούς στα οχήματα εσωτερικής καύσης, τα diesel φαίνεται να έχουν ακόμα μια σημαντική θέση στην αγορά.
Εξ ου και είναι πιθανό στο μέλλον να δούμε μια συνύπαρξη διαφόρων τεχνολογιών, με τα diesel να διατηρούν ένα μερίδιο της αγοράς, ιδίως για επαγγελματική χρήση και μεγάλες αποστάσεις, ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα θα καλύπτουν περισσότερο την αστική κινητικότητα και τις μικρότερες καθημερινές διαδρομές
Photo: Pixabay
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.