Σπάνιες γαίες: Ο νέος «Κόβιντ» στην εφοδιαστική αλυσίδα

Post date:

Author:

Category:


Η Κίνα έχει θέσει περιορισμούς στην εξαγωγή σπάνιων γαιών που είναι απαραίτητες για την κατασκευή των αυτοκινήτων και δη των ηλεκτρικών. Και οι ειδικοί προειδοποιούν πως ένα νέο κύμα προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι ήδη εν εξελίξει

σπάνιες γαίες

Η αυτοκινητοβιομηχανία ανησυχεί ότι η κατάσταση με τις σπάνιες γαίες θα μπορούσε να οδηγήσει στο τρίτο τεράστιο σοκ της εφοδιαστικής αλυσίδας μέσα σε πέντε χρόνια


Ως γνωστόν, η έλλειψη ημιαγωγών είχε σηκώσει «χειρόφρενο» σε εκατομμύρια αυτοκίνητα σε φάση παραγωγής από το 2021 έως το 2023. Πριν δε από αυτό, ο κορονοϊός, το 2020, έκλεισε τα εργοστάσια για εβδομάδες

Αυτό το διάστημα, πάντως, κάποιος κύριος ονόματι Φρανκ Έκαρντ, διευθύνων σύμβουλος της Magnosphere, μιας γερμανικής εταιρείας κατασκευής μαγνητών, έχει δεχτεί πληθώρα τηλεφωνημάτων και email.

Προέρχονται από αναστατωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες και προμηθευτές ανταλλακτικών που αναζητούν απεγνωσμένα εναλλακτικές πηγές μαγνητών, οι οποίες είναι σε έλλειψη λόγω των περιορισμών στις εξαγωγές από την Κίνα.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες χρειάζονται το πρωτογενές υλικό για ένα κάρο χρήσεις: από αισθητήρες φρένων μέχρι τρόμπες λαδιού. Τα δε ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρειάζονται περισότερες σπάνιες γαίες από ό,τι τα θερμικά

Όπως πλέον το ξέρουν κι οι κότες, οι Κινέζοι κατέχουν ένα συντριπτικό ποσοστό (από 70% έως 90% της διαδικασίας) στην παραγωγή σπάνιων γαιών, τόσο σε εθνικό τους έδαφος όσο και σε ορυχεία του πλανήτη που διαχειρίζονται.

σπάνιες γαίες
Πιο πολύτιμα από τζόκερ. Οι σπάνιες γαίες σε συλλογή (Adobe)

Η απόφαση της Κίνας, τον Απρίλιο, να περιορίσει τις εξαγωγές ενός ευρέος φάσματος σπάνιων γαιών και συναφών μαγνητών έχει προκαλέσει προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού που είναι κομβικές για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, τους κατασκευαστές αεροδιαστημικής, τις εταιρείες ημιαγωγών καθώς και τους στρατιωτικούς προμηθευτές σε όλο τον κόσμο. Και κοίτα να δεις πώς έκατσαν τώρα όλα τα παραπάνω ταυτοχρόνως. 


Byd Seal U DM-i

Οι άδειες από τους Κινέζους

Ακόμα κι ο πρόεδρος Τραμπ, έστω κι είναι σε φάση αντιπαράθεσης, ζήτησε από τον ομόλογό του πρόεδρο της Κίνας να επιτρέψει τη ροή ορυκτών και μαγνητών σπάνιων γαιών στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Εν μέρει τα κατάφερε καθώς δόθηκε μία αβάντα σε τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς η Κίνα χορήγησε προσωρινές άδειες εξαγωγής για προμήθειες σπάνιων γαιών προς τις τρεις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ, δήλωσαν στο Reuters δύο πηγές που γνωρίζουν το θέμα.

Ορισμένες από τις άδειες ισχύουν για έξι μήνες, ανέφεραν οι δύο πηγές, αρνούμενες να κατονομαστούν επειδή οι πληροφορίες δεν είναι δημόσιες. Δεν ήταν άμεσα σαφές ποια ποσότητα ή ποια είδη καλύπτονται από την έγκριση ή αν η κίνηση αυτή σηματοδοτεί ότι η Κίνα ετοιμάζεται να διευκολύνει τη διαδικασία αδειοδότησης σπάνιων γαιών, την οποία πολλοί χαρακτηρίζουν «δυσκίνητη»

λατομείο σπάνιες γαίες
Ένα ορυχείο εξόρυξης σπάνιων γαιών στα ενδότερα της Μογγολίας (Photo: REUTERS / Stringer)

Κάποιοι είπαν στον Έκαρντ, που λέγαμε στην αρχή, ότι τα εργοστάσιά τους θα μπορούσαν να μείνουν ακίνητα μέχρι τα μέσα Ιουλίου χωρίς εφεδρικές προμήθειες μαγνητών. «Ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε πλήρη πανικό», δήλωσε ο ίδιος. «Είναι πρόθυμοι να αγοράσουν σε οποιαδήποτε τιμή», συμπλήρωσε

H ειδησεογραφία λέει πως η αυτοκινητοβιομηχανία έχει λίγες καλές επιλογές, δεδομένου του βαθμού στον οποίο η Κίνα κυριαρχεί στην αγορά.

Η τύχη των γραμμών συναρμολόγησης των αυτοκινητοβιομηχανιών έχει αφεθεί σε μια μικρή ομάδα Κινέζων γραφειοκρατών που εξετάζει εκατοντάδες αιτήσεις για άδειες εξαγωγής.

Αρκετά δε ευρωπαϊκά εργοστάσια προμηθευτών αυτοκινήτων έχουν ήδη κλείσει, ενώ αναμένονται περισσότερες διακοπές λειτουργίας, δήλωσε η Ένωση Προμηθευτών Αυτοκινήτων (CLEPA)


Porsche Macan EV 2024

Η Ινδία

Την ίδια στιγμή η Ινδία, η οποία επίσης παίζει καθοριστικό ρόλο στο συγκεκριμένο πεδίο, ζήτησε από το κρατικά ελεγχόμενο ορυχείο IRΕL να αναστείλει μια 13ετή συμφωνία για τις εξαγωγές σπάνιων γαιών προς την Ιαπωνία και να διασφαλίσει τις προμήθειες για τις εγχώριες ανάγκες της.

Στόχος; Μα ποιος άλλος παρά η μείωση της εξάρτησής της από τις σπάνιες γαίες που προέρχονται από την Κίνα.

Η IREL θέλει επίσης να αναπτύξει ακόμα περαιτέρω την ικανότητα της Ινδίας για επεξεργασία σπάνιων γαιών, η οποία κυριαρχείται παγκοσμίως από την Κίνα και έχει γίνει «όπλο» της σε κλιμακούμενους εμπορικούς πολέμους. Από πολέμους, άλλο τίποτα

Photo: Reuters


Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει