Παρά την πανδημία, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εμφανίζουν σημαντικές πωλήσεις στα πλουσιότερα ευρωπαϊκά κράτη. Λαχανιάζουν, ωστόσο, στα οικονομικά ασθενέστερα. Και μέσα σ΄ όλα αυτά, ένα ελληνικό, ηλεκτρικό σπριντ. Αυτές είναι οι λεπτομέρειες
Διαβάζοντας δεξιά και αριστερά, δημιουργείται η αίσθηση πως η ηλεκτροκίνηση είναι ένα έργο που παίζεται σε διαφορετικά εμπορικά ταμπλό
Από τη μία υπάρχει σαφής στροφή προς τα αμιγώς EV (ή και τα Plgu-in Hybrids – δηλαδή υβριδικά που φορτίζονται στην πρίζα)
Σύμφωνα με διεθνείς πηγές, παρατηρεί κανείς πως, παρά την πανδημία, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκονται σε εμφανή ανοδική τάση.
Αυτό, ωστόσο, εντοπίζεται στις ισχυρές χώρες της κεντρικής Ευρώπης και λιγότερο στην περιφερειακή Γηραιά ήπειρο.
Για παράδειγμα, τα ηνία στις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων, για το πρώτο τετράμηνο του 2020, κατέχει -μάλλον αναμενόμενα- η Γερμανία.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι το ισχυρότερο αυτοκινητικό γκρουπ στην Ευρώπη, αυτό της Volkswagen, έχει ήδη ανακοινώσει επισήμως ότι σταματά την παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης πολύ σύντομα, το 2026.
Ποιοι ηγούνται
Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση ξεκινά από εκεί, λοιπόν, αφού μέσα στους πρώτους μήνες του χρόνου έχουν ταξινομηθεί 52,449 ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Γερμανία. Ακολουθεί η Γαλλία με 35,383 πωλήσεις, η Σουηδία με 18,473 και η Ολλανδία με 11,971.
Για να έχετε μία εικόνα, την αντίστοιχη περίοδο στην Ελλάδα είχαν γίνει μόλις 159 ταξινομήσεις.
Υπάρχει ένα εμφανές «ηλεκτρικό» χάσμα που διαχωρίζει τα ευρωπαϊκά δεδομένα και το γνωρίζει καλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία αναζητά τρόπους να μην αφήσει τις φτωχότερες χώρες στη «σκόνη» των ηλεκτρικών.
Κι όλο αυτό πρέπει να προστεθεί στις ήδη χαμηλές πωλήσεις που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία λόγω Covid-19. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ο κορωνοϊός έπληξε βαριά τον κλάδο καθώς σημειώθηκε μία πτώση της τάξης του 38%. Παρόλα αυτά, ακόμα και εν μέσω πανδημίας, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είδαν μία άνοδο πωλήσεων της τάξης του 8% – διπλάσιο μέγεθος σε σχέση με τα περυσινά, αντίστοιχα στοιχεία.
Προφανώς και η πανδημία δεν έκανε τους καταναλωτές περισσότερο οικολογικά ευαισθητοποιημένους. Δεν γίνονται έτσι οι μεγάλες «στροφές» στο εμπορικό πεδίο. Ήταν τα κεφάλαια διάσωσης που διατέθηκαν με αφοφμή τον Covid
Μέρος αυτών, λοιπόν, απορροφήθηκε ώστε τα EV να γίνουν περισσότερα ελκυστικά. Και αυτό ακριβώς συνέβη με χώρες τύπου Γερμανία και Γαλλία.
Η περίπτωση Νορβηγία
Η Νορβηγία φαίνεται να αποτελεί το νέο case study καθώς ηγείται της ηλεκτροκίνησης.
Πολλοί υποστηρικτές της ιδέας λένε πως «αν μπορεί να το κάνει η Νορβηγία, όλοι μπορούν». Το κατά πόσον το «όλοι» είναι πρόωρος οπτιμισμός ή η νέα αυτοκινητική νομοτέλεια μένει να φανεί.
Προς το παρόν, πάντως, οι Νορβηγοί έχουν ενσωματώσει στο πρόγραμμά τους φτηνότερες διελεύσεις στο δίκτυό τους, χαμηλότερου κόστους πάρκινγκ και άλλα κίνητρα που μετατρέπουν την ιδιοκτησία (ή το εταιρικό leasing) πιο προσιτό απ’ αυτό ενός αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ωστόσο, την ίδια στιγμή δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Νορβηγία δεν είναι η «χώρα της διπλανής πόρτας». Διαθέτει ισχυρά έσοδα από τη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου ενώ άλλες χώρες πρέπει να βάλουν στη σούμα της εξίσωσης τα μικρότερα έσοδα που θα έχουν από τη μείωση κατανάλωσης βενζίνης ή ντίζελ και τους φόρους που τα συνοδεύουν
Και τι γίνεται στα καθ’ ημάς; Η απάντηση είναι ότι μπορεί το στοιχείο των υποδομών να είναι ακόμη σε φάση ανάπτυξης, είναι σημαντικό, ωστόσο, το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για την αγορά -μέσω επιδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας- ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Για παράδειγμα, τα πρώτα στοιχεία των αιτήσεων στην πλατφόρμα kinoumeilektrika δείχνουν ότι μέσα σε 18 ώρες απορροφήθηκε 1 εκατομμύριο ευρώ.
Για να έχετε μία εικόνα, ο προϋπολογισμός επιδότησης ηλεκτρικών οχημάτων προβλέπει για τη χρονιά που διανύουμε συνολικά €45 εκ.
Πρωταγωνιστής το ηλεκτρικό ποδήλατο
• Πρωταγωνιστής ζήτησης αναδεικνύεται το ηλεκτρικό ποδήλατο καταλαμβάνοντας ποσοστό που αγγίζει το 80%, ακολουθούν τα ηλεκτρικά δίκυκλα και τρίκυκλα, ενώ καλή επίδοση παρουσίασαν και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς μέσα σε μόλις 18 ώρες επιδοτήθηκαν 80, αριθμός που αντιστοιχεί σε ετήσιες πωλήσεις των τελευταίων ετών.
• Από τα 80 αυτοκίνητα που επιδοτήθηκαν, τα 50 αφορούν σε εταιρικά ΙΧ, τα 27 σε επιδοτήσεις ιδιωτών και 3 σε επαγγελματικά βαν
*Μπορείτε να δείτε την αρχική δημοσίευση στο Protagon
Photo: car magazine.co.uk
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.