Το BMW M2 σηματοδοτεί την επιστροφή της BMW στη φιλοσοφία του πραγματικού driver’s car. Δεν χρειάζεται επιπλέον όγκο, χώρους για gran turismo ή γιγαντιαία ιπποδύναμη. To οδηγούμε, το ερωτευόμαστε
Τι λέει το 4Drivers: ένα από τα ομορφότερα ”Μ” που έχουν βγει απ΄ το ιερό Division, σε ένα σασί ακριβείας που φιλοδοξεί να μυήσει στην τέχνη της πλαγιολίσθησης τα νέα, εισερχόμενα μέλη στη βαυαρική σέχτα. Αλλά και ένας απ΄ τους πιο συνετά ανήθικους τρόπους να ξοδέψεις τα χρήματά σου. Πραγματικό ”Μ” του παλιού, καλού καιρού, έστω και αν κάτω από το καπό ο κινητήρας δεν είναι ο twin turbo με την ξυραφένια απόκριση των Μ3/Μ4
Oh yes: συνολική ομοιογένεια, πλαίσιο που δεν τρομάζει παρά το φαινομενικά ”φοβιστικό” συνδυασμό κοντών διαστάσεων και 500 Nm ροπής, επιδόσεις, μηχανολογική ποιότητα, γνήσια ”Μ” αίσθηση, επιδόσεις, συμμετοχικότητα, ήχος, θέαμα
Sorry, no: μέτρια καθίσματα, κατανάλωση που εκτοξεύεται αναλόγως χρήσης, απουσία ένδειξης θερμοκρασίας λαδιού, όχι τόσο ξυραφένια απόκριση κινητήρα όσο ο αντίστοιχος των Μ3/Μ4
Απέναντι: Μοναδικό στην κλάση του ως πισωκίνητο με τέσσερις θέσεις. Τιμολογιακά και ως premium αντίπαλος θα βλέπαμε το νέο Porsche 718 Boxster/Cayman. Ίσως και Audi TT RS, αν και έχει τελείως διαφορετική προσέγγιση οδήγησης
Bitch, better have my money: από €77.890 για την έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο. Θα βάζαμε κάτι παραπάνω και θα το παίρναμε με το 7τάχυτο διπλού συμπλέκτη. Αξίζει
Σε σχέση με το BMW 235i, το Μ2 είναι ολικά αναβαθμισμένο. «Κάθεται» 8mm χαμηλότερα, το εμπρόσθιο μετατρόχιο είναι κατά 58mm μεγαλύτερο, το πίσω κατά 45mm και το μεταξόνιο κατά 3mm. Oι εμπρός και πίσω αλουμινένιες αναρτήσεις, έχουν μεταφερθεί από τα Μ3/Μ4. Εξωτερικά, δείχνει τελείως «αντρίλα» και σε διαστάσεις είναι «όσο-τόσο» χρειάζεται ο Πραγματικός Οδηγός σε μια τυπική ελληνική χωροταξία.
- Database
Κινητήρας: 3,0lt, 6κύλινδρος, turbo, βενζινοκίνητος
Ισχύς: 370 PS
Ροπή: 500 Νm
Μετάδοση: Πίσω κίνηση / Χειροκίνητο 6 σχέσεων / Kiβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
Aνάρτηση: Γόνατα McPherson / Πολλαπλών συνδέσμων (μπροστά / πίσω)
0-100: 4.3” (με το 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη / 4.5” με το χειροκίνητο)
0-200: 15.7”
Τελική: 250 km/h (ηλεκτρονικά περιοριζόμενη)
Βάρος: 1.520 kg
Μικτή κατανάλωση δοκιμής: 16.5 lt/100 km
Η σύγκριση με το BMW M4
Για χάρη συντομίας, ας δεχθείτε πως το Μ4 είναι μεγάλο σε διαστάσεις. Ή πιο μεγάλο απ΄όσο χρειάζεται, τουλάχιστον για Ελλάδα. Σύμφωνοι, αν ζεις στην κεντρική Ευρώπη, στις autobahnen και, γενικώς, σε διηπειρωτικές καταστάσεις, το BMW Μ2 μπορεί να φαίνεται κάπως μικρό. Σε εσωτερικό πλάτος (πρησμένο απ’ έξω, στενό, σχετικά, μέσα) ή και σε ολικό μήκος. Τα Μ3/Μ4 «πατάνε» πιο άνετα σε ανοιχτά κομμάτια και με ακόμα μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Iσχύει.
Επίσης, τo βάρος του Μ2, παρά τις συμπαγείς διαστάσεις δεν είναι ευκαταφρόνητο, στα 1.570 kg. Οι τροχοί αποκλειστικά 19 ιντσών με ασύμμετρες διαστάσεις (245/35/19 – 265/35/19, εμπρός και πίσω, αντίστοιχα). Ναι, θα περίμενες, ίσως, κάτι λιγότερο από ενάμισυ τόνο για μια baby-M.
Το BMW M2 στην Ελλάδα
Όμως, φίλοι αναγνώστες, εν Ελλάδι, το BMW Μ2 είναι όσο και ό,τι χρειάζεται ο συνειδητοποιημένος οδηγός. Αλλά και γλιτώνει και κάποιες δεκάδες χιλιάδες ευρώ της διαφοράς με το Μ4. Ναι, ο τρίλιτρος δεν έχει την τρελή, ξυραφένια αίσθηση του twin turbo που είναι σε ένα αισθητό ανώτερο επίπεδο, αλλά πιστέψτε μας, αυτό είναι κάτι που αντιλαμβάνεσαι μόνο στο μπες-βγες μεταξύ των ομόσταυλων Μ και όχι σε θεωρητικό επίπεδο ή αν μπεις στο Μ2 και ζήσεις μαζί του.
Πάντως, ήδη άρχισαν να κυκλοφορούν οι φήμες για το αναμενόμενο BMW M2 Competition που θα έχει το «καλό» μοτέρ των Μ3/Μ4 με απόδοση στους 410 ίππους και καλό κάθισμα (διαβάστε παρακάτω την γκρίνια). Υπομονή μέχρι τις 25 Απριλίου όπου θα παρουσιαστεί στο Διεθνές Σαλόνι Πεκίνου. Αυτό, δηλαδή:
Ο κινητήρας
Προς το παρόν, ο τρίλιτρος εξακύλινδρος εν σειρά, αγαπημένη διάταξη της BMW, αποδίδει 370 ίππους στις 6.500 rpm και 465 Nm ροπής που σε overboost αγγίζει τα 500 Nm. Αρκεί να θυμηθείς πως, για παράδειγμα, ο V8 της Ε92 απέδιδε “μόλις” 40 Kgm.
Η διαφορά από τα μεγαλύτερα Μ3/Μ4, βασικά, βρίσκεται στον κωδικό του κινητήρα που έχει το αρχικό γράμμα “Ν” και όχι το “S” (του αντίστοιχου S55 των Μ3/Μ4) και ο οποίος προβλέπει χρήση ενός twin-scroll τούρμπο σε σχέση με τα δύο τούρμπο των μεγαλύτερων αδελφών ενώ υπάρχουν και πιο δομικές αλλαγές.
Όμως, το μοτέρ τoυ BMW Μ2 (εξέλιξη του αντίστοιχου της 235i) δεν έχει ένα απλό «πουσάρισμα» μέσω της εύκολης λύσης που προσφέρει σήμερα η υπερτροφοδότηση.
Η «προίκα» από τα Μ3/4 περιλαμβάνει άξονες από αλουμίνιο, ενεργό διαφορικό M Differential που από τελείως open κλειδώνει σε full lock σε 150 χιλιοστά του δευτερολέπτου, κιβώτιο διπλού συμπλέκτη M-DCT επτά σχέσεων (που δεν έχει σχέση με το γνωστό 8άρι των “πολιτικών” 2 Series), έμβολα, κουζινέτα στροφάλου από Μ3/4, εξελιγμένο κάρτερ λαδιού για να διασφαλίζεται η λίπανση κάτω κι από τις πιο ακραίες συνθήκες, ψυγείο λαδιού για το κιβώτιο, επιπλέον ψυγείο νερού για τον κινητήρα και άλλα διάφορα που απαρτίζουν ένα πολύ γοητευτικό και εθιστικό στην πράξη «πακέτο».
Οι επιδόσεις
Τα 0-100 έρχονται σε 4.3’’ με το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, 4.5’’ με το στάνταρ χειροκίνητο εξάρι και η τελική, όπως συνηθίζει η BMW και οι περισσότεροι Γερμανοί κατασκευαστές σε μια άτυπη συμφωνία κυρίων, περιορίζεται στα 250 km/h. Το de-limit, η απελευθέρωση τελικής, παραμένει στο μενού αν ο ιδιοκτήτης επιλέξει το πακέτο Μ Driver. Που είναι ηθικός μονόδρομος για το 4Drivers όταν, πλέον, τα δυνατά hatchback τύπου Type R «χτυπάνε» 270άρες.
Το BMW Μ2 είναι πραγματικά υπέροχο οδηγικά, «σκάβει» όταν βυθίσεις το δεξί πεντάλ, έχει περισσότερη πρόσφυση εντός καμπής σε σχέση με Μ3 E92, ξεκολλάει, όμως, λίγο πιο απότομα αλλά, μετά, μένει εκεί οδηγώντας το με το γκάζι με έναν πολύ ωραίο, ισορροπημένο τρόπο.
Ακόμα και με τριψήφια νούμερα στο ταχύμετρο, η υπερστροφή έρχεται μεν κάπως ακαριαία αλλά καθώς η πολική ροπή αδράνειας, αυτή που σχετίζεται με την ικανότητα που έχουν τα σώματα να αντιστέκονται σε μεταβολές της περιστροφικής τους κατάστασης, είναι μικρή, «μαζεύεται» πιο εύκολα.
Ο ήχος, ειδικά στη ρύθμιση Sport+, ξεσηκώνει στο κάθε άφημα του γκαζιού, ενώ βλέποντας πολλές after market εξατμίσεις, ακόμα και από γνωστούς οίκους, θεωρούμε πως ήδη είναι επιθετικός και, ενδεχομένως μετά, γίνει κουραστικός, ίσως και υπερβολικός.
Δυνατά, επιτέλους, φρένα που δεν εμφανίζουν σημεία κόπωσης ακόμα και με τέσσερις επβάτες σε έντονους ρυθμους. Σφιχτή κύλιση που στις πολύ χαμηλές ταχύτητες και πάνω από τις ελληνικές εργολαβίες ενδεχομένως ενοχλήσει κάποιους αλλά και ξεκάθαρος οδηγοκεντρικός χαρακτήρας που δεν σε αφήνει να κάτσεις φρόνιμα. «Αλητεία», αντρικό, ιδανικό για να φεύγεις με κάθε αφορμή τα βράδια.
Η κατανάλωση
Η κατανάλωση είναι αλήθεια πως ανεβαίνει θεαματικά με το που αρχίζεις να πιέζεις το BMW M2 ενώ είναι αδύνατον να κατέβει κάτω από τα 13 lt/100 km πηγαίνοντας ρεαλιστικά αργά. Αν απλώς σουλατσάρεις σε ευθεία, τύπου παραλιακή, με 7η στο κιβώτιο, πρόγραμμα στη θέση Comfort, 1,500rpm στο στροφόμετρο και κάποια 80 km/h, μπορείς να κατεβάζεις στα 8.0 lt/100 km. Αλλά αυτό, προφανώς, είναι για λίγο.
Ενδεικτικά, την πρώτη ημέρα της δοκιμής, χωρίς συνεχές «κυνήγι» αλλά σίγουρα με κάποια δυνατά περάσματα, έδειξε 19,1 lt/100km. Στην απόλυτη πίεση έδειξε 25 lt/100 km. Και κάναμε δύο ανεφοδιασμούς σε τρεις ημέρες. Λογαριασμός. Υπολογίστε, λοιπόν, μια μέση της τάξης των 16.5 lt/100 σε πραγματική, μικτή χρήση που αξιοποιεί τις δυνατότητες του αυτοκινήτου.
Το κάθισμα, όπως είχαμε σημειώσει και όταν το οδηγήσαμε στο λανσάρισμα στην πίστα του Hungaroring, είναι ένα αδύνατο σημείο του αυτοκινήτου, αφού, τουλάχιστον προσωπικά, κούρασε στην περιοχή της μέσης ενώ δείχνει κάπως στενό για πιο μεγάλους σωματότυπους. Αν ήταν υφασμάτινο, ίσως να ήταν καλύτερο ως απορρόφηση. Οι πίσω επιβάτες δεν θα καθίσουν ιδιαίτερα άνετα, επίσης.
Η αίσθηση οδήγησης
Αν είναι ένα καθαρόαιμο Μ; Ξεκάθαρα, ναι. Και μάλιστα, ένα από τα πιο καθαρόαιμα της γκάμας, τολμούμε να πούμε – εξαιρουμένων ειδικών εκδόσεων τύπου GTS, Performance Package και τα σχετικά. Ως μέγεθος, ως απίστευτη αμεσότητα χωρίς ίχνος υποστροφής, ως ένα μαζεμένο μεταλλουργικό τεχνούργημα αφιερωμένο στην τέχνη της οδήγησης. Αλλά και της προσωπικής σου εξέλιξης ως οδηγός. Και δεν χρειάζεται επιπλέον ισχύς για ένα, σχετικά «κοντό», πισωκίνητο αυτοκίνητο.
Δεν περισσεύει τίποτα ως όγκο οδήγησης ενώ το κάνεις ό,τι θες ανά πάσα στιγμή. Ειλικρινά, δεν χρειάζεται το BMW Μ2 περισσότερη δύναμη ή ροπή. Και, επίσης ειλικρινά, ίσως έτσι γινόταν περισσότερο νευρικό απ΄όσο χρειάζεται σε συνθήκες οδήγησης σε δρόμο – ακόμα και σε ικανούς petrolheads.
Aκριβές, στημένο με στόχο την εμπλοκή σου και όχι την παραμετροποίηση σε ανάρτηση καθώς διαθέτει συμβατικές και όχι ηλεκτρονικές «μπουκάλες». Ελαφρύτερες, ως γνωστόν, αλλά χωρίς τη μεγαλύτερου βαθμού άνεση. Αν είσαι συνδεδεμένος με το «θέμα» της οδήγησης, το ξεπερνάς.
Η παραμετροποίηση
Μιας και μιλάμε για το θέμα της παραμετροποίησης, ναι, θα θέλαμε στις τρεις διαθέσιμες επιλογές (Comfort / Sport / Sport+) να μπορείς να έχεις την επιλογή να είσαι στη θέση Comfort με τις πιο ήπιες αλλαγές στο κιβώτιο και άρα τη χαμηλότερη κατανάλωση και ταυτόχρονα έχεις το ESP σε θέση off. Όμως, το τελευταίο απενεργοποιείται τελείως μόνο στη θέση Sport+ που πάει «πακέτο» με την πιο αιχμηρή απόκριση στο γκάζι και τη σπορ ρύθμιση του εξαιρετικού κιβωτίου διπλού συμπλέκτη. Λεπτομέρεια.
Στο BMW M2 μας άρεσε, επίσης πολύ, η αίσθηση της ηλεκτρικής κρεμαγιέρας. Διατηρεί μια εξευγενισμένη οξύτητα, βαραίνει προοδευτικά. Δεν την νιώθεις να «ψάχνει» τη σωστή υποβοήθηση γύρω απ’ τη θέση της ευθείας (κάτι που συμβαίνει συχνά στις ηλεκτρικές υποβοηθήσεις) και είναι, ανεπιφύλακτα, μία από τις κορυφαίες ηλεκτρικές κρεμαγιέρες στην σπορ πιάτσα.
Το συμπέρασμα
Συνολικά, το BMW M2 είναι ένα πραγματικό, «αντρικό» αυτοκίνητο. Με υπέροχη συμμετοχικότητα που ξεχωρίζει από μια μεγάλη θάλασσα ασφαλών, προβλέψιμων αυτοκινήτων. Το αυτοκίνητο που συνδέεται πιο άμεσα με το παρελθόν του M Division.
Δυνατό. Κυριολεκτικά και μεταφορικά. Και, κατά την ταπεινή μας γνώμη, ένα από τα πιο όμορφα BMW των τελευταίων ετών. Δεν σταματάς να το χαζεύεις. Το ερωτεύεσαι με την πρώτη ματιά. Και το αμάξωμα, σαν βουτηγμένο στα αναβολικά, σου υπενθυμίζει γιατί όταν όλα τα αυτοκίνητα επιδόσεων αποκτήσουν μυώδεις θόλους, ο κόσμος θα είναι πιο όμορφος. In love.
Photo: bmw/ 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.