Γλυκά ακανθώδες. Για το Citroën C4 Cactus

Post date:

Author:

Category:

Tο ανανεωμένο Cactus αντικαθιστά όχι μόνο το απερχόμενο αλλά και το C4, ένα αυτοκίνητο που «τελείωσε» στη γκάμα της Citroën. Η αισθητική του συνεχίζει τη σκυτάλη της εκκεντρικότητας αλλά, πλέον, ως ένα μοντέλο που η Citroën τοποθετεί απέναντι στα καταξιωμένα hatchback της αγοράς, αποκτά και πιο γλυκιά, μαζική ταυτότητα. Η τιμή παραμένει «ζάχαρη».

Τι λέει το 4Drivers: ορισμός άνεσης και έξυπνης σχεδίασης. Ένα μη υποταγμένο «αγκάθι» στη -ντε και σώνει- automotive παγκοσμιοποίηση με νέο, ευρύτερο ρόλο στη γκάμα της Citroën. Λόγω comfort χαρακτήρα, θα το επιλέγαμε με το αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων (ΕΑΤ6)

Oh yes: genius σχεδίαση, άνεση ανάρτησης (με Progressive Hydraulic Cushions™ Προοδευτικά Υδραυλικά Στοπ), άνεση καθισμάτων, εξαιρετική κατανάλωση, ανάλαφρη αίσθηση που μεταφέρεται και στο δρόμο, απλοποιημένες εντολές στη κεντρική οθόνη, τιμή αγοράς, 31 επιλογές εξατομίκευσης

Sorry, no: μη σπορτίφ χαρακτήρας (διαβάστε στο κυρίως κείμενο μια υποκειμενική εξήγηση), 5άρι κιβώτιο στις «μικρές» εκδόσεις, ανακλινόμενα πίσω παράθυρα

Απέναντι: Θεωρητικά, όλα τα μικρομεσαία. Στην πράξη, μια ”out of the box” υποκατηγορία από μόνο του

Bitch, better have my money: από €14.850 για την έκδοση 1.2 PureTech 82 

Εκκεντρικό, άνετο και χαλαρό ζειν για πολυάσχολα μυαλά και σώματα. Το C4 Cactus εκφράζει τη διαφορετικότητα της Citroën μέσα από μια ξεκούραστη, αγχολυτική εμπειρία

Είναι «περίεργη» εταιρεία η Citroën. Και, νομίζω, οφείλει να συνεχίσει να είναι «περίεργη». Καταρχήν, σεβόμενη την ιστορία της

Γιατί αν κάποιος δεν μπορεί να δει την ευφυία πίσω απ΄το κλασικό 2CV και την ανάγκη τού να μεταφέρει ένας αγρότης τα αβγά απ΄το κοτέτσι χωρίς αυτά να σπάσουν απ’ τους κραδασμούς, τότε η συζήτηση τελειώνει με τσόφλια.

Αν, επίσης, η τεχνολογική σκαπάνη της φουτουριστικής, πιο επαναστατικής κι απ’ τους Beetles, DS του ’55, της ”la déesse” (μτφ. η θεά) έχει φύγει απ΄τη μνήμη, τότε μερικά χάπια για το Αλτσχάϊμερ συνιστώνται. Ακόμα και ένας διαβασμένος petrolhead θα ‘ταν περήφανος αν είχε μια τέτοια, το «μαγικό χαλί», το ορόσημο μεταξύ handling και ride quality, στο γκαράζ του.

Ναι, ο automotive κόσμος θα ήταν φτωχότερος χωρίς τα δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς, την υδροπνευματική ανάρτηση, το σοφό aero και το ατέλειωτο στιλ που θεμελίωσαν τα Citroën. 

Σύμφωνοι, το C4 Cactus στην έκδοση που έτυχε να οδηγήσουμε στα πλαίσια της δημοσιογραφικής παρουσίασης επί ελληνικού εδάφους, είχε ταμπούρα στον πίσω άξονα. Στην πράξη, στα πλαίσια μιας πρώτης γνωριμίας, δεν υπάρχει κάποιο θέμα, αλλά είναι ψυχολογικό φάουλ – έστω και αν ο μέσος οδηγός δεν ξέρει καν τη διαφορά.

Και βέβαια, υπάρχει αυτή η ακατανόητη στο ταπεινό μας μυαλό μη-σύνδεση μεταξύ motorsport και αυτοκινήτων παραγωγής. Στη σχετική μας ερώτηση στα πλαίσια της συνέντευξης Τύπου, στο γιατί, δηλαδή, επενδύεται ένας πακτωλός χρημάτων στο WRC με τα Citroën να «σκάβουν» και, απ΄την άλλη πλευρά, δεν υπάρχει κάποιο «ειδικό» μοντέλο της Citroën ή, ακόμα περισσότερο, μια σειρά μοντέλων (στα πρότυπα των OPC της Opel, των RS της Renault ή των Cupra της Seat, για παράδειγμα) που να μεταφέρουν όλη αυτή την αγωνιστική εμπλοκή, δεν υπήρξε κάποιο φως στο τούνελ.

Το λέμε αυτό γιατί οι «άλλοι», απ’ τη Ford, την Porsche, την Audi, τη Mitsubishi

-τυχαία η σειρά και προσθέστε όσες θέλετε απ’ αυτές που «σκονίστηκαν» σε ειδικές διαδρομές- έχουν συνδέσει άμεσα το ραλί με την προΐοντική τους γκάμα.

Eδώ, όμως, ένας ολόκληρος King Loeb, και πολλοί άλλοι προ αυτού, έχουν ράψει δάφνινα στεφάνια με πάσης λογής Citroën και η τελευταία επιμένει να βγάζει στη μαζική παραγωγή διαφορετικά, αλλά μη απολύτως οδηγοκεντρικά μοντέλα. Oh, mon dieu. Μπέρδεμα.

Χμμμ…. Είναι ένα ερώτημα. Δεν το κάνει άλλος. Ή δεν θα το ‘κανε άλλος. Αλλά για στάσου. Μισό λεπτό. Pause. Μήπως αυτή, ακριβώς, είναι η απάντηση; Ότι, ακριβώς επειδή δεν το κάνει άλλος, τολμά να το κάνει η Citroën; Μήπως η απάντηση, δηλαδή, βρίσκεται στο C4 Cactus που έχουμε μπροστά μας; Μήπως, δηλαδή, η Citroën έχει αυτό ακριβώς το «ηθικό δικαίωμα» του απρόβλεπτου και της ανατροπής; Σαν ιμπρεσιονιστικός πίνακας που τον ερμηνεύσεις κατά βούληση; Κάτι σαν «ναι, είμαι στην κορυφή του motorsport αλλά η γκάμα μου είναι διαφορετική. Και το κάνω επειδή μπορώ να είμαι διαφορετική». Μήπως;

Ναι, υπάρχει η Peugeot στον όμιλο που είναι λιγότερο εκκεντρική και πιο μαζική ως χαρακτήρας αλλά αν η Citroën χάσει αυτήν ακριβώς τη διαφορετικότητα δεν θα ‘χει λόγο να υφίσταται. Θα διαψεύσει την ίδια της την ταυτότητα. Η Citroën είναι εδώ, όπως και το C4 Cactus στο νέο του, πιο διευρυμένο του ρόλο, ακριβώς για να υπενθυμίζουν την άλλη, διαφορετική πλευρά της αυτοκίνησης.

Μου θυμίζει έναν παλιό οικογενειακό γνωστό που κάποτε είχε μια Citroën Maserati στο γκαράζ του. Με τα μάτια ορθάνοιχτα πήγαινα και τη χάζευα σαν το ασημί Γκαλάκτικα επί γης. 

Είχα επιστρατεύσει το θάρρος μου ως πιτσιρικάς και τον είχα ρωτήσει: «Και γιατί, κ. Γιώργο, δεν πήρατε μια Porsche;»

«Μα γιατί η SM δεν μοιάζει με τίποτα άλλο. Και η Porsche μοιάζει με σκαραβαίο», μου είχε απαντήσει, θυμάμαι. Ήταν το πρώτο μάθημα που πήρα για την αντι-αυτοκινητική ομογενοποίηση. 

Forward στο σήμερα. Τι σχέση έχει, λοιπόν, το C4 Cactus με τους προγόνους του; 

Ναι, μπορεί να μη διαθέτει τον ίδιο βαθμό επαναστατικότητας ή τεχνολογικής πρωτοπορείας του παρελθόντος. Δεν βγαίνουν κάθε μέρα 2CV. Όπως δεν βγαίνουν κάθε χρόνο Beetles, Rolling Stones ή Led Zepelin. Και η αγορά είναι παγκοσμιοποιημένη, γαμώτο. Δεν γίνεται και αλλιώς. Μεγάλη κουβέντα αλλά είναι Κυριακή του Πάσχα και το αρνί περιμένει. Αλλά, για τα σημερινά δεδομένα της automotive παραγωγής, είναι σε δικό του κόσμο. Αντικλισέ.

To C4 Cactus, ωστόσο, δεν έχει αντίστοιχη όρεξη για καύσιμο. Οι κινητήρες του group της PSA είναι πολλαπλά βραβευμένοι και διακρίνονται για τις χαμηλές τριβές και την οικονομία. Πέρα από τα τυπικά specs, η εμπειρία μας με τα μοτέρ της οικογένειας έχουν καταγράψει πολύ χαμηλές τιμές, ενώ θυμόμαστε πως, ειδικά με το «πετρέλαιο», καλοκαιριάτικο με φουλ air condition και ένα μη φειδωλό δεξί πεντάλ είχαμε δει κάποια 5.5lt/100 km.

Συγκεκριμένα, το νέο C4 Cactus είναι διαθέσιμο με βραβευμένους για 3η συνεχόμενη χρονιά κινητήρες που βρίσκονται στην πρωτοπορία της τεχνολογίας και προσφέρουν κορυφαία απόδοση και οικονομία.

Σύμφωνα με την εταιρεία, «η ζωντάνια, η απόκριση, η επιτάχυνση και η οδηγική απόλαυση αναβαθμίζονται χάρη στο συνδυασμό τους με τη χαμηλού βάρους πλατφόρμα. Η γκάμα τους είναι μεγάλη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες της οδήγησης στην πόλη, των εξορμήσεων του Σαββατοκύριακου, αλλά και των μεγάλων ταξιδιών».

Το Νέο C4 Cactus εφοδιάζεται με τους πολυβραβευμένους τρικύλινδρους βενζινοκινητήρες PureTech (οι PureTech 110 και PureTech 130 έλαβαν το βραβείο “Διεθνής Κινητήρας της Χρονιάς” 2015, 2016 και 2017) που διαθέτουν τεχνολογίες για μεγαλύτερη απόκριση, χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και μειωμένες εκπομπές ρύπων και κινητήρες πετρελαίου BlueHDi που συνδυάζουν τη χαμηλή κατανάλωση με την οδηγική ευχαρίστηση και το σεβασμό στο περιβάλλον.

«Βενζίνη»: Η υψηλότερης απόδοσης έκδοση του νέου C4 Cactus είναι διαθέσιμη με τον υπερτροφοδοτούμενο PureTech 130 S&S που συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων. Ο PureTech 110, επίσης υπερτροφοδοτούμενος, διατίθεται με χειροκίνητο κιβώτιο (έκδοση “PureTech 110 S&S manual”) ή με το 6 σχέσεων αυτόματο “EAT6”  (έκδοση “PureTech 110 S&S EAT6”). Η βασική έκδοση του μοντέλου κινείται από τον PureTech 82, που συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων.

Diesel: Το νέο C4 Cactus είναι διαθέσιμο με τον BlueHDi 100 S&S manual. Το φθινόπωρο του 2018, θα διατίθεται με έναν ακόμη κινητήρα πετρελαίου συνδυασμένο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων ΕΑΤ6, τον BlueHDi 120 S&S EAT6, για τους οδηγούς που κάνουν πολλά χιλιόμετρα και προτιμούν τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων.

Στη σύντομη διαδρομή της παρουσίασης και σε σχέση με το C4 που αντικαθιστά, το C4 Cactus είναι σαφώς πιο ζωντανό ως σασί, με πιο γρήγορο τιμόνι γύρω απ’ τη θέση της ευθείας και πιο «οδηγοκεντρικό». 

Οδηγώντας υπό πίεση -αν και δεν είναι αυτός ο χαρακτήρας του C4 Cactus- σε ρυθμούς σχεδόν οριακούς για το χαρακτήρα του και περνώντας έντονα εξογκώματα πάνω στο apex, ο ημιάκαμπτος έχει μια σχετικά απότομη διαχείριση αλλά μέχρι εκεί. Το ESP επεμβαίνει, το τιμόνι βαραίνει κάπως συνθετικά αλλά η τροχιά δεν χάνεται καθώς η μεγάλη διαδρομή της ανάρτησης συγχωρεί.

Το κορυφαίο του χαρακτηριστκό είναι η άνεση. Περνάς χωρίς να αισθάνεσαι καμία όχληση, οι δισκοπάθειες θα το λατρέψουν, όπως και τα μωρά σας. Στα μωρά, λένε, δεν αρέσουν οι αναταράξεις. Γενικώς και ειδικώς. Συμβολή στα παραπάνω η νέα τεχνολογία με τα προοδευτικά υδραυλικά στοπ. Πάρτε μια ιδέα του πώς λειτουργούν στο video.

Tο C4 Cactus διαθέτει, επίσης, εξαιρετικά άνετα καθίσματα. Πολυθρόνες. Οδηγικό ριλάξ. Έχει και έναν μάλλον μέτριο σε αίσθηση επιλογέα με 5άρι κιβώτιο στο αυτοκίνητο που έτυχε να οδηγήσουμε (οι πιο δυνατές εκδόσεις έχουν 6άρι). Αλλά έχει και μια καμπίνα που σε απελευθερώνει συναισθηματικά καθώς είναι αντισυμβατική. Δείτε την από κοντά και θα το καταλάβετε.

Το αμάξωμα του C4 Cactus προσφέρει, επίσης, τη μέγιστη δυνατή προστασία από όλους τους ηλίθιους των μεγαλουπόλεων που έχοντας παρκάρει δίπλα σου ανοίγουν τις πόρτες τους διάπλατα λες και υποδέχονται την Αντουανέτα στις Βερσαλλίες.

Με το C4 Cactus δεν έχεις το άγχος απ’ τα χτυπήματα των βαρβάρων. Τα Airbumps (πατενταρισμένος ο όρος από τη Citroën), δηλαδή οι αεροπροφυλακτήρες με τα ευμεγέθη αφρώδη πλαϊνά, σώζουν. Αυτή τη φορά, είναι τοποθετημένα πιο χαμηλά και με πιο διακριτική αισθητική. 

Και ξέρετε ποιο είναι το ιδιαίτερο της υπόθεσης; Πώς πέραν απ’ το προφανές, ότι δεν βλέπεις το αυτοκίνητό σου χαρακωμένο σαν πρεζόνι στις φτωχογειτονιές του Ρίο, δείχνει και αισθητικά «προχώ». Το C4 Cactus καταφέρνει να μοιάζει με ένα ιδιότυπο mini-4×4, κάτι σε MPV με δόσεις urban SUV. 

To συμπέρασμα; Ένα εκκεντρικό, ιδιαίτερο, ευχάριστο και οικονομικό, αντισυμβατικό μικρομεσαίο. Δεν μοιάζει με άλλο, έχει χαρακτήρα, καλή τιμή και απευθύνεται σε αντικλισέ πελάτες.  Η Citroën όπως οφείλει να είναι. Γλυκά ακανθώδης. 

Info / Photo: citroen.gr

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει