Τετρακίνητες αλήθειες: AWD, 4WD ή FWD;

Post date:

Author:

Category:

Οι περισσότεροι από τους αγοραστές τετρακίνητων δεν έχουν καν ιδέα του τι ψωνίζουν. Αλλά και τι, τελικά, χρειάζονται. Μερικές διευκρινίσεις με τη 4×4 diesel 1.6 έκδοση του Mokka με τους 136 ίππους ως χαρακτηριστικό crossover

  • Διευκρίνιση 1ηΆλλο AWD κι άλλο 4WD

Μοιάζουν αλλά δεν είναι τα ίδια. Το δεύτερο, ως όρος τουλάχιστον, αναφέρεται σε συστήματα τετρακίνησης που σκοπό έχουν το σοβαρό off-road, μιας και μιλάμε για χρήση εκτός δρόμου.

Το πρώτο, το AWD, είναι, συνήθως, προσθιοκίνητες εκδόσεις που ηλεκτρονικά κατανέμουν τη ροπή στον πίσω άξονα, αν και όταν χρειαστεί. Στην ορολογία της πιάτσας λέγεται «on demand».

Το τελευταίο έχει άλλες δύο διακρίσεις: αν είναι proactive (δηλαδή αν οι συμπλέκτες «λοκάρονται» από την ECU σε πραγματικό χρόνο πριν καν υπάρξει ολίσθηση) και σε reactive (δηλαδή αν πρώτα εντοπίζεται η ολίσθηση και μετά μεταφέρεται ροπή. Σαφώς, προτιμητέο είναι το πρώτο. Παρόλο που στην πράξη, και με τα συνεχώς εξελισσόμενα ηλεκτρονικά, ο μέσος χρήστης δεν θα καταλάβει καν τη διαφορά.

  • Διευκρίνιση 2η: και γιατί δεν τα κράτησαν όλα 4WD και να ξεμπερδεύουμε παντού;

Γιατί η μόνιμη τετρακίνηση (Jeep, Vitara παλιάς σχολής κ.ο.κ.) έχουν μερικά μειονεκτήματα όπως αυξημένο βάρος, πολυπλοκότητα, τριβές, προφανώς κόστος εξαρτημάτων και, βέβαια, αυτή τη μάστιγα της εποχής, τη ρημάδα την κατανάλωση, που δεν αστειεύεται.

Σ’ αυτά προσθέτεις και τη βουτυροποίηση όλων ημών που διστάζουμε να λασπώσουμε το μονάκριβό SUV μας. Κάπως έτσι, το ένα χέρι νίβει τ΄άλλο, το είδαν οι κατασκευαστές και πλημμύρισαν την αγορά με AWD – που βασικά είναι προσθιοκίνητα on demand

  • Διευκρίνιση 3η: Το Mokka, για παράδειγμα, είναι on demand;

Ναι, όπως και η συντριπτική πλειοψηφία απ’ τα περισσότερα SUV που αυξάνονται και πληθύνονται σε μια κατηγορία που πουλάει και, απ΄ό,τι λένε οι ειδικοί, θα συνεχίσει να το κάνει. 

Στην προκειμένη περίπτωση, το Mokka έχει έναν ηλεκτρονικό πολύδισκο συμπλέκτη που κατανέμει την ισχύ μεταξύ του εμπρός και πίσω άξονα από 100:0 έως 50:50, ενώ σε συνήθη καθημερινή χρήση λειτουργεί σαν ένα οικονομικό FWD όχημα. Μας είχε κάνει εντύπωση πως με flat-out οδήγηση σε ταξίδι δεν είχε καταναλώσει περισσότερα από 7.5 lt/100 km. Λογαριασμός. 

  • Διευκρίνιση 4η: δηλαδή, είναι Haldex;

Όχι, δεν είναι. Οι κατασκευαστές δεν συνηθίζεται να ονοματίζουν τους προμηθευτές τους, αλλά η General Motors συνεργάστηκε με τη BorgWarner προκειμένου να εφοδιάσει το Mokka (όπως και το αντίστοιχο μοντέλο, Encore, με τα σήματα της Buick στην αμερικανική αγορά) με ένα δικό της σύστημα.

 Σημαντικό χαρακτηριστικό του είναι πως το Μokka, ειδικά σε φάση εκκίνησης, εκεί δηλαδή που μπορείς να τσεκάρεις αν σπινάρει, έστω για λίγο, δεν περιμένει να ”διαβάσει” ολίσθηση στους μπροστινούς τροχούς για να μεταφέρει ροπή στους πίσω αλλά, αντιθέτως, το σύστημα AWD είναι ενεργοποιημένο ήδη με το που είναι το αυτοκίνητο σταματημένο

Αν στη συνέχεια ξεκινώντας δεν εντοπίζεται ολίσθηση, ένας υπολογιστής απενεργοποιεί τη ροπή στο συμπλέκτη και το σύστημα επανέρχεται σε FWD λειτουργία. Που σημαίνει χαμηλότερη κατανάλωση, λιγότερες τριβές, φθορές και πάει λέγοντας. 

  • Διευκρίνιση 5η: αυτή η απλοποιημένη τετρακίνηση αρκεί;

Αν δεν είσαι hardcore εξερευνητής, Indiana Jones και άλλα τέτοια, ναι. Ειδικά με τα κατάλληλα λάστιχα. Δύσκολα ένα καθαρόαιμο 4×4 με καλοκαιρινά ελαστικά και 19άρες ζάντες θα ανταγωνιστεί ένα προσθιοκίνητο (δεν λέμε καν AWD) που είναι εξοπλισμένο με τα σωστά «υποδήματα» για χιόνι και λάσπη.

  • Διευκρίνιση 6η: και αυτά που έχουν μόνιμη τετρακίνηση;

Τυπικό παράδειγμα -αλλά και λαμπρό δείγμα συμμετρικής τετρακίνησης- είναι η Subaru. Ή, σε λιγότερο συμμετοχική, οδηγικά, εκδοχή, η Audi – όσο τουλάχιστον χρησιμοποιούσε το Torsen.

Ακόμα όμως κι η τελευταία αποφάσισε και επισήμως να αποχαιρετήσει οριστικά Torsen και κεντρικό διαφορικό υπέρ του απλοποιημένου αλλά συνεχώς εξελισσόμενου Haldex.

Μιας και το ‘φερε η κουβέντα και για να μαθαίνουμε και κάτι, υπενθυμίζουμε πως το group της VW εξόπλιζε όσα αυτοκίνητά της έχουν εγκάρσια τοποθετημένο κινητήρα με Haldex (βλ. S3, TT κλπ) και όσα έχουν κινητήρα στο διαμήκη άξονα (A4, Q7 κλπ) με κεντρικό διαφορικό και Torsen

Τέλος, στα συστήματα μόνιμης τετρακίνησης, υπάρχει η δυνατότητα απ’ τον κατασκευαστή να επιλέξει αν θα είναι rear-biased, front-biased ή, όπως στη Subaru, 50:50. 

  • Διευκρίνιση 7η και τελευταία: τελικά, τι να πάρω;

Μένεις ή κινείσαι τακτικά σε δρόμους με χιόνι; Περνάς από σχεδόν αχαρτογράφητες διαδρομές στο Δομοκό, τον Όλυμπο και τα Ζαγοροχώρια; Θες τετρακίνητο. Αν δεν σε νοιάζει όλο το επιπλέον κόστος που μετακυλίεται σε αγορά, τριβές, κατανάλωση, ζεις στη «χώρα του Marlboro». Μαζί σου. Δείχνει και είναι σκληροπυρηνικό και δεν χρειάζεται να έχεις διπλούς επιλογείς ή κοντό και γρήγορο διαφορικό. Γίνεται και με εξελιγμένα ηλεκτρονικά. 

Ζεις όπως η συντριπτική πλειοψηφία;

Που θέλει το SUV για να μη σκύβει στο μπες-βγες του παιδικού καθίσματος, να βλέπεις αφ’ υψηλού τη ροή της κίνησης (ναι, είναι παράγοντας ενεργητικής ασφάλειας) ή επειδή θες μια στα τόσα να πας εκδρομή με τη συμβία και τους κλώνους; Αρκεί ένα προσθιοκίνητο. Μπορεί ούτε καν προσθιοκίνητο on demand.

Όλη η ιστορία είναι η συχνότητα αξιοποίησης της όποιας τεχνολογίας και το κατά πόσον αποσβαίνεται στην πράξη.  

Photo: Opel Ελλάς / Χ. & Γ. Καραγιωργάκης

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει