Η «φανέλα» που έχουν κληρονομήσει στους οδηγούς του κόσμου τα 5 Series και όλα τα υπέροχα Μ5 είναι βαριά για την ηλεκτρική εκδοχή, το νέο i5. Όμως οφείλεις να οδηγήσεις χωρίς προκαταλήψεις ένα αυτοκίνητο που βρίθει ποιότητας, τεχνολογιών, άνεσης και ταχύτητας. Καθώς και κάποιων «αλλά». Αυτές είναι οι ειλικρινείς εντυπώσεις ζώντας μαζί του για μία εβδομάδα
To BMW i5 eDrive40 διαθέτει έναν ηλεκτροκινητήρα, μπαταρία 81,2 kWh, αποδίδει 340 ίππους στον πίσω άξονα με σύστημα τετραδιεύθυνσης Integral Active Steering, σε σπρώχνει με 430 Nm ροπής και επιταχύνει από 0-100 σε 6,0 δ/λ. Για την τελική θα τα πούμε παρακάτω
Τι λέει το 4D | Έντεχνη ακροβασία μεταξύ της κληρονομιάς των 5 Series και της νέας εποχής. Πολύ premium, μεγάλο project. Όσο και οι διαστάσεις |
Μας αρέσει | Οδηγικά χαρακτηριστικά, αίσθηση χειριστηρίων, κύλιση, υπερβατική ποιότητα καμπίνας, χώροι, άνεση. Αν θες μένεις και μέσα |
Όχι και τόσο | Υπερβολικά πολλή πληροφορία μέσω οθονών, αυτονομία υπό πίεση, τιμή με εσωτερικό ανταγωνισμό στη γκάμα |
Τιμή | από €75.100 |
Όπως κοιτάζεις το i5, είτε απ’ έξω είτε από μέσα, παίρνεις «πάρα πολύ αυτοκίνητο», όπως λέει το κλισέ. Διαστάσεις περασμένων BMW 7 Series, τεχνολογική αύρα, χώροι, υπέροχα καθίσματα, χειριστήρια με σωστή αίσθηση, κόκπιτ που παραπέμπει σε Galactica, χαοτικών παραμέτρων επιλογές στην οθόνη, σωστό handling. Πολύ πράμα. Απλουστευμένα θα πω ότι κάνει πολλά αυτοκίνητα -και δεν εννοώ μικρομεσαία- να δείχνουν παλιά
Επίσης σωστά η BMW δεν ρίσκαρε με μεγάλες μάσκες τύπου 4 Series.
Είναι που ‘ναι ιντριγκαδόρικο το θέμα των EV, θα προσέθετε άλλη μία παράμετρο αμφισβήτησης. Ειδικά στη συγκεκριμένη κατηγορία που κατά τεκμήριο απευθύνεται σε πιο συγκρατημένης αισθητικής πελατειακή βάση.
Παραλαβή και σύνδεση με Κανάβεραλ
Παρέλαβα το i5 eDrive40 από τα κεντρικά της BMW Hellas, στα βόρεια της πόλης. Από κοντά το αυτοκίνητο δείχνει εντυπωσιακό.
Είναι οι ακμές, τα LED, oι τροχοί 21 ιντσών της BMW Performance, η χαμηλή οροφή στα 1,51 μέτρα, οι λεπτομέρειες. Είναι ένα στυλιστικό μείγμα μεταξύ techno και κλασικών γραμμών. Αντικειμενικά έχει ενδιαφέρον. Το κοιτάζεις. Μέσα είναι διαστημόπλοιο
Μετά από το πρώτο κατακλυσμιαίο σκανάρισμα έλαβαν χώρα τέσσερα πράγματα. Το πρώτο
Η απενεργοποίηση της ηχητικής ειδοποίησης για το όριο ταχύτητας. Η καμπάνα χτυπά και για ταχύτητες πεζών.
Βαριέσαι να τ’ ακούς κάθε τρεις και λίγο. Στον ανοιχτό δρόμο ίσως έχει νόημα. Εδώ μέσα όχι.
Το δεύτερο
Η απενεργοποίηση του συστήματος διατήρησης λωρίδας.
Δε θέλω κατευθυντήριες μάχες και τραβήγματα συμμόρφωσης με το φαρδύ, μπρούτο σε διάμετρο τιμόνι του i5 που επιτείνουν την αίσθηση ότι οδηγεί άλλος και όχι εσύ.
Το τρίτο
To τσεκάρισμα της διαθέσιμης αυτονομίας. Βασικόν.
Το i5 ήταν σχεδόν φουλ φορτισμένο, στο 95%. Ο εντυπωσιακός, ευκρινέστατος και «πολύ BMW» νέας εποχής πίνακας οργάνων έδειχνε 460 χιλιόμετρα.
Πάμε στο Νο 4
Καθώς οι αρχικές μετακινήσεις θα γίνονταν στην πόλη, το τέταρτο ήταν να επιλεχθεί το πιο οικονομικό πρόγραμμα οδήγησης. Η BMW το λέει Efficient.
Η αλήθεια είναι πως είχα ήδη ξεκινήσει και μου πήρε κάποιο χρόνο να το εντοπίσω. Άλλωστε η οθόνη θυμίζει περισσότερο επιφάνεια υπολογιστή. Στον δικό μου έχω μακράν λιγότερες εφαρμογές στο desktop. Σκρόλαρα σχεδόν ζαλισμένος
Μετά, μεταξύ δρόμου και ντετέκτιβ ειδικευμένου στην ανίχνευση μενού, εντοπίζεις τη συντόμευση. Σούπερ! Το σώσαμε. Στο πληθωριστικό περιβάλλον έχεις επιλογές που πρακτικά δεν έχουν σχέση με αυτήν καθεαυτή την οδήγηση. Ίσως χουν με τον εντυπωσιασμό ενός κοινού που του αρέσουν τα δυσδιάκριτα όρια μεταξύ αυτοκινήτου και living room. Ας πούμε, βλέπεις προγράμματα τύπου Digital Art, Εxpressive κ.ά. Επέλεξα το Efficient για να ξεμπερδεύω
5 στο 5 και τέλος
Ακολούθησε η πέμπτη και πιο σημαντική κίνηση: ενεργοποίηση του Activate Maximum Range.
Δηλαδή να βγάλω όσα χιλιόμετρα περισσότερα γίνεται.
Το πρόγραμμα περιορίζει την ταχύτητά σου μέχρι τα 90 χλμ/ώ. και απενεργοποιεί πολλές λειτουργίες άνεσης, τύπου κλιματισμό. Σκασίλα μου. Θέλω να βγάλω όσα χιλιόμετρα περισσότερα γίνεται, αδερφέ
Πήρα το κινητό για ένα screenshot. Από τα 460 που λέγαμε πριν (σ.σ. δεν ξέρω αν με παρακολουθείτε), με την ενεργοποίηση του Maximum ανέβηκε στα 555 χιλιόμετρα. Δεν κανπίζω “State Express 555” αλλά το νούμερο ήταν σημαδιακό: 5η καθοριστική κίνηση, τρία 5άρια, μέσα στο i5. Connected και δεν ξεχνιέται
Πώς είναι οδηγικά
Πολιτισμένο, με εξαιρετική κύλιση παρά τους θηριώδεις τροχούς, γρήγορο και πολύ συμπαγές.
Οι ανωμαλίες φιλτράρονται υποδειγματικά και στο εσωτερικό κυριαρχεί η αίσθηση ενός πανάκριβου cocooning. Αν δε φοβάσαι να λερώσεις τα υπέροχα και παντοιοτρόπως ρυθμιζόμενα καθίσματα, άνετα τρως εδώ μέσα. Μπορείς, επίσης, να κάνεις και άλλα πράγματα στο πίσω κάθισμα
Οι χώροι είναι αυτοί που φαντάζεστε για ένα πολύ μεγάλο μέγεθος αυτοκίνητο, με 5.060 χιλιοστά μήκους, μεταξόνιο στα 2.995 και πλάτος στα 1.900 χιλ. Ο δε χώρος αποσκευών εύκολος στη φόρτωση και άπλετος στα 490 lt.
Λεπτομέρεια προς αποφυγή απρόοπτων επαφών: Αν έχεις ρυθμίσει το κάθισμα χαμηλά, πρέπει να προσέχεις τις γωνίες καθώς ο όγκος είναι σεβαστός.
Από τα EV που έχω οδηγήσει, το BMW i5 ανήκει σε αυτά με τη λιγότερο συνθετική αίσθηση στο πεντάλ του φρένου – σημείο που συχνά πάσχουν τα ηλεκτρικά κατά τη διαδικασία ανάκτησης ενέργειας ή κοντά στη «σκανδάλη» του ABS. Εδώ είναι απόλυτα γραμμικό και δουλεμένο. Υπόκλιση
Ο ηλεκτροκινητήρας επιταχύνει δραστικά. Μένει μόνο ένα ερωτηματικό για το εάν τα μόλις 195 χλμ/ώ. τελικής ταχύτητας είναι συμβατά με ένα σασί και ισχύ μακράν μεγαλύτερης επίδοσης.
Ίσως όμως το κοινό των EV, ευαισθητοποιημένο σε συναφή ζητήματα, να μην το θεωρήσει ως «ντεφό»
Η λειτουργία της ανάρτησης προοδευτική, με βάθος και ποιότητα. Οι κλίσεις ελάχιστες, η παροχή ισχύος, όπως συνηθίζεται στα EV, αδιάλλειπτη.
Επίσης υπάρχει ένα paddle πίσω από την αριστερή πλευρά του τιμονιού (μόνο εκεί, όχι δεξιά) με την ένδειξη Boost
Το κλικάρεις και σε αντίστροφη μέτρηση 10 δευτερολέπτων έχεις επιπλέον ώθηση. Πολύς κόσμος ψαρώνει με τέτοια. Ίσως είναι ο ίδιος κόσμος που βρίσκει ωραίο και έναν ήχο που βγαίνει τεχνητά από τα ηχεία και παραπέμπει σε αεριωθούμενο.
Πέρα από το artificial ηχητικό, η λειτουργία είναι χρήσιμη. Ξεπετάς εναγώνια προσπεράσματα, καλύπτεις άμεσα πολλά μέτρα και σου δίνει μια αίσθηση επιπλέον ισχύος. Προλαβαίνεις και τα κίτρινα φανάρια εν τη γεννέσει τους
Αν φαίνονται τα κιλά;
Ναι, φαίνονται. Δύσκολα κρύβονται 2,2 τόνοι.
Όμως σωστά έχει τοποθετηθεί μία κοντή κρεμαγιέρα με λιγότερες από 2,5 στροφές απ’ άκρη σ’ άκρη και γρήγορο βήμα γύρω από τη θέση της ευθείας.
Το σύστημα μειώνει τον κύκλο στροφής με την τετραδιεύθυνση και ο συνδυασμός κρύβει τον όγκο. Η αίσθηση που σου μένει είναι πως το i5 αλλάζει κατεύθυνση δυσανάλογα άμεσα σε σχέση με το βάρος ή το μέγεθός του και δε σε ταλαιπωρεί στις μανούβρες
Σε πραγματικά γρήγορες ανοιχτές καμπές το BMW i5 eDrive40 θα διατηρήσει την τροχιά του ουδέτερα και με μια μικρή υποβοήθηση από το Integral Active Steering.
Στις πιο κλειστές το «ρίχνεις» με την αδράνειά του, το τιμόνι ελαφραίνει λίγο, το μούτρο ανοίγει ελάχιστα αλλά με ένα μεταξόνιο τραίνου διορθώνεις πανεύκολα γλιστρώντας. Ίσως το πιο φιλικό σε αντίστοιχο EV.
Αν επιλέξεις το πρόγραμμα Sport με απενεργοποιημένο το σύστημα ευστάθειας «γυρίζει» περισσότερο. Εκεί η διαδικασία, όπως συμβαίνει με πολλά δυνατά EV, απαιτεί μεγαλύτερη ακρίβεια. Καθώς υπάρχει όλη η ροπή εδώ και τώρα, χωρίς διαστρωμάτωσή της, το βαθύ πάτημα του γκαζιού απαιτεί συχνά μικρότερη γωνία τιμονιού και μιλιμέτρ πίεσης στο δεξί πεντάλ
Πόσα χιλιόμετρα έβγαλε στη δοκιμή
Έχοντας γράψει κι άλλη φορά για επίσης δυνατά EV (βλ. Porsche Taycan 4S), στα μεγάλα αμαξώματα με βάρος και ισχύ, η ρεαλιστική αυτονομία έχει μεγάλες αποκλίσεις, αν αποφασίσεις να κινηθείς γρήγορα.
Με το i5 ήταν μία ακόμα επιβεβαίωση.
Συγκεκριμένα, την ίδια μέρα της παραλαβής, αφού είχα διασχίσει με εξαιρετικά χαλαρούς ρυθμούς την Αθήνα, επιχείρησα το βράδυ μία γρήγορη βόλτα. Υπολογίστε μία απόσταση περίπου 25 χιλιομέτρων.
Πρώτα έγινε το Deactivate Maximum Range, επιλέχθηκε το Sport και δεν υπήρχε βάρος συνοδηγού. Λοιπόν, από το 87% ενέργειας και τα 530 χιλιόμετρα που είχα, η αυτονομία μειώθηκε μόλις στα 273 χιλιόμετρα με απενεργοποιημένο το εν λόγω πρόγραμμα και στα 381 με το Maximum Range ενεργοποιημένο. Μιλάμε για μεγάλη πτώση αυτονομίας. Τις υπόλοιπες μέρες η δοκιμή έγινε σε μέσους καθημερινούς ρυθμούς και πολύ συγκρατημένο τρόπο οδήγησης
H πορεία προς το καλώδιο. Η πτώση αυτονομίας ήταν αστραπιαία με γρήγορους ρυθμούς. Επανέρχεσαι στο Activate Maximum Range και δύσκολα αποφεύγεις τη φόρτιση μετά από λίγες εκατοντάδες χιλιόμετρα
Ως γνωστόν, το κόστος για να «γεμίσεις» ένα EV είναι μικρότερο σε σχέση με την αντλία. Περίπου στο 50%, αν κάνετε τον χοντρικό υπολογισμό. Συνολικά η αυτονομία της δοκιμής κυμάνθηκε στα 310 χιλιόμετρα. Απέχουν πολύ από τα 579 (κατά WLTP) που ανακοινώνονται τύποις. Και νομίζω πως είναι το τίμημα του βάρους
Συμπέρασμα
Τα αυτοκίνητα της κατηγορίας αυτής, τα μεγάλα και δυνατά, θέλουν Wallbox στο σπίτι σου. Να τα βάζεις το βράδυ και να ‘σαι χωρίς άγχος. Τέλος.
Κατασκευαστικά; Όσο επιφυλακτικός κι αν είσαι με τα EV, αν απομονώσεις το θέμα της αυτονομίας, οφείλεις να δεις ξεκάθαρα τη μεγάλη εικόνα της BMW πίσω από το επίσης μεγάλο πρότζεκτ που λέγεται «5άρα».
Tα €75.100 που κοστίζει τοποθετούνται δεν είναι λίγα και τοποθετούνται στις υψηλές περιοχές της κλάσης. Ταυτόχρονα όμως η BMW εν σοφία εποίησε τη γκάμα και δεν έχει εναποθέσει όλες τις ελπίδες της στο i5. Συγκεκριμένα, στο σασί της G60 παρατάσσονται 6 μοντέλα
Ενδεικτικά η γκάμα ξεκινά από το δίλιτρο 520i των 208 ίππων (στα €66.700), ενδιάμεσα υπάρχει το επίσης δίλιτρο 520d των 197 PS (€69.200) και καταλήγει στο i5 M60 xDrive των 601 ίππων (€106.500).
Συνολικά θαυμάζω την απλωμένη ατζέντα της BMW, έστω και αν πιστεύω πως περιπτώσεις τύπου 600, 700 και 1.000 ίπποι είναι εκτός ρεαλισμού για χρήση δρόμου σε ένα EV.
Προσωπικά θα έπαιρνα ένα θερμικό 520i με το Mild Hybrid που ζυγίζει και περίπου 500 κιλά λιγότερο, στα 1.725 kg. Ή και ένα 520d (€69.200), αν χρειαζόταν να καλύπτω αβασάνιστα μεγάλες αποστάσεις.
Από την άλλη, το i5 eDrive40 αποτελεί ένα τεχνολογικό και ποιοτικό tour de force για όσους πιστεύουν σε αυτήν την κατεύθυνση της αυτοκίνησης ή έχουν την ευκολία της συχνής φόρτισης στο σπιτάκι τους το ωραίο. «Το ακούω». Κατανοώ όσους ελκύονται από τη λογική του χαμηλού κόστους συντήρησης, της δύναμης της σιωπής και της επόμενης μέρας. Όσο αντικειμενικά μπορεί να τεθεί, αυτά για την ώρα. Ρισπέκτ παρά το καλώδιο
Κινητήρας | 1 ηλεκτροκινητήρας, μπαταρία 81,2kWh (ωφέλιμες) |
Κιβώτιο | 1 σχέσης |
Μετάδοση | Στον πίσω άξονα |
Ισχύς | 340 PS |
Ροπή | 430 Nm |
Επιτάχυνση | 0-100 km/h σε 6,0'' |
Τελική ταχύτητα | 193 km/h |
Μέση κατανάλωση | 24,8 kWh |
Αυτονομία δοκιμής | 310 km |
Βάρος | 2.205 kg |
Τιμή | €75.100 (χωρίς την επιδότηση) |
*Μπορείτε να δείτε όλον τον επικαιροποιημένο (Απρίλιος 2024) τιμοκατάλογο της BMW Hellas παρακάτω
Info: bmw.gr / Photo: 4Drivers / BMW
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.