Το τετρακίνητο Formentor VZ, ανανεωμένο, ακόμα πιο δυνατό, εξόχως συγκροτημένο οδηγικά και πρακτικό ως χωροταξία, είναι περίπτωση που συνδυάζει πολλά και ιντριγκάρει τον ανταγωνισμό. Οδηγούμε το αυτοκίνητο που δίνει την πιο πειστική απάντηση στο γιατί τα Cupra αδικούνταν να είναι εκδόσεις και όχι αυτόνομη μάρκα

Στην οδηγική ατζέντα του Formentor VZ περιλαμβάνεται και η συμμετοχικότητα του πίσω άξονα. Πιστώστε την στο Torque Splitter, από το συγγενές Audi S3, και καλό είναι να είστε έτοιμοι για άμεσες αντιδράσεις και σχετικό χώρο






Τι λέει το 4D | Το SUV σε άκρως επιθετική εκδοχή συνδυάζεται με ένα σύνολο προσωπικότητας που γοητεύει. Στιβαρό και fun |
Μας αρέσει | Κινητήρας, απόκριση τουρμπίνας, επιδόσεις, θέση οδήγησης, Torque Splitter, παραμετροποιήσεις, αποστάσεις ακινητοποίησης, ζωντανός χαρακτήρας, πρακτικότητα |
Όχι και τόσο | Εύκολα υψηλή κατανάλωση, μέτρια κύλιση σε χαμηλές ταχύτητες και κακό οδόστρωμα |
Τιμή | από €54.900 |
To οπτικό του Cupra Formentor είναι πειστικό σα καρχαρίας. Εκεί, όπως λέει η εταιρεία, θέλησε να παραπέμπει η εμπρός σχεδίαση του και, θαρρώ, τα κατάφερε
Στο 4Drivers πιστεύουμε δε χρειάζονται πολλές λέξεις για την εμφάνιση των αυτοκινήτων. Μιλάνε οι όποιες εικόνες. Οι έχοντες οφθαλμούς βλέπουν και κρίνουν κατά βούληση.


Το σίγουρο πάντως είναι ότι έχουν φτιάξει ένα SUV που δε μοιάζει ακριβώς με SUV, που επίσης δε στρίβει σαν τυπικό, έστω και δυνατό, SUV και το Formentor ακροβατεί επιθετικά μεταξύ κατηγοριών.
Καθισμένος για πολλές ώρες και μπόλικες μέρες μέσα στα όμορφα μπάκετ ντυμένα με αλκαντάρα, θα περίμενα πως θα ‘χε βγει κάποια σχετική κούραση, ειδικά μέσα στην πόλη.

Κι όμως, με πιο χαμηλή βάση στήριξης, πολύ σωστή πλευρική [εντάξει, αυτό αναμενόμενο για τα έντονα «μάγουλα»] και αφρώδες που ενώ είναι σφιχτό σε κρατά ξεκούραστο, το μπροστινό σετ καθισμάτων έρχεται να συντροφεύσει φλικά το σώμα σου


Γύρω σου μία μείξη υλικών, μπρονζέ λεπτομέρειες, επίσης μπρονζέ ραφές (κάποιες στο επάνω μέρος του ταμπλό στο πιο τεχνητό και μπατζεταρισμένο), σπορτίφ σχεδίαση και ένα πολύ γρήγορο τιμόνι με σωστές λαβές και μόλις 2 στροφές απ’ άκρη σ’ άκρη

Ψάξου, θα το βρεις
Η κεντρική μεγάλη οθόνη πλέον είναι σαφώς πιο γρήγορη (σε σχέση με προ ανανέωσης) στις επιλογές και αναβαθμισμένη.
Στο δεξί σου χέρι ένας λιλιπούτειος επιλογέας για να μεταβαίνεις εύκολα από τη θέση D στην πιο «κοντή» κλιμάκωση της θέσης S.
Προφανώς, δε μένεις εκεί αλλά προχωράς το ψάξιμό σου, εύκολα και χωρίς πολλές ψηφιακές δυσκολίες, στα προγράμματα χαρτογράφισης.

Οι ενθουσιώδεις θα εκτιμήσουν, μεταξύ άλλων, τόσο τα Cupra, Individual αλλά και το Drift. Το τελευταίο δεν είναι γκατζετιά για το θεαθήναι αλλά οδηγική ουσία. Πλέον συνδυάζεται με την πιο σημαντική προσθήκη στο «οπλοστάσιο» του γκρουπ, το Torque Splitter



«Κουμπώνει» στα VW Golf R, Audi S3 και RS 3 με άμεση μεταμόσχευση και εδώ. Πρακτικά; Αφού αποδεχθείς τη σχετική ενημέρωση (και όποιο ρίσκο) που προβάλλεται στην οθόνη, αποκτάς ένα επιπλέον «παράθυρο» συμμετοχικότητας
Η αλήθεια είναι ότι το Cupra Formentor VZ σε προκαλεί να το πιέσεις και, γιατί όχι, να το εξερευνήσεις. Η προκαλούμενη συμμετοχικότητα που προσφέρει δεν έρχεται στο χαλαρό.


Θέλει πρώτα έντονη μεταφορά βάρους και βαθύ πάτημα στο γκάζι, μαζί με ακριβείς αντιδράσεις καθώς είναι σχετικά αιχμηρός ο τρόπος που εμφανίζεται, ειδικά αν έχεις μαζέψει και τη σχετική φόρα. Το βέβαιο είναι πως δε βλέπουμε συχνά SUV με την οδηγικά πολυδιάστατη ατζέντα του Formentor
Οδηγώντας μέσα-έξω
Το σύστημα διεύθυνσης σχετικά βαρύ ήδη από τη θέση Comfort, αποκτά επιπλέον βάρος στα πιο επιθετικά προγράμματα. Ή το σετάρεις κατά βούληση από το πρόγραμμα Individual.
Θα βρεις αυτό που θες ανά περίσταση, θα ενσωματωθείς στο συμπαγές σασί, θα μαζέψεις χιλιόμετρα για πλάκα, δε θα φοβηθείς στο βρεγμένο.


Με σχετικά μαλακά ελατήρια και ένα βάρος 1.545 κιλών, η αρχική είσοδος θα σε πληροφορήσει νωρίς και η φιλικότητα ανεξαρτήτως γραμμής σου στην καμπή δε θα σε προδώσει ποτέ. Για SUV, όπως υποτίθεται πλασάρεται ως κατηγορία αμαξώματος; Απλώς νιώθεις πως μπορείς να κάνεις ό,τι θες – και πάλι θα ‘σαι ασφαλής και ταχύτατος
Σύμμαχος σωτήριος τα ακούραστα φρένα, με δίσκους διαμέτρου 375 χιλιοστών και εξαπίστονες δαγκάνες εμπρός και ένα πεντάλ σωστά σεταρισμένο, ακόμα και στο συνεχές σταμάτα-ξεκίνα στην πόλη.
Η άνεση είναι σε υψηλά επίπεδα σε στρωτό οδόστρωμα και εκφράζει μία φιλότιμη προσπάθεια με την υιοθέτηση ηλεκτρονικά ελεγχόμενων αμορτισέρ καθώς και της μπάρας που ρυθμίζεις, από την πιο ενδοτική στην πιο σφιχτή απόσβεση, μέσω της οθόνης και της «πατριδογνωσίας» εκείνου του μακρινού VW Arteon.
Σε μέτριο έως κακό ελληνικό τάπητα και, κυρίως, σε χαμηλές ταχύτητες οι τροχοί 19 ιντσών και η απόσβεση δεν συντονίζονται πάντα φλικά μεταξύ τους.
Ακούς, νιώθεις και τελικά μαθαίνεις να αποφεύγεις με έντεχνα σλάλομ. Μετά, ανεβάζεις ταχύτητα και η κύλιση βρίσκει τη χρυσή της τομή
Κάτω από το καπό
Μπορεί πλέον ο μυθικός πεντακύλινδρος του γκρουπ [κατά την ταπεινή μου γνώμη, ένα από τα καλύτερα μοτέρ παγκοσμίως και ανεξαρτήτως κατασκευαστή] να μη μένει πλέον κάτω από την κορυφαία έκδοση του Cupra Formentor, όμως ο ΕΑ888 είναι εξαιρετικό.
Γραμμικό, με άφθονη ροπή από χαμηλά, ίσως όχι με την κορύφωση και το βάθος του πεντακύλινδρου, αλλά τόσο «γεμάτος» για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.
Συλλαμβάνεις τον εαυτό σου (πριν σε συλλάβουν κάποιοι…) να αγγίζεις σοβαρά τριψήφια νούμερα σε πολύ κοντινές αποστάσεις, η απόκριση είναι βελτιωμένη, έχει γίνει άλλη χαρτογράφιση σε γκάζι και κιβώτιο, και το σύνολο «κατεβαίνει» κάτω από 5 δευτερόλεπτα για το κλασικό 0-100 ενώ βάζει όλη τη δύναμη «κάτω»

Το αντίτιμο…
Αν αξιοποιείς ένα σημαντικό μέρος του δυναμικού του, έρχεται στην κατανάλωση.
Xωρίς κάποια υβριδική υποστήριξη (αλλά και χωρίς το επιπλέον βάρος με το οποίο αυτή συνήθως συνοδεύεται), θα δυσκολευτείς να δεις μέση κάτω από 13,2 λίτρα /100 χλμ.
Επίσης, πρέπει να ασκήσεις μοναστική αυτοσυγκράτηση για κάποια 8,4 λίτρα πηγαίνοντας με σταθερό γκάζι και κάποια 110 χλμ/ώ. σε ταξίδι.
Ο αντίλογος λέει ότι όποιος διαθέτει περί τα €55.000 για να αγοράσει το 2025 καινούργιο αυτοκίνητο δεν πολυενδιαφέρεται για τέτοιες «γήινες» λεπτομέρειες. Ίσως. Μπορεί και όχι.
Συμπέρασμα
Όπως σημειώνεται στον τίτλο, το Formentor VZ ολοκληρώνει πολλούς ρόλους.
Δεν υπάρχουν πολλά πλέον αυτοκίνητα με 333 PS, επιθετική κατανομή ροπής στον πίσω άξονα, πρακτικό και εντυπωσιακό αμάξωμα και ένα κόκπιτ που σε εμπνέει για οδήγηση.

Στρίβει, φρενάρει, ιντριγκάρει να πιέσεις, χωράει ικανοποιητικά, έχει παραμετροποιήσεις που λίγα χρόνια πριν διέθεταν μακράν ακριβότερες κατασκευές, ζυγίζει κάποια λογικά 1.566 κιλά (10 κιλά λιγότερα από το Leon Estate με το οποίο συγγενεύει) και έχει χαρακτήρα
Για την ακρίβεια, όπως έχω ξαναγράψει, η περίπτωση ”Cupra” είναι από τις πιο έξυπνες μεταβάσεις: από σειρά μοντέλων σε επιθετική μάρκα με ενδιαφέρουσα οδηγικά γκάμα.
Θεωρητικά έχει απέναντί του περιπτώσεις τύπου BMW X2 M35i, Mercedes-Benz GLA35 – αμφότερα ακριβότερα αλλά ίσως και με περισσότερο κύρος μεταπώλησης.
Σε κάθε περίπτωση, εν μέσω μιας αυτοκίνησης που αλλάζει και θυσιάζει (άγαρμπα και έξωθεν επιβαλλόμενα) ωραία μηχανολογικά δείγματα, το Cupra Formentor είναι ένα τέτοιο. Ανανεώθηκε, κάτι άφησε πίσω του, κάποια πήρε, κρατά ψηλά τη σημαία των SUV – σιγά μην είναι SUV όταν «γυρνάει» με 4η και «πολλά». Διαφορετικό και πασπαρτού. Μας αρέσει

Κινητήρας | 2.0lt, βενζινοκινητήρας, τετρακύλινδρος, turbo μεταβλητής γεωμετρίας, άμεσος ψεκασμός |
Κιβώτιο | Αυτόματο (διπλού συμπλέκτη DSG) 7 σχέσεων |
Μετάδοση | Τετρακίνηση |
Ισχύς | 333 PS |
Ροπή | 420 Nm |
Επιτάχυνση | 0-100 km/h σε 4,8'' |
Τελική ταχύτητα | 250 km/h |
Μέση κατανάλωση | 13,2 lt/100 km (μέση δοκιμής) 8,8 lt/100 km (μέση εργοστασιακή) |
Βάρος | 1.641 kg |
Τιμή | από €54.900 |
Info: cupraofficial.gr / Photo: Δ. Μανώλαρος / 4Drivers

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.