Οδηγούμε την επετειακή έκδοση του MX-5 1.5 για τα 100 Χρόνια της Mazda. Το roadster του οδηγού που δε θωπεύτηκε από τα turbo, κελαϊδά ακόμη
Λευκό περλέ (Snowflake Perla) με μπορντό κουκούλα και δέρματα (Dark Cherry) για το Mazda MX-5 100 Years Edition. Όχι ότι έχει ουσιαστικές διαφορές από ένα «απλό» 1.5 αλλά, ίσως μετά από χρόνια, όταν θα σπανίζουν Πραγματικά Αυτοκίνητα, μία επετειακή έκδοση θα μετρά περισσότερο στο χρηματιστίριο αξιών της αυτοκίνησης. Στα €35.950 για το αυτοκίνητο δοκιμής
Τι λέει το 4D | Μία κατηγορία μόνο του. Κλασική διάταξη, διασκεδαστικό, μινιμαλιστικό ως φιλοσοφία, αξιόπιστο. Η επετειακή έκδοση ξεχωρίζει αισθητικά αλλά είναι ακριβή για τη δεδομένη ισχύ |
Μας αρέσει | Άψογα ζυγισμένο, χαμηλό βάρος, οδηγοκεντρικότητα, ακαμψία σασί, ζωντανός κινητήρας έως τις 7.000 rpm |
Όχι και τόσο | Κόκπιτ που δεν θα βολέψει τους μεγάλους σωματότυπους, πιο μαλακή ανάρτηση απ΄όσο ιδανικά θα θέλαμε |
Τιμή | Από €30.715 |
Στάνταρ χαρακτηριστικά ο πολύστροφος κινητήρας Skyactive-G των 132 ίππων, το χειροκίνητο 6-άρι, η απουσία μπλοκέ διαφορικού στα 1.5 (υπάρχει μόνο στα δίλιτρα των 184 PS και, βέβαια, μία ριζική δίαιτα που καθορίζει και το χαρακτήρα του πανέμορφου, διθέσιου Mazda.
Η υπέροχη ελαφρότητα του ΜΧ-5
Σήμερα δε βρίσκεις εύκολα αυτοκίνητο που να ζυγίζει μόλις 996 kg. Πόσο μάλλον όταν εν έτει 2021 πρέπει να περνά δοκιμές πρόσκρουσης και όλα τα σχετικά.
Το χαμηλό βάρος, λοιπόν, είναι όλο αυτό που καθορίζει την προσωπικότητα του MX-5 1.5.
Μέχρι και ένα λιγότερο μπουλόνι ανά τροχό (4 αντί για 5 που είχε το NC) κατάφεραν να βάλουν οι μάγοι της δίαιτας στην Ιαπωνία.
Και είναι αυτό, το βάρος, που επιτρέπει σε μια εποχή που το turbo έμαθε τον κόσμο να νιώθει την ώθηση από τις χαμηλές στροφές, να μη γκρινιάζεις οδηγώντας ένα ατμοσφαιρικό σύνολο που εμφανίζει τη μέγιστη ροπή του (152 Nm) στις 4,000 rpm
Αντίστοιχα, το 0-100 km/h ολοκληρώνεται σε 8,3 δευτερόλεπτα -συμπαθής χρόνος αλλά όχι κάτι το ιδιαίτερο- και η τελική είναι μάλλον χαμηλή, στα 204 km/h
Η αλήθεια είναι πως οι επιδόσεις δεν ήταν ποτέ το «σούπερ-ατού» του πιο καλοπουλημένου roadster στον πλανήτη. Και συνεχίζει να μην είναι.
Το αυτοκίνητο, στην 4η γενιά του, το εκτιμάς και το ζεις για διαφορετικούς λόγους.
Είναι το ανάλαφρο πάτημα στο δρόμο, το σχήμα, το στενό κόκπιτ, η δεδομένη αξιοπιστία και μία κλασική διάταξη που εκλείπει
Ψάξε βρες πόσα σπορ αυτοκίνητα έχουν απομείνει που επιμένουν στην πίσω κίνηση χωρίς να χρειάζεται να πουλήσεις νεφρό. Είναι μετρημένα στα δάχτυλα.
Πώς είναι στην πράξη;
Πριν καν πατήσεις το μπουτόν και δώσεις ζωή στον 4-κύλινδρο, νιώθεις ότι βρίσκεσαι σε μια μικρή καμπίνα. Πιο μικρή από του NC.
Δεν υπάρχει ντουλαπάκι συνοδηγού και οι ποτηροθήκες (που στην προηγούμενη γενιά ήταν ενσωματωμένες στις πόρτες) τώρα είναι μπροστά απ΄το μικρό κάθετο ντουλαπάκι ανάμεσα απ΄τα καθίσματα. Τρελά άβολες.
Αν χωράς και δεν είσαι δίμετρος, τα υπόλοιπα παίρνουν το δρόμο τους. Τον καθαρά οδηγικό.
Το μοτέρ χαμηλά δε θα σε ενθουσιάσει. Είναι, βλέπεις, και η συνήθεια απ΄τα υπετροφοδοτούμενα που λέγαμε.
Ψηλά, όμως, ο Skyactive-G είναι απολαυστικός. Απλώνει την ισχύ του γραμμικά και στροφάρει αβίαστα μέχρι τις 7,000 rpm. Ως ευρυθμία και προθυμία είναι αισθητά καλύτερο απ΄το 1.8 του προγόνου του. Καμία σχέση
Επίσης καμία σχέση δεν έχει η ακαμψία που εισπράττεις απ ‘ το σασί. Περνάς με στιβαρό τρόπο απ’ τις ανωμαλίες, δεν ακούς τριγμούς απ΄τα παράθυρα (χωρίς πλαίσιο) και δεν αναγκάζεσαι να κάνεις σλάλομ στα φρεάτια της ελληνικής επικράτειας
Τα φρένα είναι δυνατά και δεν παρουσίασαν κόπωση ακόμα και στη ζεστή μέρα της φωτογράφισης. Το πεντάλ είναι γραμμικό και μπορείς εύκολα να βρεις το σημείο (threshold) επέμβασης του ABS.
Ο επιλογέας -επίσης επιτέλους με 6-άρι από τη βασική έκδοση- μπορεί να μην έχει τόσο μηχανική, κοντή αίσθηση όση του NC, είναι όμως γρήγορος, θετικός και μερικά κλικ πιο εύχρηστος.
Προσωπικά, δε θα ΄λεγα όχι σε ένα short shift.
Επιτέλους, ρυθμίζεις τηλεσκοπικά το τιμόνι (πρώτη φορά στην ιστορία του ”Miata”), οι μάζες βρίσκονται γύρω απ΄το σώμα σου, το ανάγλυφο της ασφάλτου δεν είναι ισοπεδωμένο.
Η ανάρτηση
Ως ανάρτηση η Mazda επέλεξε ένα ενδοτικό set up.
Οι τροχοί των μόλις 16 ιντσών ακολουθούν με ακρίβεια την τροχιά, δεν διαταράσσονται απ΄τις ανωμαλίες και η κατευθυντικότητα είναι άψογη.
Όπως θα έχετε ήδη ακούσει ή δει, η αλήθεια είναι πως υπάρχουν σχετικές κλίσεις υπό πίεση. Φαίνονται και στις φωτό.
Ενοχλούν; Θα έλεγα πως όχι ιδιαίτερα. Ανάλογα, ωστόσο, με την πίεση που ασκείται.
Σε κλειστές διαδρομές το MX-5 1.5 καταφέρνει να είναι πολύ φιλικό, να προειδοποιεί προοδευτικά για το σπάσιμο της πρόσφυσης και να ελέγχεται ιδιαίτερα εύκολα
Είναι μέρος της επιλογής της Mazda ώστε το MX-5 να είναι βατό και, αν μου επιτρέπετε, «διδακτικό» για πολύ κόσμο.
Άλλωστε, παραμένει ένα από τα ελάχιστα αυτοκίνητα των ημερών μας που δε χρειάζεται να ψάχνεις με τις ώρες μέσα σε οθόνες και υπομενού το πλήκτρο απενεργοποίησης του ESP.
Το τελευταίο παραμένει ένα απλό, φυσικό κουμπί, αριστερά της κολώνας του τιμονιού. Το πατάς και κάνεις αυτά που θες.
Προσωπικά, πάντως, θα προτιμούσα μια πιο σφιχτή ρύθμιση. Όχι τόσο για τα στενά κομμάτια όπου μπορείς και παίζεις εύκολα, όσο για τις πολύ υψηλές ταχύτητες όπου θα μου ήταν ευπρόσδεκτο ένα πιο αυστηρό rebound
Ζώντας μαζί του
Κατ’ αρχήν χαίρεσαι που το βλέπεις. Μια μπαλαρίνα των δρόμων με το δικό της, ξεκάθαρο χαρακτήρα.
Λιγότερα από 4 μέτρα μήκους (3,915 mm) και ένα μικρό μεταξόνιο (2,310 mm) σε ένα διθέσιο που οι μηχανικοί της Mazda κατάφεραν να το ισορροπήσουν στο 50:50 μεταξύ των δύο αξόνων.
Το MX-5 δεν περισσεύει, το φοράς. H δε κουκούλα είναι ένα θαύμα απλότητας.
Με μία κίνηση ανοίγεις-κλείνεις, πανεύκολα και στιβαρά.
Και μόνο που δεν προσθέτει βάρος στο άνω σημείο του αμαξώματος και δεν κουβαλάει τους μηχανισμούς της έκδοσης RF, αρκούν για να προτιμήσεις το Soft Top. Ξεκάθαρα. Άλλωστε ταιριάζει μάλλον περισσότερο με ό,τι πρεσβεύει το MX-5
Η κατανάλωση; Σε μία εβδομάδα μικτής χρήσης, με όλα μέσα -χαλαρές μετακινήσεις, γρήγορα ανοιχτά κομμάτια αλλά και πιεσμένα υπερστροφικά- το MX-5 1.5 σημείωσε τα αξιοθαύμαστα 6,7 lt/100 km
Ο θόρυβος κύλισης, αναλογικά για roadster, είναι χαμηλός, το infotainment δεν είναι κάτι ιδιαίτερα εξελιγμένο αλλά καλύπτει όσα χρειάζεσαι σήμερα και οι χώροι για να βάλεις μικροαντικείμενα πολύ περιορισμένοι.
Αειθαλές και ξεχωριστό. Αυτό ήταν, αυτό είναι το MX-5
Όλα είναι μέρος ενός μινιμαλισμού του Mazda MX-5, στον οποίον έχουμε αναφερθεί και παλαιότερα με αφορμή το συγκριτικό μεταξύ NC και ND.
Ζεις μαζί του έχοντας σχέση με ένα ιδιαίτερο, fun to drive αυτοκίνητο.
Αν είσαι νέος (στην ταυτότητα ή στην ψυχή), το ΄χεις για καθημερινό. Αν θες να έχεις στιγμαία διασκέδαση μέχρι το περίπτερο, δε θα σου αρνηθεί. Και αν θες ένα στιβαρό, αξιόπιστο, γνήσιο «τζαπόνι» για να το σκίζεις στην πίστα με χαμηλά αναλώσιμα, υπάρχουν ένα σωρό αναβαθμίσεις που μπορείς να έχεις για να κρατιέσαι σε ενδιαφέρον
Δεν υπάρχουν πολλές περιπτώσεις σαν το MX-5 εκεί έξω. Ειδικά όσο οδεύουμε στην αυτοκίνηση της πολιτικής ορθότητας.
Κινητήρας | 1,5 lt, 4κύλινδρος, ατμοσφαιρικός |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 6 σχέσεων |
Μετάδοση | Στον πίσω άξονα |
Ισχύς | 132 PS |
Ροπή | 152 Nm |
Επιτάχυνση | 0-100 km/h σε 8,3'' |
Τελική ταχύτητα | 204 km/h |
Μέση κατανάλωση | 6,7 lt/100 km |
Βάρος | 996 kg |
Τιμή | Από €30.715 |
Info: mazda.gr
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.