Κάτι σε Coupe αλλά στο πιο μεγάλο. Α! Και με τέσσερις πόρτες. Ναι, αλλά με περισσότερο πρεστίζ απ΄ τη 3 Series. Κι η station wagon; Πφφφ… πάλι διάβασμα. Το ”δόγμα μπανάνα” strikes back.
Τι λέει το 4Drivers: coupe αναλογίες με πρακτικότητα πεντάθυρου και το γνωστό σοβαρό μηχανολογικό υπόβαθρο. Η ”μπανάνα” δεν θα γίνει ποτέ ”μαϊντανός” και μάλλον αυτό είναι το πιο ισχυρό ψυχολογικό ατού στο target group που απευθύνεται
Oh yes: σοφιστικέ διαφορετικότητα, χώροι, χαμηλή κατανάλωση, κινητήρας (δίλιτρος TwinPower, 245 PS, 350 Νm από τις 1.250 rpm), κιβώτιο, απτή πολυτέλεια, πρόσβαση χώρου αποσκευών, κινηματική χάρη, κάνει και παντιλίκια. Κρυφό και elegant ”ποταμάκι”
Sorry, no: κόστος αγοράς, το station wagon είναι (για μας) περισσότερο όμορφο με ακόμα μεγαλύτερους χώρους
Απέναντι: Audi A5 Sportback
Bitch, better have my money: από €56.796 (για τη 430i, όπως έχει μετονομαστεί)
Για όλα φταίει η Mercedes CLS πριν καμιά δεκαριά χρόνια.
Με εκείνο το τόξο οροφής τύπου ανάποδης ”μπανάνας”, τις λιμουζινέ διαστάσεις αλλά χωρίς το άγαρμπο ”έξτρα-λάρτζ” που τις συνόδευε στο μυαλό μας.
Το κοινό, κάτι σε 45άρηδες και φεύγα της executive φυλής, δελεάστηκαν απ΄τη σημειολογία του να οδηγούν ένα τετράθυρο αλλά χωρίς φαίνονται κουρασμένα παλικάρια.
O κύβος στη σχεδιαστική πισίνα είχε ριφθεί και οι Στουτγαρδιανοί (sic) ορθώς προχώρησαν σε downsizing της ιδέας παρουσιάζοντας τη CLA. Τα ξέρετε.
Eν τω μεταξύ, η Audi είδε ότι η ιδέα ήταν καλή, έπεσε με μακροβούτι στη δεξαμενή και έβγαλε το A5 Sportback. Πούλησε και πουλάει.
Copy, paste, enter niche, λοιπόν. Ο τετράθυρος κόσμος δεν είναι, πλέον, ίδιος. Banana rules.
Ο έτερος Γερμανός ακολούθησε με τη Gran (χωρίς ”d” στο τέλος, παρακαλώ) Sport. Έκδοση της οποίας είναι η 428i της δοκιμής.
Και ξέρετε κάτι; Στο μεγάλο χωριό που λέγεται Ελλάδα η παροιμία για αυτόν που γελά τελευταίος επιβεβαιώνεται.
Γιατί στην ουσία, η Gran Sport είναι η μόνη πισωκίνητη ”μπανάνα” που μπορεί να διατηρεί στιγμές γνήσιου οδηγικού fun σε ένα διαφορετικό αισθητικό πακέτο.
Εννοείται είναι μακράν πιο συμμετοχική απ΄το τελειοθηρικό και ενδεχομένως πιο στιλάτο Α5 και προφανώς απ’ την, κατά βάση, προσθιοκίνητη CLA.
Κι αν απενεργοποιήσεις ηλεκτρονικά, βάλεις το κιβώτιο στη θέση ”manual” και βυθίσεις το δεξί πεντάλ στην παχιά μοκέτα, δεν θα πει όχι σε μεταφορές βάρους σε δεξιά-αριστερή με την ουρά να διαγράφει υπερστροφικά τόξα (cheers στον χαμογελαστό ιδιοκτήτη της λευκής 1Series που την είδε να έρχεται διπλωμένη, κάπου στη Βουλιαγμένη…).
ESP on και σοβαρότης: σε μήκος, πλάτος, μεταξόνιο η Gran Coupe έχει τις ίδιες ακριβώς διαστάσεις με τη 4 Series.
H διαφορά είναι στο ύψος όπου είναι μεγαλύτερη κατά 112 mm και στη διαμόρφωση του τόξου οροφής για να κάθονται πιο άνετα οι πίσω αλλά και να έχει μεγαλύτερο χώρο αποσκευών (+35 lt σε σχέση με τη 4 Series, 485 lt στο σύνολο).
Αν ρίξεις τα καθίσματα έχεις ένα μικρό γήπεδο 1,300 lt για να παίξεις μπάλα μετακόμισης. Η καλύτερη τιμή στην κατηγορία. Α, και για να μην ξεχνιόμαστε: με ηλεκτρικά χειριζόμενη πέμπτη πόρτα. Μην κουραστεί ο executive.
Οι τέσσερις πόρτες είναι χωρίς πλαίσια, λεπτομέρεια που δείχνει τη σπορτίφ προσέγγιση, εννοείται δεν ακούγεται ο παραμικρός αεροδυναμικός θόρυβος παρά την απουσία τους (ποιος θυμάται το Impeza…;) ενώ το όλο cocooning είναι άκρως χαλαρωτικό.
Η ποιότητα είναι κορυφαία, τα υλικά άψογα, η μυρωδιά απ’ τη μίξη τους άψογη. Η BMW μυρίζει διαφορετικά. Κυριολεκτώ.
Μηχανολογικά έχει ενδιαφέρον(;) πως ζούμε στην εποχή που όταν διαβάζεις το όποιο press-kit, οι κατασκευαστές πρώτα αναγράφουν τιμές κατανάλωσης παύλα ρύπους και μετά τις επιδόσεις. Μερικοί, μάλιστα, δεν γράφουν καν για τις τελευταίες και τις έχουν με ψιλά γράμματα, κάπου στο τέλος μαζί με το μέγεθος ρεζερβουάρ και τις σχέσεις μετάδοσης.
Η BMW ανακοινώνει 6.6 lt κατανάλωσης και μόλις 147 g/km CO2. Στην πράξη, και χωρίς το πιο οικονομικό πόδι της πόλης on board, μια τιμή στα 10.2 lt είναι πιο ρεαλιστική.
Αλλά αν κρίνει κανείς απ΄την κατηγορία της Gran Coupe, τον εξοπλισμό και τις ταχύτητες που ΄χει ως δυναμικό, είναι πραγματικά πολύ καλή. Και κατεβαίνει κι άλλο αν το προσπαθήσεις.
Η γοητεία της αφορά το δισυπόστατο. Δόκτωρ Τζέκιλ όταν έχεις χωνευτεί στα δέρματα, με το εξαιρετικό 8άρι να αλλάζει ηδονικά (ποιος τρελός μπορεί να πάρει τη Gran Coupe με χειροκίνητο;), πρόγραμμα στο Eco / Comfort και Κύριος Χάϊντ όταν βάλεις κάθετα την πλάτη του καθίσματος, κάτσεις κοντά, πρόγραμμα στο Sport+ και επιτεθείς.
Η αδράνεια είναι ελάχιστη για την ιδέα του μεγέθους που έχεις (περισσότερο στο κεφάλι σου παρά ως προσλαμβάνουσα αίσθηση), ”τοποθετείς”, έχει μια τάση να στρίβει σχεδόν με τα τέσσερα, με ωραίο grip απ΄το μπροστινό και άφθονη δύναμη για να ”εκτελέσεις” το 90% της ροής της κίνησης.
Το τιμόνι παραμένει ελαφρύ, θα χρειαστεί ελάχιστα περισσότερη συγκέντρωση απ΄όση μια 4 Series, φρενάρει εξαιρετικά σε κάτι λιγότερο από 36 m στα 100-0 και το body-control παραμένει αριστοτεχνικά ισορροπημένο μεταξύ της σπορτίφ εμπειρίας και της εν δυνάμει limo
Πρέπει να ΄χεις οδηγήσει, δηλαδή, με φετιχιστική αυτοσυγκέντρωση μια 4 Series και στο ”καπάκι” να μπεις σε μια Gran Coupe για να εντοπίσεις (και αν…) το επιπλέον βάρος των 50 kg, το κατά 112 mm μεγαλύτερο ύψος και την ”έξτρα” διαμόρφωση του πίσω μέρους ως επιπλέον αδράνεια, κάπου στις κάθετες μετακινήσεις υπό πίεση.
Αφού όμως ξεδώσεις ή απλώς τεντωθείς στην ευθεία (0-100 σε 6.0, τελική 250 km/h), το όλο περιβάλλον, η ηρεμία που αποπνέει, το εξυεγενισμένο damping και, κυρίως, η λογική ότι η Gran Coupe φτιάχτηκε για να κινείται με ένα συνδυασμό grand turismo και πρακτικότητας σε γοητεύει.
Συμπέρασμα
Αν μια 3 Series σου δείχνει συνηθισμένη, αν η 4 Series σου κάνει πιο γοητευτική απ΄την πρώτη αλλά δεν βολεύει το μπες-βγες για τους πίσω κι αν συνεχίζεις να πιστεύεις (κακώς…) πως η Station Wagon αφορά το χειρονάκτη, ο καλύτερος ψυχαναλυτής στην περίπτωσή σου φαίνεται να ‘ναι η Gran Coupe.
Info: bmw.gr / Photo: bmw / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.