Τι κάνει το σίγουρο ”ελληνικό” χαρτί στα χέρια ενός petrolhead;
Τι λέει το 4Drivers: άνετο οικογενειακό ή εταιρικό που γράφει ξεκούραστα και οικονομικά χιλιόμετρα με μια δόση περισσότερης οδηγικής εμπλοκής
Oh yes: χώροι για πέντε, απουσία τριγμών, οικονομία καυσίμου (μέση δοκιμής 6,4 lt/100 km), αίσθηση χειροκίνητου κιβωτίου έξι σχέσεων, θέση οδήγησης
Sorry, no: απουσία αυτόματου κιβωτίου με τον κινητήρα 1.6D, λιγότερο ”premium” αίσθηση εντός καμπίνας σε σχέση με τον ανταγωνισμό
Απέναντι: Ford Mondeo, Opel Insignia, VW Passat
Bitch, better have my money: από €24,165
”Greeks love Toyota”. Γιατί δεν τυπώνει ένα τέτοιο αυτοκόλλητο η εταιρεία ώστε υπερήφανα να μπει στο πίσω παρμπρίζ προς επίγνωση του trend; Άλλωστε, εδώ και δεκαετίες, οι πωλήσεις σκίζουν στην Ελλάδα. Χιλιάδες ”Κορόλες”, ”Αβένσις” και ”Γιάρις” (σκόπιμα με ελληνική γραμματοσειρά) γράφουν αγόγγυστα εκατομμύρια απροβλημάτιστα χιλιόμετρα στο εγχώριο οδικό δίκτυο.
Την ίδια στιγμή, δεν ξέρω πόσο με είχαν ”μισήσει” στην Toyota Hellas όταν πριν κάποια χρόνια είχα γράψει πως το πρώτο Avensis ήταν ο πιο σύντομος δρόμος για να πέσεις στα ναρκωτικά απ’ τη βαρεμάρα. Κυκλοφορούσε, άλλωστε, φωτό γνωστού βρετανικού περιοδικού με τον οδηγό να κοιμάται στο πορτμπαγκάζ.
Οι πωλήσεις, φυσικά, έρχονταν να διαψεύσουν τις παραπάνω δηλώσεις επί ελληνικού εδάφους. Ακόμα και την ώρα που πληκτρολογώ αυτές τις γραμμές, η Toyota συνεχίζει να κατέχει, μέχρι και το Σεπτέμβριο, την 1η θέση στη γενική κατάταξη με 7.634 συνολικές πωλήσεις. Για την ιστορία, στη 2η θέση η Nissan με 6.503 και στην 3η θέση η Opel με 5.391. Αν σας αρέσουν οι αριθμοί και ό,τι αυτοί συνεπάγονται δείτε τα επίσημα στοιχεία εδώ.
Η Τoyota ήταν και είναι μέρος του ντόπιου DNA. Και ξέρετε γιατί; Διότι σε μια χώρα που δεν ”δουλεύει” σχεδόν τίποτα, θες να ξέρεις πως, τουλάχιστον, το αυτοκίνητό σου θα δουλεύει. Κι αυτό, για την Toyota, είναι τεράστιο pedigree έχοντάς το περάσει στο συλλογικό ασυνείδητο.
Το λοιπόν: οι Έλληνες αγαπούν τα Toyota. Και θα (ξανα)αγαπήσουν το νέο Avensis που κλείνει είκοσι χρόνια με αυτό το βαφτιστικό. Το καινούργιο το ξεχωρίζετε πιο εύκολα απ’ τη χαρακτηριστική μπροστινή μάσκα με τα μουστάκια. Ο ”δικός μας”, επίσης Έλληνας, σχεδιαστής, Βασίλης Κόπελας, που εργάζεται για την Toyota στις Βρυξέλλες, έχει βάλει το χεράκι του στο αντίστοιχα μυστακοφόρο Aygo και ξέρει πόσο σημαντικό είναι το ανφάς ενός αυτοκινήτου. Αλλά και όχι μόνον αυτό προκειμένου να συνεχίζει να πουλάει σε ένα κοινό που θέλει περισσότερα από το να μην έχει προβλήματα και να χωράει κόσμο. Άλλωστε, ο ίδιος ο πρόεδρος της Toyota δήλωσε πρόσφατα πως το κλειδί στις πωλήσεις είναι το συναίσθημα. Και η απάντησή του είναι ένα σαφώς πιο ολοκληρωμένο και ενδιαφέρον αυτοκίνητο.
Κατ’ αρχήν δεν έχει την, κατά την ταπεινή μου γνώμη, πανεύκολη τάση υπερστροφής αν τσίμπαγες ”κατά λάθος” το μεσαίο πεντάλ εν μέσω καμπής. Αυτό, οι petrolheads, το λέμε ”συμμετοχικότητα” και αυτή είναι κάτι σαν γραμμωμένους κοιλιακούς. Με μια διαφορά: για το μέσο, μη υποψιασμένο ευρύ κοινό του, η εύκολη τάση αποσταθεροποίησης δεν ήταν και ό,τι καλύτερο. Δεν βοηθούσε, άλλωστε, το αδιάφορο σύστημα διεύθυνσης και η σχετικά ξερή αντίδραση της ανάρτησης.
Πλέον, το Avensis έχει μια συνολική πληρότητα ως σασί. Μπορεί να μην είναι το κορυφαίο στην κατηγορία (άλλοι μιλούν για το Mondeo αλλά, επί του προσωπικού, είναι το Passat αυτό που θεωρώ πιο κοντρολαρισμένο στο όριο) αλλά είναι εξαιρετικά ασφαλές. Με σωστή, σχετικά σφιχτή απόσβεση, μια ιδιαίτερη ικανότητα να γράφει χιλιόμετρα σε εθνικό δίκτυο και έχοντας χαμηλά επίπεδα απ’ αυτό το περίεργο αρκτικόλεξο που λέγεται ”NVH” (βλέπε noise, vibes, harshness).
O πετρελαιοκινητήρας του αυτοκινήτου δοκιμής των 112 ίππων με μόλις 108 γραμμάρια CO2/km θέλει συχνές αλλαγές για να μένει στην ωφέλιμη περιοχή του αλλά ακόμα και τότε καταφέρνει να διατηρεί μια πολύ χαμηλή μέση κατανάλωση καυσίμου.
Για το σύνολο της δοκιμής κάποια 6.4lt/100 km παρά τη συχνά έντονη χρήση. Ο επιλογέας είναι γρήγορος, σαφής και χωρίς τη χαλαρή αίσθηση του παρελθόντος. Χαίρεσαι να ”ανεβοκατεβάζεις”. Καμία σχέση με Opel. Ή και Volvo, μπορώ να πω.
Το σύστημα διεύθυνσης προσδίδει σαφώς καλύτερη κατευθυντικότητα στις υψηλές ταχύτητες, ο πίσω άξονας διαχειρίζεται τις ανωμαλίες, ακόμα και εντός καμπής, με προοδευτικό τρόπο και ακρίβεια και υπάρχει πολύ περιορισμένο body roll. Ως γνωστόν, η εμπειρία οδήγησης στη συγκεκριμένη κατηγορία έχει στόχο ένα ”universal” κοινό που θέλει χώρους, απροβλημάτιστο handling και ευκολία χρήσης. Και το εισπράττει.
Σε συνδυασμό με την παράδοση αξιοπιστίας της Toyota, το Avensis έχει το δικό του, πιστό κοινό που στη νέα γενιά θα παρατηρήσει τη σημαντική δουλειά που έχει γίνει στο εσωτερικό. Είναι καλοσχεδιασμένο, έστω κι αν δεν έχει το πιο ευρωπαϊκό ”λούστρο” που συνηθίζεται σε επίπεδο εντυπώσεων και μόνο. Η οθόνη αφής, ”Toyota Touch2”, λειτουργεί άψογα σε επίπεδο interface ή απλοποιημένης λειτουργίας και η γενικότερη εργονομία, επίσης.
Βρίσκεις πανεύκολα τη θέση οδήγησης που σου ταιριάζει, το κάθισμα (σημείο που πάντα έχουμε ”αδυναμία” αφού περνάμε ώρες πάνω του) είναι όσο χρειάζεται σφιχτό και δεν μας κούρασε καθόλου παρά τις μεγάλες διαδρομές και το περιβάλλον, σε συνδυασμό με την πολύ μεγάλη βελτίωση στα δυναμικά του χαρακτηριστικά, σε βοηθούν να πας γρήγορα. Ακόμα και επιθετικά. Χωρίς, ωστόσο, τις πλεύσεις και τη fucking boring αίσθηση από τις προηγούμενες γενιές.
Οι πίσω επιβάτες θα εκτιμήσουν το τελείως επίπεδο πάτωμα, υπάρχουν πολλές θήκες ενώ ο χώρος αποσκευών είναι πάνω από το μέσο όρο με 540 lt. Τέλος, στις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP κατέκτησε τα 5 αστέρια. Συγκεκριμένα, 93% στην προστασία ενηλίκων και 85% στην προστασία παιδιών, ποσοστά που είναι από τα κορυφαία στην κατηγορία του και όχι μόνον.
Η Toyota ξέρει πώς να ”χτυπάει” την αγορά εκεί όπου χρειάζεται. Διαπρέπει στα αυτοκίνητα πόλης, κάνει συνέργειες, βγάζει το GT86 σαν απάντηση στο λαϊκό αίτημα για προσιτό fun, ετοιμάζεται (με τη BMW) για την επόμενη Supra. Tο Avensis δεν είναι κάτι άλλο παρά η λογική εξέλιξη στο δρόμο του οικογενειακού.
Μπορεί να μην εκπέμπει το ιδιαίτερο συναίσθημα αλλά είναι πρακτικό, άψογα σχεδιασμένο και μπορεί να κάνει ακόμα και έναν petrolhead να μην πέσει στα ναρκωτικά οδηγώντας το. Και για μένα τουλάχιστον, αυτό είναι μια αναπάντεχη κατάκτηση.
Info: toyota.gr / Photo: 4Drivers / Toyota
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.