Η εμπειρία από ένα πολύ δυνατό, πολύ ακριβό και καταιγιστικά γρήγορο σεντάν, την τετρακίνητη Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+
Πανικός στα χαλάσματα. Η φωτό είναι συμβολική. Εν μέσω μίας αγοράς που στο lockdown ψάχνει να σταθεί στα πόδια της, βιώνεις την καταπελτική εμπειρία της Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+. Kαι βουτάς στο πληκτρολόγιο. Για ό,τι πρόλαβε να καταγράψει το μυαλό σου
Θα αρχίσω από τα δυσάρεστα. Η Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ των 421 ίππων και 500 Nm ροπής θα σου αφαιρέσει απ΄το λογαριασμό σου τουλάχιστον €86,480. Και προφανώς το νούμερο ανεβαίνει αναλόγως του πώς θα τη «χτίσεις»
Σε περίπτωση που ενδιαφέρεστε, τις τιμολογιακές λεπτομέρειες μπορεί να σας τις αναλύσουν με προσωπικό ενδιαφέρον στην Mercedes-Benz Α. Ισμαήλος όπου οι άνθρωποι είναι παθιασμένοι γνώστες. Been there, done that – που λένε και στο χωριό μου.
Αν, λοιπόν, ανήκετε στην κατηγορία που έχει και μπορεί, αυτό εδώ το αυτοκίνητο μπορεί να σας επαναπροσδιορίσει μερικά δεδομένα για την έννοια «σεντάν».
Συνεπώς σκέψη 1η: ακόμα και η λέξη «σεντάν» ακούγεται κάπως
Ένα τετράθυρο μικρομεσαίο με τρεις όγκους έχει κουβαλήσει όλη την απαξίωση της αυτοκίνησης.
Δεν είναι τυχαίο που οι περισσότεροι κατασκευαστές αποφεύγουν γενικώς τον όρο «σεντάν». Μυρίζει συνταξιούχους, ναφθαλίνη και απαρχαιωμένα Avensis.
Παρόλα αυτά η Mercedes επιμένει. Ως βάση, η Mercedes-AMG CLA 45 S έχει την A-Class Sedan. Έτσι συνεχίζουν και τη λένε εκεί, στη Στουτγάρδη.
Φτάνει λοιπόν η στιγμή που οδηγείς αυτό το βαλλιστικό πύραυλο, ένα σεντάν με το δικό του AMG κωδικό, και ξεχνάς όλα τα κλισέ που συνόδευσε τον όρο «σεντάν»
Σκέψη 2η: κάτω απ΄ το καπό βρίσκεται ο δυνατότερος τετρακύλινδρος παραγωγής
Οι 421 ίπποι και τα 500 Nm της έκδοσης S είναι νούμερα που σοκάρουν για τετρακύλινδρο.
Η κόντρα των Γερμανών καλά κρατεί. Νομίζω πως την κλάση τη δημιούργησε η Audi. Με τα RS μπήκε στη σφαίρα των εξωφρενικά γρήγορων hot hatch. Ή και σεντάν – εντάξει.
Μένει να φανεί πώς θα απαντήσει το Ίνγκολσταντ με τη νέα γενιά αλλά και αν θα μπει στη διαδικασία να κατεβάσει τη χωρητικότητα ενός ούτως ή άλλως εξαιρετικού, δυομισάλιτρου μοτέρ.
Εδώ, όμως, στη Στουτγάρδη, έχω την αίσθηση πως υπερέβησαν εαυτούς. Το νούμερο εκτοξεύει το downsizing σε άλλα επίπεδα. Και, αν ανοίξεις το καπό, θα δεις το όνομα του μηχανικού που είναι υπεύθυνος για το συγκεκριμένο μοτέρ. Η κλασική εξατομικευμένη λογική της AMG σε ένα τετράθυρο εστιασμένο στην οδηγική απόλαυση
Σκέψη 3η: το τρελό άλμα της Mercedes
Μπαίνοντας στο κόκπτι της Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ νιώθεις άμεσα πως βρίσκεσαι σε ένα απόλυτα οδηγοκεντρικό περιβάλλον. Ρυθμίζεις τα πάντα κατά βούληση. Θα περίμενα, επίσης, πως σε αυτήν την κατηγορία τιμής θα έχεις ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο κάθισμα.
Το μπάκετ σφιχτό. Η απόκριση της κρεμαγιέρας χωρίς ανοχές. Εξαιρετικά ακριβής, άμεση και με πληροφορία. Μαζί εισπράττεις και ένα έντονο «γρέζι» απ΄την κύλιση.
Εδώ έχει φτιαχτεί ένα σεντάν που αποδομεί την εικόνα της Mercedes – τουλάχιστον για όσους δεν είναι συντονισμένοι με την πορεία της εταιρείας την τελευταία δεκαετία. Καμία σχέση.
Η AMG CLA 45 S κάνει θόρυβο, δεν τον καμουφλάρει. Ο ήχος απ΄το μοτέρ διαπερνά την καμπίνα. Αν μάλιστα πατήσεις το κουμπί που ρυθμίζει τα κλαπέτα της εξάτμισης, γίνεται ένας μικρός ηχητικός πανικός. Οι τροχοί με τα Pilot Sport 4S σε 255/35 ZR19 ακούγονται περισσότερο απ΄ό,τι θα περίμενε κανείς. Και η ηλεκτρονικά ελεγχόμενα ανάρτηση, ακόμα και στη θέση Comfort, είναι σφιχτή και «διαβάζει» το σαγρέ της ασφάλτου. Η CLA 45 S σου φωνάζει με το καλημέρα ότι φτιάχτηκε για οδήγηση. Όχι για χαλαρό cruising.
Σε πόσους αρέσει αυτό; Πάντως ίσως όχι στους παραδοσιακούς πελάτες της Mercedes που θα νιώσουν ότι μπήκαν σε ένα πολεμικό μηχάνημα πολυτελείας.
Κατά την ταπεινή μου γνώμη, για τη Mercedes, όλο το παραπάνω συνιστά ένα τεράστιο άλμα. Άλλη κατεύθυνση στην κατηγορία.
Πολλώ δε μάλλον που η BMW απέχει αισθητά στην κατηγορία. Η BMW M135i xDrive των 305 ίππων είναι άλλου τύπου μηχάνημα. Ακόμα και σε σχέση με την AMG A35 που είχαμε οδηγήσει.
Σκέψη 4η: Πού κρίνεται ένα τέτοιου είδους αυτοκίνητο;
Στη διάρκεια της δοκιμής πειραματίστηκα με τις ρυθμίσεις. Προσωπικά αντιπαθώ να πρέπει να μπαίνω σε δαιδαλώδη μενού για να αποφασίσω πώς πρέπει να οδηγήσω.
Όμως εδώ, στην περίπτωση της Mercedes-AMG CLA 45 S, η διαδικασία είναι απλοποιημένη. Δύο περιστροφικοί διακόπτες στο τιμόνι α λα manettino για άμεση πρόσβαση, είναι η ευλογία για να μη χάνεσαι σε άπειρες αναζητήσεις.
Επέλεξα το Sport+ – με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Τα γνωρίζετε τα περί παραμετροποιήσεων.
Το αυτοκίνητο ήταν ήδη μασίφ αλλά συνολικά ανέβηκε ένα οδηγοκεντρικό κλικ ακόμα παραπάνω. Οδήγηση. Και μόνο.
Ένα τέτοιο αυτοκίνητο κρίνεται στην πίεση.
Πόση πίεση μπορείς να ασκήσεις σε δημόσιο δρόμο;
Για πόσες στροφές;
Τις επιλέγεις, τις περιμένεις και, αν έχεις άδειο ορίζοντα δοκιμάζεις, τη λυδία λίθο: χάνει κάτι απ΄τη συνολική του διαύγεια; Εντοπίζεις ένα στοιχείο που μειώνεται ως απόδοση;
Φρένα, απόσβεση ή τα κρίσιμα μέτρα πριν το apex; Ερωτήσεις με απάντηση στην περίπτωση της AMG.
Δεν είχα το περιθώριο για να εξαντλήσω τις δυνατότητες της Mercedes-AMG CLA 45 S. Όμως, πρόλαβα να νιώσω ένα φοβερά συγκροτημένο, επιθετικά κοντρολαρισμένο και μαζεμένο ως όγκο αυτοκίνητο-όπλο. Γλιστράς ελεγχόμενα, αν θελήσεις. Σημαδεύεις και βάζεις με ακρίβεια τη μούρη μέσα. Φρενάρεις άκοπα
Η AMG CLA 45 S των 421 ίππων (υπάρχει και η «απλή» με τα 387 PS και 480 Nm) είναι μια περίπτωση που εξαντλείται στην πίστα.
Δεν ξέρω πόσοι πελάτες είναι υποψιασμένοι για αυτό. Αλλά δεν πρέπει να υπάρχουν και πολλοί που θα είναι διατεθειμένοι να κατευθύνουν τα €90,000 τους σε ένα τέτοιο περιβάλλον.
Θα μου πεις -και σωστά- «έτσι δεν είναι πλέον με τα δυνατά αυτοκίνητα;». Ναι, έτσι είναι.
Η κατηγορία έχει ξεφύγει, οι δυνατότητες της AMG επίσης και μένει να αναζητάς την τέλεια, ερημωμένη διαδρομή για να δικαιολογήσεις στον εαυτό σου ένα τέτοιο βαλλιστικό όχημα.
Σκέψη 5η και τελειώνω: Η τετρακίνηση σώζει ζωές. Νόμος
Καθώς ερχόμουν αναρωτήθηκα για το πώς θα ήταν αυτό το αυτοκίνητο αν είχε πίσω κίνηση.
Βασικά, μπήκα στη σκέψη καθώς σκεφτόμουν ποιες είναι οι άλλες επιλογές ενός εν δυνάμει αγοραστή στην κατηγορία του λεγόμενου «γερμανικού premium».
Η πρώτη αναφέρθηκε παραπάνω. Λέγεται Ίνγκολσταντ. Αν κρίνω, απ΄το προηγούμενο RS3 που είχαμε την ευκαιρία, κι αυτό εκμηδενίζει αποστάσεις, στρίβει σαν τραίνο και πολύ δύσκολα «στέκεται» κάτι δίπλα του. Εκτός αν είναι supercar.
Το Audi εμπνέει ασφάλεια αλλά δεν συναρπάζει ως αλληλεπίδραση. Απευθύνονται σε ένα ευρύ κοινό που θέλει και μπορεί (;) να διαχειριστεί την τρομερή ισχύ.
Δεν είναι τυχαίο που και οι δύο κατασκευαστές έχουν επιλέξει την τετρακίνηση. Για παράδειγμα, ένα BMW M2 είναι σαφώς πιο συμμετοχικό απ΄τα παραπάνω. Αλλά στην κατηγορία αυτής της ιπποδύναμης, πρέπει να ξέρεις τι ακριβώς σε περιμένει. Και να ‘χεις και «χέρια»
Σε ένα τυπικό ελληνικό, στριφτερό δρόμο -σε ένα κατέβασμα Ωρωπού, ένα Διόνυσο- ένα Μ2 θα έψαχνε να βρει από πού έφυγε η AMG. Και δεν συζητάμε για βρεγμένο. Ας το αφήσουμε.
Όπως και πρέπει πάντα να θυμάσαι πόσα χιλιοστά έφαγες το πλαϊνό πέλμα απ’ την τελευταία σου υπερστροφή ισχύος. Με το τετρακίνητο έχεις περισσότερες δικλείδες ασφάλειας.
Προφανώς και δεν είναι τυχαίο που ακόμα και η BMW ακολουθεί αυτό το δρόμο, της τετρακίνησης, στις ανανεωμένες Μ5 και την αναμενόμενη Μ4 (ως επιλογή).
Μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο, η Mercedes έχει χτυπήσει δόξα πατρί. Με τη Mercedes-AMG CLA 45 S ένιωσα ακριβώς αυτό. Έβγαλε ένα αυτοκίνητο σαφώς πιο «ομιλητικό» σε ήχο, πιο συμμετοχικό σε διάδραση και πιο αναλυτικό σε αίσθηση σε σχέση με την Audi, ενώ ταυτόχρονα κάνει επίδειξη ισχύος με τον δυνατότερο τετρακύλινδρο στον κόσμο. Παρέα με ένα σοφιστικέ σύμπλεγμα ηλεκτρονικών. Πανικός στα χαλάσματα
Κινητήρας | 2,0 lt, 4κύλινδρος, turbo |
Κιβώτιο | Αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων διπλού συμπλέκτη |
Μετάδοση | Τετρακίνηση 4MATIC+ |
Ισχύς | 421 PS |
Ροπή | 500 Nm |
Επιτάχυνση | 0-100 km/h σε 3,9'' |
Τελική ταχύτητα | 270 km/h |
Μέση κατανάλωση | Δοκιμής 14,2 lt/100 km |
Τροχοί | 19 ιντσών |
Βάρος | 1,670 kg |
Τιμή | €86,460 |
Photo: 4Drivers.gr
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.