Δοκιμή: Fiat 124 Spider. Το ''μηχανολογικό'' roadster ζει ακόμα

Post date:

Author:

Category:

Από κάτω υπάρχει ένα Mazda MX-5. Από πάνω έχει σήματα (και turbo μοτέρ) της Fiat. Διθέσιο, ανάλαφρο και συμμετοχικό. Έστω κι αν το κόστος υπερβαίνει την εμπειρία

Τι λέει το 4Drivers: οι Ιταλοί σχεδίασαν ένα πανέμορφο body που παραπέμπει στο Spider της δεκαετίας του ’60, αγόρασαν την εξέλιξη και εμπειρία του MX-5 και είναι μέσα στην ελληνική αγορά με ένα οδηγοκεντρικό roadster. Ευτυχώς, μιας και η επίσημη Mazda απουσιάζει παρά το πολύ καλό προϊόν. O κινητήρας 1.4 του gruppo (1.4 lt, 140 ίπποι, 240 Nm ροπής) είναι το βασικό διαχωριστικό μεταξύ Ιαπωνίας και Ιταλίας

Yes, sir: Μηχανολογική αίσθηση, εξαιρετικό κιβώτιο, ικανοποιητικές επιδόσεις (0-100 σε 7.5», τελική 215 km/h) παρά τα λίγα κυβικά, φρένα, balance, απλότητα οροφής για case study

Oh, no: σχετικά άδειος κινητήρας στις χαμηλές rpm, κατανάλωση που εύκολα ανεβαίνει παρά το light της κατασκευής (μόλις 1.050 kg), απουσία μλοκέ διαφορικού, τιμόνι που δεν ρυθμίζεται τηλεσκοπικά

Απέναντι: Audi TT Roadster, MINI Cooper S Convertible, Mazda MX-5 (αν και όταν εισαχθεί στην ελληνική αγορά)

Bitch, better have my money: από €31.000

#Τι είναι αυτό;

Ο γάμος μεταξύ Mazda και Fiat για ένα διθέσιο με χαρακτήρα που απευθύνεται σε συνειδητοποιημένους αγοραστές που δεν βάζουν σε πρώτη προτεραιότητα την άνεση ή τον ταξιδιάρικο χαρακτήρα αλλά τη συμμετοχικότητα.

Η βάση του MX-5 (ΝD, όπως είναι ο κωδικός της 4ης γενιάς) είναι ό,τι καλύτερο για ένα νεανικό, ελαφρύ και πανέμορφο αυτοκίνητο. Αισθητικά, το Fiat 124 έχει τη δική του ταυτότητα που παραπέμπει στο παρελθόν και είναι πραγματικά πανέμορφο και ξεχωριστό. Παρόλα αυτά, το Spider δεν είναι ένα poser’s car αλλά ένα πραγματικό driver’s car, ειδικά αν μαζέψει μερικά χιλιόμετρα στο ταχύμετρο.

fiat 124 δοκιμή

Θυμίζει 124 Spider απ΄τα ’60s, έχει μακρύ καπό, δεν κυκλοφορεί σαν μαϊντανός γύρω μας. Ωραία θέα στην πόλη. Αξίζει αν είσαι συνειδητοποιημένος. Ή νέος. Ή νιώθεις νέος παρά κάποιες περασμένες δεκαετίες

Ο κινητήρας της εισαγωγικής έκδοσης είναι ο γνωστός turbo 1.4 ΜultiAir που αποδίδει 140 ίππους, διαθέσιμος σε δύο εκδόσεις. Τη »βασική» με €31.000 και τη Luxury με €33.000.

#Τι αξίζει να ξέρω;

Παρά την κοινή βάση με το ΜΧ-5, τα δύο roadsters δεν μοιράζονται ούτε ένα κοινό μέρος του αμαξώματος, Ακόμα κι οι πρόβολοι είναι διαφορετικοί σε σχέση με το Mazda, κάνοντας το Spider ελαφρά μεγαλύτερο σε εξωτερικές διαστάσεις (4,054 m).

Πέρα απ΄ την εξωτερική εμφάνιση που θεωρούμε στο 4D πως αναβιώνει εξαιρετικά το παρελθόν της φίρμας (παρά τον περιορισμό που είχε η Fiat στο να δουλέψει πάνω στην υπάρχουσα βάση του MX-5), οι τεχνικοί στο Τορίνο έκαναν διαφοροποιήσεις στο σασί. Συγκεκριμένα, το Spider έχει πιο μαλακά ελατήρια σε συνδυασμό με παχύτερες αντιστρεπτικές. 

fiat 124 spider δοκιμή

Το βάρος, σύμφωνα με τη Fiat είναι στα 1.050 kg, όσα και του MX-5, αν και αυτό ακούγεται σχετικά διφορούμενο καθώς τόσο το μεγαλύτερο αμάξωμα, ο επιπλέον εξοπλισμός σε σχέση με το Mazda αλλά και και μια τουρμπίνα κάτω απ’ το καπό μαζί με τα περιφερειακά της, όλο και κάτι θα ΄χουν προσθέσει στη ζυγαριά

Οι αναρτήσεις (διπλά ψαλίδια μπροστά / πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) έχει ακολουθηθεί ομοίως, όπως και η ηλεκτρική κρεμαγιέρα η οποία έχει καλιμπραριστεί για περισσότερο βάρος. Η αίσθησή της είναι ικανοποιητική. Το NC είχε σαφώς πιο αναλυτική αίσθηση, ειδικά γύρω απ΄τη θέση της ευθείας.

Η οροφή, υφασμάτινη και χειροκίνητη, είναι ένα θαύμα απλότητας και ευκολίας. Κυριολεκτικά με το ένα χέρι ανοίγεις και κλείνεις μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα. Ούτε περίπλοκοι μηχανισμοί που προσθέτουν κιλά στο χειρότερο σημείο του αυτοκινήτου ανεβάζοντας το κέντρο βάρους του ψηλότερα, ούτε επιπλέον κόστος εξαρτημάτων, παρά μόνο μιας πολύ καλής ποιότητας υφασμάτινη επένδυση ανάμεσα σε σένα και τον ουρανό. Ναι, στο ταξίδι ακούς αεροδυναμικούς θορύβους αλλά είναι κι αυτό μέρος της εμπειρίας.

#Τι αίσθηση παίρνεις;

Ανοίγεις τη μεγάλη πόρτα και σχεδόν αφήνεις το σώμα σου να γλιστρήσει στο κάθισμα. Βρίσκεσαι σ’ ένα γνώριμο περιβάλλον, αν είχες ποτέ την εμπειρία ενός MX-5. Το Spider είναι ένα ξεκάθαρο, σπορ, ελαφρύ αυτοκίνητο. Με μηχανολογική αίσθηση. Υπάρχει »γρέζι».

Το τελευταίο ξεχνιέται όλο και περισσότερο απ΄τους κατασκευαστές που δίνουν στο ραφινάρισμα σοβαρή προτεραιότητα. Στο Fiat αισθάνεσαι το ανάγλυφο της ασφάλτου, τις ανωμαλίες, το θόρυβο, την επαφή με το περιβάλλον. Όλα αυτά είναι ευχάριστα, ιδιαίτερα σε ρυθμούς γρήγορης βόλτας όπου με μικρές κινήσεις και αρκετή φόρα μπορείς να κινηθείς με χάρη και σβελτάδα.

Στην καθημερινή, ωστόσο, κίνηση ή το ταξίδι, το περιορισμένο ραφινάρισμα μπορεί να είναι μειονέκτημα για το μη συνειδητοποιημένο αγοραστή. Το Fiat είναι ένα νεανικό αυτοκίνητο. Ή και για όσους συνεχίζουν να νιώθουν έτσι θυσιάζοντας μερικές ανέσεις ή έναν πιο ξεάγχωτο τρόπο μετακίνησης.

#Πώς είναι οδηγικά;

Αρκετά συμμετοχικό παρά την απουσία μπλοκέ διαφορικού στον πίσω άξονα. Αρκετά ακριβές μπροστά, αν και έχουμε την υποψία πως είναι κατά τι λιγότερο αιχμηρό απ΄τον ομογάλακτο »αδελφό» του. Το χειροκίνητο εξάρι, όπως μας έχει συνηθίσει η  Μazda, είναι απόλαυση: μικρός λεβιές που τον αγκαλιάζεις με τη χούφτα σου, μηχανική αίσθηση στα γρανάζια, κοντές διαδρομές, xαίρεσαι να αλλάζεις από σχέση σε σχέση.

Το μοτέρ των 1.4 lt είναι σχετικά άδειο στις πολύ χαμηλές rpm, ζωντανεύει γύρω στις 2.500 rpm και έχεις άλλες 3.000 rpm για να κινείσαι αρκετά γρήγορα »ακουμπώντας» στη ροπή των 240 Nm. Το μοτέρ δεν είναι ιδιαίτερα δυνατό από ‘κει και πάνω και βασίζεσαι στην κεκτημένη και το κιβώτιο για να στρίβεις όπως έρχεσαι. 

Σε αντίθεση με διάφορες φωτό που έχουν κυκλοφορήσει, στο εξωτερικό κυρίως, που εμφανίζουν το MX-5 με σχετικά έντονο body roll υπό πίεση, εδώ δεν διαπιστώσαμε κάτι τέτοιο. Οι Ιταλοί έχουν εφοδιάσει το Spider με μεγαλύτερης διαμέτρου αντιστρεπτικές που κρατούν το αυτοκίνητο πιο παράλληλα με την άσφαλτο.

fiat 124 spider δοκιμη

Στο 124 έχουν τοποθετήσει πιο μαλακά settings στην ανάρτηση, κάτι που, επίσης στο εξωτερικό, έχει δεχθεί μέτριες κριτικές, αλλά στο ελληνικό οδόστρωμα ο συνδυασμός λειτουργεί ικανοποιητικά και δεν αισθάνεσαι μετατοπίσεις ή ενοχλητικές τάσεις πλεύσης

Σε κάθε περίπτωση, το 124 Spider είναι ως αίσθηση ένα ευχάριστο και ζωηρό αυτοκίνητο για δύο, με όποιες παραχωρήσεις πρέπει να κάνει κάποιος προκειμένου να απολαύσει τη roadster εμπειρία.

Ωστόσο, ο πραγματικός petrolhead, αν εξαιρέσει την πισωκίνητη διάταξη, δεν θα βρεί μια hardcore εμπειρία με τα δεδομένα χρήματα. Καλώς ή κακώς, με το αντίστοιχο και μικρότερο κόστος μπορεί κανείς να γευθεί πολύ πιο οδηγοκεντρικές και »pedal to the metal» εμπειρίες (από Fiesta ST και MINI Cooper S έως Leon Cupra) αν αποφασίσει να θυσιάσει τη ξεσκούφωτη θέα. Κι αυτό, ισχύει όχι μόνο για το 124 αλλά γενικότερα για την κατηγορία των roadsters που πολύ συχνά είναι μάλλον υπερτιμημένη. Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους…

#Πώς είναι από μέσα;

Η ανανέωση του εσωτερικού ανάμεσα στην προηγούμενη γενιά του Mazda (NC) και στο Spider που είχαμε για δοκιμή, είναι εμφανής και σε γενικές γραμμές ευχάριστη.

Ο πίνακας οργάνων παραμένει λειτουργικός και ευανάγνωστος, η διαμόρφωση της φαρδιάς κεντρικής κονσόλας είναι εντυπωσιακή ενώ υπάρχει και οθόνη στο επάνω μέρος του ταμπλό, όπως συνηθίζεται πλέον ακόμα και σε supermini.

Το software είναι της Mazda και είναι ικανοποιητικό αλλά όχι κάτι ιδιαίτερο ενώ τo navi σε κάποιες περιπτώσεις φάνηκε πιο αργό σε σχέση με τη συγκεκριμένη μας θέση. 

fiat 124 spider

Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή, τα πεντάλ σε άψογη διάταξη, επιτρέπουν τέλειο »μύτη-τακούνι» και τα χειριστήρια είναι σε βολικές θέσεις

Το τιμόνι, ωστόσο, δεν ρυθμίζεται τηλεσκοπικά (κατά τη γνώμη μας, απαράδεκτο από οποιονδήποτε κατασκευαστή εν έτει 2017, ανεξαρτήτως κατηγορίας, πόσο μάλλον για ένα οδηγοκεντρικό roadster) και το κάθισμα ίσως είναι ένα τσικ πιο ψηλά τοποθετημένο σε σχέση με την ευκαιρία που είχαμε καθίσει στο αντίστοιχο MX-5, στη Φρανκφούρτη.

Η αλήθεια είναι πως βρίσκεσαι σε μια απ΄τις πιο στενές καμπίνες της αγοράς ενώ υπάρχουν ελάχιστα σημεία να ακουμπήσεις κάτι στα πρόχειρα. Ένα μεγάλο κινητό, έναν καφέ ή κάτι. Συγκριτικά, το NC (το οποίο έχει διατελέσει και »προσωπικό» αυτοκίνητο του 4D), διέθετε περισσότερα τέτοιου είδους σημεία, όπως πλαϊνές θήκες στις πόρτες και ποτηροθήκες στο κεντρικό τούνελ. 

Κατά τ’ άλλα, υπάρχουν τα δύο ντουλαπάκια πίσω απ΄τα καθίσματα (δύσκολα στην πρόσβασή τους) ενώ το 124 διαθέτει ελαφρώς μεγαλύτερο χώρο αποσκευών σε σχέση με το MX-5 κατά 10lt.

#Συνδεσιμότητες/gadgets/εξοπλισμός

Δύο εκδόσεις με τη Luxury (από €34.000) της δοκιμής να διαθέτει το σύστημα infotainment.

 

Η Fiat πήρε το software είναι της Mazda και το εγκατέστησε σε μια καμπίνα που φαίνεται πανταχόθεν πως είναι ιαπωνική και δουλεμένη. Το λειτουργικό είναι ικανοποιητικό αλλά όχι κάτι το ιδιαίτερο ενώ τo navi σε κάποιες περιπτώσεις φάνηκε πιο αργό σε σχέση με τον εντοπισμό της συγκεκριμένης μας θέσης

#Κατανάλωση

Σε μικτή χρήση η κατανάλωση κυμάνθηκε στα 9.1 lt/100 km. Η αλήθεια είναι πως το είχαμε στη διάθεσή μας κατά τον καύσωνα με τον κλιματισμό να δουλεύει στο φουλ και συχνά εντός κίνησης. Σ’ αυτές τις συνθήκες είδαμε εύκολα (μαζί με μερικές »αταξίες») κάποια +13 lt/100 km.

Tις προσεχείς μέρες πηγαίνοντας σε χαλαρό cruising είδαμε και κάποια 7.8 lt/100 km αλλά, σε γενικές γραμμές, ο turbo της Fiat καταναλώνει περισσότερο απ΄όσο αναμένεις ότι χρειάζεται ένα πανάλαφρο αμάξωμα.

#Τι άλλο μπορώ να πάρω;

Το Fiat 124, ειδικά έτσι όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα στην ελληνική αγορά, είναι μια κατηγορία μόνο του. Το Mazda λάμπει διά της απουσίας του ελέω »κλειστής» εισαγωγικής, ενώ είναι το μόνο πισωκίνητο για τους λάτρεις της διάταξης.

[Διάβασέ το: Αποκλειστικό.Πώς έκλεισε η πόρτα της Mazda στην Ελλάδα]

Υπό αυτή την έννοια, περιπτώσεις σαν του MINI Cooper S Convertible ή Audi TT είναι σαφώς πιο ολοκληρωμένες ως καθημερινή εμπειρία αλλά δεν διαθέτουν το βαθμό συμμετοχής του πίσω άξονα. Η Mercedes SLK είναι, επίσης, σε άλλη κατηγορία τιμής αλλά και χαρακτήρα ως ένα ξεκάθαρα ταξιδιάρικο roadster.

#Τι θα ‘παιρνε το 4Drivers

Αν, λοιπόν, είμασταν συνειδητοποιημένα υπέρ του ανοιχτού, οδηγοκεντρικού και πισωκίνητου, τότε το 124 Spider είναι ο δρόμος ο σωστός. Ακόμα και στη »βασική» χωρίς οθόνες και τα σχετικά. Ο κυβισμός του είναι greek friendly, δεν μοιάζει με κάτι άλλο και τα σωθικά της Mazda εξασφαλίζουν εξαιρετική αξιοπιστία (ως γνωστόν, το MX-5 έχει καταταχθεί στα πιο απροβλημάτιστα αυτοκίνητα της εικοσαετίας).

Στον αντίλογο, με ένα ελάχιστο ποσόν παίρνεις σήμερα ένα μεταχειρισμένο MX-5 NC που, αν το δεις στη βάση του, δεν απέχει τόσο θεαματικά ως εμπειρία σε σχέση με τη νέα γενιά, ενώ απέχει παρασάγγας σε κόστος.

Η σύγκριση προφανώς και δεν είναι ανάλογη μεταξύ καινούργιου – μεταχειρισμένου, αλλά όταν η μετάβαση από τη μια γενιά στην επόμενη δεν είναι αλματώδης, αυτό δεν ευνοεί πάντα την εμπορική πορεία του καινούργιου. 

#Video, παρακαλώ

Info: fiat.gr / Photo: 4Drivers

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει

Γιάννης Κωνσταντόπουλος
Γιάννης Κωνσταντόπουλος
Ο Γιάννης Κωνσταντόπουλος έχει περισσότερες από δύο δεκαετίες στο χώρο των Media και του Ειδικού Τύπου (Car Magazine, Top Gear, Esquire, Porsche Magazine, Eurobanker κ.ά.). Τα τελευταία έξι χρόνια «οδηγεί» το 4Drivers με συμμετοχή αρθρογράφων που εκτιμούν την αντικειμενική ενημέρωση, την απόλαυση της οδήγησης και τη δημιουργική ματιά. Ταυτόχρονα, εκδίδει το Best of Cars και άλλες concept εκδόσεις. Οι φήμες λένε πως με τόση κατανάλωση βενζίνης, βαρύνεται για σημαντικό μέρος της τρύπας του όζοντος. Δηλώνει ένοχος.

Texting: 21 μέτρα ρίσκου. Πόσο αξίζουν τα μηνύματα;

Κόφ'το, κλείσ' το, άσ' το για αργότερα το κινητό. Υπακοή και σεβασμός απ΄όλους μας, ειδικά τους σκεπτόμενους Πραγματικούς Οδηγούς που οφείλουν να θέτουν το παράδειγμα. 21 μέτρα ρίσκου είναι πολλά

Ο Τζέιμς Χαντ του καλοκαιριού

«Μόλις 45 χρόνια πρόλαβε να ζήσει ο Χαντ. Ήταν αρκετά για να τα κάνει όλα. Να κυνηγήσει το όνειρό του οδηγώντας στο απώγειο του σπορ, τη Φόρμουλα 1. Αλλά και να κοιμηθεί με περισσότερες από 5.000 γυναίκες»

Καθαρόαιμη Lancia Rally 037

Το αυτοκίνητο-σταθμός πουλήθηκε έναντι €770.000...

Γιατί δεν βλέπεις συχνά τις Lotus στο δρόμο;

«Όσο και να γκρινιάζουμε πως θέλουμε αγνά και παρθένα driver's car, όταν έρθει η ώρα να βγουν τα χρήματα απ' την τσέπη βγαίνει ο πιο ασφαλής εαυτός μας στην επιφάνεια. Ελαχίστων εξαιρουμένων. Κάποιων τολμηρών με Lotus, για παράδειγμα»

Υπερβολικά ηδονιστικό. Για το Miami του ’90

Αυτοκίνητα με γωνίες που μπορούσαν να σουβλίσουν αμνοερίφια, bodybuilders, ηδονισμός και ναρκωτικά. Το Miami της δεκαετίας του ’90 ξαναζεί μέσα από τις σελίδες ενός νέου βιβλίου

Έχουμε καύσωνα. Αλλά πόσους βαθμούς έχει μέσα το αυτοκίνητό σου;

Αν δεν έχετε κλειστό γκαράζ, ακόμα και μία απλή ηλιοπροστασία κάνει τη δουλειά της