Το 3ης γενιάς Ceed ήρθε μόλις στην Ελλάδα. Ένα πραγματικά καλό αυτοκίνητο που οδηγούμε σε ένα πήγαινε-έλα στη Νεμέα. Eυπειθώς αναφέρουμε το νέο colpo grosso της Κορέας. Μade in Slovakia, με εργοστασιακή εγγύηση 7 ετών και 150.000 χιλιομέτρων. Αμ έλα που είναι και σωστό οδηγικά
Θα ήταν ευτύχημα αν μπορούσαμε να αντιγράψουμε κάτι, ένα μέρος, κάτι τις, βρε αδερφέ, από την έξυπνη μεθοδολογία των Κορεατών. Των Νοτίων, φυσικά. Ως Έλληνες. Χμμμ…. Εντάξει, το παίρνω πίσω. Οι όποιες ιδέες για βιομηχανικό automotive έχουν ξεχαστεί στο παρελθόν σ’ αυτή τη χώρα. Πάρ’ το αλλιώς.
Επανατοποθετούμαι, λοιπόν. Θα ήταν ευτύχημα αν μπορούσαν κάποιες χώρες, που δεν έχουν κάποιο ιδιαίτερο αυτοκινητικό βιογραφικό που να τραβάει πίσω κανα αιώνα, να αντέγραφαν κάτι, ένα μέρος, κάτι τις από την έξυπνη μεθοδολογία των Κορεατών. Των Νοτίων, φυσικά. Χμμμ… Ναι, μάλλον είναι πιο σωστό τώρα.
Ο λόγος; Παραδείγματα τύπου Kia Ceed. Ο νέος κορεάτικος «καρπός» – αν θέλει κάποιος να επιχειρήσει ένα λογοπαίγνιο από το αγγλικό ”seed”. Άλλωστε, και σε ένα από τα αναμνηστικά δώρα που μας έδωσαν ευγενικά οι άνθρωποι της Kia Motos Hellas, υπήρχε ένας βολβός. Η ιδέα του σπόρου, της ανάπτυξης κλπ. Καταλαβαίνετε.
Κάποιος, βέβαια, με «μπαμπινιωτικές» τάσεις θα παρατηρούσε, ίσως, πως το ceed (και όχι seed) έχει λατινικές ρίζες και σημαίνει «να κινείσαι / να προχωράς». Εξ ου και το αγγλοσαξωνικό proceed.
Πριν γράψω για το αυτοκίνητο (αν βαριέστε το zoom out της προσέγγισης, σκρολάρετε στην παράγραφο αμέσως μετά τη ροή φωτογραφιών), καλό είναι να θυμάστε ως ψαγμένοι αναγνώστες το colpo grosso των Κορεατών.
Το master plan ήταν να αξιοποιήσουν την εργατικότητα και την ικανότητά τους ως fast learners και να παράξουν, για μερικές δεκαετίες, μαζικά αυτοκίνητα value for money λογικής. Για τον πολύ κόσμο και παγκόσμιες αγορές. Κάπως έτσι μαζεύτηκε πολύ χρήμα βασισμένο στην ποσότητα
Μετά, σιγά-σιγά, άρχισαν οι Αμερικανοί -κι όχι όποιοι όποιοι αλλά οι New York Times– να βάζουν τίτλους πως η Hyundai είναι τρελό πουλέν και επιταχύνει με τέρμα γκάζι στο επιχειρηματικό τερέν.
Μετά (δεν βαρεθήκατε, σίγουρα ε;), ο όμιλος κατέβηκε στη Μέκκα για την εξέλιξη μοντέλων της, στο Nürburging. Μαζί, πήρε τις σωστές μεταγραφές. Όπως τον πρώην επικεφαλής του BMW M division. Αυτόν που «έστηνε» μερικές δεκαετίες τα Μ3, τα Μ5 και τα σχετικά πετρολχεντίστικα. Λέγεται Albert Biermann και έχουμε γράψει για το ποιόν του.
Toυς πλήρωσε αυτούς τους ανθρώπους-χρυσορυχεία και συνεχίζει να τους πληρώνει αδρά. Έτσι, αγοράζει έτοιμο πολύτιμο know how δεκαετιών και έχοντας, σε συνδυασμό, σοβαρή ή in-house υποδομή (σιγά μην τα σκάει για φρένα στη Brembo ή για καθίσματα στη Recaro – τα φτιάχνουν μόνοι τους), κατεβάζει το κόστος σε σοβαρά, ακόμα και αμιγώς οδηγοκεντρικά αυτοκίνητα. Όπως το i30 N που οδηγήσαμε στην πίστα. Επίθεση στο δόξα πατρί των hot hatch.
Α, και ένα τελευταίο. Για την ώρα. Διαβάζω πως, με βάση τα στοιχεία πωλήσεων στην ελληνική αγορά για το 2018 (Ιανουάριος – Αύγουστος) η Kia έχει τη μεγαλύτερη αύξηση, 164%, με 2.364 ταξινομήσεις έναντι 893 το 2017. «Πύραυλος» εμπορικά το Kia Picanto.
Και τώρα, λοιπόν, το Ceed. Φρέσκο, έτοιμο, διασυνδεδεμένο, με έτοιμα «μπετά» ακόμα για τις μελλοντικές υβριδικές, plug-in ή και φουλ ηλεκτρικές εκδόσεις.
Από €15.190 για τον ατμοσφαιρικό 1.4 των 100 ίππων – που αφορά όμως μικρό και κάπως «ντεπασέ» μέρος της αγοράς. Για αυτό, καλύτερα να έχετε στο μυαλό σας €16.890 για την έκδοση 1.0 με τον 3κύλινδρο turbo και τους 120 ίππους. Και έχει κι άλλο…
Μπλα – μπλα, διαβάστε τα βασικά specs και είμαστε πάλι εδώ.
Χαμηλότερο, φαρδύτερο και με πιο μεγάλο πίσω πρόβολο. Στο νέο Ceed δεσπόζει η χαρακτηριστική μάσκα ‘tiger-nose’ που είναι πλατύτερη με νέα γρίλια και χαμηλότερα τοποθετημένη την εισαγωγή αέρα. Το νέο Ceed διαθέτει στάνταρ LED φώτα ημέρας που προέρχονται από τις εκδόσεις GT και GT-Line.
Tα νέα πίσω φωτιστικά σώματα LED προσφέρουν μεγαλύτερη αναγνωσιμότητα στον δρόμο. Αρχικά το νέο Ceed θα είναι διαθέσιμο με πεντάθυρο αμάξωμα και σε 12 διαφορετικά χρώματα. Ο υποψήφιος αγοραστής θα έχει να επιλέξει μέσα από μία ευρεία γκάμα τροχών νέας σχεδίασης, από χαλύβδινους 16’’ ή αλουμινίου 16’’ ή δίχρωμους αλουμινίου 17’’.
Βασισμένο στη νέα πλατφόρμα ‘K2’, το νέο Ceed είναι 20 χλστ. φαρδύτερο (συνολικό πλάτος 1.800 χλστ.) και 23 χλστ. χαμηλότερο (συνολικό ύψος 1.447 χλστ.) από το απερχόμενο μοντέλο
Το μεταξόνιο παραμένει στα 2.650 χλστ., όταν ο μπροστινός πρόβολος είναι πιο μικρός κατά 20 χλστ. (στα 880 χλστ.) και ο πίσω πιο μεγάλος κατά 20 χλστ. (πλέον στα 780 χλστ.). Στο νέο Ceed η καινούργια πλατφόρμα υποστηρίζει και διασφαλίζει ένα πιο αποδοτικό σύνολο.
Το εσωτερικό του Ceed διαθέτει μια πληθώρα νέων τεχνολογιών που εξασφαλίζουν στους επιβάτες ακόμα πιο εύκολες και άνετες μετακινήσεις. Το εξελιγμένο σύστημα infotainment είναι διαθέσιμο με «ελεύθερες» προεξέχουσες οθόνες 5,0 και 7,0 ιντσών, καθώς και με οθόνη 8 ιντσών όταν υπάρχει λειτουργία πλοήγησης
Στάνταρ είναι η πλήρης διασύνδεση smartphones μέσω Bluetooth, καθώς και η αυτόματη ενεργοποίηση φώτων και η είσοδος χωρίς κλειδί (keyless entry)
Το νέο Ceed, θα είναι το πρώτο Kia που πωλείται στην Ευρώπη και θα είναι διαθέσιμο και με Σύστημα Ακολούθησης Λωρίδας Κυκλοφορίας (Lane Following Assist), μια τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης ‘Επιπέδου Δύο’
Το Lane Following Assist ελέγχει τα αυτοκίνητα εμπρός από το Ceed σε συνθήκες επιβαρυμένης κυκλοφορίας και εντοπίζει ικανούς χώρους σε άλλες λωρίδες προκειμένου να μετακινηθεί με ασφάλεια σε αυτές κερδίζοντας χρόνο σε καταστάσεις συμφόρησης
Ένα σύστημα Επιλογής Προγραμμάτων Οδήγησης (Drive Mode Select system) θα επιτρέπει στους κατόχους του νέου Ceed να προσαρμόζουν την οδηγική τους εμπειρία επιλέγοντας τις Normal ή τις Sport ρυθμίσεις
Όλοι οι κινητήρες θα συνδυάζονται με μηχανικά κιβώτια 6 σχέσεων, ενώ οι νέοι 1.4 T-GDi και 1.6 CRDi θα είναι διαθέσιμοι και με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων της Kia
Ο νέος diesel των 1.6 lt αποδίδει 280 Nm και θα είναι διαθέσιμος με 115 PS ή με 136 PS. Σε συνδυασμό με τον καινούργιο κινητήρα οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα του νέου Ceed -με βάση το νέο κύκλο μετρήσεων Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) και όταν αυτός μετατραπεί στο Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (New European Driving Cycle- NEDC) – αναμένεται να είναι μικρότερες των 110 gr/ km
Με βάση τον τρόπο μέτρησης εκπομπών CO2 που ίσχυε μέχρι το 2017 , οι εκπομπές CO2 του 1.6l diesel θα ήταν 77gr/km.
Ο νέος κινητήρας 1.4 T-GDi της γενιάς “Kappa” αντικαθιστά τον 1.6 GDI και αποδίδει 140 PS, δηλαδή 4% μεγαλύτερη ισχύ σε σχέση με τον προκάτοχό του παρά το μικρότερο κυβισμό του. Η υπερπλήρωση του εξασφαλίζει υψηλή ροπή σε ένα πολύ μεγαλύτερο εύρος στροφών σε σχέση με το μέχρι πρότινος σύνολο των 1.6 lt, γεγονός που τον καθιστά πιο αποτελεσματικό σε πολύ περισσότερες οδηγικές συνθήκες, σε συνδυασμό και με μείωση των εκπομπών ρύπων. Διαθέσιμoς θα είναι και ένας 1.4 MPI (multi-point injection) με 100 PS
Προαιρετικό είναι και το πακέτο ECO που περιλαμβάνει δυναμικές γρίλιες στη μάσκα (Active Air Flap), οι οποίες ανοίγουν και κλείνουν ανάλογα με τις απαιτήσεις ψύξης του κινητήρα, βελτιώνοντας την αεροδυναμική του νέου Ceed και εξασφαλίζοντας ακόμα μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου
Το πακέτο Eco περιλαμβάνει και ένα επίπεδο κάλυμμα για το κάτω μέρος του Ceed σε συνδυασμό με χαμηλωμένη ανάρτηση προκειμένου να υπάρχει καλύτερη ροή του αέρα κάτω από το αυτοκίνητο καθώς και ελαστικά χαμηλής αντίστασης κύλισης της Michelin.
Η παραγωγή του νέου Kia Ceed ξεκίνησε το δεύτερο τρίμηνο (Q2) του 2018 στο εργοστάσιο της Kia στη Žilina της Σλοβακίας και καλύπτεται από την υπόσχεση ποιότητας της Kia, μέσω της εγγύησης των 7 ετών, 150.000 χιλιομέτρων
Νέο αυτοκίνητο, λοιπόν, καλοσχεδιασμένο, με γλυπτές επιφάνειες στο αμάξωμα (ως γνωστόν, στοιχίζει περισσότερο το καλούπι) και, κυρίως σωστό στο δρόμο.
Μπήκα για αρχή σε ένα 1.4 με τους 140 ίππους. Η θέση οδήγησης ρυθμίζεται αρκετά χαμηλά και είναι σωστή εργονομικά. Ο μηχανισμός που ανεβοκατεβάζει το κάθισμα δεν μου άρεσε. Ήταν χαλαρός. Μπορεί να ‘τυχε.
Το τιμόνι, εμφανώς από premium προμηθευτή, έρχεται σχεδόν κάθετα στα πόδια. Πολύ ωραίο σε σχεδίαση, υφή, grip.
Η αίσθησή του επαρκής, που βαραίνει γραμμικά. Δεν έχει την αναλυτικότητα ενός Ford Focus αλλά, σε μια εποχή που οι ηλεκτρικές κρεμαγιέρες αμβλύνουν την αίσθηση, είναι μια χαρά. Εδώ οι Porsche 991 έχασαν κάτι από την «ομιλητικότητα» των 997. Ζούμε στο σήμερα.
Παρακάτω. Ωραία σχεδίαση στο κόκπιτ, με ξεκάθαρο lay out, σωστά ενσωματωμένη οθόνη, με ενδιαφέρον υλικό στο πάνω μέρος του ταμπλό καθώς έχει ένα χαρακτηριστικό stitching -κάτι σαν ραφές- που δίνει μια ακριβή ατμόσφαιρα.
Βγαίνω Αττική Οδό. Ανεβάζω rpm, κι άλλο, κι άλλο. Η κλιμάκωση είναι μακριά αλλά όσο κι αν επιμείνεις στα Ιμαλάϊα του στροφόμετρου ο θόρυβος παραμένει χαμηλός. Ιδιαίτερα χαμηλός. Ο τομέας των NVH (Noise, Vibes, Harshness) έχει προσεχτεί ιδιαίτερα. Υπάρχουν μέχρι και ειδικά ρουλεμάν στα ημιαξόνια για να μη μεταφέρονται καθόλου κραδασμοί
Πιέζω κι άλλο. Σε ένα άνοιχτό κομμάτι δρόμου αγγίζω σοβαρές τριψήφιες τιμές. Σοβαρές… Η κορεκτίλα της εποχής δεν αφήνει περιθώρια να τα γράφουμε όπως άλλοτε. Υπάρχουν και τρολάκια. Γενικού και ειδικού Τύπου. Τελεία.
Ακόμα κι εκεί όμως, στις ταχύτητες που λέγαμε, το Ceed παρέμεινε πολύ σταθερό, με αίσθηση χαμηλού κέντρου βάρους, εύκολα ελεγχόμενο, ακριβές και μαζεμένο, με μια μέση κατανάλωση στα 10.1 lt/100 km (μιλάμε για πολλά χιλιόμετρα στο όριο περιστροφής του κινητήρα…). «Τάπα».
Και, επαναλαμβάνω, με χαμηλά επίπεδα μηχανικών και αεροδυναμικών θορύβων. Ε, όλο αυτό δίνει μια αίσθηση ποιότητας, σωστής συναρμογής και εμπιστοσύνης.
Ανήκω σ’ αυτούς που κάποτε έγραψαν πως ένα απ’ τα χειρότερα αυτοκίνητα που ‘χα οδηγήσει ήταν, κάποια δεκαπέντε και πλέον χρόνια πριν, το Kia Rio. Ήταν ακόμα η εποχή των μαζικών value for money. Θα το ‘γραφα ξανά.
Όμως εδώ έχουμε ένα Grand Canyon, ένα τεράστιο, συμπαντικό κενό να χωρίζει τα αυτοκίνητα τού τότε και τού χθες. Αν σε ενδιαφέρει (και) η οδήγηση, μπορείς, πλέον, να έχεις ένα Kia. Πλέον. Και δεν είναι τυχαίο ότι το πισωκίνητο Stinger κλέβει εκκλησίες στα διεθνή τεστ.
Το Kia Ceed έχει, όπως τονίστηκε εμφατικά στην παρουσίαση, αποκλειστικά και μόνο πολλαπλούς συνδέσμους στην πίσω ανάρτηση. Και όχι ημιάκαμπτο. Θετικό. Και πιο ακριβό κατασκευαστικά. Αν και ο ημιάκαμπτος έχει εξελιχθεί τόσο, που μερικές φορές στο συνολικό μπατζετάρισμα δεν αποτελεί μειονέκτημα σε συνολικά προσεγμένες κατασκευές. Μεγααααάλη συζήτηση. Άλλη φορά.
Τεσπά, η διαδρομή που το οδηγήσαμε ήταν Αττική Οδός / Εθνική προς Τρίπολη / έξοδος Νεμέα. Και επιστροφή. Πολύ ευθεία, ελάχιστες ανωμαλίες, καθόλου στροφιλίκι.
Μόνο ένα μικρό, σχετικά στριφτερό κομμάτι όπου πρόλαβα να εντοπίσω το κοντρολαρισμένο σε κινήσεις αμάξωμα αλλά όχι περισσότερα πράγματα. Και έναν επιλογέα που ήταν περισσότερος χαλαρός για τα γούστα μου.
Α, και ένα μάλλον συνεχές, ενοχλητικό lane departure system κάθε φορά που ένας τροχός, ακόμα και ο πίσω, ακουμπούσε τις διαγραμμίσεις. Το απενεργοποίησα άμεσα και ξεμπέρδεψα. Πφφφ.
Στην επιστροφή οδήγησα το 1.0 με το turbo, στα €16.890 που λέγαμε παραπάνω. Εξαιρετικό μοτέρ, χρηστικό, με ζωντάνια στις μεσαίες. Και επίσης ικανό για άνετο και σβέλτο ταξίδι.
Για να το κλείνω το κεφάλαιο -είπαμε, μην κάνουμε και κατάχρηση- υπάρχουν τέσσερις εκδόσεις. Οι Inmotion, Uptwon, Premium και η πιο σπορτίφ, αυτή η ωραία, διακριτική με τα λεπτά κόκκινα φιλέτα, η GT Line. Για να μη γίνω κουραστικός, μπορείτε να δείτε τις διαφορές αναλυτικά και με την ησυχία σας εδώ.
Για την ώρα, και μέχρι να έχουμε την ευκαιρία για περισσότερα χιλιόμετρα και σε περισσότερες διαδρομές, κρατείστε το case study της υπόθεσης, δείτε το Ceed από κοντά και λάβετε υπόψιν μια 7ετή, πραγματικά εργοστασιακή εγγύηση / 150.000 χιλιομέτρων. Η Κορέα είναι σε πορεία που δείχνει σε πολλούς το επχειρηματικό μοντέλο.
Ευχάριστο για άλλους αλλά και σκληρό μάθημα για μας, μια χώρα όπου οι όποιες ιδέες για βιομηχανικό automotive έχουν ξεχαστεί στο παρελθόν. Ζητείται καρπός.
Info: kia.com/gr / Photo: Γ. Καραγιωργάκης
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.