Είναι από εκείνες τις σπάνιες φορές που σχεδόν αναγκάζεσαι να υποκλιθείς στο συνολικό πακέτο που προσφέρει ένα αυτοκίνητο. Εν προκειμένω, Στο Hyundai i30 Fastback N, την πιο «προσγειωμένη» και απρόβλεπτα ενδιαφέρουσα οδηγική περίπτωση στα πρόσφατα δρώμενα της κατηγορίας
Το Hyundai i30 Fastback N τολμά με ένα διαφορετικό αμάξωμα να παίξει μπάλα δίπλα στα κορυφαία hot hatch της αγοράς. Τα κάνει όλα, έχει απρόβλεπτη ομοιογένεια για παρθενική φορά ενός κατασκευαστή και κάνει τον ανταγωνισμό να φαίνεται παράλογα ακριβός. Λέγεται και κλοπή εκκλησίας στην καθομιλουμένη
Τι λέει το 4D | Ο ήρωας της διπλανής πόρτας. Τόσο καλό με την παρθενική φορά, τόσο αποτελεσματικό και τόσο σωστό τιμολογιακά που σε κάνει να επαναπροσδιορίζεις τις petrolhead επιλογές σου |
Μας αρέσει | Επιδόσεις, μηχανολογική και ψηφιακή γενναιοδωρία, αίσθηση εμπιστοσύνης στις υψηλές ταχύτητες, ποιότητα συναρμολόγησης |
Όχι και τόσο | Όχι τόσο εκρηκτικό όσο ο μακράν ακριβότερος ανταγωνισμός, αυξημένη κατανάλωση |
Απέναντι | Leon Cupra, Ford Focus ST, Honda Civic Type R, Renault Megane R.S. |
Επίμαχο | περίπου €30,000 |
Info | www.hyundai.gr |
Δεν θα επαναλάβω τα κλασικά. Ότι η Hyundai έχει μπει δυναμικά μέσα στην πιο δύσκολη κατηγορία, αυτήν των petrolheads. Ότι έχει βαλθεί να τρελάνει κόσμο στο WRC; Ότι κάνει το επιχειρηματικό colpo grosso;
Η «κλοπή» και ο ανταγωνισμός
Αυτή τη στιγμή η Hyundai είναι ένα από τα πιο δυναμικά, «χαρτιά» στην αγορά. Πληρώνει αδρά τις σωστές μεταγραφές που ξέρουν το know-how (βλ. Μ Division). Δεν πληρώνει εξωτερικούς προμηθευτές για καθίσματα, φρένα και άλλα εξαρτήματα – τα φτιάχνουν μόνοι τους. Έχει μαζέψει επί χρόνια ρευστό με μια παρουσία σε value for money προϊόντα. Και, βέβαια, μαθαίνει εξαιρετικά γρήγορα τους κανόνες του παιχνιδιού.
Αυτούς τους κανόνες που λένε πως αν θες να κερδίσεις πόντους διεθνούς εκτίμησης, συμφέρει να κερδίσεις πρώτα την εκτίμηση του ειδικού Τύπου, τους πιστούς της οδήγησης και τα εξώφυλλα. Μαζί και το Nürbugring. Που αρχίζει από «Ν». Όπως και τα ειδικά της μοντέλα.
Σε συνέχεια αυτής της λογικής, το Hyundai i30 Fastback N κάνει τη δική του διαφορά. Ακόμα και ως αμάξωμα. Εννοείται και υπάρχει και το hatchback. Που είναι και ελαφρώς φτηνότερο. Αυτό που οδηγούμε σήμερα, το Fastback, κοστίζει κάτι λιγότερο από €30,000.
Αυτό που οδηγούμε σήμερα, το Fastback, κοστίζει κάτι λιγότερο από €29,900. Τα βάζετε κάτω και κάνετε τις συγκρίσεις. Ο ανταγωνισμός -από Type R, Megane R.S., Focus ST- απέχει σημαντικά
Το μόνο που βρίσκεται κοντά του τιμολογιακά είναι το Leon Cupra που με 290 ίππους και 7άρι DSG που επίσης είναι κάτω απ΄το όριο των €30,000. Ψυχολογικό αλλά και όχι μόνον.
Και, φίλε αναγνώστη, θα πεις -και δικαίως- πως ανάποδα το ξεκίνησες το ζήτημα. Ναι. Γιατί…
Ο συνδυασμός είναι που «σκοτώνει»
Το Hyundai i30 Fastback N επιχειρεί κατά μόνας μια δική του προσπάθεια. Δεν αποτελεί μέρος μιας τεράστιας εταιρικής ομπρέλας όπου ανταλάσσονται τα σασί δεξιά και αριστερά. Μπαίνει και πετυχαίνει κατευθείαν το στόχο με ένα προϊόν χωρίς προηγούμενο ιστορικό. Σκεφτείτε το για λίγο. Δεν συμβαίνουν συχνά αυτά.
Το οδήγησα ακορέστως επί μία ωραία εβδομάδα. Δεν με «πούλησε» πουθενά. Δεν έκανε τσικ παρά τις δημοσιογραφικές ασέλγειες – προγενέστερες εμού και εμού περιλαμβανομένου. Αλλά τσικ, λέμε.
Αμετακίνητο στις υψηλές ταχύτητες, εμπνέει τρομερή σιγουριά να πιέσεις άφοβα. Το Hyundai i30 Fastback N δεν είναι το υπερ-ειδικό αυτοκίνητο που απαιτεί συμβιβασμούς στην καθημερινότητα ή ειδικές γνώσεις. Εμπνέει για οδήγηση, με εύκολα προσβάσιμο τρόπο
Επίσης, σ’ αυτής της έκτασης γνωριμία δεν έχει κάτι που να σε αποτρέπει να μπεις στη διαδικασία να το δεις σαν την επόμενη αγορά σου. Όλα τα παραπάνω υπό την προϋπόθεση πως μπορείς να είσαι ακομπλεξάριστος με το όνομα «Hyundai» στην όποια ματαιοδοξία υπάρχει εντός σου.
Πώς είναι στην πράξη;
Γυρίζεις κλειδί, όχι κουμπί εκκίνησης. Ο τετρακύλινδρος των 275 ίππων και 378 Nm έρχεται στη ζωή με ένα μπάσο υπόστρωμα. Βολεύεσαι εξαιρετικά εύκολα στο τύπου μπάκετ κάθισμα με την υφασμάτινη ταπετσαρία και την ξεκούραστη γεωμετρία. Δεν με κούρασε ποτέ ενώ, ταυτόχρονα, διαθέτει σωστή πλευρική στήριξη,
Απ’ τα πρώτα χιλιόμετρα διαπιστώνεις τη σφιχτή κύλιση της ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενης ανάρτησης, ακόμα και στη default θέση. Δεν ενοχλεί, δεν κοπανάει, δεν είναι ξερή. Είναι σφιχτή. Σκέτο. Και είναι μια χαρά για τον συνειδητοποιημένο οδηγό που ξέρει πως έχει μπει σε μια καλορυθμισμένη μηχανή οδήγησης.
Το τιμόνι έχει σχετικά βαριά αίσθηση γύρω απ΄τη θέση της ευθείας. Θα έλεγα πως δείχνει τη σωστή κατεύθυνση όσον αφορά τη χαρτογράφηση μιας ηλεκτρικής κρεμιαγιέρας. Γραμμική, ακριβής και γρήγορη. Με μόλις 2,14 στροφές απ΄άκρη σ΄ άκρη. Αγωνιάρα.
Αν θέλω να είμαι αυστηρός, ένα μόνο είναι το σημείο που δείχνει να υστερεί ελάχιστα. Για την ακρίβεια, υπό μία και μόνη συνθήκη: όταν είσαι σε πολύ κλειστή διαδρομή και το αποσταθεροποιείς ελαφρά, όταν η ουρά ελαφρώνει και είσαι σε φάση μικροδιόρθωσης, τότε το σύστημα διεύθυνσης αποκτά μια σχετικά πιο τεχνητή αίσθηση στην επαναφορά. Τότε και μόνον
Αν, ωστόσο, απενεργοποιήσεις το ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας, αυτό περιορίζεται αισθητά. Μιλάμε για λεπτομέρεια.
Έχει τσαγανό;
Την πρώτη φορά που θα πατήσεις βαθιά το γκάζι θα νιώσεις τη δύναμη να σε καλύπτει όλο και περισσότερο καθώς σκαρφαλώνεις στο στροφόμετρο.
Ο κινητήρας είναι δυνατός και με το απαραίτητο εύρος. Είναι, βλέπεις, και αυτά τα λαμπάκια στον πίνακα οργάνων που ανάβουν βαθμιαία απ΄το πράσινο, πορτοκαλί και τελικά κόκκινο καθώς στροφάρεις προς τον κόφτη. Ψυχολογικά, τείνουν να συμμετέχουν στην αίσθηση επιτάχυνσης.
Στην πράξη; Εκτελείς αβίαστα σχεδόν ό,τι κινείται. Μαζί σκορπάς και μερικές εκφράσεις απορίας για το τι ήταν αυτό που μόλις εξαφανίστηκε με σήμα ένα «Η» στο πίσω μέρος
Καθώς εθίζεσαι στη λογική του Hyundai i30 Fastback N, αισθάνεσαι την ακαμψία ενός σασί που είναι απολύτως ικανό να διαχειριστεί την απόδοση. Χωρίς περίεργες αντιδράσεις, αεροδυναμικές οχλήσεις (το Fastback έχει συντελεστή 0.297 Cd, σε σχέση με το πεντάθυρο i30 N που έχει 0.320 Cd), χωρίς δυστροπίες.
Ο ανταγωνισμός
Τώρα, επίσης θα πείτε δικαίως, ποιο προσθιοκίνητο έχει δυστροπίες σήμερα; Η απάντηση ίσως να περιορίζεται μόνο στην «περίεργη» τετραδιεύθυνση του Renault Megane R.S. Κατά τ’ άλλα, ακόμα και το Civic Type R, προϋποθέτει να ξέρεις την τέχνη των FWD για να το «απογειώσεις».
Αν είναι τόσο καλό όσο το Honda; Όχι τόσο. Για την ακρίβεια, δεν έχει το τεράστιο βάθος του Honda μοτερικά. Αλλά αυτό είναι κάτι που αντιλαμβάνεσαι παρά μόνο αν βγεις απ΄το ένα και μπεις στο άλλο. Και, για να ολοκληρώνω τη σύγκριση με τον βασιλιά των FWD, το Fastback δεν μπορεί να κατεβάσει την κατανάλωση όσο το Honda.
Η επίσημη τιμή για το Hyundai i30 Fastback N είναι 8,2 lt/100 km. Στην πράξη η δική μας μέση τιμή ήταν στα 12,2 lt/100 km. Ενίοτε και σημαντικά παραπάνω. Είναι το τίμημα, όμως, για μια εξαιρετικά χαμηλή τιμή αγοράς. Σχεδόν τα μισά απ’ όσα το Honda.
Fastback ή hatchback; Ιδού η απορία
Ως 4Drivers θεωρούμε σημαντικό που η Hyundai προσφέρει δύο τελείως διαφορετικά αμαξώματα. Το Fastback είναι 120 mm πιο μακρύ απ΄το i30 N, η οροφή του είναι 21 mm χαμηλότερη, ζυγίζει 12 kg λιγότερα και έχει και ελαφρώς πιο μαλακές ρυθμίσεις.
Για την ακρίβεια, με ελαφρώς μεγαλύτερου μήκους bumps stops, κατά 5% πιο ενδοτικά ελατήρια και κατά 1 mm πιο λεπτή αντιστρεπτική. Το ΄χουν δουλέψει, προσαρμόσει, εξατομικεύσει. Αυτό σε δυο λέξεις λέγεται «σκέψη» και «χρήμα». Δεν είναι κονσέρβα με άλλο περιτύλιγμα.
Σε σχέση με το πεντάθυρο i30 N, δείχνει κατά τι λιγότερο παιχνιδιάρικο. Όμως, έχει ένα τόσο προοδευτικό πάτημα στις καμπές και είναι τόσο φιλικό στο όριο των δρόμων-χαρακωμάτων, που καταλήγει πιο συμβατό με τις περισσότερες οδηγικές ικανότητες και την ελληνική χωροταξία
Θέλει να το προκαλέσεις έντονα, με φρένα και μεταφορές βάρους για να ανοίξει η τροχιά. Παραμένει πεισματικά στην ιδανική γραμμή και η Hyundai λέει και επισήμως πως η προαιρετική πίσω μπάρα βελτιώνει την ακαμψία κατά 6% και μειώνει την τάση περιστροφής του αυτοκινήτου
Ανοίγεις την πόρτα του χώρου αποσκευών και βλέπεις τη μαύρη σιδεριά να ενώνει το σασί πίσω απ΄τα καθίσματα. Εικόνα από tuning σε Hyundai παραγωγής. Δεν «μασάνε» στην Κορέα.
Το αυτοκίνητο είναι απόλαυση. Τόσο ως αίσθηση χειριστηρίων με το γρήγορο, σαφή επιλογέα με τη σχετικά «μεταλλική» αίσθηση όσο και ως σταθερή απόδοση υπό πίεση.
Η «βεντάλια» των χαρτογραφήσεων
Δύσκολα συναντά επίσης κάποιος τόσο ευρεία δυνατότητα να «παίξει» με τις ρυθμίσεις στην κατηγορία. Στο Hyundai i30 Fastback N μπορείς και κονφιγκιουράρεις τα πάντα. Κατά βούληση. Απόσβεση ηλεκτρονικών αναρτήσεων, απόκριση γκαζιού, τιμόνι, ήχο (Electronic Sound Generator), ESP, μπορεί και το πώς ψήνει τον καφέ.
Όπως έχουμε ξαναγράψει, η αποσύνδεση της κάθε παραμέτρου είναι μεγάλη υπόθεση. Σου διευρύνει τους ορίζοντες της σχέσης σου με το μηχάνημα καθώς έχεις να πειραματιστείς με το συνδυασμό ρυθμίσεων που θες και ανακαλύπτεις.
Το Fastback στις πιο επιθετικές ρυθμίσεις γίνεται ακόμα πιο ακριβές, με ανύπαρκτες κλίσεις και εθιστικό χαρακτήρα. Ειδικά σε συνδυασμό με το N Corner Carving Differential, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό
Ιδανικά, αξιοποιείται περισσότερο αν έχεις μπει μελετημένα στην είσοδο με ήδη ελαφρά πατημένο το δεξί πεντάλ και πιέσεις προοδευτικά ήδη απ’ το apex. Αν η είσοδός σου είναι διστακτική, το διαφορικό δεν δείχνει τόσο δραστικό να επέμβει επιθετικά στην τροχιά και να την «κλείσει». Είναι φιλικό και αποτελεσματικό αν μπεις στη φιλοσοφία λειτουργίας του χωρίς, ωστόσο, το ακαριαίο κλείσιμο της τροχιάς.
Είπαμε, το Hyundai θέλει να ελκύσει πολύ κόσμο σε ένα σφαιρικά ολοκληρωμένο και επιθετικό αυτοκίνητο κάνοντάς το προσβάσιμο και βατό για πολλούς. Αλλά χωρίς να είναι σχετικά «κλινικό» όπως ένα Golf GTI.
Αντί συμπεράσματος
Το ‘παμε και στην αρχή.
Υπόκλιση και ρισπέκτ. Όχι μόνο γιατί δεν θυμόμαστε άλλη φορά ένας καθαρά μαζικός κατασκευαστής να μπαίνει τόσο πειστικά στη σκληρή κατηγορία αλλά και γιατί το ίδιο το προϊόν είναι τόσο ομοιογενές, «γλυκό» στην εκφορά του στο δρόμο
Το Hyundai i30 Fastback N, ειδικά με την κατά τι πιο φιλική ανάρτηση σε σχέση με το hatchback, είναι κομμένο και ραμμένο για να παίξει όλην την τράπουλα. Μετακινείσαι χωρίς συμβιβασμούς στην πόλη, επιτίθεσαι κατά βούληση, δεν επηρεάζεται η τροχιά και η μέση σου από εργολαβικές ανωμαλίες παρά τους τροχούς με διάσταση 235/35/19
Είναι τόσο-όσο. Δεν είναι το σκληροπυρηνικό αλλά βατό. Δεν χρειάζεται να πουλήσεις νεφρό. Δεν έχεις το άγχος μην το βάλεις σε track-day και σου κόψουν την εργοστασιακή εγγύηση. Βάλ’ το. Δεν σπάει.
Το μόνο που μένει είναι να ξεπεράσεις την κόμπλα τού να λες έδωσα €30,000 για Hyundai. Αν την έχεις ακόμη.
Γιατί αν έχεις απαλλάξει τον ψυχισμό σου από τέτοια κλισέ, θα ξέρεις ήδη πως η ευχαρίστηση είναι ακόμα περισσότερη όταν κλέβεις εκκλησία.
Video, παρακαλώ
Κινητήρας | 2,0 lt, 4κύλινδρος, βενζινοκίνητος, τούρμπο, άμεσος ψεκασμός |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 6 σχέσεων |
Μετάδοση | Στον εμπρόσθιο άξονα |
Ισχύς | 275 PS Έκδοση Performance |
Ροπή | 378 Nm |
Επιτάχυνση | 0-100 km/h σε 6,1'' |
Τελική ταχύτητα | 250 km/h |
Μέση κατανάλωση | 12,2 lt/100 km |
Βάρος | 1,516 kg |
Τιμή | Από €29,900 |
Info: hyundai.gr Photo: 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.