Τo Honda S2000. Ma τι άλλο από ένα αυτοκίνητο για τον Πραγματικό Οδηγό, ακριβώς είκοσι πέντε χρόνια μετά τη «γέννησή» του. Τι αίσθηση αφήνει σήμερα εν μέσω διαφόρων «μασαζοκαλσόν» της οδήγησης;
Λίγα αυτοκίνητα έχουν καθορίσει τόσο πολύ την κατηγορία των roadster όσο το Honda S2000. Το οδηγούμε ξανά λίγο πριν εκπνεύσει η χρονιά ως δώρο Χριστουγέννων. Mαζί με ένα σύντομο dog fight
Αντικειμενικά, αβασάνιστα και αβάδιστα μπορούν να γραφτούν μπόλικες χιλιάδες λέξεις για το Honda S2000. Όμως μετά από 25 συναπτά έτη, από το 1999 που πρωτοπαρουσιάστηκε το AP1 μέχρι σήμερα, Δεκέμβριο του 2024, έχουν γραφτεί τα πάντα
Roadster γεννημένο από μία κόλλα λευκό χαρτί, ζυγισμένο και αρχιτεκτονικά αυτοτελές.
Δε βγήκαν παραλλαγές, δεν έγινε το πάτωμά του μαϊντανός για ένα κάρο σειρές μοντέλων της Honda.
Δεν έγινε καλούπι παραγωγής για να αρμέξουν και το τελευταίο γιεν. Σεβασμός.
Αν είχε μειονεκτήματα; Φυσικά. Κανένα δεν είναι τέλειο
Το τιμόνι δεν ρυθμίζεται, το κάθισμα μια απ’ τα ίδια, δεν έχει ροπή χαμηλά, η ηλεκτρική κρεμαγιέρα είναι μεν ακριβής αλλά δεν μεταφέρει τόνους διάδρασης όπως, ας πούμε, ένα Cayman της εποχής του.
Και, βέβαια, φημίστηκε για το σχετικά απότομο σπάσιμο «ουράς», τουλάχιστον στην αρχή της καριέρας του.
Ακόμη θυμάμαι τα λόγια, κάποτε, επιφανούς στελέχους του Σαρακάκη που, off the record, μου είχε μεταφέρει πως περισσότερα απ’ τα μισά Honda S2000 που είχαν πουληθεί τα πρώτα χρόνια είχαν έρθει πίσω τρακαρισμένα.
Άλλα επιπόλαια. Άλλα σοβαρά. Κάποια ως τετέλεσται.
Ειδικά στην πρώτη γενιά, πολύ πριν μπει πολύ μεταγενέστερα το VSA, πριν γίνει λιγότερο αιχμηρό αναρτησιακά και πριν «στρογγυλέψει», εκεί, στο «σκαλοπάτι» του VΤΕC, η Xοντάρα aπαιτούσε να σκαμπάζεις κάνα δυο πράγματα
Όχι ότι το S2K έγινε ποτέ μαλθακό, εύκολο ή ταξιδιάρικο, τύπου Z4 ή SLK. Το S2000 εξελίχθηκε μεν παρέμεινε δε άκρως οδηγοκεντρικό εργαλείο ακριβείας
Μέσα στο κόκπιτ
Με αυτές τις σκέψεις μπήκα, λίγο πριν τελειώσει η χρονιά στο προσεγμένο AP1 ενός αναγνώστη (και καλού οδηγού).
Είχαν περάσει περίποθ πέντε-έξι χρόνια απ’ την τελευταία φορά που είχα οδηγήσει S2K. Η γεύση ήρθε να επιβεβαιώσει την ανάμνηση.
Βελτιωμένο σε επίμαχα σημεία το εικονιζόμενο, με μπάκετ της Recaro που χαμηλώνουν τη θέση οδήγησης, αναρτήσεις της Öhlins, σωστό συνδυασμό «ΦΠΕ» με ιδιαίτερα αισθητά βελτιωμένη την καμπύλη ροπής από τις μεσαίες, ελαφρώς πιο δυνατό (γύρω στα 260 PS), ψαγμένη γεωμετρία και «μπιμπικωτά» Pilot Sport Cup 2
Παρά τις στοχευμένες αναβαθμίσεις, η βάση που ανέκαθεν έκανε το Honda S2000 να ξεχωρίζει ήταν πρόδηλη. Τόσο ακριβές, με απουσία υποστροφής, άμεσο turn-in και «τυλιγμένο» σε θέση πίβοτ τον οδηγό. Δύσκολα συναντούσες τον συνδυασμό είκοσι πέντε χρόνια πριν. Ισχύει και τώρα
Τα παραπάνω συνοδεία ενός κινητήρα που αποτέλεσε το σημείο αναφοράς επί αρκετά χρόνια όσον αφορά την αναλογία απόδοσης ανά λίτρο σε ατμοσφαιρικό μοτέρ. Στα δε δεξιά σου ο καλύτερος λεβιές της τελευταίας τριακονταετίας
Μπαίνεις, σε αγκαλιάζει το κόκπιτ, επικεντρωμένο στη ματιά και τα ακροδάχτυλά σου. Ούτε οθόνες, ούτε ντίσκο φωτισμοί, ούτε παραμετροποιήσεις του κερατά
Λιτό αλλά όχι φτωχό.
Αγωνιστική εσάνς αλλά χωρίς σπαρτιάτικες τσιγκουνιές.
Επαρκές για δύο αλλά όχι χωροταξικά στενάχωρο, τουλάχιστον αν δεν είσαι ογκώδες παλλικάρι. Το ξέρω, φτιάχνεσαι και «παίζει» μετά το άρθρο να μπεις να δεις αγγελίες. Δικαιολογείσαι.
Στο δρόμο
Πλέον, ναι, θα το «ακούσεις» λίγο περισσότερο σε επίπεδο κύλισης και NVH.
Δεν είναι τόσο μονωμένο ή «γρανίτης» όσο είναι κάποιες ξεκάθαρες σπορ κατασκευές του 2024/2025. Όμως είναι τόσο ομοιογενές στην είσοδο της καμπής και έχοντας ήδη μπει στη ζώνη στροφαρίσματος, το Honda S2000 μπορεί να στρίψει ταχύτατα μαζί με μια πιο ωμή εμπλοκή που σε ενσωματώνει στο σασί του
Πιο αναλογικό (είπαμε, παρά την EPS), πιο ντιρέκτ και τόσο λυσσαλέο για rpm. Υπέροχο σετ για ανέβασμα στις κορυφογραμμές του ψηφιακού στροφόμετρου. Φρενάρεις δυνατά σε ευθεία, φορτίζεις ένα τσικ στην είσοδο με το μεσαίο πεντάλ και μετά άμεσο βύθισμα του δεξιού ποδιού στη μοκέτα
Εδώ δεν υπάρχει τούρμπο [εντάξει, κάποια άλλα έχουν και από δαύτο ή κομπρέσορα αλλάζοντας τον τρόπο εφαρμογής του πεντάλ], υπάρχει αυτή η ατμοσφαιρική, πιο αργή στο άπλωμά της αλλά εξόχως γραμμική μεταφορά της δύναμης στο δρόμο.
Η επίγευση
Είπαμε και στην αρχή.
Για ένα αυτοκίνητο που έχει «γράψει» σε δρόμο, πίστες και καρδιές, για κάποιο που στις διαχρονικά σέξι γραμμές και τη mid-engined τοποθέτηση του κινητήρα, έχει κερδίσει σε καρδιές και γυρολόγια, τα πολλά λόγια είναι περιττά.
H Honda είχε στήσει το οδηγοκεντρικό πακέτο της εποχής – και όχι μόνον.
Το οδηγείς, όχι με την κλασική «κοντράδικη» λογική των απανταχού «ευθειάκηδων», με σεβασμό, γνώση και περίσκεψη.
Το S2000 δεν είναι το ροπάτο, άμεσα διασκεδαστικό ενός τουρμπάτου BMW που θα «απλώσει» για πλάκα.
Είναι στοχευμένο, δυνάμει πισταδόρικο, μεταφέρει δυνάμεις από την άσφαλτο πιο αφιλτράριστα στο σώμα σου. Υποκλίνομαι ακόμη στον τρόπο που τοποθετεί την αιχμηρή του «μουσούδα», τον άμεσο τρόπο που με trailing throttle κλείνει την τροχιά του. Πατάω off στο ηχοσύστημα πίσω από το καπάκι στο κέντρο της κονσόλας και αφήνω τον ήχο να ταρακουνήσει την μικρή καμπίνα
Ναι, δεν είναι πλέον ό,τι πιο γρήγορο, παρότι το συγκεκριμένο Honda S2000 ακολουθεί χωρίς πρόβλημα ένα κατακαίνουργιο Type R σε στριφτερή διαδρομή. Σε πιο κλειστά κομμάτια; Βάζει ακόμα πιο πειστικά την (μικρότερη, είναι αλήθεια) ισχύ και ροπή του
Εργαλείο οδήγησης; Ναι. Βάση για χτίσιμο κατά το δοκούν; Πολλοί ιδιοκτήτες θα υπερθεματίσουν. Αυτοκίνητο-σύμβολο; Στοίχημα ό,τι γουστάρεις. Ρετρό ανάμνηση; Κράτα το «μασαζοκαλσόν» σου και άντε γεια
Σοϊχίρο, ζεις, εσύ μας οδηγείς. Σύνδεση στο δρόμο, 1999 με 2024. Driven
- Eυχαριστούμε τον Δ.Σ. για την εμπιστοσύνη
Photo: Δημήτρης Μανώλαρος / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.