Ανόθευτη, ασυμβίβαστη, fucking fast, πορτοκαλί πειρασμός. Ένας γνήσιος lotus lover οδηγεί τη μοναδική Lotus Exige Sport 380 και μας γνέφει να πέσουμε στον έρωτα της Πραγματικής Οδήγησης
Η αλήθεια είναι πως στην Ελλάδα δεν κυκλοφορούν και πολλές Lotus Exige Sport 380. Τόσο «ειδική», τόσο ιδιαίτερη αλλά και αρκετά ακριβή ώστε να απευθύνεται σε ελάχιστους, βαθιά «πυροβολημένους». Αυτή είναι η εμπειρία επί ελληνικού εδάφους
Κακά τα ψέματα. Όταν δίνεις τόσα χρήματα γιατί να μην έχεις ένα σπορ αυτοκίνητο που σου προσφέρει κι άλλα πράγματα;
Ας πούμε, πλοήγηση, κλιματισμό, ένα καλό infoteinment και, τέλος πάντων, ένα σκασμό τεχνολογικά θαύματα της εποχής; Ή κάποιο που σε πηγαίνει Αθήνα – Θεσσαλονίκη- Σέρρες, το βάζεις πίστα και το απόγευμα που γυρνάς το παρκάρεις κι έξω απ’ τον «Μαζώ» και τα σπάς;
Όχι, δεν πρόκειται να κάνω ένα debate τύπου Lotus vs Porsche. Κι αυτό διότι έχοντας οδηγήσει τα πάντα σε πίστες του εξωτερικού, o κοινός τόπος που τα συνδέει είναι πως πρέπει να πληρώσεις ακριβό τίμημα απόκτησης για αμφότερα τα κοσμήματα.
Από ‘κει και πέρα; Μια άβυσσος χωρίζει μεταξύ τους τις δύο σπορ κατασκευές. Με διαμετρικά εντελώς αντίθετη προσέγγιση του όρου «απόλυτη οδήγηση».
Μέσα στο μινιμαλιστικό κόκπιτ
Κακά τα ψέματα, ξανά. Αν δεν σε βοηθά ο σωματότυπός σου, ακόμα και το μπες-βγες σε ένα Lotus μπορεί να σου γίνει βραχνάς. Η δε καλή σου; Αν φοράει φούστα, θα σε καταριέται. Εσύ, πάλι, μάλλον θα την ευγνωμονείς. Νομίζω πως είναι αντιληπτός ο λόγος. Η Lotus, ως φιλοσοφία, προϋποθέτει να ‘σαι cool. Αν όχι, αδερφέ, λυπάμαι. Εδώ η κόλαση, εδώ κι ο παράδεισος.
Αφήνοντας την καλή μας εκτός οδηγοκεντρικής συζήτησης, το επόμενο βήμα είναι να γλιστρήσουμε στο πανάλαφρο μπάκετ της Lotus Exige Sport 380. Επαναλαμβάνω. Γλιστρήσουμε. Και όχι καθίσουμε. Είναι το αναγκαίο βήμα για το fun που επακολουθεί
Εδώ, χαμηλά, στο βρετανικής κουλτούρας δείγμα ραφής. Το χειμώνα απολαμβάνεις την κρύα, άνευ επένδυσης, αλουμινένια «μπανιέρα». Σύντομα θα καταλάβεις αν μόλις πέρασες πάνω από δίευρο στην άσφαλτο. Είναι το γνωστό μανιφέστο του ιδρυτή της Colin Chapman, το κλασικό less is more.
- Διάβασέ το: Γιατί δεν βλέπεις συχνά τις Lotus στο δρόμο;
Και κάπως έτσι η «ίωση» χτυπά και την ηχομόνωση. Κλείνεις την πανάλαφρη, «πλαστική» πόρτα. Γύρω σου διάκοσμος «Σπάρτης». Ο μηχανισμός του σασμάν αποκαλύπτεται σε κοινή θέα. Έργο τέχνης στα μάτια σου.
Η μιζιά της ευτυχίας
Μετά, πας να πατήσεις συμπλέκτη για να βάλεις μπρός και κάτι δεν πάει καλά Διάολε, πού είναι ο συμπλέκτης; Είναι εκεί όπου καταλαβαίνεις ότι, λόγω «μπανιέρας», τα τρία πεντάλ είναι ελαφρώς λοξά μετατοπισμένα προς τα δεξιά. Ήδη είσαι σε φάση κατάρας. Μετά, γυρνάς το κλειδί της μίζας και ο κόσμος σείεται.
Ο V6 3.5 λίτρων κινητήρας με χρήση υπερσυμπιεστή (supercharger) παίρνει ζωή μέσα από ένα βαθύ ουρλιαχτό. Εάν, μάλιστα, φοράς καμιά εξάτμιση Larini, ανασταίνεις νεκρό απ’ το ρελαντί
Ο ήχος περνά ατόφιος μέσα στη καμπίνα. Μαζι με το κάθε μικρό κραδασμό που παράγει το μοτέρ της Τoyota. Θα θυμάστε, ίσως, πως κάποτε τοποθετούνταν ως ατμοσφαιρικός σ’ ένα μοντέλο της Τοyota που λεγόταν Camry, ένα οικογενειακό σεντάν προορισμένο για την αμερικάνικη αγορά.
Κάποιος στο βάθος της αίθουσας μπορεί να γελάσει με την κολεγιά μεταξύ μιας Lotus και ενός οικογενειοκρατούμενου σεντάν της Toyota.
Τον διαβεβαιώνω πως πρόκειται για ένα αλεξίσφαιρο κινητήρα. Τόσο αλεξίσφαιρο που ακόμα και με απόδοση 500 ίππων «γυρνάει» τέρμα μέχρι να στεγνώσει το ντεπόζιτο. Πληροφοριακά, ένα τέτοιο Exige θα τρέξει στις 24 Ώρες του Ντουμπάι, στις αρχές του 2020. Λωτόφιλοι και μη, μείνετε συντονισμένοι.
- Διάβασέ το: True story: Τι έμαθα στο Lotus Elise Cup Italia
Η πρώτη αίσθηση οδηγώντας
Αφού, λοιπόν, το μοτέρ ζεσταθεί ώστε να απαλλαγείς απο το υψηλό ρελαντί, μετακινείς τον αλουμινένιο μοχλό στη θέση της 1ης σχέσης. Παράλληλα βλέπεις τον μηχανισμό του μοχλικού του σασμάν. Μικρά εξαρτήματα μετακινούνται με ακρίβεια ώστε να εκτελέσουν την εντολή. Κάτι σαν τον εμφανή μηχανισμό ενός αντίστοιχου ρολογιού της HUBLOT.
Μετά, αφήνεις το σκληρό και άμεσο συμπλέκτη και κάπου εκεί αρχίζουν τα ωραία. Το μοτέρ σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος της Lotus Exige Sport 380 δεν θα διστάσει να σου δώσει την ώθηση εκείνη που θα σε κολησει στο πανάλαφρο μπάκετ. Σημειωτέον: με οποιαδήποτε σχέση στο κιβώτιο.
Στη πρωτη στροφή διαπιστώνεις πως το βαρύ τιμόνι έχει ζωή μέσα του. Ο διάλογος ενός καθαρόαιμου petrolhead μόλις ξεκινά. Απ’ το γεμάτο δισταγμό αρχικό φλερτ κατά τη αναμονή της προθέρμανσης, πλέον τσουγκρίζεις ποτήρια. Μία άκρως ενδιαφέρουσα σχέση ξεκινά.
Συνεχίζεις να στρίβεις και αμέσως καταλαβαίνεις πως στην περίπτωση της Lotus Exige Sport 380, η φυγόκεντρος δύναμη στη στροφή δεν είνει αισθητή.
Τα χιλιόμετρα μαζεύονται απίστευτα γρήγορα στην ευθεία. Μετά, πέφτεις στα φρένα, όπως θα συνήθιζες με ένα κοινό σπορ αυτοκίνητο. Είναι εκείνη η άβολη στιγμή που διαπιστώνεις πως φρέναρες πολύ νωρίς. Όμως, όταν συνηθίσεις να χορεύεις μαζί της, θα εμπεδώσεις πως όταν οι υπόλοιποι φρενάρουν, εσύ μπορείς να είσαι ακόμα flat out
Το στυλ οδήγησης που αρέσει στην Αγγλίδα
Ήδη απ’ τα πρώτα χιλιόμετρα διαπιστώνεις το αποκορύφωμα της οδηγικής αρμονίας και αίσθησης. Είναι αυτή που προκύπτει απ’ την απόλυτα λιτή και απλή, μηχανολογική συνδεσμολογία. Τα πάντα συνωμοτούν και συνηγορούν στο να μεταδώσουν στον οδηγό την ακρίβεια τού τι ακριβώς συμβαίνει όταν οδηγείς.
Είτε πηγαίνεις σε ρυθμό υπερχαλαρής βόλτας, είτε σε πίστα, είτε σε μία στροφοδιαδρομή. Πρόσφατα, η εικονιζόμενη Lotus Exige Sport 380 άφησε το στίγμα της στη διαδρομή Βόλος-Χόρτο.
Η Γκρέτα δεν θα συμφωνούσε με την ταραχή της πανίδας στα ελληνικά στροφιλίκια. Πότε με το ουρλιαχτό τού V6 κάθε φορά που βύθιζες το γκάζι στο μεταλικό πάτωμα και πότε με τα σκασίματα της εξάτμισης κάθε φορά που άφηνες το γκάζι. Πάνικ
Δεμένος σφιχτά με τις τεσσάρων σημείων ζώνες. Κυριολεκτικά χωμένος βαθιά μέσα στο μπάκετ. Είσαι ένα «κομμάτι» κι εσύ της αλουμινένιας «μπανιέρας». Ανθρώπινη προέκταση. Την ίδια στιγμή, το τιμόνι ζει, αναπνέει, σου μιλάει. Ξέρεις πού βρίσκεται ανά πάσα στιγμή η μούρη σου. Το σώμα σου παίρνει άμεσα τη θέση ενός γυροσκοπικού αισθητήρα.
Όσοι τυχόν διαβάζουν αυτό το κείμενο και έχουν εμπειρία με καρτ, θα τους διαβεβαιώσω πως, ναι, είναι ένα διθέσιο καρτ με πινακίδες κυκλοφορίας. Με τα θετικά και αρνητικά που συνεπάγονται.
Πιο γρήγορος με Lotus ή με Porsche;
Φυσικά και δεν θα το δαμάσεις εύκολα. Για να πάει πραγματικά γρήγορα και να βγάλει χρόνους πρέπει να το πιάσεις απ’ τα κέρατα. Όχι όμως άτσαλα και γιούργια. Αλλά με νυστέρι και xειρουργική ακρίβεια σε άνω και κάτω άκρα.
Κι αυτός, άλλωστε, ακριβώς είναι ο λόγος που η συντριπτική πλειοψηφία των οδηγών με Porsche είναι γρηγορότεροι απ’ αυτούς με Lotus. Δεν συγχωρεί η Lotus αλλά, κακά τα ψέματα (άντε πάλι…) μήπως συγχωρεί το καρτ;
Το σημείο φρεναρίσματος (brake point) σε μια πίστα οδηγώντας τη Lotus Exige Sport 380 είναι αισθητά μετατοπισμένο, αισθητά πιο αργά. Δύσκολα το αποδέχεται το οπτικό του νεύρο. Η δε διόρθωσή του στην είσοδο της καμπής -κάτι που μπορεί συχνά να σου συμβεί- πρέπει να ‘ναι ακριβής και ακαριαία. Αλλά όχι αγχωτική
Λίγο λιγότερο ή λίγο περισσότερο τιμόνι στη διόρθωση και game over. Πριν καν προλάβεις να προφέρεις ”Lotus Exige Sport 380”. Είναι και μεγάλο το ονοματεπώνυμο, βλέπεις. Πολλές οι συλλαβές.
Η επίθεση στις καμπές
Εντός της στροφής; Λόγω ζυγίσματος, χαμηλού βάρους αλλά και αρνητικής άντωσης, (μια Exige Sport 380 παράγει συνολικά περιπου 170 κιλά κάθετης δύναμης) έχεις περισσότερα χιλιόμετρα απο ανταγωνιστικά αυτοκίνητα. Για την ιστορία, η Exige Sport 380 παράγει περίπου 170 kg κάθετης δύναμης (downforce).
Τα παραπάνω σημαίνουν πως τόσο οι κινήσεις στο τιμόνι όσο και η διαχείριση στο γκάζι απαιτούν εξαιρετική ακρίβεια. Ο στόχος σου είναι να τη διατηρήσεις στη σωστή τροχιά χωρίς, ωστόσο, να κλονίσεις την ευαίσθητη ισορροπία του σασί.
Πραγματικά, χρειάζονται βαθιές ανάσες πριν τις στροφές μεγάλης ταχύτητας. Χρειάζεται να ξεπεράσεις το φόβο και να εμπιστευτείς το μαγικό τρίπτυχο «αεροδυναμική-σασί-ελαστικά». Τα οποία, αν είναι κρύα σε περιβάλλον πίστας, απαιτούν καλά αντανακλαστικά. Όπως στο παρακάτω σώσιμο με κάποια 160 στη Monza
Τις πληροφορίες τις έχεις απλόχερα. Η Lotus στις παρέχει όσο καμία άλλη σπορ κατασκευή της κατηγορίας. Αυτό που μένει είναι να ξεπεράσεις τις δικές σου αναστολές, να τη μάθεις, να καλύψεις την καμπύλη εκμάθησης. Είναι ακριβώς τότε που θα ‘χεις κερδίσει την απόλυτη, ανόθευτη οδηγική πανδαισία.
- Διάβασέ το: Επ’ αυτοφώρω: η Lotus Elise με τα εσώρουχα
Less is more. Περί αδράνειας
Θέματα αξιοπιστίας δεν θα αντιμετωπίσεις ποτέ. Τουλάχιστον, πλέον. Και ειδικά μ΄αυτό το μοτέρ. Αλλά και γενικότερα, είναι τέτοια η φιλοσοφία της μικρής αδράνειας που δεν επιβαρύνει τα μέρη της.
Η Lotus Exige Sport 380 ζυγίζει μόλις 1,071 kg. Πούπουλο. Στους 380 ίππους και τα 410 Nm ροπής. Κάντε τη διαίρεση. Απλά μαθηματικά
Καταφέρνει, λοιπόν, να φθείρει ελάχιστα τα ελαστικά της (Michelin Cup 2) και τα φρένα της (A.P.). Δεν ταλαιπωρεί ανάρτηση (coilover της Nitron) και τα υπόλοιπα μέρη της ανάρτησης, όπως συχνά συμβαίνει με βαρύτερους αντιπάλους.
Συμπαραστάτης στο σασπένς που εξελίσσεται μέσα στο στενό κόκπιτ; Ένα ιδιαίτερα εξελιγμένο σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης με μεταβλητό ροοστάτη. Το traction control, ουσιαστικά, επεμβαίνει στην ανάφλεξη, οπότε και ακούς αυτά τα απίστευτα σκασίματα στην εξαγωγή. Την ίδια στιγμή σου επιτρέπει να πάρεις γωνίες ολίσθησης. Όχι για να υπερστέφεις αυτοσκοπώ. Αλλά για αυτήν την τόσο-όσο περιστροφή (rotation) του σασί για να διαγράψεις ιδανικά την καμπή. Πίστας ή δρόμου.
Πόσο καθημερινή μπορεί να είναι;
Ναι, ξέρω, πολλοί λένε ότι μία Lotus δεν κάνει ούτε καν για δεύτερο αμάξι. Περί ορέξεως. Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί πως το μεγαλύτερο, ίσως, club με Lotus, και, μετά βεβαιότητος, το πιο ενεργό, είναι αυτό των Ιταλών. Ε, πολλοί απ’ αυτούς τις χρησιμοποιούν σαν καθημερινό αυτοκίνητο.
Είναι θέμα αφοσίωσης. Πόσο ενσωματώνεσαι σε μία τόσο ειδική κατασκευή. Τόσο που δεν θες το χρόνο που σου μένει σ’ αυτή τη ζωή να οδηγείς να τον σπαταλάς σε κάτι πιο χρηστικό αλλά λιγότερο παρθένο. Ίσως να ‘ναι και ένα επίπεδο μαζοχισμού. Απόψεις
Να ολοκληρώσω πως μια Lotus Exige Sport 380 ή και γενικότερα μιας Lotus σε κρατάει fit. Τα χρόνια περνούν αλλά η ιδιοκτησία ενός τέτοιου αυτοκινήτου αποτελεί κίνητρο να κρατιέσαι στα κιλά σου και να μη ξεκοιλιάζεσαι. Είπαμε. Less is more. Γενικώς
Κακά τα ψέματα – για τελευταία φορά. Μια Lotus είτε θα την αγαπήσεις είτε θα τη μισήσεις. Αυτό, άλλωστε, δεν συμβαίνει πάντα με τις ισχυρές προσωπικότητες; Τυγχάνει να ανήκω στους πρώτους. Lotus lover.
ΥΓ. Με λιωμένα λάστιχα η Lotus Exige Sport 380 οδηγείται και αλλιώς. Ένα παράδειγμα απ’ το νέο κανάλι του Lotus Lover στο YouTube.
Photo: Adriano Stellino
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.