Ο ελλείπων κρίκος στην ισπανική γκάμα καλύφθηκε με το SEAT Tarraco. Μπορεί η έκδοση με τους 150 ίππους να διαχειριστεί το μέγεθος;
Το SEAT Tarraco τοποθετείται «πάνω» από τα μικρότερα Arona και Ateca. Και είναι πιο μεγάλο σε διαστάσεις κι απ΄το «αδελφό» Škoda Kodiaq. Πλέον, αυτός που θέλει πραγματικά μεγάλους χώρους, απτή ποιότητα στην καμπίνα και πολιτισμένο χαρακτήρα μπορεί να τα έχει με ισπανικό «άρωμα»
Τι λέει το 4D | Το 3ο και μεγαλύτερο SUV στη γκάμα της SEAT είναι πολιτισμένο, ευρύχωρο και εντυπωσιακά κοντρολαρισμένο στο δρόμο. Το προσθιοκίνητο 1,5 lt είναι αρκετό για την πλειονότητα. Αν θέλετε να κάνετε κάτι για την υπογεννητικότητα στη χώρα, βγαίνει και ως 7θέσιο |
Μας αρέσει | Σχεδιαστικές λεπτομέρειες, 4κύλινδρος TSI, προοδευτικότητα σασί, ραφινάρισμα, infotainment, πρακτικότητα, κατανάλωση |
Όχι και τόσο | Αίσθηση επιλογέα, μονοδιάστατο χρωματικά εσωτερικό |
Απέναντι | Nissan X-Trail, Peugeot 5008, Skoda Kodiaq |
Επίμαχο | από €28,600 |
Info | https://www.seat.gr |
Η στρατηγική σημασία του SEAT Tarraco στο χάρτη της εταιρείας εκκρεμούσε. Η πλατφόρμα ΜQB-A LWB ήδη υποστήριζε άλλα μοντέλα του γκρουπ και η Ισπανοί ήθελαν να έχουν έναν εκπρόσωπο στα πιο μεγάλα SUV. Λογικό
Η στρατηγική εντός του Γκρουπ
Εντάξει, οι Ισπανοί μπορούν να κινηθούν στα πλαίσια της γενικότερης σρατηγικής. Το SEAT Tarraco κατασκευάζεται στη Γερμανία (με όποιο θετικό αποτύπωμα έχει αυτό στο υποσυνείδητο κάποιων αγοραστών) και συμπίπτει με μία σχεδόν ειλημμένη απόφαση υπέρ του.
Συγκεκριμένα, λέγεται πως θα δοθεί ακόμα μεγαλύτερη αναβάθμιση στη SEAT. Και πως θα στραφεί, ένα τσικ περισσότερο, η Skoda σε πιο χαμηλά τοποθετημένα ανταγωνιστές. Όπως οι ΚΙΑ και Dacia.
Αυτό, πρακτικά, σημαίνει πως με δεδομένη την αυτονομία της Cupra, η μπράντα τείνει να αποκτά όλο και περισσότερο έναν πιο αθλητικό χαρακτήρα. Και είναι αλήθεια πως, αναλογικά για SUV, το Tarraco δείχνει ελαφρώς πιο σπορτίφ σε σχέση με το σχετικά πιο συντηρητικό Kodiaq.
Με την ευκαιρία, θα μου μείνει αξέχαστη η στιγμή που ο οδηγός μιας Mercedes SL, της παλιάς, της «Παγόδας», κατέβηκε απ’ το κλασικό κόσμημα για να δει από κοντά το SUV που είχαμε για δοκιμή. True story απ΄τη βεράντα του σπιτιού μου. Κρίμα που δεν πρόλαβα το φωτογραφικό πειστήριο
Για να επανέλθω στα περί στρατηγικής, ήταν γνωστό το όραμα του ευφυούς Ferdinand Piech για τη SEAT. Ο εγγονός του Ferdinand Porsche, ο άνθρωπος που έκανε τη VW μία υπερδύναμη, πατέρας 12 παιδιών από 4 γυναίκες, που απεβίωσε φέτος σε ηλικία 82 ετών, ήθελε η SEAT να γίνει μια άλλη Alfa Romeo. Μεσογειακή μπράντα με ιδιαίτερο χαρακτήρα. Δεν είναι εύκολο. Όσο κι αν οι Ιταλοί θα ζήλευαν την εμπορική πορεία των γειτόνων τους. Μερικές φορές, οι ρόλοι στο επιχειρείν δεν είναι αυτονόητοι.
Ίσως, όμως, οδεύουμε σιγά-σιγά προς μια τέτοια κατεύθυνση για το ισπανικό παρακλάδι. Εξ όσων διαβάζουμε τουλάχιστον.
Ολίγα τεχνικά
Το SEAT Tarraco είναι ένα μεγάλο αυτοκίνητο. Μεγαλύτερο κατά 4 cm ακόμα και από το Kodiaq. Φτάνει τα 4,735 mm. Το βάρος του είναι στα 1,520 kg. Δείχνει πιο κομψό από μπροστά. Ίσως και στο πίσω μέρος. Και είναι ωραία και τα φλας. Μετακινούνται σαν φωτεινή ροή. Κρίμα που δεν μπορεί να τα δει ο ιδιοκτήτης.
Βασικά, στο Tarraco έχουν ασχοληθεί με σχεδιαστικές λεπτομέρειες. Οι Ισπανοί «έπαιξαν» με λεπτές φόρμες στα full LED φωτιστικά σώματα και το αποτέλεσμα δεν δείχνει βουλγκέρ. Παρά τους μεγάλους όγκους. Για την ιστορία, σχεδιάστηκε στο Martorell. Που, επίσης για την ιστορία, έσπασε το φράγμα των 10 εκατομμυρίων μονάδων. Αχ, να ΄χαμε και στην Ελλάδα ένα Martorell. Τι ωραία που θα ΄ταν, εδώ, στα PIGS.
Το Tarraco διατίθεται σε 5θέσια αλλά και σε 7θέσια εκδοχή – αν θέλει κάποιος να μεταφέρει περισσότερο κόσμο. Έχω, όμως, την αίσθηση πως η πρώτη είναι ήδη τόσο γενναιόδωρη χωροταξικά που η δεύτερη αφορά εξαιρετικά ελάχιστους. Με 760 διαθέσιμα λίτρα αποσκευών καλύπτονται οι ανάγκες μιας δραστήριας πενταμελούς οικογένειας. Μιλάμε για χώρους μπασκετικούς, όχι αστεία
Κάτω από το καπό βρίσκεται ο γνωστός 1.5 TSI με απόδοση 150 ίππων και 250 Nm ροπής. Eίναι 4κύλινδρος, τούρμπο, με άμεσο ψεκασμό, χαμηλό θόρυβο και εξαιρετικά ομαλή λειτουργία. Με εξαίρεση, στο αυτοκίνητο δοκιμής, ένα ελαφρύ σκορτσάρισμα στις κρύες πρωινές εκκινήσεις. Για μερικά μόνο μέτρα.
Ο TSI διαθέτει και σύστημα απενεργοποίησης των δύο κυλίνδρων. Συμβαίνει όταν δεν δέχεται φορτίο ή είσαι εξαιρετικά απαλός στο γκάζι. Αλλά εξαιρετικά, λέμε.
Το συγκεκριμένο μοτέρ συνδυάζεται αποκλειστικά με χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο. Επίσης, να προσθέσουμε πως με αυτόν τον κινητήρα, το SEAT Tarraco είναι αποκλειστικά προσθιοκίνητο.
Τόσο το 7άρι DSG όσο και η τετρακίνηση συνδυάζονται μόνο με τους δίλιτρους κινητήρες. Πληροφοριακά, σε βενζίνη (TSI 190 ίππων) όσο και σε πετρέλαιο (TDI 150 και 190 ίππων).
Η αίσθηση εντός
Κάθεσαι σχετικά χαμηλά. Αν δεν με απατά η μνήμη μου, κατά τι πιο χαμηλά απ΄τον ομόσταυλο ανταγωνισμό. Η περιφερειακή ορατότητα είναι πολύ καλή, η εργονομία λιτή, σωστή και «καθαρή». Η κεντρική οθόνη πανεύκολη στην εξοικείωσή της και με όλα τα καλούδια που μάθαμε να περιμένουμε.
Το ψηφιακό περιβάλλον είναι τόσο-όσο. Ο πίνακας οργάνων αλλάζει απεικονίσεις όπως τις επιλέξεις και η οθόνη 8 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό κεντρίζει την προσοχή. Εξέχει, χωρίς να είναι ενσωματωμένη, και ο επεξεργαστής είναι γρήγορος, χωρίς στιγμιαίες καθυστερήσεις στις εντολές αφής.
Η αίσθηση είναι γεροδεμένη, «γερμανική». Πιέζεις έντονα με το χέρι τα μαλακά πλαστικά και δεν νιώθεις κάτι να ψιλομετακινείται. Δεν ακούς κάτι ύποπτο. Ακόμα σημαντικότερο; Δεν ακούς κάτι εν κινήσει. Είναι μια συμπαγής, σχετικά αυστηρή σχεδιαστικά καμπίνα
Ιδανικά, θα ήθελα περισσότερο χρώμα σε φινίρισμα και λεπτομέρειες εσωτερικού. Μπορεί να υπάρχει ως δυνατότητα. Μιλάμε πάντα για το αυτοκίνητο δοκιμής.
Στο δεξί σου χέρι, σχετικά χαμηλά τοποθετημένος, ο επιλογέας με το 6άρι κιβώτιο. Η ροπή υπάρχει από χαμηλά – τα τεχνικά μιλούν από τις 1,500 rpm. Αφήνεις τον προοδευτικό συμπλέκτη και αλλάζεις αρκετά γρήγορα ανάμεσα στις σχέσεις. Είναι μια διαδικασία στην οποία θα καταφεύγεις σχετικά συχνά. Δεν θα έλεγα πως ο επιλογέας είναι το πιο δυνατό σημείο του αυτοκινήτου. Συνηθίζεται, ωστόσο.
Τη θετική έκπληξη την κάνει η σβελτάδα με την οποία ο θρίαμβος του νταουνσάϊζινγκ έχει αλλάξει στο τι περιμένεις από ένα μεγάλο SUV. Οι επίσημες τιμές δίνουν επιτάχυνση από 0-100 km/h σε 9,7” και τελική 201 km/h. Καθόλου άσχημα.
Η αίσθηση είναι ποιοτικά στρογγυλεμένη. Γενικώς. Δεν ακούς θορύβους, η μόνωση είναι σε υψηλό επίπεδο, η ανάρτηση σεταρισμένη στη λογική ενός SUV που πρέπει να μην εμφανίζει έντονες κλίσεις σε ένα αυτοκίνητο με υψηλό κέντρο βάρους. Υπάρχει απτή, προϊοντική ποιότητα.
Η γνωριμία με τις καμπές
Η αρχική εικόνα, με το που θα πιέσεις την πρώτη καμπή εξοικείωσης, έχει την προοδευτικότητα των αυτοκινήτων που συναντάς στο Γκρουπ. Θα νιώσεις μια μικρή αδράνεια, ίσα-ίσα μέχρι τα λάστιχα με το παχύ προφίλ (215/65/17) φορτιστούν. Με μία μικρή επιπλέον γωνία τιμονιού.
Με την ευκαιρία, οι 17άρηδες τροχοί είναι και η σωστή διάσταση. Απορροφούν ανωμαλίες, το 65άρι προφίλ δεν παρενοχλεί την άνεση και, αφού συνηθίσεις το αρχικό input στην καμπή, προσφέρουν άφθονη πρόσφυση.
Η ανάρτηση είναι γόνατα ΜακΦέρσον στον μπροστινό άξονα και πολλαπλών συνδέσμων πίσω. Στην πράξη; Απορροφούν άψογα τη συντριπτική πλειοψηφία των ανωμαλιών που μας χαρίχει απλόχερα ο ΣΚΕΕ (Σύλλογος Κατάπτυστων Ελλήνων Εργολάβων). Με το Tarraco και τους 17άρηδες, σπάνια θα καταφύγεις στο γνωστό σπορ «σλάλομ φρεατίων».
Ακόμα και ένας ζωηρός οικογενειάρχης, εφόσον θέλει και μπορεί, έχει τη δυνατότητα να κινηθεί πραγματικά σβέλτα. Σύμμαχός του το ικανό, στιβαρό πλαίσιο (MQB A+) και μια σχετικά πιο σφιχτή, άψογα ελεγχόμενη απόσβεση. Είναι η παραλλαγή της SEAT σε μεγάλο SUV περιτύλιγμα
Οδηγείς με γραμμές, σημαδεύεις σωστά και περνάς. Είναι η συνταγή που κολακεύει – δείγμα της φιλοσοφίας της εταιρείας. Αλλά και αυτή που θα επιτρέψει σε μια μεγάλη «βεντάλια» οδηγών, ανεξαρτήτως ικανοτήτων, να αισθανθούν φιλικά, ασφαλής και χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις.
Σ’ αυτήν ακριβώς τη λογική είναι εναρμονισμένα και τα συστήματα ασφάλειας του SEAT Tarraco. Αν κάνεις την υπερβολή, το ESP θα επέμβει άμεσα. Ίσως πιο δραστικά απ’ όσο θα περίμενε ένας πιο έμπειρος οδηγός. Όμως, είναι αυτή είναι η προλειπτική χείρα βοηθείας. Και το 99% των οδηγών της κατηγορίας, μάλλον σπάνια θα τη δει να ενεργοποιείται.
Τι μένει; Ένα υπόλοιπο 1% που θα διαπιστώσει πως το Tarraco είναι ένα αυτοκίνητο που μπορεί να πάει πιο γρήγορα απ΄όσο υπογραμμίζει η αναλογία κιλών προς ίππο. Αλλά και ένα 100% που θα εκτιμήσει μια μέση κατανάλωση στα 8,7 lt /100 km. Με μια τιμή κάτω απ΄το ψυχολογικό όριο των €30,000.
Συμπέρασμα και video
Ποιοτικό, ευρύχωρο (χωρίς να είναι χαοτικό) και γενναιόδωρα πολιτισμένο. Και, ναι, αρκεί ένας ικανός κινητήρας μόλις 1,5 lt για να διαχειριστεί το μέγεθος. Όχι, για να μην έχουμε το ερώτημα του προλόγου σε φάση αναμονής.
Κινητήρας | 1,5 lt, 4κύλινδρος, βενζινοκίνητος, τούρμπο, άμεσος ψεκασμός |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 6 σχέσεων |
Μετάδοση | Στον εμπρόσθιο άξονα |
Ισχύς | 150 PS |
Ροπή | 250 Nm |
Επιτάχυνση | 0-100 km/h σε 9,7'' |
Τελική ταχύτητα | 201 km/h |
Μέση κατανάλωση | 8,7 lt/100 km |
Βάρος | 1,520 kg |
Τιμή | Από €28,600 |
Info/Photo: SEAT
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.