Oι αγγλοσάξωνες τα λένε “hot hatch’’, στην Ελλάδα τα λέγαμε «τύπου GTI», στην πράξη είναι ρουκέτες τσέπης. Οδηγούμε το up! GTI, το μικρό της VW που είναι απρόσμενα ικανό και για οδηγική ευχαρίστηση
Το VW up! GTI, το εισαγωγικό μοντέλο στο λογότυπο GTI, είναι γρήγορο, καλοσχεδιασμένο και με δόσεις οδηγικού ενδιαφέροντος – παρότι ακριβό για το μέγεθός του
Τι λέει το 4D | Δεν είναι εύκολο να επανέλθει το «πνεύμα» του αρχετυπικού Golf GTi. Είναι, ωστόσο, μία ευχάριστη προσπάθεια στα μικρά «τύπου GTi» |
Μας αρέσει | Διασκεδαστικός χαρακτήρας, ζωντανός κινητήρας, καλοσχεδιασμένο εσωτερικό, απουσία τριγμών, χαμηλό βάρος, 3θυρο ή 5θυρο, καρό -all time classic- επενδύσεις |
Όχι και τόσο | Τα ακριβότερα 3,6 μέτρα της αγοράς, υψηλό κέντρο βάρους, μη ανοιγόμενο πίσω παράθυρο στην 5θυρη έκδοση |
Απέναντι | Renault Twingo GT, Seat Ibiza 1.0 TSI FR, Suzuki Swift Sport |
Επίμαχο | Από €15.620 |
Info | volkswagen.gr |
Ήταν τελείως φρέσκο. Οι Led Zeppelin σε τροχούς. Πολύ «ροκ», με ενέργεια και ανατροπή. Συνδύαζε τις επιδόσεις και το οδηγικό fun χωρίς να χρειαστεί να πουλήσεις νεφρό. Χώραγε οικογένεια. Εύχρηστο και με πορτμπαγκάζ. Ήταν το «πακέτο».
Βλέπετε, λίγα λογότυπα έχουν γίνει γνωστά τοις πάσι όσο το ”GTI”. Αν ψάχνετε για τη «νονά» του αρκτικόλεξου (Gran Turismo Inejction) δεν ήταν άλλη από τη Volkswagen. Ήταν το σωτήριον έτος 1976 όταν πρωτοπαρουσίαζε το Golf GTI.
Με το Golf GTi η VW xτύπησε διάνα. Ξεπούλησε και, χωρίς καμία διάθεση υπερβολής, δημιούργησε ιστορία. Βάφτισε μία ολόκληρη κατηγορία αυτοκινήτων με το δικό της ακρωνύμιο: τα GTI. Άμεσα την μιμήθηκε ο ανταγωνισμός. Κόπι-πέιστ.
Σαράντα τρία χρόνια αργότερα, το up! GTI είναι κάτι σαν μακρινός δισέγγονος. Έχει τις διαστάσεις του αρχικού Golf GTI, παρόμοια ισχύ, αντίστοιχες επιδόσεις, τις λεπτές κόκκινες ρίγες που πάντα μας άρεσαν, τα κλασικά καρό καθίσματα, την ενέργεια από έναν μικρό 3κύλινδρο κινητήρα μόλις 1,0lt.
Ιστορικά, βέβαια, το up! GTI δεν θα καθορίσει την αυτοκίνηση όπως ο πνευματικός του πατέρας. Δεν βγαίνουν Led Zeppelin κάθε μέρα.
Αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Ο στόχος είναι ένα μικρό, μοντέρνο σχεδιαστικά, λιλιπούτειο μπιζού που τελείως απρόσμενα θα σου χαρίσει στιγμές οδηγικού ταμπεραμέντου. Από €16.060. Το νεφρό είναι αχρείαστο.
Μπήκα, λοιπόν, στο up! GTI με έναν σχεδόν εφηβικό ενθουσιασμό. Ανάμεσα στα αυτοκίνητα δοκιμών που πηγαινοέρχονται, δεν συναντάς συχνά μια ρουκέτα τσέπης με καινοτομίες.
Φυσικά και έχει τούρμπο, αλλάζεις με το 6άρι κιβώτιο, βυθίζεις το γκάζι στη μοκέτα και νιώθεις τη ροπή των 20,4 kgm να σε σπρώχνει γενναιόδωρα. Οι πρώτες καμπές έρχονται απρόσμενα γρήγορα.
Ξεπερνάς τη σχετική ανασφάλεια που νιώθεις πλέον σε ένα μικρό αυτοκίνητο με τσαγανό και, τελικά, εισπράττεις μία συμπαγή, ευέλικτη και προοδευτική αίσθηση. Ναι, το up! GTI «στρίβει» – κατά το κοινώς λεγόμενον
Σίγουρα, δεν είναι και το πιο άνετο αυτοκίνητο στον πλανήτη. Νιώθεις τις ανωμαλίες, δεν μετακινείς αυγά σε ελληνικούς καρόδρομους. Αλλά, πρώτον, δεν ακούγονται τριγμοί ή άλλα σπαστικά και, δεύτερον, δεν θα μπορούσε να είναι ένα μαγικό χαλί.
Σκεφτείτε για λίγο τους μηχανικούς της VW. Με τέτοια χωροταξία (ψηλό, στενό και κοντό) δεν είχαν άλλη επιλογή από το να σφίξουν συνολικά την ανάρτηση, να βάλουν μια γερή αντιστεπτική για να μην έχεις κλίσεις και να το εφοδιάσουν με τροχούς 17 ιντσών σε φαρδύτερα μετατρόχια απ’ του απλού up!.
Και ξέρετε κάτι; Οι ρυθμίσεις δουλεύουν στην πράξη. Πας σφαίρα εκπλήσσοντας τον «ανταγωνισμό». Αν θες κάτι πιο διαδικαστικά χαλαρό, υπάρχει και το απλό VW up!
Ολοκληρώνω. Ακόμα και σημειολογικά να το δεις, η VW χρησιμοποίησε πεζή γραμματοσειρά με θαυμαστικό για το μοντέλο (up!) και επιβλητικά κεφαλαία (GTI) για το αειθαλές αρκτικόλεξο. Σημαίνει κάτι. Μια διασκεδαστική αντίφαση. Ένα μικρό, πεζό αυτοκίνητο πόλης που μεταμορφώνεται κεφαλαιωδώς. Θρασύτατη ρουκέτα τσέπης. Μας αρέσει.
Κινητήρας | 999cc, 3κύλινδρος, τούρμπο, άμεσος ψεκασμός |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 6 σχέσεων |
Μετάδοση | Εμπρός |
Ισχύς | 115 PS |
Ροπή | 20,4 kgm |
Επιτάχυνση | 0-100 km/h σε 8.8 |
Τελική ταχύτητα | 196 km/h |
Μέση κατανάλωση | 7,2 lt/100 km |
Βάρος | 997 kg |
Τιμή | Από €15.620 |
Photo: 4Drivers / VW
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.