Οδηγήσαμε, πιέσαμε, λασπώσαμε και (ξε)καθαρίζουμε: πόσο φτηνό είναι, τελικά, το SsangYong XLV 1.6 Diesel 115 PS;
Crystal clear.
Τι λέει το 4Drivers: έντιμο SUV για τον μαζικό αγοραστή που ζητά ένα crossover με χώρους και πλήρη after sales κάλυψη. Ακριβό για το γνώστη.
Oh yes: χώροι επιβατών και αποσκευών, ζωντάνια στις χαμηλές rpm (300 Nm /1,500-2,500 rpm), πλευρική στήριξη εμπρός καθισμάτων, εξοπλισμός, απουσία τριγμών, συνολική πενταετής εγγύηση (μηχανικών μερών, δωρεάν service, οδικής βοήθειας)
Sorry, no: θορυβώδης diesel κινητήρας, περιορισμένη κινηματική ακρίβεια, παλαιάς κοπής αίσθηση κιβωτίου, ασφαλές αλλά αδιάφορο handling, εργονομικές αστοχίες, αμφίβολη μεταπωλητική ισχύς
Απέναντι: Dacia Duster 1.5 dCi 110 PS (€18,680), Κia Sportage 1.7 DLX (σε προσφορά από €21,190), Mitsubishi ASX 1.6 2WD ”βενζίνη”
Bitch, better have my money: από €19,140 η diesel έκδοση της δοκιμής (από €16,940 η ”βενζίνη” με 128 PS)
”Καλό είναι; Να το πάρω;”, με ρωτά ο κύριος με το παλιοκαιρισμένο μπλε Mazda 323 στο φανάρι, στο Περιστέρι, λίγη μόλις ώρα αφού ‘χα παραλάβει το XLV απ΄τα κεντρικά του ”Θεοχαράκη”.
Το XLV είναι κάτι σαν μεγαλύτερο Tivoli. Δείχνει ψιλοπερίεργο πίσω ως προσθήκη όγκου αλλά de gustibus non est disputandum (η γνωστή ”κολοκυθόπιτα” στα λατινικά). Το Tivoli, ας πούμε, μπορεί να έχει λιγότερους χώρους αποσκευών αλλά το λες και όμορφο.
Τεσπά, όσο κι αν ακούγεται απλή, η παραπάνω ερώτηση στο φανάρι είναι και η πιο περίπλοκη. Και είναι τέτοια γιατί δεν ξέρω σε τι είδους οδηγό απευθύνομαι.
Τι εμπειρίες έχει;
Πόσα διαφορετικά αυτοκίνητα έχει οδηγήσει στην πολυτάραχη (ή πλήρους αταραξίας) ζωή του;
Ξέρει;΄Η δεν σκαμπάζει;
Τι τον ενοχλεί; Ο πατέρας μου, για παράδειγμα, έχει ακόμα κουσούρι με τους τριγμούς. Με Ferrari να ”σκάσεις”, αν τον πας βόλτα κι ακούσει κάποια τριζάτα vocals στο βάθος, θα σου πει, ”εντάξει, ωραία είναι. Αλλά τρίζει, ε;”. Αμετανόητος…
Το XLV δεν τρίζει, πάντως. Και κρίνοντας απ’ αυτό και μόνο, θα ”πέρναγε” τις εξετάσεις.
Πέρα απ’ τη συγκροτημένη συναρμολόγησή του, ρόλο παίζει και η χρήση χάλυβα υπερυψηλής αντοχής σε δέκα καίρια σημεία του πλαισίου που αυξάνει την αντοχή στην κρούση (χτύπα ξύλο, πατέρα) στα 1,500 MPa σε σχέση με τα μόλις 250 MPa του απλού χάλυβα. Για να μαθαίνουμε και κάτι, η μονάδα μέτρησης MPa, δηλαδή megapascals, είναι αυτή που ορίζει την αντοχή ακαμψίας, για παράδειγμα, σε μη ομοιογενή υλικά ή συναρμολογημένα εξαρτήματα, όπως μέρη ενός πλαισίου.
Το XLV έχει, επίσης, μερικά ακόμα καλά. Κατ΄αρχήν, αυτά που γράφουμε παραπάνω, στο ”Oh yes” – για να μην επαναλαμβανόμαστε. Όπως επίσης αντίστοιχες επιδόσεις από στάση ενός Qashqai (0-100 σε 11,7”) που, από εμπορικής πλευράς, είναι το best seller της κατηγορίας. Αν και για μας στο 4Drivers, όπως έχουμε ξαναγράψει, το θεωρούμε υπερτιμημένο, ειδικά για όποιον τον ενδιαφέρει ένα βαθύτερο engineering ως αίσθηση oδήγησης (βλ. Ford Kuga, Peugeot 3008, Seat Ateca).
Το γεγονός, λοιπόν, πως ένας τραχύς και θορυβώδης diesel κατορθώνει ίδιες επιδόσεις με το best seller της κλάσης είναι θετικό. Η ροπή του 1.6 προσδίδει ιδιαίτερη ζωντάνια στις χαμηλές και μεσαίες rpm. Από ‘κει και πάνω δυσανασχετεί και είναι σαφές πως χαλάει την εκμοντερνισμένη εικόνα του XLV. Η κατανάλωση, αν οδηγηθεί με ένα ρέοντα ρυθμό μπορεί να κινηθεί στα 6.6 lt/100 km και σε συνθήκες πίεσης αγγίζεις τα 9.0 lt/100 km σε ρεαλιστικές συνθήκες.
Τι άλλο έχει; Ικανοποιητική κύλιση παρά τους υπερβολικά μεγάλους τροχούς 18 ιντσών, στρωτό delivery της ισχύος σε άσφαλτο/χώμα (στο τελευταίο γίνεται και διασκεδαστικό με εύκολα ελεγχόμενο ελάφρωμα της ”ουράς”) και ένα αμάξωμα που δεν περνά απαρατήρητο. Τόσο για τη σχεδίαση του πίσω μέρους όσο και για το ότι δεν το βλέπεις συχνά στο δρόμο.
”Και γιατί δεν το βλέπεις συχνά στο δρόμο;”, θα με ρωτήσει ο δικηγόρος του θεού.
Πιστεύω, απλά και ξεκάθαρα πως, πρώτον, το ίδιο το brand θέλει χρόνο να ωριμάσει ή και ξεπεράσει το παρελθόν του. Η SsangYong, είναι μια εταιρεία που πάει πολύ καλά στη Νότια Κορέα (το XLV είναι απ΄τα αγαπημένα αυτοκίνητα που απαρτίζουν στόλους για car sharing) αλλά από ΄κει και πέρα η απόσταση από άλλους, ευρωπαϊκούς και ιαωπωνικούς παίκτες είναι αισθητή σε επιμέρους σημεία.
Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με το ότι η SsangYong έχει ‘βγάλει” μερικά απ΄τα πιο άσχημα αυτοκίνητα στη νεότερη ιστορία. Κι αυτό είναι μέρος της συλλογικής μνήμης της αγοράς. Τα Actyon, Rodius, Korando ήταν στιγμές ληγμένων βαρβιτουρικών στην automotive ιστορία. Φυσικά το XLV αφορά το σήμερα και είναι Μις Υφήλιος μπροστά στους προγόνους του. Πραγματικά, καμία σχέση. Απ’ έξω, ειδικά το Tivoli, είναι μια χαρά. Μοντέρνο και σχεδιαστικά ενδιαφέρον. Αλλά, θες δεν θες, φέρει το ίδιο λογότυπο στη μάσκα. Κι αυτό έχει ένα σοβαρό τίμημα στο depreciation.
Τις μέρες που το οδήγησα το ταλαιπώρησα σε δρόμο και χώμα και προσπάθησα να ‘μαι δίκαιος μαζί του. Δεν έτριξε, δεν έκανε κουλά στο δρόμο (με εξαίρεση το πώς αντιδρούν τα Kumho Solus Xc, διάστασης 215/45/18 που θέλουν προσοχή στην ξαφνική εναλλαγή από στεγνό σε βρεγμένο οδόστρωμα), το τιμόνι είναι νωθρό σε αίσθηση και έχει μια ασάφεια όταν το πιέζεις αλλά μέσα στα όρια. Η συμπεριφορά του θυμίζει κάτι απ’ την προσέγγιση του Duster (που δείχνει πιο ανάλαφρο) ή, στην καλύτερη των περιπτώσεων, του Mitsubishi ASX (που είναι σαφώς πιο ”δουλεμένο” και με μεγαλύτερη ακρίβεια). Με το τελευταίο πρέπει να μοιράζεται και το ίδιο trip computer ανάμεσα απ’ τα όργανα του ταμπλό.
Οφείλω όμως να ΄μαι δίκαιος και μαζί σας. Γιατί στο τέλος της ημέρας, το θέμα καταλήγει στην τιμή: το XLV το κοιτάζεις, πρώτα απ’ όλα, με γνώμονα το πόσο κάνει.
Αν ανήκεις σε ένα ”βασικό” κοινό, η οθόνη, τα δερμάτινα, η καλή στήριξη, ο εξοπλισμός με επτά αερόσακκους, το navi της γνωστής Tom-Tom και ένα μακρύ μεν αλλά εξάρι κιβώτιο είναι ικανά να σε δελεάσουν. Α! Κι αν είσαι καρπερός αφού, σ΄αυτήν την περίπτωση, οι χώροι είναι must.
Αν προσθέσεις τα 5 χρόνια εγγύηση, τα 5 χρόνια ξέγνοιαστου δωρεάν service και τα 5 χρόνια δωρεάν οδικής βοήθειας, μπορεί να αρχίζει να βγάζει νόημα η κορεάτικη επιλογή (ινδικής ιδιοκτησίας υπό Mahindra Motors).
Ως diesel έχει ένα πλεονέκτημα τιμής σε σχέση με τον ανταγωνισμό αλλά ακόμα φτηνότερη είναι η ”βενζίνη” (1.6 με 128 PS και με 6άρι κιβώτιο) που ξεκινά απ΄ τα €16,340. Θεωρητικά, θα προτιμούσα τη δεύτερη, έστω κι αν δεν την έχω οδηγήσει. Όσο λιγότερα, τόσο μικρότερο το κόστος της αμφίβολης μεταπώλησης.
Αν όμως έχεις μια οδηγική παιδεία μεγαλύτερη του μέσου όρου, τότε, κοιτάζεις και άλλες πιο ώριμες, συνολικά, κατασκευές στα είκοσι χιλιάρικα. Κι αυτή θα ‘ταν η ειλικρινής απάντησή μου στον κύριο με το Mazda, στο Περιστέρι. Αλλά είναι μια μεγάλη κουβέντα για να την κάνεις στο φανάρι.
Crystal clear.
Info: ssangyong.gr / Photo: 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.