Τέρμα λακωνικό, σκληροτράχηλο και ικανό να τρυπώνει παντού. Άλλοι κάνουν πεζοπορία. Εμείς πάμε με ταχύτητα πεζού σε τέσσερις τροχούς. Στο σπάνιο και ξεχασμένο Steyr Haflinger
Ο λόγος για το Steyr Haflinger του φίλου, Πάρη Ανδρέου-Λεόντιου, που με μεγάλη προθυμία δέχτηκε να υποβληθεί σε οποιαδήποτε ταλαιπωρία, προκειμένου να μας παρουσιάσει το σπάνιο αλλά και ομολογουμένως ξεχασμένο αυτό όχημα
Η παρουσίασή μας, λοιπόν, ξεκινά στους πρόποδες του Παρνασσού και συγκεκριμένα στην πανέμορφη Αράχωβα
Το Steyr Puch Haflinger 700 AP, όπως είναι η πλήρης ονομασία του συγκεκριμένου μοντέλου, είναι ένα μικρό, ελαφρύ 4×4 όχημα, το οποίο αποτέλεσε ένα άκρως χρήσιμο εργαλείο σε αρκετούς τομείς στα ’60s. Ένας απ’ αυτούς ήταν ο στρατός.
Το δημιούργημα του Erich Ledwinka (γιος του Chief Designer του θρυλικού Tatra, Hans Ledwinka) αποτέλεσε τον αντικαταστάτη του Jeep Willys στις στρατιωτικές δυνάμεις του εξωτερικού και πιο συγκεκριμένα στην Αυστρία.
Στην Ελλάδα, η κυριότερη χρήση του ήταν στα μεταλλεία, όπου το μικρό του μέγεθος και οι απίστευτες δυνατότητες του, όσον αφορά την μετάδοση του, του χάρισαν το πολύ μεγάλο πλεονέκτημα να ”τρυπώνει” πολύ εύκολα στις στοές των μεταλλείων του Παρνασσού, αλλά και άλλων σε όλη την Ελλάδα
Η παραγωγή του ξεκίνησε από το 1959 και διήρκησε μέχρι το 1974, όπου έδωσε τη σκυτάλη στον διάδοχο του με την επωνυμία ”Pinzgauer”. Το Haflinger δεν κατασκευαζόταν αμιγώς από την Steyer, αλλά από τον όμιλο Steyr-Daimler-Puch, ο οποίος συστάθηκε το 1934.
Είναι εξοπλισμένο με δικύλινδρο αερόψυκτο κινητήρα 643cc και ζυγίζει μόλις 600 kg. Είναι τόσο ελαφρύ που σίγουρα τέσσερις φίλοι του γνωστού CrossFit μπορούν να το σηκώσουν εύκολα και το φορτίο που μπορεί να μεταφέρει είναι 500 κιλά.
Πανάλαφρο και ικανό. Η ηλικία δεν μετράει για το Steyr Haflinger 700 AP
Mπορείς να ανέβεις παντού, να ξετρυπώσεις άκρες να μεταφέρεις τις προμήθειες. Απ’ τα λατομεία και το στρατό της δεκαετίας του ’60, σε ένα απρόσμενο test drive
Πιο λακωνικό «πεθαίνεις». Η ξεχασμένη γοητεία της απόλυτης απλότητας
Οι μοχλοί ξετρυπώνουν απ΄το πάτωμα για να τους χειριστείς με μαεστρία, να κλειδώσεις διαφορικά και να γίνεις ο Highlander της Αράχωβας
Το σήμα λέει όλη την ιστορία πίσω απ’ το χακί. Ποια SUV;
Και μια αναμνηστική με ομόσταυλα «αδέλφια». Το Haflinger είναι cult
O αερόψυκτος δικύλινδρος έχει να μετακινήσει μόλις 600 kg. Αλλά μπορεί να κουβαλήσει επιπλέον 500 εκεί που άλλα σταματούν
Αν και τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές πλησιάζει τα 60 χρόνια ζωής του (εντάξει, μη το μεγαλώσουμε άδικα, 58 είναι), ο μικρού κυβισμού αερόψυκτος κινητήρας σε συνδυασμό με το απλό αλλά αποτελεσματικό σύστημα μετάδοσης, το οποίο διαθέτει τέσσερις επιλογές κίνησης, συνεργάζεται άψογα και καταπίνει με ιδιαίτερη ευκολία οποιαδήποτε ανωμαλία προκύψει όπως πέτρες, λόφοι, λάσπη ή χιόνι.
Η πρώτη επιλογή αφορά το «κλείδωμα» του εμπρόσθιου διαφορικού, η δεύτερη του πίσω, η τρίτη το γνωστό σε όλους 4×4 και η τέταρτη κλειδώνει το εμπρόσθιο και το πίσω διαφορικό, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονη κίνηση και των τεσσάρων τροχών και είναι γνωστή με το όνομα Caro. Ουσιαστικά, όλοι οι τροχοί περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα. Ωστόσο, όταν η 4η επιλογή είναι ενεργή, η απόκριση του τιμονιού ελαχιστοποιείται σε μεγάλο ποσοστό.
Προφανώς, η ταχύτητα του Steyr δεν ξεπερνά τα 50km/h, αλλά χάρη στο 5άρι σασμάν (σπάνιο για την εποχή του), η 1η σχέση του αγγίζει μόλις τα 8km/h. Όσο, δηλαδή, και η ταχύτητα βαδίσματος του ανθρώπου. Το αποτέλεσμα είναι ότι μπορεί και σκαρφαλώνει ακόμα και σε πλαγιές με 45°κλίση
Με το Steyr Haflinger, λοιπόν, κάναμε ένα διαφορετικό test drive. Πήγαμε μερικές δεκαετίες πίσω, ζήσαμε τη μηχανολογική αίσθηση στα χειριστήρια και τους μοχλούς που «ανθίζουν» απ΄το πάτωμα. Καθίσαμε στο τέρμα μινιμαλιστικό «εσωτερικό» του – κάτι μεταξύ ψευδαίσθησης αφού το «μέσα» δεν απέχει και πολύ απ΄το απ’ «έξω».
Και, βέβαια, σκαρφαλώσαμε, τρυπώσαμε, μπήκαμε σε στρατιωτικό mood και θυμηθήκαμε πως το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν.
Πάρη, σε ευχαριστούμε!
Photo: Γ. Μπόκας / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.