Δύο σοβαρές κατασκευές, το Subaru Impreza STi και το Mitsubishi Evolution, ικανές να μετατρέψουν τη διαδρομή σου σε πραγματική ειδική. Πού διέφεραν, πού έμοιαζαν και γιατί αγαπήσαμε το ντέρμπι μιας δεκαετίας που τελείωσε
- H εμφάνιση
Στα δικά μας μάτια το STi αισθητικά ήταν η Deltona της νέας χιλιετίας. Πρησμένο με φτερά – στεροειδή, μαζεμένες πολεμικές διαστάσεις, τετραπλές μπούκες στα άκρα του αμαξώματος και με all time classic τις χρυσαφένιες BBS.
Συγκριτικά, το Evolution, η 10η και τελευταία εξέλιξη του μύθου, ήταν πιο πολιτισμένο και αν εξαιρέσουμε την συνοφρυωμένη όψη δείχνει πιο πολιτικό από το μηχανολογικό του περιεχόμενο. Το πίσω μέρος όφειλε να ήταν πιο ανόθευτο και οι 18άρες δεν γεμίζουν πειστικά τους θόλους. STi- Evolution: 1-0
- Οι επιδόσεις
Τα επιπλέον κιλά του Evolution και οι πέντε μόνο σχέσεις (μιλώντας για manual) έδιναν ένα πλεονέκτημα στο Impreza που έδειχνε -και ήταν- γρηγορότερο στις επιταχύνσεις από στάση και τις ρεπρίζ με εξαίρεση τα 80-120 με 4η. Βγάλε το “ESP”, ανέβασε στροφές και το μάτι σου στο shift light. STi- Evolution:2-0
- Η rally replica αίσθηση
Αν σου αρέσει η ελαφρώς τραχιά αίσθηση, τα κουμπώματα του διαφορικού στις φουρκέτες και η αίσθηση ενός turbo που χτυπάει κόφτη πριν το καταλάβεις, τότε αυτή τη ψιλοαγωνιστική αίσθηση θα τη βρεις στο τιμόνι του Subaru.
Το STi είχε ήδη ωριμάσει σε σχέση με τον πρόγονό του αλλά παρέμενε πιο “on/off” αυτοκίνητο – συγκριτικά τουλάχιστον με το Evolution του οποίου ο κινητήρας στο αρχικό πάτημα έδειχνε πιο αργός αλλά είχε μεγαλύτερο εύρος καθώς είχες σχεδόν 700 rpm επιπλέον να εξαντλήσει
Η γραμμικότητα του Mitsubishi σε έκανε να ξεχνάς ότι οδηγείς 295 ίππους και το σασί φαινόταν ακόμα πιο άκαμπτο σε σχέση με το παρελθόν επιτρέποντας στο μέσο οδηγό να κινηθεί γρήγορα πιο εύκολα. Ισοπαλία. STi- Evolution: 3-1
- Το fun της υπόθεσης
Παρά τις τέσσερις ρυθμίσεις του κεντρικού διαφορικού DCCD, το Impreza ήταν περισσότερο υποστροφικά σεταρισμένο, σε μια προσπάθεια να κρατηθεί ουδέτερο το πίσω μέρος – άρα να αυξηθεί η φιλικότητα.
Ωστόσο, οι διαφορές που προέκυπταν παίζοντας με το σχετικό διακόπτη ήταν μικρότερες του αναμενόμενου και τις περισσότερες φορές αντιμετώπιζες υποστροφική διάθεση που σε αναγκάζε να είσαι φειδωλός με το γκάζι στις εισόδους των στροφών.
Αντίθετα, η μούρη του Evolution ήταν βιδωμένη εκεί όπου την ορίζες, με αισθητά πιο άμεσο τιμόνι και, χάρη στις ελάχιστες πλεύσεις, ενσωματωνόσουν πιο γρήγορα. «Γυρνούσε» πιο εύκολα με τοποθέτηση πριν την είσοδο, το χειροκίνητο κιβώτιο δεν είχε την ελαφρώς λαστιχένια αίσθηση του STi και ένιωθες μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις υψηλές ταχύτητες. STi- Evolution: 3-2
- Η κάθε μέρα
Τα τέσσερα McPherson στα άκρα του αμαξώματος του STi εξασφάλιζαν μεγαλύτερη ενδοτικότητα στις ανωμαλίες του δρόμου και οι πιο μαζεμένες διαστάσεις είχαν ένα πλεονέκτημα.
Από ‘κει και πέρα, όμως, οι διαφορές ήταν στις λεπτομέρειες. Η κατανάλωση ανέβαινε επικίνδυνα και με τα δύο αυτοκίνητα (στα +18 λίτρα/100 χλμ αν δεν ήσουν εγκρατής), οι τέσσερις πόρτες τόνιζαν την πρακτικότητα (πιο ευρύχωρο το “Mitsu”), ενώ η δυνατότητα επιλογής του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη έδιναν στο Evolution ένα πλεονέκτημα. Έστω κι αν η καλύτερη επιλογή παρέμενε το χειροκίνητο. Περίπου ισοπαλία. STi- Evolution: 3-3
- Το κόστος
Αν εξαιρέσουμε τα μεγαλύτερα κόστη ασφάλισης και τελών που προέκυπταν από τον 2.5 κινητήρα η πρόταση της Subaru ήταν, τότε, στα πιο προμνημονιακά χρόνια, πιο προσιτή. Ανάμεσα στα 47.900€ και τα 53.250€ του Mitsubishi υπήρχε μια διαφορά της τάξης του 10% και ο boxer ήταν ελαφρά πιο οικονομικός. STi- Evolution: 4-4
- Στα πέναλτι
Θεωρητικά, το Evolution απευθυνόταν σε πιο ώριμο κοινό σε σχέση με το παρελθόν του αλλά ακόμα κι όταν παρουσιάστηκε δυσκολευόμασταν να δεχθούμε πως ο υποψήφιος αγοραστής μιας BMW M3, ενός Audi S5 ή μιας βασικής Porsche Cayman ήταν η ίδια «δεξαμενή» κοινού.
Τα Mitsubishi Evolution και Subaru Impreza STi ήταν σε μια δική τους κατηγορία με περισσότερες ομοιότητες απ’ ό,τι διαφορές
Το STi έκλεβε τη ματιά μας κάθε φορά που περνούσε αλλά, από καθαρή οδηγοκεντρική πλευρά, εξακολουθούσε να βρίσκει τη Νέμεσί του στο Mitsubishi. Το οποίο, ακόμα κι αν είχε χάσει ένα μέρος του αιχμηρού και πιο ανάλαφρου χαρακτήρα του παρελθόντος, παρέμενε πιο fun, με καλύτερο turn-in και περισσότερη επίθεση.
Τελικό σκορ: STi- Evolution: 4-5
Για την ιστορία, αυτό ήταν και ένα ενδιαφέρον συγκριτικό στα χιόνια (καιρός που είναι) από το αμερικανικό Motor Trend.
Photo: Google
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.