Πολύ πριν το σημερινό GR Yaris, πριν αποφασίσει η Toyota να μπει βαθιά στις ράλλυ ρέπλικες, το Yaris TS ήταν μία διακριτική και σβέλτη προσπάθεια. Δεν έγινε ποθητό καθώς απείχε από τον πήχη των hot hatch. Ήταν όμως αποτελεσματικό για ένα ευρύ κοινό. Α, ναι. Το έπαιρνες και με κάποια €18.590
Στρίβοντας με το Yaris TS σε κλασικό στροφιλίκι της Αττικής. «Γυρνούσε» ελαφρά, δεν ήταν μίνι-GTi αλλά δε χρειαζόταν και να απολογηθεί που στόχευε σ’ ένα άλλο κοινό
Στην παρουσίαση του Yaris TS η Toyota έλεγε πως «το TS προσφέρει απολαυστικές σπορ επιδόσεις χωρίς συμβιβασμούς». Εντάξει, την τελευταία λέξη μπορείτε να την παραλείψετε. Εννοείται και υπήρχαν συμβιβασμοί
Όμως το Yaris TS δεν πήγε να κοντραριστεί με τα εστιασμένα καυτά υπερμίνι της εποχής του. Ξεκάθαρα.
Και πεντάθυρο, όπως το συγκεκριμένο της δοκιμής; Τότε, αυτά δεν τα κοίταζε κανένας boy racer. Χωρίς αισθητικές διαφοροποιήσεις από την υπόλοιπη γκάμα;
Σύμφωνοι. Υπήρχε όμως μια γοητεία στο να ξεζουμίζεις ένα μικρό, διακριτικό και σβέλτο αυτοκίνητο. Μπορούσες να δεις και κάποια 194 πραγματικά χιλιόμετρα. Μικρός λύκος για τους ανυποψίαστους που έβλεπαν ένα μικρό, αθώο Yaris να τους κοντράρει στην Αθηνών-Λαμίας
Κωδικός ”Dual VVT-i” ελήφθη
Αν τώρα βάλεις στην πρόσθεση ένα κινητήρα που εξέλιξε την ιδέα του VVT-i ένα βήμα παραπέρα προσφέροντας μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων εισαγωγής και εξαγωγής (και βαφτίστηκε σε Dual VVT-i), το μικρό αυτό Toyota είχε ρίξει ένα ψυχωμένο μοτεράκι στο «τραπέζι».
Με 133 ατμοσφαιρικούς ίππους σε αμάξωμα 1120 κιλών και με ένα σύστημα διεύθυνσης 2,3 μόλις στροφών μπορούσες να φαντάζεσαι ότι έχεις στα χέρια σου ένα μικρό πυροβόλο. Όχι, δεν είχες.
Όμως ήταν σχεδόν βέβαιο ότι τα αντίστοιχα πυροβολημένα αγόρια (εντάξει, και οι μεγαλύτεροι…) δε θα περιελάμβαναν το Yaris TS στην δική τους dream team.
Ο λόγος ήταν, συν τοις άλλοις, οικονομικός. Στα €18.590 που ξεκινούσε η τρίθυρη έκδοση, ο ανταγωνισμός δεν αστειευόταν. Ακούγεται τρελό σήμερα, εν έτει 2024, έτσι που έχουν εκτοξευθεί τα πάντα. Και να φανταστείς ότι τα παραπάνω χρήματα θεωρούνταν πολλά. Ανέκαθεν η Toyota ήταν ακριβή
Όμως δεν ήταν μόνο το τιμολόγιο που δίχαζε. Είναι ότι οδηγώντας την πεντάθυρη εκδοχή κανείς από τους φίλους μου δεν είχε καταλάβει τίποτα για την ενδιαφέρουσα απόδοση του VVT-i. Μα κανείς, ρε φίλε;
Ποιο ήταν το νόημα του Yaris TS, λοιπόν;
Το νόημα ήταν, όπως verbatim είχε ανακοινώσει η Toyota, ότι το Yaris TS «σχεδιάστηκε για να αρέσει εξίσου σε άντρες και γυναίκες».
Αυτή η διακήρυξη ισότητας ομολογώ πως δε μου άρεσε αρχικά. Όμως στη συνέχεια έπιασα λάθρα τον εαυτό μου να συμφιλιώνεται με ένα ζωηρό και πρακτικό αυτοκίνητο.
Εξαίρεση η σφιχτή κύλιση και ο τρόπος που περνούσε από τους κακούς ελληνικούς δρόμους.
Η ραφιναρισμένη απόσβεση (ας πούμε, ενός αντίστοιχου Clio της εποχής) δεν έμενε εδώ. Είχε μετακομίσει. Ωστόσο το Yaris TS είχε άλλα καλά.
Μαζεμένο σε διαστάσεις, με τις πιο έξυπνες ποτηροθήκες σε θέση βολής, άψογη ορατότητα, γραμμική αίσθηση από την ηλεκτρική κρεμαγιέρα, ταχύτατο επιλογέα που «έριχνες» σχεδόν καρφωτά την κάθε σχέση, το έξυπνο σύστημα Easy-Flat που έριχνε το πίσω κάθισμα για πλάκα και μια συμπαγή αίσθηση, το Yaris TS κάλυπτε «κουτάκια» στην πραγματική ζωή
Ταυτόχρονα, είχες και την καβάτζα των 6 ετών εγγύησης ή 180.000 χιλιομέτρων που έδινε η Toyota Hellas, για κάθε ενδεχόμενο.
Συμπέρασμα
Για να συνεννοηθούμε. Δεν είναι υποχρεωτικό όλα τα γρήγορα αυτοκίνητα να «ψήνουν» ντε και σώνει ένα ερεθισμένο (το λέω κομψά) κοινό.
Ούτε είναι απαραίτητο όλα τα σβέλτα μικρά να στρίβουν σηκώνοντας τροχό στον αέρα.
Η Toyota είχε κάνει μια σχετική «αποχρωματοποίηση» του κλασικού κοινού των γρήγορων υπερμίνι.
Απευθυνόταν σε ένα άλλο, πιο πρακτικό, λιγότερο πιασάρικο, περισσότερο επί της συμβίωσης κοινό. Ένα κοινό που πιθανόν να μην το ενδιέφερε και τόσο η δοκιμή ενός περιοδικού αυτοκινήτου (βλ. Top Gear της εποχής).
Ήταν ένα unisex ακροατήριο. Κι αν δεν είχες σοβαρό σκάλωμα με τις ρουκέτες τσέπης, μπορούσες να συμβιώσεις ευχάριστα μαζί του.
Photo: Γ. Κούτος
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.