Διακριτικό και ικανό να ενώνει γρήγορα αποστάσεις. H VW έχει τη δική της συνταγή για το τι χρειάζετει ένα pocket rocket. Όμως, είναι αρκετή για να παραβλέψεις ένα, σχεδόν απαγορευτικό, κυβισμό στην ελληνική πραγματικότητα αλλά και ένα απόλυτα οδηγοκεντρικό Fiesta ST;
Τι λέει το 4Drivers: ώριμο, γρήγορο και, για πρώτη φορά στη 18χρονη ιστορία του, με δίλιτρο κινητήρα από το Golf GTI. Δεν είναι το σκληροπυρηνικό hot hatch αλλά απευθύνεται σε ένα ευρύτερο κοινό που δεν αγχώνεται για τίτλους στον ειδικό Τύπο των αμετανόητων petrolheads
Oh yes: επιδόσεις (0-100 σε 6.7”, μεγάλη τελική 237 km/h), ροπή (320 Νm από τις 1,500 rpm), ευρύχωρη καμπίνα, το καλύτερο infotainment της κατηγορίας, άνετη μετακίνηση στις μεγάλες αποστάσεις, διακριτικά συστήματα υποβοήθησης,
Sorry, no: συντηρητική χαρτογράφιση κιβωτίου DSG, συμπαγής αλλά όχι αναλυτική οδηγική αίσθηση, φορολογικό αποτύπωμα δίλιτρου κινητήρα
Απέναντι: Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTi, MINI Cooper S
Bitch, better have my money: από τα €21.950 για το χειροκίνητο κιβώτιο (το οποίο να προτιμήσετε), από €24.950 για το DSG
Το VW Polo μεγάλωσε. Έγινε Golf. Σχεδόν. Απέκτησε και το λογότυπο GTI με δίλιτρο, πλέον, κινητήρα.
Ως γνωστόν, δύσκολη υπόθεση τα κυβικά στη Μπανανία. Ταυτόχρονα, είναι αδιάφορα σε άλλες χώρες όπου η κίνηση ενός μεγάλου μοτέρ σε μικρό αμάξωμα χαιρετίστηκε θετικά από τον ειδικό Τύπο.
Όμως, η αυτοκινητοβιομηχανία δεν λειτουργεί με γνώμονα μικρές, σχεδόν ανύπαρκτες αγορές, όπως του λόγου μας. Λειτουργεί με βάση το τι θέλει ο ήδη υπάρχων πελάτης αλλά και ο εν δυνάμει.
Και σ΄αυτό το επίπεδο, ο δίλιτρος κινητήρας από το Golf GTi, κανονικός τετρακύλινδρος και «γεμάτος» μέσα στο καπό του Polo GTI, είναι αυτός που ήθελαν άλλες, πιο απενοχοποιημένες αγορές.
H VW έχει τη δική της προσέγγιση στο θέμα των hot hatch. Φαίνεται να τοποθετεί τα μοντέλα της με το λογότυπο ”GTI” σε μια πιο πρακτική, θα μπορούσες να πεις και ώριμη, πλευρά της αγορας, παραμένοντας γρήγορα, ασφαλή και χρηστικά
Σκόπιμα η VW παίρνει αποστάσεις από τη λογική των Ford ST, Renault RS, Honda Type R ή ακόμα και των ομόσταυλων Seat Cupra (που, πλέον, λέγονται σκέτο ”Cupra”).
Επίσης, έτυχε τις μέρες της δοκιμής του Polo GTI να έχουμε και ένα Fiesta ST. Δύσκολα, ξέρετε, θα μπορούσε να υπάρχει πιο ισχυρός ιδεολογικός αντίπαλος για τον οποίο μπορείτε να διαβάσετε την αναλυτική δοκιμή εδώ.
Μπροστά στο απόλυτα οδηγοκεντρικό Ford, το Polo GTI μοιάζει να είναι γρήγορο και «κλινικό». Όμως, και σαφώς πιο ξεκούραστο, πιο εύκολο στην καθημερινότητα απέναντι στην πολύ σφιχτή ανάρτηση του ST, με περισσότερο πλάτος καμπίνας, λιγότερο θόρυβο και πιο άνετα καθίσματα. Είναι αυτό ακριβώς που λένε στη VW ως μότο: practical peroformance
Ο μπροστινός άξονας έχει πολύ ικανοποητική πρόσφυση στην είσοδο της στροφής αλλά χωρίς να έχει την ακαριαία οξύτητα του Fiesta. Με απόλυτα οδηγοκεντρικά κριτήρια, το δεύτερο έχει ήδη πάρει «κεφάλι» στα συγκριτικά του διεθνούς ειδικού Τύπου.
Αλλά, απ’ την άλλη πλευρά, έχω σοβαρές αμφιβολίες για το τι ποσοστό του κοινού που βγάζει γρήγορα συμπεράσματα από τίτλους του ειδικού Τύπου μπορεί πραγματικά να αξιοποιήσει τις δυνατότητες ενός πιο «ειδικού» αυτοκινήτου. Ακόμα περισσότερο; Το Polo GTI, ναι, δεν θα σε ξεσηκώσει, δεν θα σε ιντριγκάρει για το πώς να επιτεθείς στην επόμενη στροφή. Θα περάσεις ταχύτατα παντού, κάνοντας μια σχετική οικονομία στο γκάζι κατά την είσοδο μιας γλιστερής κλειστής καμπής.
Και, επιτέλους, έχεις και μια δόση συμμετοχικότητας στον πίσω άξονα – για όσους έχει ακόμα σημασία κάτι τέτοιο. Αρκεί ένα στιγμιαίο, απότομα άφημα του γκαζιού για να τοποθετηθείς στην καμπή και αμέσως μετά να πιέσεις με τους τροχούς όσο γίνεται πιο ευθεία.
Υπάρχει ηλεκτρονική διαχείριση της ροπής στο διαφορικό, όχι «κανονικό» μπλοκέ, αλλά το σύστημα torque vectoring. Το γνωστό με τον κωδικό XDS. Που δεν πρέπει να το μπερδεύουμε με το XDS+ που συνατούμε σε μεγαλύτερα μοντέλα του γκρουπ.
Να ‘μαστε, λοιπόν, ο κινητήρας του Golf με τον κωδικό ΕΑ888 σε πιο χαμηλό «τιουνάρισμα», με 200 PS, 6τάχυτο DSG κιβώτιο (η δυνατότητα για χειροκίνητο δεν περιλαμβανόταν στις αρχικές παραδόσεις), 4 προγράμματα οδήγησης (eco/normal/sport/individual) σε συνδυασμό με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και τη χαρακτηριστική ευκολία να το πας γρήγορα χωρίς άγχος. Σε Polo συσκευασία
Σε πραγματικές συνθήκες, το Polo GTI είναι ικανό, αποτελεσματικό αλλά και σχετικά μονοδιάστατο για τον ενθουσιώδη οδηγό που θα ζητήσει περισσότερο βάθος από το, στιβαρό μεν, ουδέτερο δε ως αίσθηση, σασί.
Γρήγορο (0-100 σε 6.7’’) και με μοτέρ που ανεβάζει απλόχερα στο στροφόμετρο. Για την ακρίβεια, στη μεσαία περιοχή του στροφόμετρου το Polo είναι πιο «γεμάτο» και αισθάνεσαι πιο έντονα τη ροπή. Τόσο από το Fiesta ST όσο και από το MINI Cooper S.
Τα απλόχερα κυβικά δεν κρύβονται και τα χιλιόμετρα μαζεύονται με έναν άκοπο, αγόγγυστο τρόπο που δεν συνηθίζεις από ένα υπερμίνι. Η «διακοσάρα» είναι μια απλή υπόθεση μερικών μέτρων ευθείας. Tested.
Το σύνολο πλαισιώνουν πιο σφιχτές ρυθμίσεις σε ανάρτηση, αντιστρεπτικές, 15mm χαμηλότερο ύψος σε σχέση με τα απλά Polo, διαφορετικές πλύμνες και σύνδεσμοι κρεμαγιέρας, δυνατά φρένα, τροχοί 17 ιντσών.
Ταυτόχρονα απολαμβάνεις τη χαμηλή θέση οδήγησης, το άνετο και ευθύβολο ταξίδι αλλά και τα σφιχτά σε επίπεδο υλικών αλλά ξεκούραστα καθίσματα ακόμα και για μεγάλους σωματότυπους. Στο Fiesta ST, οι τελευταίοι, δεν θα βολευτούν και τόσο. Δίαιτα, άμεσα…
H δίαιτα, ωστόσο, δεν φάνηκε να αγγίζει ιδιαίτερα τη ζυγαριά του Polo καθώς τα 1355 kg είναι μάλλον αρκετά για ένα μικρό, αναλογικά, αυτοκίνητο και περισσότερα από τη μέση τιμή της κατηγορίας όπου, σε μερικές περιπτώσεις, φτάνει τα 1250 kg.
Το στοιχείο αυτό, αφενός σε επίπεδο επιδόσεων συμψηφίζεται στην πράξη από το δίλιτρο σύνολο, αφετέρου έχει ένα τίμημα στην κατανάλωση καθώς, χωρίς να πιέζουμε σε καθημερινή βάση, βλέπαμε εύκολα τιμές στα 9.7 lt/100 km.
To κιβώτιο DSG είναι σεταρισμένο να αλλάζει σχέσεις κάποιες 250 rpm κάτω από την κόκκινη διαγράμμιση, ακόμα κι αν το έχεις στη χειροκίνητη διάταξη αλλά είναι απαλό και αρκούντως γρήγορο. Το χειροκίνητο 6άρι θα αναδείκνυε, πιστεύουμε, περισσότερο το τιμημένο λογότυπο GTI.
To Polo είναι πολυχρηστικό, εύκολο στην καθημερινότητα, με μακράν πιο άνετη ανάρτηση σε σχέση με το Fiesta ST, το πιο εύχρηστο σύστημα infotainment στην κατηγορία και άφθονο χρώμα στην καμπίνα – ίσως για να σου αποσπά το μάτι από τα σκληρά πλαστικά σε πόρτες και κονσόλα.
Ικανό, ροπάτο, μοντέρνο και αποτελεσματικό. Μάλιστα, σε ρυθμούς 7/10 βρίσκει τη χρυσή τομή του καθώς, όπως αναφέρθηκε, ο μπροστινός άξονας με τη δική του κινηματική (σε σχέση με τα απλά Polo) προσφέρει την εμπιστοσύνη να πιέσεις, να βγάλεις το ESP «μισό off» και να κινηθείς ταχύτατα
Όχι με την αίσθηση ή την εμπλοκή ενός Fiesta ST, αλλά με το δικό του λιγότερο σκληροπυρηνικό τρόπο. Είναι ένα άλλο κοινό, λιγότερο «ειδικό» που εκτιμά έναν all around χαρακήρα. Ή αυτό το κοινό που καλωσορίζει ένα δίλιτρο κινητήρα σε Polo. Επί του τελευταίου, σπάνια κατοικοεδρεύει στην Μπανανία.
Info: volkswagen.gr / Photo: 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.