Υπάρχουν μέρες που απλά δεν μπορείς να τις ξεχάσεις. Αυτές δεν χορταίνουμε και νοσταλγούμε πάντα. Αυτές διηγούμαστε. Όπως η μέρα που ήμουν εγώ κι ο ρότορας. Felix Wankel, σε ευχαριστούμε. Ό,τι κι αν λένε

Το 1919, ο 17χρονος τότε Felix Wankel ονειρεύτηκε ένα νέο είδος κινητήρα, κάποιον που θα μπορούσε να ολοκληρώνει τους τέσσερις κύκλους του καθώς θα περιστρέφεται. Το παρακάτω κείμενο είναι αφιερωμένο σ΄αυτόν
Update: Από το 1919 χρειάστηκε να φτάσουμε στο 1967 για να υλοποιήσει το μηχανολογικό του όνειρο ο Felix Wankel
Ο ρότορας πέρασε από επιτυχίες, αγωνιστικές δάφνες, περιθωριοποοίηση και, τώρα, το 2020, η Mazda επαναφέρει ένα στοιχείο λειτουργίας του. Τα πράγματα δεν είναι τα ίδια – έχουν αλλάξει.
Είναι όμως θετικό ότι ο ρότορας συνεχίζει να υπάρχει στο λεξιλόγιο και την πράξη της εταιρείας που τον εφηύρε
Η εμπειρία με το RX-7
Βρίσκομαι πίσω από το τιμόνι ενός δυνατού RX7 FD3. Μόλις το ‘χουμε μετρήσει και το διάγραμμα έκανε peak στα 488 PS με το στροφόμετρο να σημαδεύει πολύ ψηλά.
Με κάθε πίεση του δεξιού ποδιού απολαμβάνω ένα μηχαναλογικό αριστούργημα με ελάχιστα κινούμενα μέρη. Έτοιμο να καταπιεί ακαριαία όλο το εύρος του στροφόμετρου.
Έτοιμο να στραγγίξει την πρόσφυση των θεό-φαρδιων P-Zero που πασχίζουν να το περιορίσουν, να κρατήσουν την ουρά του στην ευθεία της λογικής και του ελέγχου. Αυτό το Μazda με τρομάζει. Με τρομάζει πολύ. Στραγγίζει τα επινεφρίδιά μου
Wankel vs Otto. Ας δώσουμε μία ευκαιρία στο αουτσάιντερ
Σ’ αυτόν το κόσμο πρέπει να ξέρεις με ποιους θα πας και ποιους θα αφήσεις.
Και, ξέρεις, εκεί έξω υπάρχουν πολλοί που άφησαν για πάντα πίσω τους τα πιστόνια και τον παλινδρομικό κύκλο του Οtto.
Κινήθηκαν πέρα από το συντηρητικό στερεότυπο. Προσπερνώντας τις κοινότυπες ρετσινιές («αναξιόπιστα», «δύσκολα» «λαδιέρες» «αδηφάγα») και χάθηκαν για πάντα στον κόσμο της περιστροφής, των κεραμικών μαχαιριών και των ρελαντί που σηκώνουν σε παλμούς κάθε τρίχα του σώματος σου
Και μπορεί να είναι ποσοτικά λιγότεροι, αλλά τα «πιστεύω» τους είναι τόσο, μα τόσο δυνατά. Σχεδόν αδιάσειστα. Απόκριση, υψίσυχνος ήχος, θεϊκή ευστροφία, χαμηλή μάζα και κέντρο βάρους.
Ένας καλός ρότορας απλώς δεν «χτυπιέται» σ’ αυτούς τους τομείς από αντίστοιχων specs εμβολοφόρο.
Α, και δύναμη! Πολλή δύναμη, συχνά τρομακτική, ιδίως αν υποστηρίζεται από το αντίστοιχο γνωσιακό επίπεδο, που ανά το κόσμο πραγματικά λίγοι κατέχουν, κάτι σαν μύστες-μάγοι της κάστας της περιστροφής.
Η σπουδαιότητα μιας ιδέας όμως δεν είναι πάντα ευθέως ανάλογη της εμπορικής της αξίας κι αυτό λειτουργεί και αντίστροφα. Έτσι τα «ροτόρια» αφού εφοδίασαν τα πάντα, από χλοοκοπτικά και NSU μέχρι μαχητικά αεροσκάφη, κατέληξαν να βρίσκονται μόνο κάτω από καπό της Mazda

Οι Ιάπωνες πήραν την αρχική ιδέα και μέσα στα χρόνια την εξώθησαν στα τεχνολογικά άκρα κερδίζοντας ακόμα και το Le Mans με το επικό 787B που η συμμετοχή του τις επόμενες χρονιές απαγορεύτηκε με συνοπτικές, ενδεχομένως και σκοτεινές διαδικασίες
Κατασκέυασαν δε, αυτοκίνητα-ορόσημα για τους απανταχού petrolheads, τα γνωστά αρχικά RX-7 και RX-8.
Οι περιορισμοί, όμως, στις εκπομπές ρύπων εξώθησαν την Μazda σε διακοπή της παραγωγής του Renesis, παρόλο που ήταν ο φιλικότερος και οικονομικότερος περιστροφικός κινητήρας που είχε βγει από γραμμή παραγωγής.

Και μετά σιωπή
Ναι, σιωπή. Ο πρόεδρος μίλησε για στοχοθεσία πωλήσεων, έθεσε τον εμπορικό πήχη ψηλά και πάγωσε τα πάντα δημιουργώντας την εντύπωση πως όλα τέλειωσαν.
Μετά, ακολούθησαν νέες φήμες και εικασίες, παρέα με κάποια σκόρπια τρισδιάστατα σχέδια πρωτοτύπων αλλά τίποτα χειροπιαστό, τίποτα απτό.
Μέχρι αυτές τις μέρες που επανεμφανίστηκε ο ρότορας στο νέο πρόσωπο της Mazda. Έστω κι αν δεν έχει σχέση με τη φιλοσοφία ενός παρθένου RX-7.
Αν πάντως σας δοθεί ποτέ η ευκαιρία να τιθασεύσετε έναν καθαρόαιμο, δυνατό ρότορα, αυτό το ομολογουμένως δύστροπο και απαιτητικό μηχανολογικό διαμάντι, τολμήστε το. Δεν θα το ξεχάσετε ποτέ. Ποτέ.
Ταυτόχρονα δώστε και μία υπόνοια δίκιου σε όσους ορκίζονται στη μαγεία του. Ακόμα κι αν για σας τα πιστόνια είναι τόσο θεμελιακά όσο οι τροχοί.
Ίσως να ‘χουν κι αυτοί το δίκιο τους.
Photo: Super Street / mazda.gr
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.