Το Volvo EX30 είναι η ευχάριστη έκπληξη στα νέα SUV της κατηγορίας. Συγκρατημένες διαστάσεις, ευέλικτο, με ρεαλιστική αυτονομία, άψογα σχεδιασμένο στις λεπτομέρειές του και, όπως γράφαμε στη σχετική δοκιμή, κάτι σαν ηλεκτρικό GTI. Αυτό είναι το Top 20 των λεπτομερειών που εντοπίσαμε συμβιώνοντας μαζί του
Προβολείς σε σχήμα «Σπαθιού του Θορ», μοντέρνο και συγκρατημένο στα 4,2 μέτρα, καθαρές γραμμές, ολιστικά ψαγμένο, τιμή-πρόκληση στα EV. Το EX30 ήρθε να ταράξει τα νερά των ηλεκτρικών SUV
H Volvo λέει ότι το EX30 είναι ο ακρογωνιαίος λίθος στο στρατηγικό μετασχηματισμό που επιχειρεί ως εταιρεία. Ταυτόχρονα είναι όσο ασφαλές θα περιμέναμε από ένα Volvo. Τόσο στον ανοιχτό δρόμο όσο και στον πολυσύχναστο αστικό ιστό που πλέον (με πατίνια, σκούτερ, ποδήλατα και ό,τι άλλο κινείται) έχουν συνθέσει ένα μακράν πιο περίπλοκο περιβάλλον κίνησης στους ελληνικούς δρόμους
Επί του οδηγικού, όπως σημειώναμε στη σχετική δοκιμή του Volvo EX30 Single Motor των 272 ίππων, «Για ένα αυτοκίνητο 1.800 κιλών που ορμά με την ανάλογη αδράνεια, η συγχορδία των υποβοηθήσεων του Volvo EX30 είναι αριστοτεχνική. Δε ”μαγκώνει” άγαρμπα το ESP, η κατανομή πέδησης δεν δείχνει τεχνητή, η ηλεκτρική υποβοήθηση είναι ικανοποιτική, η έξοδος από τις καμπές με ροή. Το τελευταίο είναι σημαντικό και σπανίζει».
Ταυτόχρονα, επί του λεπτομερειακού, αυτό είναι το Top 20 των στοιχείων του Volvo EX30 που μας αρέσουν.
1. Είναι compact, μαζεμένο. Δεν είναι μενίρ
Με 4,23 μέτρα μήκους είναι το μικρότερo Volvo
Όσο πιο μικρό το μέγεθος ενός αυτοκινήτου τόσο λιγότεροι ενεργειακοί πόροι απαιτούνται.
Ως τελικό προϊόν το EX30 έχει το μικρότερο αποτύπωμα διοξειδίου του άνθρακα από όλα ανεξαιρέτως τα Volvo που έχουν παραχθεί στην ιστορία της.
Όμως, καθώς στο 4Drivers, μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα το οδηγικό ενδιαφέρον ενός νέου μοντέλου, πόσο μάλλον ηλεκτρικού, αυτό το -μικρό σε μέγεθος αλλά μεγάλο σε δυνατότητες- Volvo απέδειξε πως δε μεταδίδει την αίσθηση ενός μεγάλου όγκου που ταλαιπωρεί λάστιχα και αναρτήσεις. Κάτι δηλαδή που συχνά συναντάμε σε ηλεκτρικά SUV
Παράλληλα, με μεταξόνιο στα 2,65 μέτρα φιλοξενεί με άνεση τέσσερις επιβάτες και ο χώρος αποσκευών είναι από 308 έως 904 λίτρα.
2. Έχει αλάνθαστο σκανδιναβικό design
Μινιμαλιστικό
Ξεκάθαρη σουηδική Σχολή σχεδίασης. Αναγνωρίσιμη από χιλιόμετρα.
Προφανώς δεν είναι μόνο το σήμα-κατατεθέν της Volvo με το «Σφυρί του Θορ» στη σχεδίαση των εμπρόσθιων προβολέων. Είναι το καθαρό σχήμα, διάφανο και λειτουργικό.
Χαμηλό καπό, τονισμένοι θόλοι, διάσπαρτοι αισθητήρες διακριτικά κρυμμένοι, black gloss επιφάνειες που «κατεβάζουν» το ύψος (1,55 εκ.) του αυτοκινήτου και μία ικανοποιητική απόσταση από το έδαφος (16,5 εκ.)
3. Με ενεργά αεροδυναμικά πτερύγια στον μπροστινό προφυλακτήρα
Blades in action
Κάτω από τον μπροστινό προφυλακτήρα, χαμηλά, είναι τοποθετημένα τα ενεργά αεροδυναμικά πτερύγια.
Ο οδηγός δεν το αντιλαμβάνεται αλλά ανοίγουν ή κλείνουν, από 0 έως 90 μοίρες, αναλόγως ταχύτητας και συνθηκών, για να βελτιστοποιήσουν την ψύξη και την αεροδυναμική του αυτοκινήτου
Το Automatic Spoiler Shutter είναι διαθέσιμο στα πισωκίνητο Volvo EX30 Single Motor Extended Range (όπως αυτό της σχετικής δοκιμής) και στο τετρακίνητο EX30 Twin Motor των 428 ίππων και των 0-100 χλμ/ώ. σε 3,6 δ/λ.
Ενημερωτικά, ο αεροδυναμικός συντελεστής είναι στο 0,28.
4. Mε downforce στον πίσω άξονα
Κι όμως, η πίσω αεροτομή δεν είναι για εφέ
Όντως δείχνει επιθετική η αεροτομή οροφής, όπως συνηθίζεται άλλωστε. Όμως εν προκειμένω, σύμφωνα με τη Volvo «βελτιώνει την αεροδυναμική του EX30 και αυξάνει την αεροδυναμική άντωση και τη σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες»
Να θυμίσουμε πως, σύμφωνα με τη σρατηγική της εταιρείας, η τελική ταχύτητα των αυτοκινήτων της δεν υπερβαίνει τα 180 χλμ/ώ. ανεξαρτήτως ισχύος.
5. Εκφράζει ευαισθησία ανακύκλωσης. Γνήσια, όχι για το θεαθήναι
Facts & Numbers
Περίπου το 17% του ατσαλιού και των πλαστικών που βρίσκονται μέσα στο Volvo EX30 είναι ανακυκλώσιμο.
Το 25% του αλουμινίου που έχει χρησιμοποιηθεί είναι επίσης ανακυκλωμένο.
Το 95% των προμηθευτών του παράγουν σε πλαίσιο κλιματικής ουδετερότητας. Τέλος, μεγάλο ποσοστό των υλικών στο εσωτερικό είναι ανακυκλωμένο από τζιν ρετάλια, πλαστικά μπουκάλια που έχουν ξεβράσει οι ωκεανοί και από αχρησιμοποίητα πλαίσια παραθύρων
6. Οι καθρέπτες χωρίς πλαίσιο
Μικρό έργο τέχνης
Χωρίς πλαίσιο – πείτε το και bezel, όπως μάθαμε το σχετικό όρο σε οθόνες τηλεόρασης και κινητών τηλεφώνων.
Συμβάλλουν στο αφαιρετικό στυλ σχεδίασης του Volvo EX30. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της νύχτας, έχουν λειτουργία Autodimming για να μη τυφλώνεσαι από τα φώτα των διαφόρων «Ιλουμινάτι»
7. Οι ξεχωριστοί τροχοί
H Volvo τους λέει ”Aero Wheels”
Με διάσταση από 18 έως 20 ίντσες, οι ειδικά σχεδιασμένοι τροχοί δεν έχουν εμφανή μπουλόνια, είναι αεροδυναμικά σχεδιασμένοι για να μειώνουν την αντίσταση και έχουν μειωμένο βάρος, χωρίς να αναφέρεται συγκεκριμένη τιμή από την εταιρεία.
Τα μαύρα gloss καπάκια δίνουν ένα φουτουριστικό τόνο ενώ, με την ευκαιρία, είναι πολύ θετικός ο τρόπος που το αυτοκίνητο αποδίδει ως ποιότητα κύλισης ακόμα και με τους μεγαλύτερης διαμέτρου τροχούς στην ελληνική άσφαλτο
8. Tο «Σφυρί του Θορ»
Σήμα-κατατεθέν που μας αρέσει. Αυτή τη φορά πιο φαρδύ και αιχμηρό
Τα κάθε λογής βραβεία βρίθουν στην εποχή μας. Κάθε τρεις και λίγο και ένα. Ωστόσο το Red Dot Design Award είναι όντως ένα από τα εγκυρότερα και με βάθος χρόνου στη βράβευση προϊόντων βιομηχανικού σχεδιασμού.
Εν προκειμένω, με συνολική βαθμολογία 93/100, η επιτροπή των 39 ειδικών από όλο τον κόσμο ψήφισε για το 2024 στην κατηγορία «Αυτοκίνητο» το Volvo EX30. Μία αναγνώριση που την πήρε με το σπαθί του. Μπορεί και με το σφυρί του
9. Η τεράστια πανοραμική οροφή
Μόνο 18,9% ακτινοβολία
Με τόσο χαμηλό ποσοστό διαπέρασης των ακτίνων του ηλίου, οι σχεδιαστές απελευθερώθηκαν από την ανάγκη μηχανισμών που θα περιόριζαν το μέγεθός της
Επίσης το ειδικό κρύσταλλο έχει μία ελαφρά απόχρωση καθώς και πλαστικοποιημένη επίστρωση ώστε να φιλτράρονται οι εξωτερικοί θόρυβοι.
Το δε καλοκαίρι μπλοκάρεται περίπου το 80% της θερμότητας.
Αν πάντως χρειάζεστε ένα αποσπώμενο σκίαστρο, είναι διαθέσιμο στον προαιρετικό εξοπλισμό.
10. Το εσωτερικό χωρίς δερμάτινα
Ως άποψη. Γιατί ακόμα κι αν θέλετε, δεν μπαίνουν
Τα πρόσφατα χρόνια, αρχής γενομένης από το Volvo C40 Recharge, η Volvo έγινε η πρώτη κατασκευάστρια εταιρεία που δεν τοποθετεί δερμάτινα καθίσματα στα αμιγώς ηλεκτρικά της αυτοκίνητα.
Mάλιστα τότε το «προχώρησε» ένα βήμα παρακάτω: είχε δημιουργήσει ένα νέο υλικό, το Nordico το οποίο χρησιμοποιείται στις επενδύσεις του εσωτερικού των αυτοκινήτων της και αποτελείται από ανακυκλώσιμα υλικά, φελλούς που μαζεύει από τις εταιρείες κρασιού και υλικά από δάση στη Σουηδία και τη Φινλανδία.
Στο EX30 υπάρχουν 4 διαθέσιμες προσεγμένες υφασμάτινες επενδύσεις που δείχνουν πολύ μοντέρνες, στηρίζουν το σώμα και ταιριάζουν με το πνεύμα της εταιρείας. Οπότε κι αν ακόμα επιμένετε για δέρμα στο EX30, θα επιμείνει εξίσου η Volvo. No leather inside
11. Το μικρής διαμέτρου τιμόνι
Δείχνει σπορτίφ. Και είναι
Μικρό, με υλικό που επίσης θα ορκιζόσουν πως είναι δέρμα αλλά αφήνει μία σατέν μεταξένια αίσθηση στο χέρι. Δε γλιστράει υπερβολικά, δε «στέκεται» στην παλάμη επίσης υπερβολικά. Τόσο-όσο.
Ακόμα σημαντικότερο ότι, αναλογικά με ηλεκτρική κρεμαγιέρα ενός EV, έχει αίσθηση γραμμικότητας, είναι γρήγορο γύρω από τη θέση της ευθείας και με σωστό self centering (κοινώς, «επαναφορά») για να γίνεται εύκολη η ζωή στις αλλαγές πορείας μέσα στην πόλη
12. Η οθόνη αναφοράς
Εύκολη, γρήγορη, ξεκάθαρη
Ενσωματώνει τις περισσότερες λειτουργίες μέσω αυτής. Το ενδιαφέρον είναι ότι τα γραφικά και οι εναλλαγές «παραθύρων» βοηθούν το βατό της διάδρασης και οι επιλογές -ακόμα και για όσα συστήματα θες να βγάλεις off– γίνονται χωρίς δαιδαλώδεις λαβυρίνθους.
Επιπλέον πολλές λειτουργίες του συστήματος ελέγχονται από την εφαρμογή Volvo EX30 App διευκολύνοντας τον προγραμματισμό του αυτοκινήτου πριν καν ξεκινήσεις, όπως το σύστημα κλιματισμού, τα θερμαινόμενα καθίσματα και τιμόνι, αναλόγως καιρού
Τέλος, μεταξύ άλλων, το σύστημα δέχεται OTA (Over The Air) αναβαθμίσεις χωρίς να χρειάζεται επίσκεψη στους dealers για τις όποιες επικαιροποιήσεις.
13. Το φινίρισμα στις λεπτομέρειες του κόκπιτ
Ναι, έχει αρκετές επιφάνειες με σκληρά πλαστικά
Όμως η διαφορά έγκειται στο μιξάρισμα των υλικών.
Όπως είχαμε σημειώσει και στην παρθενική μας επαφή μαζί του, με το τετρακίνητο Twin Motor Performane, κατά τη δημοσιογραφική παρουσίαση της Volvo Car Hellas, ο συνδυασμός από τα έξυπνα υλικά, οι χρωματισμοί, τα εκλεπτυσμένα μεταλλικά πόμολα εσωτερικά στις πόρτες και η απουσία του βαρετά μονοδιάστατου μαύρου κόκπιτ, συνθέτουν ένα σύνολο που ανήκει ενστικτωδώς στο λεγόμενο premium.
Το χειρίστηκαν έξυπνα, έβαλαν νέους ανθρώπους στο σχεδιασμό, ένωσαν τα ετερογενή υλικά, μπήκε το καλαίσθητο soundbar με τα ηχεία της Harman Kardon (με ενισχυτή 1.040W και 5 ηχεία) στο πίσω μέρος του ταμπλό και το κόκπιτ εκπέμπει νεωτερισμό. Δεν υποπίπτει στην κατηγορία «Χαριτωμένο». Ανήκει στην κατηγορία «Δημιουργικό». Ξεκάθαρα
14. Η παθητική ασφάλεια
Εντάξει, κλασικό «γήπεδο» της Volvo
Την «ομπρέλα» ασφάλειας η εταιρεία την αποκαλεί Safe Space Technology. Μια ολόκληρη αρμάδα, μεταξύ άλλων, από αισθητήρες, ραντάρ, ειδοποίηση για άνοιγμα πόρτας (κάτι που συμβαίνει συχνά εις βάρος ανυποψίαστων πεζών ή δικυκλιστών), κάμερα 360 και το περιβόητο Driver Alert System
Μπροστά από τον οδηγό, στο επάνω μέρος της κολώνας του τιμονιού, υπάρχει και ένας σένσορας που καταγράφει τις κινήσεις της ίριδας των ματιών του οδηγού, την ταχύτητα με την οποία κινείται καθώς και τις αντίστοιχες του κεφαλιού, ώστε να εντοπίζεται αν είναι αφηρημένος ή κουρασμένος.
Υπάρχουν 3 επίπεδα απόσπασης και κούρασης και, αντίστοιχα, ενεργοποιείται μία σειρά ειδοποιήσεων. Ακούγεται ίσως ούλτρα παρεμβατικό, ωστόσο οι διαδικασίες γίνονται μεν αντιληπτές αλλά όχι ενοχλητικές.
Φυσικά, ταυτόχρονα υπάρχει όλη η παλέτα συστημάτων παθητικής ασφάλειας της Volvo, με τεχνολογίες δανεισμένες από τα ακριβότερα μοντέλα της. Εντάξει, γνωστό είναι. Η Volvo δεν παίζει με αυτά. Νόμος
15. Το χειριστήριο για τη ρύθμιση των καθισμάτων
Ενιαίο και εύκολο
Μέσω του τετράγωνου χειριστηρίου που βλέπεις, ο οδηγός ρυθμίζει ηλεκτρικά κατά 12 γωνίες την ιδανική θέση οδήγησης. Αντίστοιχα, ο συνοδηγός έχει τη δυνατότητα για 8 σχετικές ρυθμίσεις.
Επίσης κάθε φορά που αλλάζεις τη θέση οδήγησης εμφανίζεται ένα μήνυμα στην κεντρική οθόνη για το εάν θες να αποθηκευτεί η σχετική ρύθμιση. Εύκολα, χωρίς να χρειαστεί να κάνεις κάτι.
Τέλος, η κολώνα του (θερμαινόμενου στο αυτοκίνητο δοκιμής) τιμονιού ρυθμίζεται χειροκίνητα.
16. Η πρακτικότητα στο εσωτερικό
Έξυπνοι χώροι αποθήκευσης
Κατ΄αρχάς με την υιοθέτηση του Soundbar εξοικονομήθηκαν τόσο καλώδια (και κόστος) όσο και αποθηκευτικός χώρος στις πόρτες. Το ντουλαπάκι, προς ευκολότερη πρόσβαση και από τους δύο εμπρός επιβάτες, μεταφέρθηκε στο κέντρο. Το συρόμενο τμήμα στην προέκταση της κεντρικής κονσόλας προσαρμόζεται αναλόγως αντικειμένων ενώ μπορεί να παίξει το ρόλο των cup holder
Γενικώς υπάρχουν διάφορα σημεία για να ρίξεις προσωπικά αντικείμενα ενώ είναι πανεύκολη η θέση για την ασύρματη φόρτιση του κινητού.
17. Η ρεαλιστική αυτονομία
Όπως μπορείτε να δείτε και στη σχετική δοκιμή του Volvo EX30 Single Motor Extended Range (το οποίο μάλλον είναι η χρυσή τομή της γκάμας), η μέση κατανάλωση για περισσότερα από 4.700 χιλιόμετρα, προφανώς με προηγούμενες δοκιμές του συγκεκριμένου αυτοκινήτου, είναι στις 20,7kWh.
Επίσης είναι πάντα δεδομένο πως ακόμα και με ένα EV μπορεί να δεις υψηλές τιμές, της τάξης των 30kWh/100 χλμ., αν είσαι πολύ συχνά με το γκάζι-«μοκέτα».
Ρεαλιστικά, ωστόσο, χωρίς να θυσιάζεις μέρος της επιτάχυνσης αλλά και χωρίς να ξεχνάς ότι βρίσκεσαι σε ένα SUV, μπορείς άνετα να δεις κάτω από 20kWh. Η Volvo ανακοινώνει από 16,9 – 17,5 kWh και, θεωρούμε, πως η τιμή είναι βατή
18. Το στριφτερόν και γρήγορον του είδους – αυτά που μας αρέσουν
Μακράν περισσότερο γρήγορο απ’ όσο θα χρειαστεί ο μέσος οδηγός
Το EX30 είναι και ενδιαφέρον για τον συνειδητοποιμένο. Αυτόν που θέλει να κινηθεί ταχύτατα αλλά και χωρίς να αισθάνεται ότι κουβαλάει έναν τεράστιο όγκο. Φαίνεται και σε σχετικά «κλειστές» διαδρομές όπου το μαζεμένο μέγεθος δημιουργεί και μία αίσθηση διαχείρισης πιο ενεργή απ΄όσο θα περίμενε κάποιος από ένα EV της νέας εποχής
Πολύ σύντομα, αναφορικά με τις επιδόσεις, το πισωκίνητο Single Motor των 272 ίππων επιταχύνει στο 0-100 σε 5,7 δ/λ., το Single Motor Extended Range, επίσης 272 ίππων, σε 5,3 δ/λ. και το τετρακίνητο Twin Motor Performance των 428 ίππων σε 3,6 δ/λ., αντίστοιχα. Υπεραρκετά.
Όπως σημειώθηκε παραπάνω, η τελική ταχύτητα είναι ηλεκτρονικά περιοριζόμενη στα 180 χλμ/ώ. σε όλες τις εκδόσεις.
19. Η ευκολία της κάρτας εκκίνησης. Ή και του κινητού
Καλώς ή κακώς όλοι με ένα κινητό στο χέρι
Στο EX30 μπαίνεις σκανάροντας μία ψηφιακή κάρτα, μεγέθους πιστωτικής, σε ένα σένσορα στη μεσαία κολώνα του Volvo. Ή, αν θες, μόνο με το κινητό σου.
Εδώ δεν έχει ιεροτελεστία, ούτε διαδικασίες. Και για πάρα πολύ κόσμο, αυτό είναι μόνο πλεονέκτημα.
20. Η τιμή-πρόκληση. Και δώρο το Wallbox
Από €37.572. Και χωρίς την επιδότηση…;
Όταν στη δημοσιογραφική παρουσίαση του Volvo EX30 προβλήθηκε στη σχετική οθόνη της παρουσίασης του εταιρικού power point η τιμή εκκίνησης του νέου EV, πολλοί αντάλλαξαν ματιές με νόημα – ευχάριστο και μάλλον απροσδόκητο.
Εν μέσω μιας σημαντικής ανόδου τιμών, γενικώς και ειδικώς, η στρατηγική της Volvo να ελκύσει όχι μόνο παραδοσιακούς της πελάτες αλλά και νέους προς τη μάρκα, τα €37.572 -πόσο μάλλον αν συνυπολογιστεί και η επιδότηση- είναι όντως μία πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση
Και με δώρο το Wallbox, αυτό που πολλοί θέλουν για να το φορτίζουν σπίτι, ανεξαρτήτως έκδοσης. Mήπως πρέπει να περάσετε από ένα show room της Volvo;
Info / Photo: volvocars.com/gr / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.