Φέτος η Lexus συμπληρώνει ακριβώς τρεις δεκαετίες από τότε που μπήκε σφήνα στο γερμανικό κατεστημένο. Παρότι το 2019 δεν είναι και η καλύτερη χρονιά για να γιορτάσει την επέτειο, σκανάρουμε τα καλύτερά της
Εντυπωσιακή σχεδίαση, υψηλός δείκτης αξιοπιστίας, ένα συγκλονιστικό υπεραυτοκίνητο (εννοείται, το πορτοκαλί LFA που βλέπετε) αλλά και μία αισθητή πτώση πωλήσεων για το 2019. Τα καλά και τα άσχημα της Lexus. Τι τρέχει ακριβώς;
Τη δεκαετία του ’80 τρεις μεγάλοι παίχτες της ιαπωνικής σχολής θέλησαν να μπουν δυναμικά στα πολυτελή «χωράφια» των Γερμανών
Η πρώτη που το επιχείρησε ήταν η Honda. Δημιούργησε το παρακλάδι της, την Acura. Την μιμήθηκαν λίγα χρόνια αργότερα οι Nissan και Toyota. Η πρώτη με τα Infinity και η δεύτερη με τα Lexus. Αναρωτιέστε ποια ήταν η πιο επιτυχημένη από τις τρεις; Βάλτε τα λεφτά σας στην τελευταία.
Η Lexus χτύπησε το αμερικανικό, κυρίως, κοινό με δυνατό άπερκατ στο υπογάστριο. Εκεί που η άρχουσα τάξη ήθελε μία Mercedes ή μία BMW στο γκαράζ της, βρέθηκε για πρώτη φορά να ερωτοτροπεί με ένα Lexus. Ήταν εκτός συρμού, φρέσκο ως μάρκα, άνετο, ξεκούραστο και εναλλακτικό. Τα λάτρεψαν διάσημοι ράπερς, γομάρια του NFL, ανερχόμενοι επιχειρηματίες. Και ήταν πολλοί όλοι αυτοί
Παρότι με τα ευρωπαϊκά δεδομένα η πλειοψηφία των Lexus που άρχισαν να ξεφτρώνουν σαν τα μανιτάρια στους αμερικανικούς δρόμους ήταν αδιάφορα, μεγάλα σεντάν, δεν άργησαν να παρουσιαστούν μερικά πολύ σημαντικά μοντέλα. Ήταν αυτά για τα οποία ο ευρωπαϊκός ειδικός Τύπος άρχισε να γράφει ιδιαίτερα θετικά σχόλια. Και δικαίως.
Το Lexus RX 300 που είδε την τάση για SUV
Η ιδέα ενός premium SUV που θα παζαρεύει τις μεγάλες διαστάσεις για κάτι πιο χρηστικό και άνετο, είχε πέσει στα γραφεία της Lexus απ’ τις αρχές του ’90. Το RX λανσαρίστηκε ως Toyota Harrier το 1997 και ξαναβαφτίστηκε με στόχο τις εξαγωγές ως Lexus RX.
Την εποχή εκείνοι πολλοί αγοραστές δεν κατάλαβαν καν ότι κάτω από το διακριτικό αμάξωμα υπήρχε ένα Toyota. Και, μάλλον, δεν χρειάστηκε. Το RX έγινε το πιο εμπορικό μοντέλο στη γκάμα της Lexus με 370,000 τεμάχια πριν δώσει τη θέση του στη 2η γενιά, το 2003.
To Lexus IS 200 – κάτι σαν BMW Σειρά 3 made in Japan
Λίγο πριν σκάσει το μιλένιουμ, το 1999, ένα νέο σεντάν εμφανίστηκε να πλαγιολισθαίνει στις δοκιμές των περιοδικών αυτοκινήτου. Το Lexus IS 200 ήταν η πρώτη απόπειρα της Lexus να επιτεθεί στο καταξιωμένο γερμανικό κατεστημένο εντός ευρωπαϊκού εδάφους και με στόχο την οδηγική απόλαυση σε συνδυασμό με την πρακτικότητα του τετράθυρου σεντάν. Ο στόχος ήταν οι BMW 3 Series και Mercedes C-Class. Βασικά οι πρώτες.
Ήταν πισωκίνητο, καλοστημένο, με άψογο ζύγισμα, με έναν εύρυθμο εξακύλινδρο και αυτό που λένε οι αγγλούρες «tail happy». Πίσω από το εγχείρημα βρισκόταν ο Nobuaki Katayama. Αν το όνομα δεν σας λέει κάτι, επρόκειτο για τον άνθρωπο που είχε εμπλακεί στο θρυλικό AE 86 αλλά και στην 4ης γενιάς Supra. Μορφή.
O Katayama πέραν του ότι ήταν ο Chief Engineer του IS 200, είχε στο βιογραφικό του και την ιδιότητα του αγωνιζόμενου. Είχε εργαστεί, επίσης, σε παρουσίες της Toyota Motorsport στο Le Mans αλλά και σε αγώνες ραλί.
Ο άνθρωπος ήξερε τη συνταγή και την εκτέλεσε σωστά. Το IS 200 μπορεί να μην εκθρόνισε την 3άρα της BMW αλλά ήταν ό,τι πιο σημαντικό μεσαίο βγήκε ποτέ απ’ τις πόρτες της Lexus. Έστω κι αν στην Ιαπωνία το ήξεραν ως Toyota Altezza.
Τι αμαξάρα. Για το επικό Lexus LFA
Όταν κάποτε ρώτησαν τον Jeremy Clarkson ποιο αυτοκίνητο θα ‘θελε, απάντησε πως «αν ήταν να διαλέξω ένα και μόνο αυτοκίνητο απ΄ όσα ποτέ παρήχθησαν, θα ήταν ένα Lexus LFA σε σκούρο μπλε».
Ο Jeremy είχε τα δίκια του. Παρότι το LFA ήταν ένα στοίχημα που ελάχιστοι θα στοιχημάτιζαν υπέρ του. Χωρίς γενεαλογικό δέντρο από κάποιο προγενέστερο υπεραυτοκίνητο στη γκάμα της Lexus; Αν θέλετε, χωρίς ένα κοινό που να περιμένει κάτι κορυφαία σπορ, εξωφρενικά γρήγορο και τόσο εστιασμένο; Από μια εταιρεία που είχε επενδύσει στη χλιδή και στην άνεση; Ναι, σε όλα.
Το LFA ήταν φτιαγμένο από ανθρακόνημα, είχε έναν ατμοσφαιρικό V10 με χωρητικότητα 4.8 λίτρων κατασκευασμένο σε συνεργασία με τη Yamaha και, για πολλούς, ήταν καλύτερο και από αντίστοιχο gran turismo της Ferrari. Τύπου 599 GTO.
Όχι, δεν είναι αγιογραφία αλλά κατατεθημένο οπτικοακουστικό στα χρονικά του YouTube, διά χειρός βρετανικού evo. Συ-γκλο-νι-στι-κό.
- Διάβασέ το: Για το φετινό, ξενέρωτο evo Car of the Year
Παρά τη ζήτηση, παρότι μαγαρίστηκε όταν το αγόρασε η Paris Hilton (αλήθεια, ζει αυτό το κορίτσι;), παρά τις διθυραμβικές κριτικές, η Toyota φάνηκε εξαιρετικά συνεπής στην υπόσχεσή της. παρήγαγε μόνο 500 LFA. Και έκλεισε το καλούπι. Ειδικά η έκδοση Nürburgring Package που βγήκε σε μόλις 50 μονάδες, σήμερα εκτιμάται πως πλησιάζει το $1,000,000
Το διαστημικό Lexus LC
Συνήθως συμβαίνει κάτι πολύ σπαστικό με τα concept cars. Ξέρετε, αυτά που παρουσιάζονται στα διεθνή σαλόνια ως σχεδιαστικές ασκήσεις. Εξωπραγματικά εντυπωσιακά, σχεδόν διαστημικά. Ίσα-ίσα για να ακολουθήσει λίγο μετά ένα τελείως προσγειωμένο μοντέλο παραγωγής.
Η Lexus, ειδικά τα πρόσφατα χρόνια, ακολουθεί άλλη λογική. Και κάνει την εξαίρεση. Ειδικά στα κουπέ. Όχι στα σεντάν ή στα SUV της. Στα πρώτα, λοιπόν, το σχεδιαστικό της τμήμα δημιουργεί δραματικά εντυπωσιακά αμαξώματα τα οποία -άκου να δεις- παίρνουν έγκριση απ΄τα μεγάλα αφεντικά. Εκείνα που συνήθως είναι και τα πιο συντηρητικά της εξίσωσης.
Αν, πάντως, τύχει να δείτε ένα LC από κοντά (κυκλοφορεί ένα λευκό στην πόλη), θα πιστέψετε πως το ΄σκασε από περίπτερο Διεθνούς Έκθεσης του 2025. Μόνο τυφλός δεν θα γυρίσει. Κάτι ανάλογο, αν και σε μικρότερο βαθμό, συμβαίνει και με το RC F – κάτι σαν BMW M4 αλλά με V8 και τρομερό ήχο.
Τα 30 χρόνια, οι πωλήσεις και η πτώση
Φέτος το Φεβρουάριο η Lexus συπλήρωσε 10 εκατομμύρια πωλήσεις. Είναι ένα πολύ σημαντικό νούμερο δεδομένων των μόνο 30 ετών ζωής της μάρκας.
Παρόλα αυτά, το 2019, η χρονιά που η εταιρεία γιορτάζει τρεις δεκαετίες παρουσίας, δεν ήταν και η καλύτερη δυνατή. Η Lexus εμφανίζει σημαντική υστέρηση έναντι των Mercedes-Benz και ΒMW στην αμερικανική αγορά, που είναι και ο βασικός εξαγωγικός της τομέας.
Για την ακρίβεια, φαίνεται πως το μερίδιο αγοράς της στην κατηγορία κινείται στο 13% σε σχέση με το 18,2% που κατείχε πριν μια δεκαετία. Οι αναλυτές το αποδίδουν σε μία σχετικά γερασμένη γκάμα αλλά και σε περιορισμένες επιλογές μεγάλων crossovers, όπως τα Audi Q7, BMW X7, Mercedes GLS και Volvo XC90. Ή και σε pick-up – αυτά που λατρεύουν οι Αμερικανοί.
Α, ναι. Ακούγονται και παράπονα πως δεν έχει αναβαθμίσει αισθητά τα συστήματα infotainment – στοιχείο που στη σημερινή ψηφιακή εποχή μετράει πολύ για όλο και περισσότερους καταναλωτές.
Παρόλα αυτά…
Η Lexus διατηρεί μερικά σοβαρά χαρτιά στο συρτάρι της. Παραμένει μία εταιρεία που βλέπει τρία μοντέλα της μέσα στο Top 10 των πιο αξιόπιστων, σύμφωνα με τις έρευνες καταναλωτών. Επίσης, κατά τη γνωστή J.D. Power, είναι η μάρκα με την μεγαλύτερη αξία μεταπώλησης στις ΗΠΑ.
Και κάτι ακόμα τελευταίο. Ίσως το πιο σημαντικό αν θέλει κάποιος να δει την επόμενη μέρα της. Στη συνάντηση που έγινε με τους εκπροσώπους της Toyota στη Ουάσινγκτον, τον περασμένο Οκτώβριο, οι dealers της Lexus βγήκαν απ’ την αίθουσα με ένα πλατύ χαμόγελο. Διαβεβαιώθηκαν πως αυτή την περίοδο στην Toyota City «όλη η προσοχή είναι στραμμένη στη Lexus και στο πώς θα επανέλθει στην κορυφή με φοβερή, νέα γκάμα στο άμεσο μέλλον». Της το ευχόμαστε. Μαζί με το κλασικό happy birthday.
Info/Photo: lexus.gr
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.