Αποκλειστικό: Οδηγούμε το συλλεκτικό GR Yaris S. Ogier Edition

Post date:

Author:

Category:

Τουλάχιστον επισήμως, αυτό είναι το μοναδικό εισαχθέν Toyota GR Yaris S. Ogier Edition στην Ελλάδα. Ένα «κομμάτι», εξόχως συλλεκτικό, πανάκριβο και άκρως οδηγοκεντρικό. Το οδηγούμε μετά φόβου Θεού και σεβασμού. Τι άλλο θα περιμένατε με μόλις 800 χιλιόμετρα στο οδόμετρο, απάτητη καινουργίλα και ό,τι συνεπάγονται τα €91.000 της τιμής κτήσης του;

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Το GR Yaris S. Ogier, σχεδόν με τις ζελατίνες, σε γνωστή ειδική, στα νότια της πόλης. Οι 280 ίπποι και τα 390 Nm ροπής συνθέτουν τον ισχυρότερο τρικύλινδρο παραγωγής


Ναι, τόσο κοστίζει το GR Yaris S. Ogier Edition, όσο διαβάσατε στον πρόλογο. Κάποια επιπλέον €20.000 απ’ ό,τι το Gen 2. Με λογιστική σκέψη, κανονικά, το χαίρεσαι επιλεκτικά, το κρατάς σε ένα από τα γκαράζ (του ιδιοκτήτη του) και μετά από μερικά χρόνια θα αξίζει πολύ περισσότερο

Δοκιμή Toyota GR Yaris

Δεν ξέρω αν είναι όντως αυτές οι προθέσεις του Πάνου Ισμαήλου, του γνωστού επιχειρηματία της Mercedes-Benz A. Ισμαήλος Α.Ε. και παθιασμένου petrolhead με συμμετοχές στο Ράλλυ Ακρόπολις, ενασχόληση με κλασικά και εμπλεκόμενο με σοβαρές οδηγοκεντρικές κατασκευές χωρίς κατ’ ανάγκην το «αστέρι» στο καπό.

Το τελευταίο που μόλις διαβάσατε είναι και δείγμα οδηγικού πλουραλισμού χωρίς αγκυλώσεις. Το GR Yaris S. Ogier που βλέπετε αγοράστηκε ως αυτό που πρεσβεύει: μία ειδική έκδοση, σε μόλις 200 αντίτυπα παγκοσμίως και δη σε μία εποχή όπου τα κορυφαία hot hatch έγιναν πιο σπάνια και από τις σπάνιες γαίες. Τι, όχι;

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Κατεβαίνω γκαράζ

Το ‘χω μπροστά μου. Ξεχωρίζει.

Αποκλειστικά σε γκρι ματ (Stealth Grey), με τη μεγάλη πίσω αεροτομή από ανθρακονήματα CFRP, τη γαλλική σημαία (πατρίδα του Ogier) στη μάσκα του ψυγείου και τους σφυρήλατους τροχούς 18x8J της BBS και τις μπλε δαγκάνες των τετραπίστονων φρένων.

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition
Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Τα μαύρα αυτοκόλλητα της Toyota Gazoo Racing έχουν προστεθεί στην αριστερή και δεξιά πόρτα ενώ η πλακέτα με το λογότυπο ”Ogier Edition” στην πίσω πόρτα παρέχει διακριτικά την πληροφορία.

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition
Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition
Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Το GR Yaris S. Ogier δείχνει όπλο – και είναι. Στην εποχή της ευρωπαϊκής ξηρασίας των hot hatch, τούτο ‘δω και το Type R κατέληξαν οι μόνοι πρεσβευτές μίας φωτεινής εξαίρεσης εν μέσω ενός απογοητευτικού κανόνα

Προσθέστε τα Mercedes-AMG A35/45 και Audi RS 3 (παρότι είναι σχετικά διαφορετικής προσέγγισης όπου στοχεύουν στην απόλυτη ισχύ και τη διαφορετική διαχείριση του οδοστρώματος) και η πανάκριβη πλέον κατηγορία έκλεισε

Στο εσωτερικό

Στο εσωτερικό, όντως, υπάρχει μεγάλη διαφορά σε σχέση με το Gen 1.

Κάθεσαι αισθητά χαμηλότερα (σ.σ. κυκλοφορούν after market βάσεις καθισμάτων για τους κατόχους των πρώτης γενιάς) ενώ επίσης υπάρχει πιο ευρεία οπτική μεταξύ του επάνω μέρους του ταμπλό και του εσωτερικού καθρέπτη (σ.σ. υπάρχει αντίστοιχος αντάπτορας για τα Gen 1).

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Όμως η πιο τρανταχτή διαφορά είναι η επανασχεδίαση όλου του ταμπλό.

Το έχετε ήδη δει οπότε δε θα κουράσω με περισσότερες λεπτομέρειες.

Σε άλλους αρέσει, σε άλλους όχι, προσωπικά μου θυμίζει κάτι από Atari που παίζαμε παλιά.

H ουσία είναι ότι όλα είναι λειτουργικά, πολύ κοντά στα χέρια σου, εύκολα προσβάσιμα, μαζί με μία αγωνιστικού τύπου προσέγγιση.

Φαίνεται ξεκάθαρα πως είναι μία σκόπιμα ανατρεπτική προσέγγιση της Gazoo Racing, κόντρα στις καμπυλωτές, αν μου επιτρέπετε, trendy φόρμες και τις μεγάλες οθόνες. Βάλ’ του έναν κλωβό ασφαλείας και φαντάσου το σε αγώνα. «Κουμπώνει»

Δοκιμή Toyota GR Yaris

Πλέον το Gen 2 διαθέτει προγράμματα οδήγησης και είναι όντως παράδοξο που απείχαν στο Gen 1.

Δοκιμή Toyota GR Yaris

Επίσης, στο GR Yaris D. Ogier Edition έχει διαφοροποιηθεί η χαρτογράφιση στις επιλογές κατανομής ροπής.

Επίσης, υπάρχει και η λειτουργία Anti lag, επιλογή καθαρόαιμη, βγαλμένη απ´το motorsport.

Κοιτάζοντας τον περιστροφικό διακόπτη εντοπίζεις πως διαθέτει δύο νέες λειτουργίες ελέγχου AWD: Morizo και Seb

Όπως λέει η Toyota, χωρίς να δίνει περισσότερες λεπτομέρειες, είναι λειτουργίες που εξελίχθηκαν, τόσο από τον ίδιο τον Ακίο Τογιόντα όσο και από τον Σεμπαστιάν Οζιέ μέσα από τις εμπειρίες τους στους αγώνες.

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition
Δοκιμή Toyota GR Yaris

Δεξιά, μπροστά από τον συνοδηγό, το μεταλλικό ταμπελάκι με τον αύξοντα αριθμό. Βρίσκομαι μέσα στο υπ’ αριθμόν Νο 133/200 και είναι μια ωραία, ξεχωριστή αίσθηση – ψυχολογικά, έστω

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Τα πρώτα χιλιόμετρα

Βάζω 1η στο αποκλειστικά χειροκίνητο της συλλεκτικής αυτής έκδοσης και ξεκινώ. Δεν ασχολούμαι καν με οθόνες και τα λοιπά.

Δεν προλαβαίνω κιόλας. Τα λέμε στο δρόμο.

Εντάξει, είναι άστρωτο, με μπιμπκωτά Pilot Sport 4S (225/40/18) και ο Πάνος ίσα που έχει προλάβει να γράψει ελάχιστα χιλιόμετρα.Οφείλεις να το σεβαστείς και όχι να το πιέσεις μέχρις εσχάτων. Πρώτη παρατήρηση; Είναι πιο σφιχτό αναρτησιακά σε σχέση με το Gen 1 που ήδη έχω οδηγήσει μερικές φορές

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Τα πιο σκληρά ελατήρια και η πιο άκαμπτη εμπρός αντιστρεπτική «διαβάζουν» πιο ανάγλυφα το οδόστρωμα. Στις χαμηλές και μεσαίες ταχύτητες νιώθεις αυτήν τη διαφορά, τουλάχιστον αν έχεις την εμπειρία της πρώτης γενιάς

Δείχνει επίσης ένα κλικ συνολικά πιο άκαμπτο.

Όπως μπορείτε να ανατρέξετε, η Toyota δεν έκανε ένα απλό face lift αλλά ένα δομικό redesign σε επίμαχα σημεία, ενδεχομένως και πιο ευάλωτα (βλ. μπροστινή γρίλια ψυγείου).

Σε συνδυασμό με επιπλέον ενισχύσεις και «πόντους» κολλήσεων στο σασί το Gen 2 μεταδίδει μια ακόμα πιο στιβαρή αίσθηση

Δοκιμή Toyota GR Yaris

Δεν είναι μία «γερμανικού» τύπου αίσθηση, δεν είναι το μονομπλόκ μασίφ που νιώθεις, ας πούμε σε ένα Audi RS 3. Το GR Yaris S. Ogier Edition παραμένει ένα πιο μικρό, πιο ελαφρύ αυτοκίνητο, πιο κοντά στην ιδέα μίας rally replica που ευνοεί την ευελιξία και τη ρυθμισιμότητα και όχι κατ΄ανάγκην μία καταπελτική επιβολή επί της ασφάλτου

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

4Driver's cars: Οδηγώντας Delta HF Integrale και GR Yaris

Η εμπειρία

Κατευθυνόμενοι προς τα νότια και την ειδική του Αγίου Κωνσταντίνου (βλ. Καμάριζα), το αυτοκίνητο δείχνει ότι είναι έτοιμο να το «φορέσεις».

Μαζεμένο γύρω σου, συμπαγές αλλά με ακροβολημένα, φαρδιά μετατρόχια και ένα μεταξόνιο που δεν σε φοβίζει στις υψηλότερες ταχύτητες.

Το GR Yaris έχει αυτό το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που είχαμε εντοπίσει και στις πρώτες επαφές με το Gen 1: τη μεγάλη διαδρομή ανάρτησης που είναι έτοιμη για επαρχιακές διαδρομές

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Μπορεί να «καταπιεί» τα χασίματα, τα off-camber, τις ανωμαλίες, να μη χάσει γραμμές και ταυτόχρονα, αν μείνεις στο γκάζι, να φεύγεις ελαφρά με τα τέσσερα προς την έξοδο της καμπής.

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Με αυστηρά κριτήρια και όσο επιτρέπει η οδήγηση του συγκεκριμένου, έχω την αίσθηση πως έγινε κατά τι λιγότερο ενδοτικό αλλά λίγο πιο απόλυτο, δεδομένων των αλλαγών στην ανάρτηση

Με κρύα λάστιχα και φοβισμένο γκάζι σε γλιστερά κομμάτια θα σου εμφανίσει μία μικρή τάση να ανοίξει την τροχιά.

Όμως ακόμα και υπό τέτοιες συνθήκες έχεις όλη την παλέτα να το φέρεις «μέσα», να στείλεις περισσότερη ροπή στον πίσω άξονα και να χορέψεις κατά βούληση.

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Αν μπεις με «τοποθέτηση» και με ελαφρά τιμονιά, έχεις όλη αυτή τη γλυκιά συμμετοχικότητα ενώ θα συνεχίζω να πιστεύω πως η δυνατότητα τού να πειραματίζεσαι με τα προγράμματα κατανομής αναλόγως τριβής ασφάλτου και διάθεσης είναι όλα τα λεφτά του GR Yaris, ανεξαρτήτως γενιάς

Η τετρακίνηση και το συνολικό στήσιμο είναι προφανές προσανατολισμένα στην πρόσφυση, στο να βγεις από την καμπή, από τις διαφοροποιήσεις του τάπητα και να επιτεθείς.

Οι σημειώσεις

Το μοτέρ, ως γνωστόν, τρικύλινδρο στα 1.6 λίτρα, είναι αναπόσπαστο στοιχείο στη φιλοσοφία του GR Yaris S. Ogier Edition.

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Eλαφριά μουσούδα, χωρίς αδράνειες, αίσθηση άμεσης ευελιξίας και δυνατές επιδόσεις, χωρίς να είναι καταιγιστικές.

Ως αίσθηση, ναι, η έννοια των τριών κυλίνδρων είναι, τουλάχιστον για τα προσωπικά μου γούστα, ελαφρώς υποδεέστερη. Όμως, όπως έχουμε ξαναγράψει, ο κινητήρας δεν είναι το κυρίαρχο στοιχείο στο GR Yaris. Είναι το υβριδικό πλαίσιο με την ανάρτηση και τα ελεγχόμενα διαφορικά της τετρακίνησης. Εκεί λάμπει

Δοκιμή Toyota GR Yaris

Το τιμόνι είναι ικανοποιητικό, πολύ ακριβές και με γεμάτο βάρος, ειδικά στις πιο σπορ ρυθμίσεις.

Δεν είναι το απόλυτο επικοινωνιακά ως διάδραση, η EPS δεν έχει το σχετικά πιο ανάγλυφο του GT/GR86, όμως σε ένα αυτοκίνητο που φτιάχτηκε κυρίως για κλειστές εναλασσόμενες καμπές δεν θα μείνεις ποτέ με την παραμικρή ασάφεια.

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Τα φρένα, όσες λίγες φορές επιχείρησα να πιέσω έντονα, «βράχος». Ωραίο μεσαίο πεντάλ, άψογα σεταρισμένο ABS που σου μεταδίδει πού ακριβώς είναι το σημείο εμπλοκής του, γραμμική απόκριση. Το κιβώτιο, αν και δεν έχει τόσο «μεταλλική» αίσθηση όσο ενός Type R, είναι γρήγορο και σαφές

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Το όλο περιβάλλον είναι πολεμικό

Τα φαρδιά μπάκετ, το δεμένο σασί, οι μαζεμένες εσωτερικές διαστάσεις, η απόκριση του κινητήρα, το όλον του κόνσεπτ.

Το εκπέμπει αυτό το στοιχείο το GR Yaris.

Σου μεταδίδει την αίσθηση πως είναι περίπτωση που δεν αποκωδικοποιείται με «τη μία» αλλά αξίζει να δουλέψεις γύρω του, να μάθεις τις κατανομές, να πιστέψεις στον τρόπο που θα χωνέψει το άτσαλο του οδοστρώματος και θα σου χαρίσει χαμόγελο ειδικής διαδρομής

Για τα σχολαστικά της υπόθεσης, το αυτοκίνητο έδειχνε κάποια 11,8 λίτρα όταν το παρέλαβα.

Ανέβηκε λίγο παραπάνω στη διαδρομή (περί τα 12,9 λτ/100 χλμ.), αν και δεν πιέστηκε συνεχόμενα.

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition

Συμπέρασμα

Πρόκειται για μοναδική κατασκευή.

Ελπίζω όχι και κύκνειο άσμα μιας εταιρείας που, αντίθετα με το γενικότερα συντηρητικό της παρελθόν, προχώρησε ένα βήμα παραπέρα τις εξελίξεις στο χώρο των οδηγοκεντρικών κατασκευών κατά τα πρόσφατα χρόνια.

Μάχιμο, εστιασμένο, χωρίς να κυνηγά τις απόλυτες επιδόσεις, να σπάει χρονόμετρα ή να πηγαίνει «μόνο του», το GR Yaris S. Ogier Edition είναι φτιαγμένο από σοφή στόφα. Αυτήν που ίσως δεν αντιλαμβάνονται κάποιοι. Δεν πειράζει. Όσο λιγότεροι το αποκτήσουν τόσο μεγαλύτερη η αξία του

Δοκιμή Toyota GR Yaris S. Ogier Edition
Database
Toyota GR Yaris S. Ogier Edition(2025)
Κινητήρας1.6 lt, τρικύλινδρος, βενζινοκίνητος, 12 βαλβίδες, τούρμπο, άμεσος ψεκασμός
ΚιβώτιοΧειροκίνητο 6 σχέσεων
ΜετάδοσηΤετρακίνηση
Ισχύς280 PS
Ροπή390 Nm
Επιτάχυνση0-100 km/h σε 5,2''
Τελική ταχύτητα230 km/h
Μέση κατανάλωση (επίσημη)8,7 lt/100 km
Βάρος1.280 kg
Μεταξόνιο2.560 mm
Διαστάσεις (μήκος x πλάτος x ύψος)3.995 x 1.805 x 1.455 mm
Ρεζερβουάρ50 λίτρα
Εκπομπές CO2197 g/km
Τιμή€91.000

Photo: Ray Bath / 4Drivers


Toyota GR Yaris Gen 1

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει