Lancia Y10. Please, don’t save Lancia

Post date:

Author:

Category:

Η Lancia, δυστυχώς, κανιβαλλίστηκε απ’ το ίδιο το gruppo. Και η Lancia Y10 ήταν ένας πρόλογος για το τέλος που ερχόταν

Lancia Y10

Μικρό, ιδιαίτερο και με τη στάμπα του κοριτσίστικου. Η ενδιαφέρουσα ιστορία πίσω από τη Lancia Y10, διά χειρός ενός ανθρώπου που διετέλεσε επί χρόνια εντός του ιταλικού στρατοπέδου


Με το περίσσιο χιούμορ που έχουν οι Ιταλοί, και τηρώντας την παράδοση της Lancia που τη θέλει να βαφτίζει τα μοντέλα της με γράμματα της ελληνικής αλφαβήτου, ονόμασαν τον διάδοχο του Autobianchi A112, Y10

Το οποίο Υ10 στις αγγλόφωνες χώρες λεγόταν “why ten” ή ακόμη χειρότερα “white hen” (άσπρη κότα)– αλλά εκεί ευτυχώς έχουν περισσότερο χιούμορ.

Ως »χιούμορ» αναφέρομαι αρχικά στην άρνηση των ιθυνόντων στα σχέδια που πρότεινε ο οίκος Pininfarina. Ο οποίος, αφού (ξανα)έφαγε πόρτα, μετά (ξανα)πήγε στην Peugeot (μήπως το 205 θα ήταν τελικά καλύτερος διάδοχος του Α112;). Και μετά, κατά δεύτερο λόγο, στην ανάθεση του σχεδιασμού του Υ10 στο Centro Stile της μαμάς εταιρείας.


Lancia Y10

Η Lancia Y10 ήταν Εφοδιασμένη με ό,τι καλύτερο και λαμπερότερο της εποχής. αλλά και ένα ατύχημα που περίμενε να συμβεί (ελεύθερη μετάφραση)


Η πρώτη συνάντηση με τη Lancia Y10

Έφτανε, λοιπόν, η στιγμή που έβλεπες για πρώτη φορά τη Lancia Y10. Πρώτα η έκπληξη. Συνήθως εμπεριέχετο στην ερώτηση «το υπόλοιπο αυτοκίνητο πού πήγε;».

Ση συνέχεια, μπαίνοντας μέσα, άλλαζε τελείως η διάθεσή σου. Alcantara, ηλεκτρικά παράθυρα, λεντάκια (πάρα πολλά) και φωτάκια για ενδείξεις ακόμα και στο καλοριφέρ. Αλλά και ένα πολύ όμορφα σχεδιασμένο τιμόνι. Και όργανα να φάν’ κι οι κότες.


Η Lancia Y10 είχε πληρέστατο ταμπλό με λεντάκια και φωτάκια για οτιδήποτε. Ακόμη και υπενθύμιση για τις σωστές πιέσεις στα λάστιχα. Ήδη τότε Α! Όλα κι όλα. Από εσωτερικό έσκιζε. Και πότε; Σε μια εποχή που τα αντίστοιχα αυτοκίνητα είχαν τιμόνι, ένα κοντέρ και λεβιέδες στο καλοριφέρ για Hot/Cold


Εντάξει, τα άλλα δεν χαλούσαν, αλλά ακολουθούσαν το αξίωμα των χαρτοπαικτών που λέει ότι «λεφτά που δεν ποντάρεις δεν τα χάνεις».

Τα πάντα όλα της Υ

H Lancia Y10 παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 1985. Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο που φόρεσε τον πολυδιαφημισμένο κινητήρα FIRE (Fully Integrated Robotised Engine) με 999 κ.ε. και 45 ίππους

Στην έκδοση Touring η ιπποδύναμη ανέβαινε στους 55 ίππους από 1049 κ.ε. Στη δε macho (Village People) έκδοση Turbo στους 85 με τελική 180 – αλήθεια ήταν, τα είχα πάει.

Όλες δε οι εκδόσεις είχαν την επίσης πολυδιαφημισμένη πίσω ανάρτηση «Ωμέγα». Η οποία όντως έμοιαζε με ωμέγα. Όμως, ποτέ δεν μάθαμε αν το αυτοκίνητο θα είχε καλύτερο ή χειρότερο κράτημα αν αυτή ήταν συμβατική.


Παρά τον χαρακτηρισμό του (άδικα;) ως “girly car”, το Υ10 άντεξε μια δεκαετία μέσα στην οποία έγιναν πολλές ανανεώσεις, και εξωτερικές και μηχανικές. Έτσι είδαμε τα Y10 Fila, Missoni, Εgo, Mia, Avenue, Turbo Martini (sic)…


Είδαμε νέους κινητήρες FIRE 1100 με ψεκασμό μονού σημείου, 1300 με πολλαπλό, τετρακίνητη έκδοση (ποιος τη θυμάται;) στην οποία μάλιστα υπήρχε η δυνατότητα απεμπλοκής της πίσω κίνησης μ’ ένα κουμπί.

Είδαμε έκδοση με αυτόματο κιβώτιο ECVT (Electronic Continuously Variable Transmission) και τεχνολογία για Νόμπελ (ίσως περισσότερο για Νόμπελ λογοτεχνίας, αλλά πάντως για Νόμπελ) και τα είδαμε όλα αυτά να εφαρμόζονται για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο της κατηγορίας.

Ενώ τα ενσωματωμένα παράθυρα, το σχήμα και το πίσω μέρος έδιναν συντελεστή αεροδυναμικής 0,31 – εξαιρετικό για τα δεδομένα της εποχής.


H αχίλλειος πτέρνα της Υ10 ήταν το προφανές. Κι ας υποστήριζε η Lancia ότι «άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο στη στυλιστική ιστορία των κόμπακτ αυτοκινήτων δύο όγκων»


Αλλά, όπως φάνηκε από την πρώτη μέρα της εμφάνισης του Υ10, το κεφάλαιο αυτό ήταν από μόνο του η ιστορία. Τα υπόλοιπα ανήκουν στην προδοσία της Lancia.


Photo: Google

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει