Ο ύστατος αποχαιρετισμός στο Audi TT

Post date:

Author:

Category:

Είναι ακριβώς 25 + 1 χρόνια από τότε που παρουσιάστηκε το Audi TT, το πιο ριζοσπαστικό, για την εποχή του, κουπέ της γερμανικής εταιρείας. Και τώρα ήρθε η ώρα του αποχαιρετισμού καθώς το καλούπι έκλεισε

Ο αποχαιρετισμός του Audi TT

Η μεγάλη απόβαση των Audi TT στα ευρωπαϊκά πράγματα άλλαξε το χάρτη των σχετικά προσιτών κουπέ. Το δε Audi TT RS με τον 5-κύλινδρο και όλο το μηχανολογικό και αισθητικό πακέτο που το συνόδευσε ήταν killer. Έστω κι αν δεν ήταν το πιο συμμετοχικό στα δεδομένα χρήματα


Ήταν στην πρώτη πανελλήνια δημοσιογραφική του Audi TT, μια φορά κι έναν καιρό, γύρω στο ’98, κάπου στην Πελοπόννησο. Μόλις είχε έρθει στην Ελλάδα η πρώτη αρμάδα από εκείνο τα καμπυλωτά, μινιμαλιστικά, σέξι κουπέ που άλλαξαν την πορεία της γερμανικής εταιρείας. Μπορεί και γενικότερα στην κατηγορία

Το Audi TT, αρχικά σε δύο εκδόσεις, μία προσθιοκίνητη με 180 ίππους και μία τετρακίνητη με 225, ήταν το αυτοκίνητο που δημοκρατικοποίησε το σπορ αμάξωμα.

Ήταν σχετικά προσιτό, αρκετά γρήγορο, με έναν κυβισμό (στα 1.8 λίτρα) φλικό στο δαιμόνιο φορολογικό σύστημα, κόκπιτ από άλλο πλανήτη, εύκολο στο όριό του και τρομερά αποτελεσματικό ακόμα και στο βρεγμένο.

Audi TT Γιάννης Κωνσταντόπουλος 4Drivers.gr

Ένα από τα πρώτα Audi TT που ήρθαν στην Ελλάδα. Πήγα και το αγόρασα. Για την εποχή του, ήταν «μπροστά»


Νόμος: πολύς κόσμος έγινε μάγκας οδηγώντας ένα TT

Με εξαίρεση κάποια ατυχήματα που είχαν συμβεί όταν δεν είχε τοποθετηθεί ακόμη η πίσω φτερούγα που μείωνε τη θετική άντωση, το αυτοκίνητο ενέπνεε εμπιστοσύνη και φιλικότητα.

Όλα τα παραπάνω επενδεδυμένα με το πιο διαστημικό, για την εποχή, σχήμα: ούτε ένα εκατοστό ευθείας, μόνο καμπύλες, μια κάψουλα-απότοκος της σχολής του Μπάουχαουζ, εργονομία, λειτουργικότητα στη φόρμα, τίποτα περιττό.

Τη συνέχεια μάλλον την ξέρετε. Το Audi TT «έσπασε» τα ταμεία. Έγινε αυτοκινητικό σύμβολο των ‘90s, χρυσή «αγελάδα» άμεσου ρευστού για τη γερμανική εταιρεία και σημείο πίβοτ για τη μεταμόρφωσή της.

Το TT τεμάχισε τη νεότερη ιστορία της Audi σαν τον Χριστό: σε προ και μετά ελεύσεώς του. Είχε τόσο επιδραστικότητα στην εν γένει αγορά των σπορ κουπέ (αργότερα προστέθηκε και η roadster έκδοση), τόσο καταλυτικό ρόλο στην εικόνα της φίρμας και τόση αλληλουχία στο πώς άλλαξε την πορεία του ανταγωνισμού, που δικαίως θεωρείται αυτοκίνητο που σημάδεψε τις νεότερες δεκαετίες

Audi TT RS 2023
Audi TT RS Coupé

Αν ήταν τόσο οδηγοκεντρικό;

Με τα δεδομένα της εποχής, ναι.

Ακόμα και η πανέμορφη Alfa Romeo GTV με τη σοφιστικέ πίσω ανάρτηση και το μελωδικό V6, δυσκολευόταν να το ακολουθήσει σε ένα στριφτερό, κατηφορικό κομμάτι δρόμου.

Η Audi είχε εφαρμόσει τη φιλοσοφία της ευκολίας, την προοδευτικότητα των αντιδράσεων στο όριο και το βατό της υπόθεσης ενός Golf σε μια σπορ συσκευασία.

Audi TTS competition

Μέχρι τότε, άλλωστε, η κατηγορία δεν είχε και πολλούς εκπροσώπους, αφήνοντας το Audi TT να παίζει, επί χρόνια, μπάλλα μόνο του.

Οι Boxster ήταν πιο ακριβές, η BMW Z3 σαφώς κατώτερη στην πίεση, η Alfa άρχισε να παραπαίει σε πωλήσεις και το Audi TT, σε συνδυασμό με αυτό το τρομερό σε αντοχές και επιδεκτικό βελτιώσεων μοτέρ, άρχισε να κυριαρχεί.


Ανανεωμένο Audi S3 Έρχεται Ελλάδα 4Drivers

Τη σκυτάλη πήραν οι επόμενες γενιές

Θυμάμαι ακόμα και την έκδοση diesel που επίσης είχα οδηγήσει στη νεότερη γενιά, ενώ στην κορυφή τα TTS και TT RS με τον εξαιρετικό 5-κύλινδρο που απογείωνε τις δυνατότητες.

Να κατέβεις Ωρωπό με δαύτο; Δύσκολα σε πιάνει η συντριπτική πλειονότητα όσων κυκλοφορούν – και δεν αναφέρομαι σε Polo. Πολλοί το ζήλεψαν αυτό το μοτέρ.

Audi TT RS δοκιμή Τατόι

Η Audi είχε ήδη στην κατοχή της το «ύφασμα» από τα χρόνια του quattro και του WRC, με αποτέλεσμα να της είναι εύκολο να μεταγγίσει το ιδιαίτερο know how σε ένα αυτοκίνητο παραγωγής. Πεντακύλινδρο κόσμημα. Χωρίς βερμπαλισμούς, σκέτα νέτα

Η επιρροή του Audi TT

Αν το δει κανείς συνολικά, η επιρροή του TT στα αυτοκινητικά πράγματα ήταν τεράστια, κυρίως στην 1η γενιά.

Όταν, δηλαδή, η Audi αποφάσισε να βγάλει στην παραγωγή εκείνο το περίεργο κόνσπετ που είχε παρουσιαστεί στη Φρανκφούρτη, το 1995, με ελάχιστες τροποποιήσεις.

Τότε, ελάχιστοι πίστεψαν πως τρία χρόνια αργότερα, το ’98, θα τολμούσε να το φέρει σχεδόν αυτούσιο στις εκθέσεις της διπλανής πόρτας. Αντικειμενικά, λοιπόν, η επιδραστικότητα του TT ταυτίστηκε με εκείνη τη ριζοσπαστικότητα. Το λέω αυτό γιατί στη συνέχεια η εταιρεία «ακούμπησε» στο σίγουρο χαρτί της αρχικής φόρμας και οι επόμενες γενιές, ουσιαστικά, αποτέλεσαν μικρή εξέλιξή της – όχι κάτι τόσο επαναστικό

Audi TT όλες οι γενιές 4Drivers

Ο όμιλος της VW έπαιξε άψογα το ρόλο της κοινής πλατφόρμας (‘’ΜQB’’ στην τελευταία γενιά) μην επιτρέποντας στο μέσο κοινό να φανταστεί πως «κάτω» από το Audi TT βρισκόταν ένα Golf


Σπορ, δυνατό και βατό

Στην πορεία η η εκλέπτυνση της σπορ οδήγησης ανέβηκε επίπεδο.

Η λογική της Audi για ένα εύκολο, βατό, όχι και τόσο συμμετοχικό, είναι αλήθεια, κουπέ, άρχισε στα μάτια της βενζινοαίματης κοινότητας να μη διατηρεί τη γυαλάδα ενός πιο ακριβούς μηχανήματος οδήγησης.

Για παράδειγμα, ενός Honda S2000 ή μιας Lotus Elise.

Ή, τουλάχιστον, αυτό ίσχυσε για όσους μπορούσαν να εντοπίσουν τις λεπτές «κόκκινες» γραμμές που διαχωρίζουν κάποιο δυνατό ή γρήγορο αυτοκίνητο από ένα αναλυτικό ως αίσθηση ή τεχνικό οδηγικά.

Με αυτά και με εκείνα, η Audi έχει προ πολλού ανακοινώσει ότι το Audi TT όπως το ξέρουμε, ουσιαστικά, έχει ολοκληρώσει την πορεία του. Κύκνειο άσμα με καμπύλες.

Σημαντικό αυτοκίνητο. Τέλος.

Audi TTS Roadster competition

Info: audi.gr / Photo: audi.gr / Γ. Κούτος / Αρχείο Γ. Κωνσταντόπουλου


Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει