Πήρε ερείπιo, έχτισε αυτοκρατορία. Ο άνθρωπος πίσω από τη VW

Post date:

Author:

Category:

Όταν την 1η Ιανουαρίου του ’93 η VW ήταν με τους ισολογισμούς της στα κόκκινα, υπήρχε ένας τύπος, ο Φέρντιναντ Πίεχ, που ήξερε τι ακριβώς έπρεπε να γίνει. Και το Golf ήταν μία ήδη πολύ καλή πρώτη ύλη για την επτυχημένη επιστροφή της εταιρείας

Με κωδικό ”Α59” αυτό ήταν το μόνο Golf που δεν είδαμε ποτέ. Τετρακίνητο, με κινητήρα 277 PS αλλά δυνατοτήτων για 400 PS και βλέψεις για το Πρωτάθλημα Ραλλύ. Όλα τα υπόλοιπα Golf τα είδαμε. Και «έφταιγε» ο Φέρντιναντ Πίεχ


Φέτος συμπληρώθηκαν 50 χρόνια VW Golf. Ως μέρος του tribute που ήδη έχουμε γράψει στο 4Drivers, θεωρούμε ότι αξίζει να αναφερθούμε στον άνθρωπο στον οποίο οφείλει μέρος της επιτυχίας του

Ο Φέρντιναντ Πίεχ ανέλαβε τη VW, το 1993. Tρεις μόλις μήνες πριν κηρυχθεί σε πτώχευση.

Ως γνωστόν, ήταν εγγονός του Φέρντιναντ Πόρσε. Οι δεσμοί του Πίεχ με την οικογένεια Porsche ήταν εξ απαλών ονύχων.


Ο Φέρντιναντ Πόρσε (κέντρο) με τον Φέρντιναντ Αλεξάντερ «Φέρι» Πόρσε (αριστερά) και τον Φέρντιναντ Πίεχ (δεξιά), περίπου το 1949

Photo: Porsche

Ο νεαρός Φέρντιναντ Πίεχ (αριστερά) με τον Φέρι Πόρσε δίπλα στον κινητήρα 718/2 του Porsche 901. Η φωτό τοποθετείται χρονικά γύρω στο 1963

Ο Φέρντιναντ Πϊεχ (αριστερά) δίπλα στο Porsche 917, στο εργοστάσιο ”Werk 1”, το 1969


Η προφητική ιδέα της κοινής πλατφόρμας

Σε λίγα μόλις χρόνια ο Πίεχ είχε πετύχει ένα τεράστιο comeback.

Ήταν αυτός που συνέλαβε την προφητική ιδέα του να «μοιράζονται» κοινές πλατφόρμες διαφορετικά μοντέλα της γκάμας. Δηλαδή κάτι που το κάνουν οι περισσότεροι κατασκευαστές στις μέρες μας 

Η φιλοσοφία κατακρίθηκε έντονα από τον ειδικό Τύπο της εποχής.

Από ξεκάθαρα δημοσιογραφική προσέγγιση είχε δίκιο. Σαφώς χανόταν ένα μέρος της ατομικότητας του κάθε μοντέλου εν μέσω μιας ομογενοποίησης σε απροσδιόριστες πλατφόρμες. Σωστό.

Ωστόσο η λογιστική είναι σωστότερη από τη σκοπιά των εταιρειών.

Vw Golf γενιές

Ο μεγάλος Πίεχ είχε δει από νωρίς το «έργο» του κοινού σασί.

Απόδειξη αποτελεί πως η στρατηγική υιοθετήθηκε γενικότερα. Ποιος ειδικός Τύπος το θέτει σήμερα; Το δεχθήκαμε όλοι.

Η ιστορία, οι πωλήσεις και η καταξίωση του Golf στο γενικευμένο κοινό δικαίωσαν τον Πίεχ. Στη συνέχεια οι περισσότεροι κατασκευαστές τον μιμήθηκαν μειώνοντας αισθητά το κόστος παραγωγής

Piech Golf

Say cheeeese! Ο Φέρντιναντ Πίεχ με το 20ο εκατομμυριοστό Golf. Η επιτυχία είχε πάρει γερή φόρα


Η συνταγή της επιτυχίας

Τα Golf πάνε από σβέλτα έως πολύ γρήγορα αναλόγως έκδοσης και χωρίς ιδιαίτερη προσπάθεια.

Βλέπεις ακόμα και 300 PS σε κορυφαίες εκδόσεις και ίσως αναζητάς μερικά «τσικ» δυσκολίας; Μήπως κάποια περισσότερη συμμετοχικότητα του πίσω άξονα ή κάποιο ιδιαίτερο skill για να πας στο όριο; Δε θα τα ‘χεις.

Και δε θα τα ‘χεις γιατί η συνταγή του Golf απευθύνεται σε ένα μακράν μεγαλύτερο κοινό από εκείνους τους λίγους που θα εντοπίσουν τις παραπάνω διαφορές.

Θα έχεις, ωστόσο, την αίσθηση υπεροπλίας καθώς θα προσπερνάς για πλάκα τους πισωκίνητους στο βρεγμένο.

Αν αυτό σε κάνει να νιώθεις καλύτερος οδηγός, δεν είμαι αυτός που θα σου χαλάσει την ψυχολογία.

Όμως, όσον αφορά το υπόλοιπο κυρίως «πιάτο» της γκάμας, ένα «χιλιάρι» Golf, επίσης κάποια με κινητήρα EVO, είναι αυτά που κράτησαν το θρυλικό όνομα τόσες δεκαετίες στην εμπορική πρωτοπορεία.

Προφανώς το Golf ήταν -και είναι- αυτό που πολύς κόσμος χρειαζόταν: ένα διαχρονικό αισθητικό διαβατήριο, μία οδηγική συμπεριφορά που χτίζει εμπιστοσύνη ακόμα κι αν είσαι αυτόχειρας και ένα σύγχρονο πακέτο στην ιδέα της αστικής δυτικής μετακίνησης. Ο άνθρωπος πίσω από τη συνταγή λεγόταν Πίεχ (1937 – 2019)

Photo: volkswagen.gr / porsche.gr


VW Golf GTI Clubsport

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Διαβάστε μας (και) στο Autotypos

Ίσως να σ’ αρέσει