Αυτό είναι το ερώτημα στο οποίο κλήθηκαν να απαντήσουν οι αναγνώστες του βρετανικού περιοδικού Motor Sport με αφορμή τον εορτασμό των 100 ετών του. Τόσο κλασικό, τόσο καταξιωμένο και τόσο σταθερά πράσινο στο περίγραμμά του στο εξώφυλλο. Ποιες ήταν οι υποψηφιότητες, ποια ήταν τα αγωνιστικά που καθόρισαν τις δεκαετίες και ποιο κατέκτησε τον τίτλο;
Η λίστα των υποψηφίων αυτοκινήτων για τον τίτλο του σημαντικότερου αγωνιστικού των τελευταίων 100 ετών είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα
Στις 2 Ιουλίου, σε μία τελετή που διοργανώθηκε από το Motor Sport στην οποία ήταν προσκεκλημένοι παγκόσμιοι πρωταθλητές της F1, νικητές του Le Mans και ζωντανοί θρύλοι του σπορ, τα αγωνιστικά αυτοκίνητα που σημάδεψαν με την παρουσία τους τους αγώνες αυτοκινήτου ήταν προσεκτικά επιλεγμένα
Η τελική λίστα περιελάμβανε ένα αυτοκίνητο ανά δεκαετία, από το ’20 μέχρι και σήμερα, αντίστοιχα με τα χρόνια ζωής του εξαίσιου εντύπου (πλέον και σε ηλεκτρονική μορφή κατόπιν συνδρομής).
Όλα φυσικά με ένα υπόστρωμα εξέχουσας αγωνιστικής παρουσίας.
Οι υποψηφιότητες για τον τίτλο Race Car of the Century
1920s – Bentley Speed Six
Το αγωνιστικό αυτοκίνητο που έβαλε τη Μ. Βρετανία στο χάρτη των αγώνων. Δύο νίκες στο Le Mans (1924 και 1930) και σύμβολο βρετανικής κυριαρχίας στους αγώνες αντοχής
1930s – Mercedes W154 “Silver Arrow”
Η κορύφωση της προπολεμικής μηχανολογίας. Εξοπλισμένο με υπερσυμπιεστή και επιδόσεις εκτός συναγωνισμού. Το αγωνιστικό αυτοκίνητο που καθόρισε την εποχή πριν η Ευρώπη βυθιστεί στον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο
1940s – Ferrari 166
Το ιταλικό αγωνιστικό που άναψε το σπινθήρα για το περήφανο άτι από το Μαρανέλο. «Έγραψε» ιστορία με νίκες στο Le Mans, το Τarga Florio και το Mille Miglia σηματοδοτώντας το σημείο-στροφής της Ferrari στο motorsport
1950s – Jaguar D-type
Το μεταπολεμικό αριστούργημα αισθητικής και επιδόσεων. Νικητήριο στο Le Mans και διεθνής απόδειξη της βρετανικής αντίληψης για το σπορ
1960s – Lotus 49
Eπαναστατική σχεδίαση από τον ευφυή Κόλιν Τσάπμαν.
Ενσωμάτωσε σασί και αμάξωμα, φιλοξένησε τον επικό κινητήρα Cosworth DFV και καθόρισε το πρότυπο για τον ανταγωνισμό που εν μία νυκτί φάνηκε ξεπερασμένος. Υποθήκη πρωτοπορείας στα ’60s
1970s – Porsche 917
Κυρίαρχη δύναμη στους αγώνες αντοχής. Έσπειρε τρόμο στον ανταγωνισμό λόγω της ισχύος και δικαίως απέκτησε το παρατσούκλι The Beast. Mετατόπισε τα όρια της απόδοσης έστω κι αν δύο φορές, κοινώς, «έφαγε ban»
1980s – McLaren MP4/4
Το μονοθέσιο που καθόρισε την εποχή του στη Formula 1 με 15 νίκες σε 16 αγώνες το 1988. Ο τέλειος συνδυασμός με το δίδυμο Άιρτον Σένα και Αλέν Προστ, έστω και αν οι δυο τους ήταν «στα μαχαίρια»
1990s – Subaru Impreza
Θρύλος των αγώνων ραλλύ, επίπεδος boxer κινητήρας και ένας Κόλιν Μακρέι που είχε κατέβει με διαγαλαξιακές ικανότητες στο μπάκετ. Το αγωνιστικό που έθρεψε μια ολόκληρη γενιά «ειδικών» αυτοκινήτων
2000s – Audi R8 LMP
Το αγωνιστικό αυτοκίνητο που επαναπροσδιόρισε τη φιλοσοφία των αγώνων αντοχής με κύριο χαρακτηριστικό το συνδυασμό επιδόσεων, αξιοπιστίας, διαχείρισης καυσίμου και ευκολίας διατήρησής του σε μάχιμο επίπεδο
2010s – Red Bull RB9
Μηχανή παραγωγής ρεκόρ με 13 νίκες σε 19 αγώνες στα χέρια του Σεμπάστιαν Φέτελ. Σχεδίαση από τον Μεγάλο Άντριαν Νιούι, θέτοντας νέα όρια στο «χώρο». Συνύπαρξη κορυφαίας αεροδυναμικής και έξοχης μηχανολογίας
And the winner is… Η απάντηση στο βίντεο που ακολουθεί.
Photo: motorsportmagazine.com
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.