Ένας Έλληνας petrolhead περιγράφει πώς είναι να εξελίσσεσαι οδηγικά μέσω του Autocross σε μια χώρα που λέγεται Αμερική. Το fun, οι «δράκοι», το κόστος και ένας ακαδημαϊκός που έκανε την ανήθικη πρόταση
Κάθε λογής αυτοκίνητα μπορείς να δεις σε ένα αμερικανικό Autocross. Εν προκειμένω η αφρόκρεμα της υπόθεσης
«I went to the woods because I wished to live deliberately». Τάδε έφη Henry David Thoreaux
Ρήση και φιλοσοφία που αποτυπώνει την «άγρια» φύση του autocross και μια απόφαση να εξελιχθώ οδηγικά μέσα από αυτό το χόμπι. Σας τη μεταφέρω ατόφια.
Όλα ξεκίνησαν συγκυριακά. Φθινόπωρο 2005
Μια ωραία πρωία, κάπου στην αρχή του δεύτερου έτους των μεταπτυχιακών μου σπουδών στο πανεπιστήμιο του Ντένβερ. Οδεύοντας προς τη σχολή για τη διάλεξη της ημέρας διασταυρώνομαι με γνωστό καθηγητή.
Eικόνα 50άρη μειλίχιου ακαδημαικού, με κλασική ζακετούλα και χαρτοφύλακα.
Στερεοτυπικά τον κόβεις να κυκλοφορεί με άχαρο σεντάν κορεατικής προέλευσης.
Προς έκπληξή μου εξέρχεται εξακύλινδρης BMW Z4 3.0 Εκείνη στην απόχρωση Maldives Βlue Μetallic. Επίσης κλασικά παρκαρισμένη σε reserved θέση στο campus.
Η BMW ξεχώριζε σαν τη μύγα μέσα στο γάλα παρά το διακριτικό χαμήλωμα και την καλαίσθητη BBS ελαφρού κράμματος. Ε ρε διάολε, πάντα στις λεπτομέρειες βρίσκεσαι.
Η ράτσα μας έχει συγκεκριμένους κώδικες επικοινωνίας. Αρπάζω απ’ τα μαλλιά την ευκαιρία για car talk.
Δεν αναζητούσα επιείκεια στα midterms. Μια γνωριμία με τον ιδιοκτήτη. Ίσως, στην καλύτερη, μια βόλτα με το «εργαλείο» στο βουνό.
Πάνω στην κουβέντα για το αν τα roadsters του Spartanburg (σ.σ. τα Z της BMW κατασκευάζονταν στο αμερικανικό plant) είχαν ανάλογη ποιότητα κατασκευής με τα εισαγόμενα εκ Μονάχου, ο φίλτατος ακαδημαϊκός με εκπλήσει για δεύτερη φορά. Μου λέει πως όταν πιάνει ο χειμώνας του Κολοράντο αλωνίζει με Impreza STi
Η εισαγωγή στο Autocross
Καθώς ο κ. καθηγητής εκθειάζει μποξερίλα και τετρακίνηση στην ίδια πρόταση, απτόητος ανταπαντώ πως τα πρώτα χιόνια είναι ιδανική συνθήκη για να φέρεις MX-5 με κατανομή βάρους 50/50 (ομολογώ με αντιολησθητικές στο πορτ-παγκάζ) σε παρατεταμένη πλαγιολίσθηση με 2η στο κιβώτιο.
Μεταξύ μας, καλομαθημένος εγώ απ’ τα «σαπούνια» της Ελλαδάρας. Γιατί στο στεγνό τα ελαστικά, στην εδώ μεριά του Ατλαντικού, είναι λες και τα περνάμε γυαλόχαρτο.
Τελοσπάντων, ο Ph.D. επιτέλους παίρνει θάρρος. «Yannis, would you like to autocross your miata with my club next weekend?» Sorry Doctor, να κάνουμε τι; Με πιάνετε αδιάβαστο.
Εκείνο τον καιρό τα Gymkhana και ο Ken Block ήταν ακόμα στα σπάργανα. Όσοι γνώστες και μυημένοι στο αντικείμενο ξέρετε καλά για τι αρρώστια πρόκειται. Οι υπόλοιποι συνεχίζετε την ανάγνωση υπ’ ευθύνη σας.
Η «πίστα» και οι «δράκοι»
Για αρχή φανταστείτε ένα αχανές ανοιχτό πάρκινγκ με φρέσκια στρώση μαύρης και το «δάσος» με τους στρατηγικά τοποθετημένους πορτοκαλί κώνους.
Σε bird’s eye view η αυτοσχέδια ειδική διαδρομή, με μήκος περίπου 1 με 1,5 χιλιόμετρο, παίρνει ξεκάθαρη μορφή.
Με ανεξάρτητη εκκίνηση και τερματισμό, αποτελούμενη από καμιά 20αριά πύλες που συνδυάζουν στοιχεία σλάλομ, καμπές (90 μοιρών, αυξανώμενης ή μειωμένης ακτίνας), figure 8’s, Chicago boxes, και ούτω καθ΄εξής. Playground κανονικό
Αν η «αλάνα» προσφέρει κάποια μικρή κλίση με υψομετρική διαφορά, ψαγμένοι course designers θα την εκμεταλλευτούν βάζοντάς σου θέμα διαχείρισης καμπών off camber. Οι συνδυασμοί είναι αμέτρητοι, το κάθε course μοναδικό σαν χιονονιφάδα.
Οι συμμετοχές οργανώνονται σε διάφορες κατηγορίες ανάλογα με τον τύπο αμαξώματος, τον άξονα μετάδοσης (πισωκίνητο, τετρακίνητο, κεντρομήχανο), την ηλικία ενός μοντέλου, όπως και διάφορα handicaps βελτίωσης, σε σχέση με μικρές η μεγαλύτερες εμεμβάσεις στον εργοστασιακό εξοπλισμό.
Το φάσμα οχημάτων και εμπειρίας έχει τεράστιο εύρος.
Γενικά θα δείτε από στριφτερά OEM κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας που σέβεται το performance division της μέχρι φλογοβόλα 600+ ίππων με full cage, ζώνη 6 σημείων και Hoosier σλίκς.
Αν τύχετε συνοδηγικής εμπειρίας με τέτοιο δράκο μεγάλης ιπποδύναμης, η συμβουλή μου είναι να ετοιμάσετε απολογία για την εσωτερική χειρολαβή που ξηλώσατε στο κράτημα. Και μια σακούλα εμμετού στην πίσω τσέπη, για καλό και για κακό
Το κόστος, η σεζόν, τα προαπαιτούμενα
Οι 60-80 συμμετέχοντες σε κάθε event, κατά μέσο όρο θα τρέξουν 10 «solo runs» κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Στόχος να γράψουν τον ταχύτερο δυνατό χρόνο. Οι οδηγοί μοιράζονται σε ομάδες run και work. Συναγωνιζόμενοί σου εποπτεύουν την κάθε πύλη για τυχόν DNF σε περίπτωση λανθασμένης πορείας.
Πτώση ή μετακίνηση κώνου έξω απ΄ το κουτί επιφέρει ποινή 1 ή 2 δευτερολέπτων, ανάλογα με τους κανόνες του κάθε club. Η μέγιστη ταχύτητα σπάνια ξεπερνά τα 120-130 χλμ/ώρα.
Είναι τεχνικό το Autocross, δε θα βρείς χώρο να ισιώσεις ούτε θα μαζέψεις πολλά στο κοντέρ. Εφόσον δε τα αυτοκίνητα τρέχουν ατομικά, με σταδιακές εκκινήσεις, ο κίνδυνος ατυχήματος είναι μηδενικός
Γενικά μιλώντας, μία σεζόν Autocross αποτελείται από 8 με 10 events στο σύνολό της. Διαμοιρασμένα από Μάη μέχρι Σεπτέμβρη.
Το «άθλημα» και η γενικότερη κουλτούρα του είναι ανοιχτή.
Oποιοδήποτε όχημα περάσει επιτυχώς από τεχνικό έλεγχο των διοργανωτών, δηλαδή βρίσκεται σε άψογη μηχανική λειτουργία και διαθέτει σεβαστό απόθεμα πέλματος ελαστικού, λαμβάνει δικαίωμα συμμετοχής.
Περαιτέρω; Ένα κράνος Snell-rated, κάποια μελέτη στα βασικά του fire safety και περίπου $50-60 (τα έξοδα ημερήσιας συμμετοχής και άλλα τόσα για την ετήσια συνδρομή του club) είναι τα υπόλοιπα προαπαιτούμενα.
Όλοι είναι ευπρόσδεκτοι. Δεν παίζει ρόλο αν πίσω από το τιμόνι μιας Ε46 Μ3 κάθεται ασπρομάλλης συνταξιούχος που ξανανιώνει ή το διπλανό «πορσικό» στο grid πιλοτάρεται από κοπελιά pro driver επιπέδου WRC. Όλοι έρχονται με όρεξη να διδάξουν και να διδαχθούν
Cheap fun is the best fun
Μικρή φθορά σε τακάκια και treadwear – συγκριτικά με το να βάλεις το αμάξι σου σε πίστα.
Για τους ρούκουνες σαν και μένα τότε, το 2005, εθνικοί φορείς στους οποίους υπάγονται τα τοπικά club (πχ. Sports Car Club of America, BMW Car Club of America, Porsche Club of America για να αναφέρω μερικά) εγκρίνουν την αίτησή σου να λάβεις μέρος έπειτα από μια μέρα εντατικής εκπαίδευσης σε κλινικές Car Control.
Με άρτια οργάνωση και υποδειγματικούς εκπαιδευτές για τα απολύτως βασικά. Όλα αυτά για να βρεθείς στο επίπεδο που χρειάζεται και να κυλίσει το event ομαλά. Όσοι πιστοί προσέλθετε.
Photo: Αρχείο Ι. Ιωάννου / 4Drivers
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.