Top 10. Τα σημαντικότερα βρετανικά αυτοκίνητα

Post date:

Author:

Category:

Δεν υπάρχουν σήμερα πολλά γνήσια βρετανικά αυτοκίνητα που να κατασκευάζονται μαζικά. Ενώ όποιο εργοστάσιο μαζικής παραγωγής έχει μείνει πλέον στο Νησί, ανήκει σε μεγάλες ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες

Εντάξει, με φωτεινή εξαίρεση τη McLaren

Βρετανικά αυτοκίνητα

Δεν ήταν πάντα έτσι, αλλά αυτή είναι μια μεγάλη ιστορία. Κυρίως έχει να κάνει με την άνθηση του συνδικαλισμού τις δεκαετίες του ’60 και του ’70. Αλλά, ουσιαστικά, ναι, μ’ αυτόν. Όπως και να ΄χει πάντως, αυτό είναι το Top 10 των σημαντικότερων. Α, και με ένα ενδέκατο, περίεργο και εξόχως βρετανικό


Τα βρετανικά αυτοκίνητα άνθησαν σε μία χώρα με βαθιά κουλτούρα περί του αντικειμένου. Για παράδειγμα, περιοδικά αυτοκινήτου υπήρχαν πριν καν τον 19ο αιώνα

Οι αγώνες, επίσης, ήταν στη φυσική τους έδρα. Και μερικά μεγάλα μυαλά βρήκαν στη Γηραιά Αλβιόνα το εύφορο πεδίο δημιουργικότητάς τους.

Αυτή η λίστα είναι ενδεικτική. Υπενθυμίζει, ωστόσο, μερικές από τις πιο φωτεινές στιγμές του βρετανικού motoring. Ξεκάθαρο british and proud.

Aston Martin DB5 (1965)

Aston Martin DB5

Το κατ’ εξοχήν βρετανικό gran turismo. Ο James Bond οδηγούσε ένα τέτοιο με εκτινασσόμενη θέση συνοδηγού, πολυβόλα, περιστρεφόμενες πινακίδες κ.λπ. Οι κοινοί θνητοί αρκούνταν σ’ έναν 6κύλινδρο, 4λιτρο κινητήρα εν σειρά, με 280 ίππους, 4άρι manual κιβώτιο. Όλα σ’ ένα ελαφρύ αλουμινένιο αμάξωμα.

Austin Healey 3000 MkIII (1965)

Austin Healey 3000 MkIII (1965)

Το αυτοκίνητο που χάρη στις εξαγωγές του στην Αμερική κράτησε ζωντανή τη μεταπολεμική βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία. Σχεδιασμένο από τον οδηγό αγώνων-μηχανικό Donald Healey, παρουσιάστηκε το 1959 και εξελίχτηκε στην έκδοση MkIII το 1963, έχοντας στην πορεία δρέψει αγωνιστικές δάφνες σε χέρια οδηγών όπως οι Timo Mäkinen, Rauno Aaltonen, Paddy Hopkirk, Pat Moss κ.ά.

BMC Mini (1959)

BMC Mini (1959)

Γεννημένο μέσα από την ανάγκη ενός οικονομικού αυτοκινήτου για τον μέσο Βρετανό της δεκαετίας του ’50, το Austin Seven / Morris Mini-Minor του Ισηγόνη, χάρη στους τοποθετημένους στις άκρες του αμαξώματος τροχούς των μόλις 10’’, τον εγκάρσιο κινητήρα των 850 κ.ε. με το κιβώτιο μέσα στο κάρτερ και τη μπροστινή κίνηση, ήταν το αποκορύφωμα της ιδανικής αξιοποίησης του ωφέλιμου χώρου.

Ο κόσμος το αγάπησε αμέσως και το Mini δεν άργησε να γίνει σύμβολο των «swinging ‘60s». Σήμερα, γράφουμε για το τι ιστορία, dear.

Jaguar E-Type 3.8 (1961)

Jaguar E-Type 3.8 (1961)

Ο Enzo Ferrari είχε πει για την E-Type πως ήταν «το ομορφότερο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ποτέ». Που για πολλούς ισχύει ακόμη. Το εντυπωσιακά αεροδυναμικό για την εποχή του αμάξωμα έκρυβε έναν 6κύλινδρο εν σειρά κινητήρα 3.8 με 270 ίππους, δισκόφρενα και πρωτοποριακή ανεξάρτητη ανάρτηση που προερχόταν από τη μυθική D-Type. 

Και αν μας έλεγαν να διαλέξουμε ένα μόνο από τα βρετανικά αυτοκίνητα, η E-Type θα ήταν αυτό που αγαπήσαμε.

Jensen Interceptor FF (1966-71)

Jensen Interceptor FF (1966-71)

Το FF ήταν το πρώτο «κανονικό» αυτοκίνητο με τετρακίνηση (FF=Ferguson Formula) και ABS (Dunlop Maxaret). Με δισκόφρενα γύρω-γύρω, θηριώδεις Mopar V8 διαφόρων κυβισμών της Chrysler και αλεξίσφαιρο 3τάχυτο αυτόματο της TorqueFlite. Ήταν ένα μεγάλο, άνετο GT πολύ μπροστά από την εποχή του.

Τεχνικοί… χωροταξικοί περιορισμοί δεν του επέτρεψαν να παραχθεί ως αριστεροτίμονο. Αποτέλεσμα; Να μην μπορεί να εξαχθεί στην Αμερική όπου σίγουρα θα ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές.

Land Rover Series I/II (1958-61)

Land Rover Series I/II

Το Land Rover ήταν ιδέα της Rover το 1947 αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο σχεδιαστής του, Maurice Wilks, εμπνεύστηκε από το Jeep της Willys, με στόχο όμως την αγροτική περισσότερο χρήση. Το αρχικό σχέδιο ήταν τόσο άρτιο που ζει στην ουσία αναλλοίωτο στα Defender 90 και 110 της νεότερης εποχής.

Lotus Seven (1957-73) / Caterham Seven (1973-)

Caterham Seven βρετανικά αυτοκίνητα

Η Seven είναι ενσάρκωση του motto του Colin Chapman. «Απλοποίησε και μετά ελάφρωσε» (“simplify, then add lightness”). Τα 28 ως 40 άλογα του 4κύλινδρου κινητήρα Ford της Seven του ’57 ακούγονται σήμερα για γέλια. Τουλάχιστον μέχρι να ακούσεις τα 499 κιλά της…

Η πρώτη Seven ήταν απρόσμενα γρήγορη, σταδιακά έγινε γρηγορότερη, ενώ η μεγαλύτερή της επιτυχία είναι η μακροβιότητά της. Το 1972 o Chapman πούλησε τα δικαιώματα στον Graham Nearn, του οποίου η Caterham Cars εξακολουθεί να κατασκευάζει τη Seven σε διάφορες μορφές.

McLaren P1 (2013)

McLaren P1 (2013)

Ένα ημι-αγωνιστικό, υβριδικό supercar 903 ίππων που αποδεικνύει ότι η μοναδικότητα και η εκκεντρικότητα μπορεί να είναι και αποτελεσματική. Με παραγωγή περιορισμένη στα 375 κομμάτια και τιμή κοντά στα €1,1 εκατ., η P1 είναι επάξιος διάδοχος της πρωτοποριακής F1 της δεκαετίας του ’90.

Range Rover (1970)

Range Rover Βρετανικά αυτοκίνητα

Η δημιουργία των Spen King και Gordon Bashford είναι το πρώτο πραγματικό on-off και το αυτοκίνητο που «εδραίωσε» τον όρο SUV. Ήταν τόσο αποτελεσματικό και λειτουργικό που λίγο μετά την παρουσίασή του, το Μουσείο του Λούβρου το συμπεριέλαβε στα εκθέματά του ως «υπόδειγμα βιομηχανικού σχεδιασμού».  

Rolls-Royce Phantom VI Limousine Park Ward (1968-90)

Rolls-Royce Phantom VI Limousine

Τίποτε δεν εκφράζει καλύτερα την πεμπτουσία της βρετανικότητας από μια Rolls-Royce. Πολλώ μάλλον μια Phantom VI. Απόδειξη ότι ο μεγαλοπρεπής αυτός γίγας παρέμεινε στον κατάλογο των μοντέλων της μάρκας για 22 ολόκληρα χρόνια.

Μόνο 374 κατασκευάστηκαν, οι περισσότερες με χειροποίητα αμαξώματα από την Mulliner Park Ward. Ο 6.75 V8 των τελευταίων μοντέλων έβγαζε «περισσότερους από 250 ίππους», αλλά αυτό δεν ήταν παρά εκτίμηση δεδομένου ότι η εταιρεία απαξίωνε να ανακοινώνει χυδαία μεγέθη όπως η ιπποδύναμη.

Και ένα 11ο, το τρίτροχο Morgan 3 Wheeler (2011)

Morgan 3 Wheeler

Η Morgan ανήκει στην ίδια οικογένεια από το 1909, όταν ο Harry Morgan παρουσίασε το τρίκυκλο Cyclecar. Το 3 Wheeler είναι «εγγόνι» του Cyclecar, από τον Charles Morgan, εγγόνι του ιδρυτή.

Πρόκειται για έναν ανοιχτό, ολόγυμνο αναχρονισμό που βγάζει τη γλώσσα σε πολλά supercars. Το βάρους 544 κιλών τρίτροχο Morgan κινείται από έναν V-twin κινητήρα μοτοσυκλέτας 80 ίππων της αμερικάνικης S&S. Κάνει το 0-100 σε λιγότερο από 5” έχοντας τελική 185 km/h πριν υποταχθεί στους νόμους της Φυσικής. Τα βρετανικά αυτοκίνητα δεν θα μπορούσαν μέσ’ την τρέλα τους να μην έχουν και έναν τροχό λιγότερο.


Photo: Google / Martyn Goddard / Rolls-Royce

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει