Καθώς οι πωλήσεις των ηλεκτρικών (EV) δεν είναι οι αναμενόμενες σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι κατασκευαστές «ακούγοντας» την αγορά στρέφονται έντονα στα υβριδικά. Ποιες είναι όμως οι διαφορές σε σχέση με αυτά που μπαίνουν και στην πρίζα;
Το δίλημμα μεταξύ υβριδικού και plug-in υβριδικού εξελίσσεται επίκαιρο καθώς οι στόχοι των EV απέχουν από τις ρεαλιστικές προθέσεις της αγοράς
Τους παραπάνω όρους τους ακούμε πλέον συχνά. Όμως ταυτόχρονα ίσως αρκετός ακόμη κόσμος να μην ξέρει τις σχετικές διαφορές. Εδώ, λοιπόν, σας έχουμε τα βασικά
Ως γενικό πρόλογο θα μπορούσε να λεχθεί ότι οι υβριδικές και οι Plug-in υβριδικές τεχνολογίες οχημάτων αποτελούν ενδιαφέρουσες επιλογές για όσους που επιθυμούν να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2).
Αυτές οι τεχνολογίες ακροβατούν ανάμεσα σε ό,τι ξέρουμε μέχρι σήμερα, τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE) και τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα (EV).
Παρόλο που και οι δύο τεχνολογίες, τόσο τα υβριδικά όσο και τα Plug-in υβριδικά, χρησιμοποιούν ένα συνδυασμό ηλεκτρικών και θερμικών κινητήρων, υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ τους, οι οποίες επηρεάζουν την απόδοση, την αυτονομία, το κόστος και την περιβαλλοντική τους επίπτωση.
Με αυτό το σκεπτικό ίσως είναι χρήσιμος ένας μπούσουλας με τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα τόσο των υβριδικών (HEV) όσο και των plug-in υβριδικών οχημάτων (PHEV). Ουφ! Γεμίσαμε αρκτικόλεξα…
Υβριδικά (HEV)
Τα υβριδικά συνδυάζουν έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης με έναν ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες και μια μικρή μπαταρία που φορτίζεται μέσω της αναγεννητικής πέδησης (δηλαδή κάθε φορά που πατάς φρένο ή αφήνεις το γκάζι) και της λειτουργίας του κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Πλεονεκτήματα
1. Μειωμένη κατανάλωση: Τα υβριδικά επιτυγχάνουν καλύτερη οικονομία καυσίμου από τα παραδοσιακά θερμικά με κινητήρες εσωτερικής καύσης, καθώς ο ηλεκτροκινητήρας μπορεί να χρησιμοποιείται για την κίνηση σε χαμηλές ταχύτητες ή όταν χρειάζεται επιπλέον ισχύς, μειώνοντας την κατανάλωση βενζίνης. Τα diesel, ωστόσο, παραμένουν μια εξαιρετική επιλογή για όσους «γράφουν» πολλά χιλιόμετρα ενώ αξίζει να σημειωθεί πως υπάρχουν, ελάχιστα μεν αλλά υπάρχουν, και πετρελαιοκίνητα plug-in.
2. Χαμηλότερες εκπομπές CO2: Λόγω της βελτιωμένης απόδοσης καυσίμου, τα υβριδικά οχήματα εκπέμπουν λιγότερα διοξείδια και αντιμετωπίζονται πιο ευνοϊκά σε επιβαρύνσεις
3. Ευκολία χρήσης: Δεν απαιτούνται εξωτερικές πηγές ενέργειας για τη φόρτιση της μπαταρίας. Αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για το αν θα βρείτε σταθμό φόρτισης ή για την ενδεχόμενη περιορισμένη αυτονομία της μπαταρίας σε ένα αμιγώς ηλεκτρικό.
4. Αξιοπιστία: Οι τεχνολογίες των υβριδικών οχημάτων είναι πλέον ώριμες και αξιόπιστες, με λιγότερες πιθανότητες μηχανικών βλαβών σε σύγκριση με τα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα.
Μειονεκτήματα
1. Περιορισμένη ηλεκτρική αυτονομία: Η ηλεκτρική αυτονομία των υβριδικών είναι πολύ μικρή, καθώς οι μπαταρίες τους είναι μικρές και σχεδιασμένες κυρίως για να υποστηρίζουν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και όχι για την ανεξάρτητη ηλεκτρική κίνηση.
2. Περιβαλλοντικές επιπτώσεις: Παρά τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμου, τα υβριδικά οχήματα εξακολουθούν να εξαρτώνται από τα ορυκτά καύσιμα, με αποτέλεσμα να συμβάλλουν στην ατμοσφαιρική ρύπανση και στην εξάντληση των φυσικών πόρων.
3. Υψηλότερο κόστος συντήρησης: Τα υβριδικά οχήματα έχουν πιο πολύπλοκα συστήματα από τα θερμικά, γεγονός που μπορεί να αυξήσει το κόστος συντήρησης και επισκευών.
Εντός του 2024 παρουσιάστηκε το Flexible Charging System Pro από τη Mercedes-Benz, το οποίο μοιάζει με ένα φορητό wallbox με ικανότητα 22kWh και επιτρέπει φόρτιση ενός Plug-in ή και EV όπου και να βρίσκεσαι – σπίτι, δουλειά ή διακοπές
Plug-In Υβριδικά (PHEV)
Τα plug-in υβριδικά συνδυάζουν επίσης έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης με έναν ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες, αλλά διαθέτουν μεγαλύτερες μπαταρίες, οι οποίες μπορούν να φορτιστούν από εξωτερικές πηγές, όπως οι σταθμοί φόρτισης, οικιακή πρίζα ή, ακόμα καλύτερα, ένα wallbox.
Πλεονεκτήματα
1. Αυξημένη ηλεκτρική αυτονομία: Σε σύγκριση με τα παραδοσιακά υβριδικά, τα PHEV διαθέτουν μεγαλύτερες μπαταρίες που επιτρέπουν μεγαλύτερη ηλεκτρική αυτονομία, με αποτέλεσμα να μπορούν να διανύσουν μεγαλύτερες αποστάσεις χωρίς να καταναλώνουν καύσιμο.
2. Μειωμένες εκπομπές ρύπων: Όταν λειτουργούν αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, τα PHEV δεν εκπέμπουν ρύπους, μειώνοντας έτσι την περιβαλλοντική τους επίπτωση, ειδικά σε αστικές περιοχές.
3. Ευελιξία στη φόρτιση: Τα PHEV μπορούν να φορτίζονται από εξωτερικές πηγές, επιτρέποντας στους οδηγούς να εκμεταλλεύονται την ηλεκτρική ενέργεια από χαμηλού κόστους νυχτερινή τιμολόγηση.
4. Εξοικονόμηση καυσίμου: Με τη δυνατότητα οδήγησης αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια για μικρές έως μεσαίες αποστάσεις, τα PHEV προσφέρουν σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου σε καθημερινή βάση για τις αποστάσεις που ένας μέσος οδηγός κάνει μέσα στην πόλη. Το τελευταίο εφόσον δεν έχει και τόσο βαρύ πόδι
Μειονεκτήματα
1. Υψηλότερο κόστος αγοράς: Τα PHEV συνήθως κοστίζουν περισσότερο από τα υβριδικά λόγω των μεγαλύτερων και πιο προηγμένων μπαταριών τους καθώς και των πιο περίπλοκων συστημάτων διαχείρισης ενέργειας.
2. Ανάγκη για φόρτιση: Η ανάγκη για φόρτιση από εξωτερικές πηγές μπορεί να είναι περιοριστική για τους οδηγούς που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε σταθμούς φόρτισης ή σε οικιακές πρίζες.
3. Αυξημένο βάρος: Οι μεγαλύτερες μπαταρίες των PHEV προσθέτουν επιπλέον βάρος στο αυτοκίνητο και έτσι ενδεχομένως αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμου όταν λειτουργούν αποκλειστικά με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.
4. Σύνθετη διαχείριση ενέργειας: Η συνύπαρξη δύο διαφορετικών πηγών ενέργειας (ηλεκτρική και καύσιμο) μπορεί να δημιουργήσει σύνθετες προκλήσεις στη διαχείριση της ενέργειας και στη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας.
Συμπέρασμα
Η επιλογή μεταξύ ενός υβριδικού και ενός plug-in υβριδικού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις ανάγκες μετακίνησης, το είδος των διαδρομών και τις προτεραιότητες του οδηγού όσον αφορά τη διαδικασία φόρτισης.
Σε πολύ κόσμο, σε συνδυασμό με ένα ισχνό δίκτυο, δεν αρέσει να ψάχνει πού να φορτίσει, εάν δεν έχει τη δυνατότητα του wallbox που λέγαμε παραπάνω.
Γενικά μιλώντας, τα υβριδικά προσφέρουν μια πιο απλή και αξιόπιστη λύση για όσους επιθυμούν να μειώσουν την κατανάλωση καυσίμου χωρίς την ανάγκη για εξωτερική φόρτιση, ενώ τα plug-in υβριδικά παρέχουν μεγαλύτερη ευελιξία και δυνατότητα οδήγησης με μηδενικές εκπομπές σε μεγαλύτερες αποστάσεις. Μαζί με το έξτρα κόστος αγοράς τους
Συνεπώς για όσους έχουν πρόσβαση σε σταθμούς φόρτισης και επιθυμούν να μειώσουν περαιτέρω την εξάρτησή τους από τα ορυκτά καύσιμα, τα PHEV μπορεί να είναι η καλύτερη επιλογή, παρόλο που απαιτούν μεγαλύτερη αρχική επένδυση.
Από την άλλη, για όσους προτιμούν μια πιο απλή λύση χωρίς την ανάγκη φόρτισης, τα παραδοσιακά υβριδικά μπορούν να προσφέρουν μια εξαιρετική ισορροπία μεταξύ απόδοσης και ευκολίας.
Σε αμφότερες των περιπτώσεων, οι περισσότεροι εισαγωγείς έχουν να προσφέρουν διάφορα μοντέλα, προφανώς με προβάδισμα, λόγω χαμηλότερου κόστους, στα υβριδικά.
Photo: bmw.gr / mercedes.gr / Δημήτρης Μανώλαρος / autotypos.gr
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.