Αυτή ήταν η πρώτη νίκη αγωνιστικού με σύστημα ABS

Post date:

Author:

Category:

Τέλη του 1990, γράφτηκε ένα νέο κεφάλαιο στην αγωνιστική βίβλο. Σημειώθηκε η πρώτη νίκη αυτοκινήτου που ήταν εξοπλισμένο με σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών, το γνωστό ABS

Mercedes DTM ABS

Ήταν στην πίστα του Κιαλάμι της Ν. Αφρικής όπου ένα Mercedes 190 E 2.5-16 Evolution II κέρδισε τον αγώνα και έμεινε στην ιστορία ως το ”Camel car”. Αλήθεια, καπνίζει κανείς ακόμη Camel;


Υπάρχει μία ενδιαφέρουσα ιστορία πίσω από τη κίτρινη EVO II, το αυτοκίνητο που έχει καταγραφεί ως το πρώτο που εξελίχθηκε μεταξύ της Mercedes και της Bosch με σκοπό την ενσωμάτωση του συστήματος ABS για αγωνιστική χρήση

 Η 190 E 2.5-16 Evolution II, αυτή που είχε τον κωδικό Μ7 στα ενδότερα της εταιρείας, προετοιμαζόνταν ειδικά για αυτόν τον αγώνα.

Η Bosch ήδη ετοίμαζε ένα νέο σύστημα ABS για την S-Class (126).

Όπως λέει ο Γκέρχαρντ Λέπλερ, επικεφαλής του πρότζεκτ στη Mercedes, ήταν «κάτι σαν προθάλαμος του ESP. Μπορούσες να επεμβαίνεις στη δυναμική του αυτοκινήτου».

Όταν πληρώνει η Camel

Ο οδηγός που τέσταρε εκείνη την εποχή όλα αυτοκίνητα της εταιρείας για το Γερμανικό Πρωτάθλημα Τουρισμού (DTM), ο Ρόλαντ Ας, είχε ενθουσιαστεί.

Ωστόσο, τελευταία στιγμή, η συμμετοχή της κίτρινης Μ7 κινδύνευε. Δεν ήταν ακόμη έτοιμη να φορτωθεί στο αεροπλάνο μαζί με όλα τα ανταλλακτικά και το ρουχισμό της ομάδας στην πτήση προς τη Ν. Αφρική.

Τότε επενέβη ο εκεί επικεφαλής της AMG και εξασφάλισε ένα Boeing 747 SP, με πληρωμένα τα έξοδα από την καπνοβιομηχανία της Camel, και το αυτοκίνητο κατάφερε να είναι στον αγώνα.

Εκείνη την εποχή το car wrapping, η ολική κάλυψη αυτοκινήτων με μεμβράνες, δε συνηθιζόταν. Ο οδηγός εξέλιξης της EVO II σχεδόν δεν την αναγνώρισε.


«Αρχικά», όπως λέει ο Ρόλαντ Ας, «είχαμε κρατήσει μυστικό το εν λόγω ABS ενόψει του αγώνα στο Κιαλάμι. Μετά όμως ερχόντουσαν οι οδηγοί και με ρωτούσαν για αυτό το περίεργο πλήκτρο στο τιμόνι»

Η συνέχεια δόθηκε στα δοκιμαστικά, όταν ο οδηγός εξασφάλισε την πρώτη θέση στην εκκίνηση. «Ήταν απίστευτο πόσο αργά μπορούσα να φρενάρω πριν τις στροφές με το αγωνιστικό ABS», θυμάται


Ιστορίες αντιμπλοκαρίσματος

Γενικά η Mercedes είχε τοποθετήσει ABS ήδη από το 1978, στην S-Class της εποχής (W 116).

Και στις 12 Μαΐου του ’84 είχε κάνει επίσης την εμφάνισή της η σχετική μονάδα στο γνωστό αγώνα με τις 20, πανομοιότυπες Mercedes-Benz 190 E 2.3-16.

Ήταν στα εγκαίνια της πίστας Νίρμπουργκρινγκ, με τον, πιτσιρικά ακόμη, Άιρτον Σένα να παίρνει τη νίκη.

Στον ίδιο αγώνα, πάντως, ο Νίκι Λάουντα είχε πει πως «το ABS είναι η μεγαλύτερη ανακάλυψη μετά τον τροχό»


Ayrton Senna Mercedes

Τα αρχικά προβλήματα

Τόσο ο έντονος κραδασμός του μεσαίου πεντάλ όσο και η ξαφνική απώλεια της αποτελεσματικότητας του ABS όταν ένας τροχός ήταν στον αέρα κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος ή περνούσε πάνω από ανωμαλίες, ήταν βασικά προβλήματα νεότητας.

DTM cars

Το πρόβλημα του ABS εντοπίστηκε στους σένσορες οι οποίοι «διάβαζαν» την απώλεια επαφής των τροχών ως συνθήκες πάγου και έστελναν ανάλογο σήμα στη μονάδα ελέγχου Έτσι μειωνόταν η πίεση και, πολλές φορές, ο οδηγός εξέλιξης ομολογεί πως φοβήθηκε

Το πρόβλημα λύθηκε με την επόμενη γενιά των συστημάτων της Bosch. Ήταν τότε, τελικά, που το σύστημα υιοθετήθηκε στο DTM, από το 1991-1996, αλλά και στη Φόρμουλα 1 για κάποια χρόνια.

Τελικά το αγωνιστικό ABS αποσύρθηκε από τις πίστες καθώς οι κανονισμοί έδωσαν -και ορθώς- περισσότερη έμφαση στις ικανότητες των οδηγών.

Όμως μ’ αυτά και μ’ αυτά έμεινε μία ωραία ιστορία, η εξέλιξή του ABS στα καθημερινά αυτοκίνητα που οδηγούμε και μια ευχάριστη ανάμνηση για τον Ρόλαντ Ας ο οποίος απαθανατίστηκε στο σχετικό ενσταντανέ με το δάφνινο στεφάνι και τα κορίτσια

Δείτε και ένα βίντεο από τις εποχές της αρχής της δεκαετίας του ’90. Ωραίες εποχές στο DTM με όλους «μέσα».


BMW M5 CS Hockenheim

Photo: mercedes-benz.gr

Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.

Διαβάστε μας (και) στο Protagon

Ίσως να σ’ αρέσει