Ή αλλιώς, σπάνια αγωνιστική Ιταλίδα
GTA. Ήταν τα αρχικά που προκαλούσαν ανατριχίλα στα 60`s και 70`s στα σιρκουί. Ή, αν προτιμάτε, Gran Turismo Alleggerita. Με άγρια, επιθετική εμφάνιση και σήμα κατατεθέν τον εμπρός εσωτερικό τροχό στον αέρα της Alfa Romeo.
Λίγοι, όμως, ίσως θυμούνται πως υπήρξαν και μερικές GTA που ήταν διαφορετικές. Συγκεκριμένα, οι GTA SA, με το αρτικόλεξο να υποδηλώνει ”sovralimentata” (sovralimentazione- supercharged). Ελληνιστί, υπερτροφοδοτούμενη. Τρέμε, Μπαμπινιώτη.
Ο Dott. Ing. Carlo Chiti πήρε τον γνωστό αλουμινένιο κινητήρα των 1.570 κ.ε. με τους δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και τα δύο μπουζί στον κύλινδρο (το γνωστό Twin Spark στις μετέπειτα σύγχρονες Alfa Romeo) και προσάρμοσε δύο υπερσυμπιεστές από σύστημα εξαερισμού αεροσκάφους, οι οποίοι περιστρέφονταν ως τις 100.000 rpm/min.
Το πανέμορφο body της Giulia Sprint στην υπερσυμπιεζόμενη εκδοχή της
Προσαρμόζονταν στις άκρες ενός αλουμινένιου κουτιού που με τη σειρά του «κούμπωνε» στις εισόδους (χωνιά) των καρμπυρατέρ. Οι υπερσυμπιεστές έπαιρναν κίνηση από μια αντλία λαδιού, ξεχωριστή απ’ αυτή του κινητήρα, η οποία με τη σειρά της έπαιρνε κίνηση μέσω καδένας απ`το στροφαλοφόρο άξονα. Υπήρχε ξεχωριστό δοχείο λαδιού στον μπροστινό μέρος του κινητήρα καθώς και ψυγείο λαδιού μπροστά από το ψυγείο του κινητήρα.
Η διάταξη απέδιδε 220 ίππους στις 7.500 rpm, κάτι που σημαίνει 146 ίππους/ λίτρο. Εξαιρετικές επιδόσεις για την εποχή. Aλλά και με δεδομένα λαιμαργίας. Η μέση κατανάλωση σε αγωνιστικές συνθήκες άγγιζε την εξωφρενική τιμή των 90 lt/100 km.
Το βάρος της, ”στεγνή”, ήταν 780 kg. Φανταστείτε, τώρα, τη θηριώδη ροπή από χαμηλά που θα έδιναν οι υπερσυμπιεστές σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος.
Όλοι οι κινητήρες SA κατασκευάστηκαν απ`την Autodelta. Φημολογείται ότι φτιάχτηκαν μόνο δέκα κομμάτια. Τελικά, μόνο τέσσερις ή πέντε τους «φόρεσαν» ενώ δεν συνοδεύονταν από αισθητικές αλλαγές ώστε να καταλάβαινες ποια ήταν μια GTA SA
Όσες SA υπήρξαν έτρεξαν το 1967-1968 ήταν στην κατηγορία Group 5 (Special Touring Cars), κυρίως σε Γερμανία, Βέλγιο, Ολλανδια και Αγγλία στην κλάση 2.000- 2.500 κ.εκ. λόγω κανονισμών. Για τα υπερτροφοδοτούμενα αυτοκίνητα, ο κυβισμός πολλαπλασιαζόταν επί 1,4. Συνεπώς, 1570κ.εκ. x 1,4 = 2.198 κ.εκ. Αντίπαλοί της ήταν οι Lotus Cortina και οι BMW με κινητήρες F2.
- Διάβασέ το: Η αναπαλαίωση της Alfa Romeo Touring
Παρά τη δύναμη και τη ροπή, ο κινητήρας έπασχε από προβλήματα αξιοπιστίας. Ως εκ τούτου η χρήση του εγκαταλείφθηκε από την Autodelta μετά το 1968 σε συνδυασμό με την κατάργηση της κατηγορίας Group 5. Χμμμμ… Αν υπήρχαν εκδόσεις δρόμου (stradale, στα ιταλικά); Δυστυχώς ή ευτυχώς, όχι.
Τέλος, αυτές είναι μερικές απ’ τις λεπτομέρειες που συλλέξαμε:
- Ένας κινητήρας SA πουλήθηκε το 2014 προς €86.000 ευρώ απ`τον οίκο Bonhams
- Σύμφωνα με το βιβλίο «Alleggerita» του Tony Adriaensens, τέσσερις κινητήρες ”ζουν” ακόμα. Ένας στη Γερμανία στο Rosso Bianco Museum, στο Ashaffenburg. Οι υπόλοιποι τρεις βρίσκονται στην Ιταλία ανακατασκευασμένοι.
- Μια απ`τους οδηγούς της εποχής που έτρεξε με GTA SA, ήταν η Christine Beckers – ναι, γι`αυτούς που αμφισβητούν τις οδηγικές ικανότητες των γυναικών. Προσωπικά, πολύ θα ήθελα να την είχα θεία.
Photo: «Alleggerita» , του Tony Adriaensens
Το 4Drivers δεν ταυτίζεται κατ΄ανάγκην με τις απόψεις των αρθρογράφων που φιλοξενεί, ενώ, ταυτόχρονα, ενθαρρύνει την ελευθερία γνώμης των contributors προς μια ευρύτερη αντίληψη της αυτοκίνησης.